در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 67

عقب نشینی کرونا از صحنه

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: دست اندرکاران هنرهای نمایشی یکی پس از دیگری به میدان می‌آیند و امیدوارند با عقب نشینی کرونا از صحنه بتوانند دوباره صحنه با تمام ظرفیت در اختیار بگیرند. خبرهای شروع فعالیت هنرمندان یکی پس از دیگری شنیده می شود و این خبر خوبی برای علاقمندان به تئاتر است.

هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارش‌های روزانه متنوع،به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت. گفت و گوهایی از محمدحسین ناصربخت قائم‌مقام دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی؛ قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی؛ فرزاد لباسی کارگردان نمایش «کاش چشم نمی‌دید»؛ هنگامه مفید؛ سامان تیرانداز کارگردان نمایش «راز عروسک» در ایران تئاتر منتشر شد.
در ادامه متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد.

سروش طاهری: ماجرای «پیرزنی که در زمین خانه داشت
سروش طاهری با اشاره به ویژگی‌های نمایش «پیرزنی که در زمین خانه داشت» عنوان کرد این اثر نمایشی درباره مفهوم انتظار است.
لب کلام
با وجودی که از استقبال مخاطبان زیاد راضی نیستم اما از بازخوردهای تماشاگران رضایت دارم.
اجرا ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار می‌کند.
این نمایش از ۵ اپیزود تشکیل شده که از نظر ماهوی به یکدیگر مرتبط هستند.

تینو صالحی: آشنایی‌زدایی از یک پهلوان ملی
تینو صالحی کارگردان «تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد در این نمایش از شخصیت غلامرضا تختی آشنایی‌زدایی شده است.
لب کلام
تا امروز از استقبال مخاطبان و بازخوردهای خوبی که بعد از اجرا از آنها گرفته‌ام، راضی هستم.
این نمایش در شب پایانی زندگی غلامرضا تختی می‌گذرد.
خیلی مهم نیست تختی چگونه می‌میرد بلکه این مهم است که چطور زندگی کرده است.
تختی نمایش ما همان تختی نیست که مخاطب می‌شناسد بلکه یک آدم معمولی را با همه عواطف و احساساتش در حساس‌ترین شب زندگی‌اش که همان شب مرگش است، می‌بینیم.

علی خودسیانی : نام «ماشین نشین‌ها» را اصغر فرهادی انتخاب کرد
علی خودسیانی نویسنده و کارگردان نمایش «ماشین نشین‌ها» در اثر خود جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که هیچ‌گاه با زنان مهربان نبوده است.
لب کلام
شرایط برای زنانی که به هر دلیلی همسر خود را از دست می‌دهند یا طلاق می‌گیرند، سخت‌تر است.
خودسیانی که نمایشنامه «ماشین نشین‌ها» را در نیمه اول دهه ۷۰ نوشته و اصغر فرهادی نیز آن را روی صحنه برده بود.
نام «ماشین نشین‌ها» را اصغر فرهادی که در همان سال‌ها این متن را اجرا کرد، برای این نمایشنامه انتخاب کرده بود.
گفت وگوها از مهر

لبخند بدیعی : استفاده از ظرفیت کامل سالن‌ها
لبخند بدیعی که این روزها نمایش «آسانسور نداره» را اجرا می‌کند، لذت تماشاگر را مهم‌ترین دغدغه خود می‌داند.

لب کلام
همین که در جامعه امروز ما تماشاگر، ساعتی از دغدغه‌های روز دور شود و حال خوبی به او دست بدهد، اتفاقی است خوشایند.
نمایش ما  دغدغه‌های این روزهای تماشاگران را به نمایش می‌گذارد ولی این نقد طوری مطرح می‌شود که به جای گریه، خنده ایجاد می‌کند.
پیش از واکسیناسیون هم سالن تئاتر به نسبت بسیاری مکان‌ها امن‌تر بود و پروتکل‌های بهداشتی بیشتر رعایت می‌شد.
اگر به جایی برسیم که حضور در سالن‌های تئاتر و دیگر مکان‌های عمومی نیازمند ارایه کارت واکسن باشد، شرایط باز هم بهتر می‌شود..
می‌توان به گروه‌های تئاتری هم اجازه داد تا از کل ظرفیت سالن استفاده کنند.
محمدحسین ایمانی خوشخو: از آشفتگی هنر تا برخوردهای سلیقه‌ای
محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از جای خالی «سند هنر»، وضعیت هنر را در کشور آشفته توصیف کرد و از برخوردهای غیرمصوّبه‌ای و سلیقه‌ای با هنر گفت.
لب کلام
نقش و وظیفه شورای هنر مشخص است و اصول آن با تغییر دولت‌ها عوض نمی‌شود.
اما نحوه پیگیری و اهمیت دادن به آن ممکن است تفاوت‌هایی داشته‌باشد.
اگر شورایی نباشد که فعالیت این‌ها را همسو کند و میان‌شان هم‌افزایی ایجاد کند، ممکن است فعالیت‌شان خنثی شود.
اصل شکل‌گیری ذائقه هنری می‌بایست در آموزش‌وپرورش باشد.
ما در حال حاضر «سند هنر» نداریم و نمی‌توان سند واحدی را نیز برای هنر در نظر گرفت؛ موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و سینما هرکدام دنیایی دارند.
گفت و گو ها از ایسنا

وحید نفر: سوغاتی که قدرت مظفرالدین‌شاه را به خطر انداخت
وحید نفر گفت: «تصویر مصور مظفری» که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود، فضایی متفاوت از نمایش‌های آیینی و سنتی دارد.

