لب کلام هنرمندان در گفتوگوهای هفته 70
ارادت هنرمندان به حضرت فاطمه (س) و شهید سلیمانی
ایران تئاتر- عباس عبدالعلیزاده: ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بر موضوع نمایش های روی صحنه و همچنین محتوای گفت و گوهای رسانه ای تاثیر زیادی داشته و اغلب گفت و گوها در این مسیر انجام شده است.این نشان از ارادت هنرمندان به حضرت فاطمه (س) و فرزند مکتب ایشان سردار شهید سلیمانی دارد.
هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارشهای روزانه متنوع،به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت. گفت و گوهایی از قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی؛ مهرداد کردیان بروجنی درباره «آنا بر میگرده؟»؛ فرشید قلیپور کارگردان «اسرار کوهپایه»؛ رسول حقشناس کارگردان نمایش ترکیب افسانه کردی کالنگ و قصهی زندگی یک کولبر؛هادی حوری درباره «پراگما» و محمد رضا شاه مردی کارگردان نمایش لیلیت در ایران تئاتر منتشر شد.
در ادامه متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاریها و سایتها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آوردهایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخشهای گفت و گوها قرار بگیرد.
هوشنگ توکلی: برخی نمیخواهند حاج قاسم زنده بماند
هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، درباره واقعه شهادت حاج قاسم سلیمانی، گفت: وقتی مراسم تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار میشد، حال کسی را داشتم که قهرمان زندگیاش را از دست داده است، با تمام سختی که وجود داشت بلیت پیدا کردم و خودم را به کرمان رساندم.
لب کلام
آشنایی من و حاج قاسم به روزهای فتح خرمشهر بر میگردد، در آن روزها او فرماندهای جوان بود و من از جبههها فیلمبرداری میکردم
او همان روزها هم بزرگ و با صلابت بود.
شهید سلیمانی عقاب تیز پرواز ملت ایران بود.
به نظرم حاج قاسم هدایتکننده و اجرا کننده آن استراتژی بود که ایران در منطقه داشت.
اینکه شخصی مانند ترامپ اعتراف میکند در ماجرای ترور شهید سلیمانی گول رژیم صهیونیستی را خورده، بخاطر خون حاج قاسم است که همچنان جوشان است.
ترامپ هم میداند که دنیا قبل از ترور شهید سلیمانی برایش امنتر بود.
متأسفانه رسانهها و هنرمندان کشورمان طی دو سال گذشته نتوانستند به اندازه کافی به شخصیت حاج قاسم بپردازند.
فارس
مسعود اسماعیلی: روایت جنگ نور و ظلمت در «سپاهیان آتش»
نوانمایش «سپاهیان آتش» به نویسندگی و کارگردانی مسعود اسماعیلی اثری است که این روزها در پردیس تئاتر تهران روی صحنه است. این اثر که با حضور حدود ۱۵۰ نفر بازیگر و عوامل مختلف تولید و اجرا شده، کاری از گروه فرهنگی هنری «مسلم» است و به گفته نویسنده و کارگردان اثر روایتی از جنگ میان نور و ظلمت بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) است.
لب کلام
به لطف خدا و همت شما همراهان همیشگی مسلم، تاکنون سالن نمایشهای ما خالی نمانده است.
بسیار مایلیم که مخاطبانی مثل دبیرستانیها و دانشگاهیها و آنان که در فرهنگ کشور اثرگذاری دعوت شوند.
گروه فرهنگی هنری «مسلم» بیشترین نمایش آیینی را در ایام فاطمیه و نیمه شعبان تولید و اجرا کرده.
تاکنون نزدیک به ۳۰ عنوان اثر در داخل و خارج از کشور به صحنه برده است.
بقای کار ما به اعتقاد عمیق و صفای قلبی تمامی اعضای گروه نسبت به ائمه اطهار است.
هیچکدام از عوامل گروه نوانمایش دستمزد نمیگیرند.
ما در گروه بازیگران و عوامل خود عزیزان مدرس دانشگاه، پزشک، مهندس، دانشجو و بسیاری از مشاغل دیگر را داریم.
بیش از ۳۰ سال است که با دوستان تئاتر آیینی کار میکنیم.
ما با حضور ۵۰ نفر روی صحنه تمامی نواها را به صورت زنده اجرا میکنیم که تأثیر حسی بیشتری روی مخاطب دارد.
کسی که قصد دارد کاری سوزناک ارائه دهند باید خود نیز از درون بسوزد.
شهرام گیل آبادی: ناگفتههای استعفای مدیرعامل «خانه تئاتر»
شهرام گیل آبادی مدیرعامل مستعفی «خانه تئاتر» معتقد است اساسنامه این نهاد صنفی که متعلق به مؤسسه چندمنظوره فرهنگی و هنری است باید تغییر کند ولی برخی برای حفظ منافع شخصی مانع این امر میشوند.
