در حال بارگذاری ...
یادداشتی از اصغر گروسی، نویسنده نمایش «تصویر مصور مظفری»

اندر توهمات شاه بیمار و دل باختنش به سینماتوقراف

ایران تئاتر- اصغر گروسی: «می‌خواهیم از این قلم صناعت جدید، شمشیری بسازیم بر علیه خودشان، از خودشان به خودشان بزنیم...»؛ این جمله‌ای است که مظفر در جمع بزرگان و درباریان در باب معرفی سینماتوقراف به زبان می‌آورد.

ولی جادوی این اتاق تاریک چنان شاه را واله و شیدای خود می‌کند که صد دل عاشقش شده و در مسیرش گام برمی‌دارد، آن چنانکه تمام مملکت را به این امر گسیل کرده و خود هدایت این جماعت را به عهده می‌گیرد و در اوهامش مرزهای جهان بیکران را درمی‌نوردد و می‌تازد.

غافل از اینکه عده‌ای پس پشت سرش دسیسه می‌کنند و رخت و تخت نو مهیا می‌کنند از برای ولیعهد.

داستان قاجار و قرن 18 و 19 و سفرهای ناصر و فرزندانش به فرنگ و مواجهه آنان با نشانه‌های تجدد خود روایت مفصلی است که می‌توان روزها نوشت و از شهد شکرشکنش سیراب شد، اما داستان تنها به این امر ختم نمی‌شود.

در ازدحام شاهزاده‌ها و ملیجکان این قوم، دسیسه بخشی جدایی‌ناپذیر است؛ از جادوجنبل تا قتل و ارعاب، از ترور امیر تا زهر خوراندن و قهوه قجری هر یک حدیثی کامل است از بلاهت و حکومت قوم قاجار. در نمایش تصویر مصور مظفری بخش کوتاهی از زندگی و سلطنت مظفرالدین‌شاه به تصویر درمی‌آید، هنگامه‌ای تاریخی که با آرایه خیال مزین شده و به سمع و نظر می‌رسد؛ دورانی بس متلاطم به لحاظ سیاسی و اجتماعی و عجیب و خیال‌انگیز از منظر ورود سینماتوقراف.

با ما همراه باشید در این مکاشفه شیرین و تاریخی در دالان‌های پرپیچ‌وخم کاخ گلستان و عمارت‌النساء هزارداستان.

آذرماه، سنه یک هزار و چهارصد خورشیدی




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

اصغر گروسی: زیرساخت‌های تئاتر استان‌ها نیاز به تقویت دارند
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

اصغر گروسی: زیرساخت‌های تئاتر استان‌ها نیاز به تقویت دارند

اصغر گروسی کارگردان نمایش «تاوان» بر این باور است که وقتی جشنواره‌ای در استانی برگزار می‌شود، یکی از نقاط قوت آن، مشخص شدن کمبودها و نقص‌ها زیرساخت‌ها است که به توسعه تئاتر کشور کمک می‌کند.

|

نظرات کاربران