پیشنهاد بازی در نقش مظفرالدین‌شاه سال 1393 از سوی آقای گروسی به من داده شد.
این اثر سرشار از ترفندها و بازی‌های نمایش‌ ایرانی است و نمایشنامه علاوه بر مضمون جذابی که برای من دارد به هنر و به خصوص سینماتوگراف می‌پردازد.
نمایش کاملاً متکی بر بازی بازیگران است و می‌شود گفت صحنه را از نمایش حذف کردیم البته به جز صحنه‌ای که فیلم در آن پخش می‌شود.
رضا بهرامی: زنگ خطری برای آینده
رضا بهرامی گفت: واگویه‌های نمایش «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» زنگ خطری است برای آینده‌ای که انسان‌هایش هر روز به سمت تنهایی گرایش می‌یابند و این تنهایی ناخودآگاه آن‌ها را زمین‌گیر می‌کند.
لب کلام
زمانیکه نمایشنامه را خواندم، مونولوگ عجیب، فضای ابزورد و فانتزی خاص این اثر، نظرم را جلب کرد.
نمایش فضایی ابزورد دارد و از این روی هر شخص برداشت آزاد خود را از این اثر دارد.
ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که دیگر مرگ برایمان جذابیت ندارد در صورتی که شاید روزی مرگ قشنگ و جاودانه بود.
هنرآنلاین

عبدالرضا پورذهبی: حاج قاسم‌ها از این دسته هستند
حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان در نخستین برنامه «کاروان هنری روایت حبیب» در استان کردستان گفت: بی‌شک آنهایی که همانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای مکتب امام حسین جانفشانی می‌کنند، همیشه زنده و جاودان خواهند بود.
لب کلام
عبودیت منشأ ولایت انسان کامل است و از رهگذر آن، کمال او حاصل می‌شود.
عبودیت بدل کل است. حاج قاسم سلیمانی و حاج قاسم‌ها از این دسته هستند.
همانند أبی عبدالله الحسین (ع) که برای عبودیت همه چیزش را داد.
بی‌شک آنهایی که همانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای مکتب امام حسین جانفشانی می‌کنند، همیشه زنده و جاودان خواهند بود.

آرزو جعفری: خبر شهادت سردار دل‌ها
آرزو جعفری بازیگر نقش نرگس در نمایش «قاصد» که در حاشیه حرکت «کاروان هنری روایت حبیب» در گلزار شهدای کرمان اجرا شد، از خط سیر داستانی این نمایش گفت.
لب کلام
نرگس فرزند جانبازی است که در زمان جنگ نامه‌بر بوده است.
نرگس تلاش می‌کند که هر روز نقش فرستندگان یکی از نامه‌هایی را که در دست پدرش باقی مانده است بازی کند تا از این طریق بتواند خبر شهادت سردار دل‌ها را به پدرش برساند.
خوب است اشخاصی که در عرصه تئاتر خیابانی فعالیت می‌کنند، در حیطه شغلی و کاری خودشان تولیداتی با موضوع دفاع مقدس، جنگ و حاج قاسم سلیمانی داشته باشند.
متأسفانه ما به دلایلی نتوانستیم نمایش مذکور را به تعدادی که می‌خواستیم اجرا کنیم.

سعید بادینی: این یک کار دلی بود
سعید بادینی نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «ژنرال» که در قالب برنامه‌های «کاروان هنری روایت حبیب» در کرمان اجرا شد و قرار است در سیستان و بلوچستان به عنوان هشتمین مقصد این کاروان اجرا شود، درباره تولید این نمایش گفت: ۱۰ یا ۱۱ جلد کتاب خواندم تا بتوانم ۴۰ سال از زندگی حاج قاسم را در ۳۵ دقیقه نشان دهم و روایت کنم. این یک کار دلی بود.
لب کلام
بعد از شهادتش برای انجام کاری برای این شهید گرانقدر کشورمان مصمم‌تر شدم و با همکاری گروهی از همکارانم نمایش ژنرال را تولید کردم.
از نظر من حاج قاسم از جنس مردم بود و هیچ وقت از چیزی ممانعت نمی‌کرد.
به نظرم حاج قاسم اگر چه شهید شد، اما مکتبی را راه انداخت که شاید شبیه آن کمتر در طول تاریخ دیده شود.
حاج قاسم برای خودش یک قدرت جهانی بود و اگر حاج قاسم سلیمانی‌ها نبودند الان داعش نزدیک در خانه ما بود.
گفت و گوها از حوزه هنری

 




مطالب مرتبط

​سه نمایش جدید در پردیس تئاتر شهرزاد

​سه نمایش جدید در پردیس تئاتر شهرزاد

پردیس تئاتر شهرزاد در اردیبهشت میزبان سه نمایش متفاوت است؛ نمایش‌های «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»، نمایش موزیکال «بیژن و منیژه» و نمایش «آن‌ها دروغ می‌گویند» در این مجموعه روی صحنه می‌روند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

نظرات کاربران