لب کلام
مشکلات متعدد تئاتریها؛ از نبود حمایت طی ۲ سال گذشته تا مشکلات نظارتی و ممیزی
مرگ مغزی در ساماندهی تئاتر ایران
از بالا بودن تعارض منافع در خانه تئاتر تا نداشتن چشمانداز
بزرگان باید کارهایی را که بلد نیستند کنار بگذارند
اتفاقات قشری در مجامع خانه تئاتر
نیاز خانه تئاتر به تغییر اساسنامه
خانه تئاتر تمام داشتههایش باید در اختیار کانون صنفی تازه قرار گرفته و خانه تئاتر تازه متولد شود
مقاومت و بهانهگیری برای تغییر ندادن اساسنامه خانه تئاتر
نگرانی افراد برای منافع و جایگاه شخصی خود در خانه تئاتر!
خانه تئاتر و کسانی که توانایی کار و فکر جمعی ندارند و فقط مخالفخوانند
حذف آتشافروزان از خانه تئاتر
آرمین صیاد: یک قاتل زنجیرهای که عاشق انیمیشن بود
آرمین صیاد کارگردان نمایش «برسد به دست سیندرلا» که در عمارت روبرو به صحنه رفت، درباره شکلگیری این مونولوگ نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
ایده اولیه این مونولوگ در سال ۹۸ برای شرکت در جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر شکل گرفت.
این نمایش روایت قاتلی زنجیرهای است که مقتولان خود را همچون شخصیتهای انیمیشنی مشهور میبیند.
با توجه به شرایط اقتصادی و بیماری کرونا و همینطور تعطیلی دانشگاهها انتظار چنین استقبالی را از نمایش نداشتم
استقبال از کار باعث شد ما به فکر تمدید اثر در آینده نزدیک باشیم
مهرداد کوروشنیا: نمایشگاه تاریخ تئاتر در «تالار محراب»
مهرداد کوروشنیا مدیر مجموعه تئاتر محراب اعلام کرد قرار است نمایشگاه تاریخ تئاتر ایران برای آشنایی نسل جوان و دانشجویان با نسلهای گذشته و تاریخ تئاتر ایران در این مجموعه تئاتری راهاندازی شود.
لب کلام
یکی از برنامههای مدنظر تبدیل این مجموعه به پایگاهی برای تئاتر دانشجویی و نسل جوان تئاتری است.
قرار است جشنواره ثابت دانشجویی را که به صورت سالیانه و منظم در تالار محراب برگزار شود برنامه ریزی کنیم.
قرار است متعهد به میزبانی از اجراهای برگزیده جشنواره باشد.
قصد داریم فضای مجموعه محراب را تبدیل به پاتوقی برای دانشجویان و نسل جوان تئاتر کنیم.
پایان سال جاری و یا در نیمه اول سال آینده، نمایشگاه تاریخ تئاتر ایران را در مجموعه تئاتری محراب راهاندازی میکنیم.
سعید محمدی مرثیه غیرت از دل بچههای مسجد بیرون آمد
سعید محمدی تهیهکننده «مرثیه غیرت» با اشاره به اینکه این نمایش از دل بچههای مسجد بیرون آمده است درباره چگونگی پرداختن به موضوع عفاف و حجاب و بخشهایی از زندگی حضرت زهرا (س) توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
خاستگاه گروه هنری «نیوا» برآمده از مسجد است و همه اعضای گروه از بازیگران گرفته تا عوامل پشت صحنه همه بچههای مسجد هستند.
گروه ما سال ۹۶ حیاط مسجد را به آمفی تئاتری با همه تجهیزات یک سالن نمایش تبدیل و نمایشی به نام «اندوه جاودان» را اجرا کردیم.
سال ۹۸ با توجه به دغدغهای که خود من در زمینه موضوع حجاب داشتم تصمیم به اجرای نمایش «مرثیه غیرت» گرفتیم.
از دل این داستان فلاشبکی به اعماق تاریخ میزنیم و ماجرای شمعون یهودی و مسلمان شدن ۸۰ نفر از یهودیان توسط نور چادر حضرت زهرا (س) به نمایش گذاشته میشود.
اصرار ما بر این است که کار کاملاً بومی باشد به شکلی که برای بازی در این نمایش هیچ بازیگر حرفهای از بیرون وارد کار نشده است.
هیچکدام از بازیگران و عوامل برای حضور در این نمایش مبلغی دریافت نمیکنند.
آیت الله علیاصغر مروارید: از اقامه نماز جمعه تا اجرای تئاتر سربداران در مسجد
یکی از نخستین امامان جماعت مسجد حضرت مهدی(عج) که توانسته بود در دوران حضور خود این مسجد را به محوری برای انجام فعالیتهای دینی و اجتماعی و فرهنگی تبدیل کند آیت الله علیاصغر مروارید بود. مسجد مهدی (عج) تهرانویلا، قدیمیترین و معروفترین مسجد این محله است.
