در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره از چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایران تئاتر: (33)

توجه جشنواره تئاتر فجر به اهمیت نمایش‌های بومی و محلی
«کل» برگرفته از باورها و سنت‌های قدیم بختیاری‌ است

ایران تئاتر-:مصطفی محمدی‌دوست هنرمند اهل استان چهارمحال و بختیاری که در چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نمایش «کل» در بخش صحنه‌ای حضور دارد، در گفت‌وگو با ایران تئاتر می‌گوید: حضور و پذیرفته شدن نمایش «کل» در جشنواره تئاتر فجر برای من و هنرمندان تئاتر استان مهر تأییدی بر اهمیت نمایش‌های بومی و محلی است. این امر نشان از آن دارد که نمایش‌های بومی و محلی همچنان در تئاتر استان‌ها و جشنواره تئاتر فجر جایگاه ویژه‌ای دارد.

مصطفی محمدی‌دوست از سال ۱۳۷۰ با آموختن و سپس نواختن ساز سنتور وارد دنیای هنر و موسیقی شد. او در ادامه با آهنگ‌سازی کارهای نمایشی به عرصه تئاتر و گروه‌های نمایشی راه یافت و آرام‌آرام در دنیای تئاتر به کارگردانی و نویسندگی پرداخت. کسب مقام‌های نخست کارگردانی، موسیقی نمایش و‌... در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و ملی از افتخارات این هنرمند اهل استان چهارمحال و بختیاری است. محمدی‌دوست با نمایش «کل» در سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری هم حضور داشت. نمایش «کل» در زمینه‌هایی چون نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و طراحی لباس حائز رتبه شد و به‌عنوان اثر برگزیده به دبیرخانه چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی و در نهایت در بخش نمایش‌های صحنه‌ای این رویداد پذیرفته شد. نمایش «کل» امروز 23 بهمن ماه در سالن قشقایی تئاتر شهر ساعت 17:30 به مدت زمان 45 دقیقه در یک نوبت اجرا خواهد داشت.

محمدی‌دوست درگفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر  با اشاره به ضرورت نگرش تازه به موضوعات بومی می‌گوید: برای من متن‌هایی هم که موضوعیت بومی ندارند، جذابیت دارد و می‌توانم این‌گونه آثار را روی صحنه اجرا کنم اما انتخاب این اثر به من و دوستانم نهیب می‌زند که از آثار فاخر و داستان‌های جذاب و دراماتیک استان خود دور نشویم و نگاهی دوباره به فرهنگ‌های خاک‌گرفته بختیاری با نگرش جدید داشته باشیم.

این کارگردان جوان در مورد موضوع محوری «کل» اظهار می‌کند: موضوع نمایش «کل» برگرفته از باورها، آیین‌ها و سنت‌های قدیم در قوم‌ بختیاری است که شکار کردن را عامل بدبختی و بلاهای طبیعی می‌داند. هدف من از کار کردن این اثر تلاش برای جلوگیری از شکار بی‌رویه گونه‌های جانوران برای تفریح است و در مجموع نمایش «کل» نقدی بر خشونت است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت شما برای ارتقای تئاتر استان با منتخب شدن در جشنواره تئاتر فجر و حضور در این جشنواره  سنگین‌تر شده است یا خیر، این‌گونه پاسخ می‌دهد: به‌طورکلی من با هنر نمایش زندگی می‌کنم و انتخاب این اثر از بنده و گروه آستاره حتماً وظیفه من نسبت به تولید آثار ماندگار را بیشتر کرده است. هنرمندان تئاتر به آثار انتخابی جشنواره‌ها توجه بیشتر دارند و سال‌های آینده سعی دارند پارامترهای انتخاب شدن آثار در جشنواره‌ها را از سوی داورها مورد بررسی قرار دهند و آثار بعدی من را نیز دنبال کنند ازاین‌رو باورم بر این است که همیشه باید بهترین آثار خود را برای فستیوال فجر آماده کنم.

او می‌افزاید: از سال‌های دور من همیشه موافق جدی جشنواره‌ها بوده‌ام. این به آن معنی نیست که از اجرای عموم فاصله گرفته باشم، من همیشه در طول سال اجرای عموم نیز داشته‌ام اما هنرمند شهرستانی نیاز به دیده شدن در جشنواره‌ها دارد تا این چرخه تعامل فرهنگ‌ها را تجربه کند و با حضورش در جشنواره پایانی خوش را برای آثارش در نظر بگیرد.

