در حال بارگذاری ...
گفت و گو با رسول حق‌شناس کارگردان نمایش

ترکیب افسانه­‌ کردی "کالنگ" و قصه­‌ی زندگی یک کولبر
بچه‌های تئاتر شهرستان یک‌قدم از مرکز نشینان جلوتر هستند

رسول حق‌شناس کارگردان نمایش" هوزان" گفت: داستان این نمایش ترکیب افسانه‌­ مناطق کردنشین "کالنگ" و قصه­‌ی زندگی یک کولبر است.

رسول حق‌شناس در گفت و گو با ایران تئاتر ضمن اشاربه اینکه اکثر نمایش­‌هایی که تاکنون به اجرا برده‌ در قالب پروژه­ کارگاه­‌های بازیگری از آموزش تا اجرا بوده است گفت : تمام سعی‌­ام بر این است که بتوانم از هنرجویان شهرستان‌ها حمایت کنم که پشت درهای بسته نمانند.

کارگردان نمایش هوزان با اشاره به افسانه­‌ی «کالنگ» در مناطق کردنشین ادامه داد:نمایش «هوزان» ترکیبی از افسانه­‌ی فورکلر قدیمی «کالنگ» مناطق کردنشین و قصه‌­ی کولبران امروز است. افسانه­‌ی «کالنگ» داستان دختر چشم رنگی ومو طلایی است که عاشق پسر آهنگر  خواننده می­‌شود و در آخر پسر از عشق دختر سر به کوه و بیابان می‌­زند و در کوه کشته می­‌شود. من بر اساس این افسانه این نمایش را با قصه­‌ کولبرها بروزرسانی کردم و قصه « هوزان» شکل گرفت.

حق‌شناس در ادامه افزود: پس از ماه‌­ها جستجو و مطالعه توانستیم اسم «هوزان » را برای این نمایش انتخاب کنیم. «هوزان» در زبان کردی به معنی «خواننده» و با توجه به محبوبیت خواننده کردزبان حسن زیرک این اسم را انتخاب کردیم که هم با قصه­‌ ما همخوانی داشت و هم بین تمامی اقوام کرد مشترک است.

داستان نمایش« هوزان» نگاهی  اجتماعی دارد و ربطی به فضای سیاسی وضعیت کولبری ندارد و کارگردان سعی داشته که در این نمایش جنبه‌های دیگر زندگی شخصی یک کولبر مانند عشق،زندگی و... را نشان دهد.

او با اشاره به استعداد هنرجویان شهرستان بیان داشت:همه­‌ی افراد سرشار از استعداد هستند بعضی‌ها فرصت بروز آن را پیدا می­‌کنند و بعضی‌ها هم نه.بیشتر هنرجویان مستعد هستند و به باوجود دوری از استان و کمبود امکانات ، رشد بیشتری هم دارند. بحث خواستن است که بچه‌های تئاتر شهرستان یک‌قدم از مرکز نشینان جلوتر هستند. چون نام بزرگی پشت آن­ها نیست و در بیشتر مواقع حتی در پشت درهای بسته سالن­‌های شهر خودشان می­‌مانند.

حق‌شناس ادامه داد:نمایش‌هایم را در قالب پروژه تولید می­‌کنم تا بچه­‌های شهرستان نیز بتوانند بدرخشند. با این همه متأسفانه حتی در مرکز هم فرصت برابر نداریم.

کارگردان نمایش «هوزان» در پایان گفت: امیدوارم سیلیبریتی زده نباشیم و از همین هنرجویانی که به تازگی اولین کارهایشان رو شروع کرده‌اند حمایت کنیم. یک‌زمانی هم ما جای این­‌ها بودیم و از صفر شروع کردیم، باید از استعدادهای تازه حمایت کنیم تا سی سال دیگر بازهم بزرگانی در هنر داشته باشیم. از بزرگان تئاتر می­ پرسم شما از کجا شروع کردید؟ این‌­ها هم از همان­‌جا دارند شروع می­‌کنند،پس حمایتشان کنیم.

گفتنی است رسول حق‌شناس نویسنده و کارگردان نمایش،بازیگران و دیگر عوامل اجرایی اجرای ششم دی‌ماه را به درگاه ایران تئاتر تقدیم کردند.

اجرای نمایش «هوزان» تا ۱۷ دی‌ماه در تماشاخانه هادی اسلامی تالار محراب ادامه دارد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران