مروری بر مقالات ادوار جشنواره نمایش های آیینی و سنتی
شناسایی بازیهای نمایشی طرحشده در متن خسرو قبادان و ریدک
ایران تئاتر-میرمحمدرضا حیدری: «خســرو قبــادان و ریــدک» از معــدود متــون بهجامانده زبــان پهلــوی اســت کــه موضـوع آن لـذات و تفریحـات دنیـوی اسـت.
داسـتان دربـاره جوانـی اسـت کـه بـه نـزد خسروپرویز رفتـه و مدعـی اسـت بهخوبی پـرورش یافتـه و از شـاه تقاضـای توجـه ویـژه دارد. در بخشـی از متـن، جـوان بـه معرفـی خـود و هنرهایـی کـه بـه آنها آشـنایی دارد، میپردازد. برخـی از پژوهشـگران هماننـد انـوال و کریستینسـن و بهتبع آنها دکتــر معیــن، کلمــه بــازی را معــادل «Play» انگلیســی دانســته و عباراتــی کــه در آنها ایــن کلمــه بهکاررفته را بــه معنــای نواختــن ســازهای موســیقی تصــور کردهاند. ایــرج ملکــی در نقــد دیــدگاه بــال معتقــد اســت کــه کلمــه خنیاگــری در سدههای گذشــته نهتنها خوانندگــی و نوازندگــی، بلکــه رقصهای توأم بــا شیرینکاری و چشمههای تردســتی را هــم در برمیگرفته و بـازی در اسمهای مرکـب متـن، همانگونه کـه امـروزه در کـردی کرمانشـاهی نیـز بـه کار میرود؛ بایـد بـه معنـای رقـص ترجمـه شـود و نـه نوازندگـی. آنچـه ملکـی بــدان اســتناد میکند، نقــوش بهجامانده از روزگار ساســانی اســت. تحقیــق حاضــر در پــی آن اســت کــه بــا بررســی کلمــات بهکاررفته در متــن و مقایســه آن بــا اشـعار و نوشتههای فارسـی در دورههای بعـدی، نشـان دهـد کـه ایـن کلمـات، بـه بازیهای نمایشـی اشـاره دارد؛ و درعینحال چگونگـی انجـام آنها را مشـخص سـازد.
واژگان کلیدی: خسرو قبادان و ریدک، پهلوی، ساسانیان، بازی نمایشی
عوامــل شکلدهنده بــه رابطــه میــان زوج، نحوه اثرگــذاری ســایر کاراکترهــا بــر روابــط میــان آنها و تشــریح دلایــل واکنشهای زوج بــود. بهرهگیری از منابــع اینترنتــی و پرسشنامه، مقالــه حاضــر پژوهشــی ترکیبــی از دو شیوه کیفــی و کمی اســت و مطالعات موردنیــاز بــه شــیوه کتابخانهای گــردآوری شدهاند.
نتیجه واکاوی نمایشها حاکـی از آن بود که اعمـال عـادات مخـرب از سوی هـر یــک از زوجیــن مهمترین عامــل شکلدهنده روابــط میــان آنها بــود؛ چراکــه رابطـه کاراکترهـا از حالت عـادی خـارج شـده و بهسوی رابطـه کنتـرل بیرونـی سـوق پیدا نمود؛ بنابرایـن در این نمایشها با کاراکترهای محـوری مواجـه هسـتیم کـه تحـت تأثیر پیامدهـای مخـرب روانی-اجتماعـی کنتـرل بیرونـی در آستانه دچـار شـدن بـه شکسـت هویـت بـا همـکاری روانشناسـان و گروههای نمایشـی میتوان در شناســایی، هســتند. با تکیه بــر نتایــج بهدستآمده از واکاوی نمایشها و تأکید بــر جنبــه روانــی آنها و نمایــش معضلات و بهبــود روابــط زوجیــن در آستانه طــاق از قابلیتهای بازنمایــی نمایشهای شادیآور زنانـه بـه شـیوه نمایـش درمانـی و تئاتردرمانـی بهـره گرفـت و بدینوسیله از بـروز طــاق تا حدی جلوگیــری بــه عمــل آورد.
واژگان کلیــدی: طــاق، نمایــش شادیآور زنانــه، نمایشدرمانی، تکنیــک مضاعــفســازی، تئــوری انتخــاب، هفــت عــادت مخــرب، هفــت عــادت ســازنده.