لب کلام
در مسجد حضرت مهدی (عج)، نمایشهای خیمه شب بازی و تئاتر راه انداختیم.
از طریق نمایش کسانی مثل علم و وزیران را با داستانهای قدیمی تطبیق میدادیم و از همه جا برای دیدنش میآمدند.
سن درست میکردیم و بچهها در آنجا تئاترهایی مثل سربداران و… را اجرا میکردند.
گفت و گوها از مهر
پریسا نوروزی: تماشاگرم دنبال دیدن سلبریتی نیست
پریسا نوروزی که این روزها نمایش «بخوابم یا روایت شب پنجرهای» را روی صحنه میبرد، با ابراز خوشنودی از استقبال تماشاگران از این اثر نمایشی میگوید: خوشحالم تماشاگرم برای دیدن تئاتر آمده و نه سلبریتی.
لب کلام
اجرای مونولوگ هم برای کارگردان سخت است و هم بازیگر و هم از نظر جذب مخاطب دشواری بیشتری دارد.
آثار جشنواره در تماشاخانه نوفل لوشاتو اجرا شدند و طبق پیشنهاد جشنواره قرار بود.
بعد از اینکه شرایط کمی عادی شد، به طرز عجیبی، اجراهای نمایشی با اقبال تماشاگران رو به رو شدند.
همه این تماشاگران خودشان تئاتری نیستند بلکه مخاطبان حرفهای تئاتر هستند.
وقتی با یک عنوان دانشجویی کار میکنی و هیچ چهره شناخته شدهای هم در کارت حضور ندارد، واقعا عجیب است که تماشاگران از کار استقبال کنند.
ایسنا
راحله شمسآبادی: «قصه ظهر جمعه» به روایت شمسآبادی
راحله شمسآبادی گفت: «قصه ظهر جمعه» داستان یک خانواده ایرانی را روایت میکند که دچار مشکلات اقتصادی شدهاند.
لب کلام
اجرایی که نسیم ادبی چند سال پیش از این اثر، نوشته سیدمحمد مساوات داشت، برمیگردد و از آن زمان این متن در ذهن من ماند.
در شروع نمایش، یک خانواده پر جمعیت ایرانی را در دهه شصت مشاهده میکنیم.
نمایشنامه کاملاً اثری رئالیستی است، چه در سبک بازی بازیگران و چه در فضا و حال و هوای اثر.
بخش بسیار کوچکی از آن را حذف کردم اما باقی اثر به طور کامل اجرا میشود.
یکی از ویژگیهای این اثر، بازی یک دست و طبیعی بازیگران است.
هنرآنلاین
کوروش زارعی: نمایش«بهشت در آتش» مخاطب را تحت تأثیر خودش قرار میدهد
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور در شهرستان ابرکوه استان یزد، نمایش بزرگ «بهشت در آتش» نوشته حجتالاسلام سیدکاظم فلاحزاده به کارگردانی علی جاور که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در این شهرستان به روی صحنه رفت را تماشا کرد و در جریان روند تولید و اجرای آن قرار گرفت.
لب کلام
آنچه من در این اجرا دیدم چیزی جز نیت خالص اعضای گروه و ارادت بازیگران این نمایش به ساحت اهلبیت(ع) وحضرت فاطمه زهرا(س) نبود.
این بزرگترین ثروت و نعمتی است که خداوند نصیب این گروه کرده است.
این نمایش با تمام محدودیتها و کمبودها موفق شده مخاطب را تحت تأثیر خودش قرار دهد.
بهشت در آتش با خلوص نیتی که بازیگران و عوامل آن دارند به خوبی توانسته حرفش را بزند و کار خودش را انجام دهد.
حوزه هنری
حسین نادری: قصه دختر بچهای که «به دنبال خورشید» است
حسین نادری، کارگردان نمایش «بهدنبال خورشید» گفت: این نمایش داستان زندگی دختربچه شش سالهای را روایت میکند که در عراق با مادرش زندگی میکرده و اوایل حمله داعش به عراق، مادرش این دختر را در کمد حبس کرده و داعش مادرش را میکشد. نیروهای سردار سلیمانی وارد روستا میشوند و دختر را نجات میدهند.
لب کلام
این صحنه از نمایش بر اساس مستندات نوشتهشده و در خاطرات یکی از همرزمان سردار سلیمانی همچنین اتفاقی ذکر شدهاست و تا اینجای داستان واقعی بوده است.
نمایشنامه «به دنبال خورشید» به دور از شعارهای کلیشهای بود و همچنین به وجهه مهربانی شخصیت حاج قاسم میپرداخت.
باشگاه خبرنگاران جوان