محمدی‌دوست همچنین یادآور می‌شود: هنرمند شهرستانی با حضور در جشنواره‌ها خود را به چالش می‌کشد و برای او و گروهش این چالش ارزش آن را دارد که سال‌ها تکرار شود و البته به‌شخصه معتقد هستم هنرمندان شهرستان‌ها باید از تکرارهای متون و نمایش‌های قدیمی فاصله بگیرد چراکه ما در میان کوه‌های سربه‌فلک کشیده و دامنه‌های زاگرس داستان‌هایی داریم که هر هنرمند تئاتری دوست دارد آن‌ها را در بهترین فستیوال تئاتری ایران (فجر) به نمایش بگذارد.

این کارگردان اهل چهارمحال و بختیاری ادامه می‌دهد: نمایش «کل» تلاش دارد با نگاهی نو به یک داستان بومی و محلی بپردازد و خواسته من این است که در جشنواره فجر این اثر را همه منتقدین به‌خوبی واکاوی کنند تا  به این مسئله  پی ببریم که می‌توان نمایش‌های بومی و محلی را با نگاهی نو به نمایش گذاشت تا سرتاسر دنیا شاهد این داستان‌های فولکلور باشند.

محمدی‌دوست در پایان می‌گوید: امیدوارم جشنواره‌های کشوری و به‌ویژه جشنواره فجر زمینه‌ای را فراهم کنند تا هنرمندان شهرستان‌های مختلف  بتوانند آثار دیگر هنرمندان کشور را ببینند و فقط به اجرای خود گروه در جشنواره ختم نشود؛ چراکه برگزاری جلسات نقد و بررسی با حضور هنرمندان گروه‌های نمایشی و تبادل‌نظرها و دیدن آثار جشنواره در رشد و ارتقای هر چه بیشتر هنرمندان مؤثر خواهد بود.




مطالب مرتبط

مروری بر نمایش‌های چهلمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع دفاع

مقاومت در آوردگاه فجر
مروری بر نمایش‌های چهلمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع دفاع

مقاومت در آوردگاه فجر

ایران تئاتر: آثار شرکت کننده در چهلمین جشنواره تئاتر فجر موضوعات مختلفی را دستمایه روایت قرار دادند که یکی از آنها مقاومت بود. در این مطلب موضوع مقاومت در نمایش‌های چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

|

چهل نکته از چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر (12)

780 نمایش خیابانی در چهار دهه جشن تئاتر ایران
سهم 58 درصدی شهرستان‌ها از خیابان ادوار فجر
چهل نکته از چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر (12)

780 نمایش خیابانی در چهار دهه جشن تئاتر ایران
سهم 58 درصدی شهرستان‌ها از خیابان ادوار فجر

ایران تئاتر – سیدرضا حسینی: در مطلب پیش رو مروری بر اطلاعات آماری نمایش‌های خیابانی دوره‌های چهل‌گانه جشنواره تئاتر فجر خواهیم داشت و به بیان چهل نکته در مورد آنها خواهیم پرداخت.

|

چهل نکته از چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر (11)

تشویق ممتد  به طول چهار دهه
مروری بر آثار برگزیده دوره‌های پیشین
چهل نکته از چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر (11)

تشویق ممتد به طول چهار دهه
مروری بر آثار برگزیده دوره‌های پیشین

ایران تئاتر – رضا حسینی: در مطلب پیش رو مروری بر نمایش‌های برگزیده دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر فجر خواهیم داشت و به بیان چهل نکته در مورد آنها خواهیم پرداخت.

|

هنرمندان حاضر در چهلمین دوره فجر مطرح کردند

ارتقای رادیو‌تئاتر در جشنواره تئاتر فجر
هنرمندان حاضر در چهلمین دوره فجر مطرح کردند

ارتقای رادیو‌تئاتر در جشنواره تئاتر فجر

ایران تئاتر: از آنجا که «رادیوتئاتر» رسانه‌ای نو در حوزه رادیو و تئاتر است هنوز در بین مخاطبان به خوبی شناخته نشده است . حضور این بخش در جشنواره‌ای معتبر و بین‌المللی می‌تواند در شناساندن این هنر به مخاطبان و حتی تولیدکنندگان این حوزه موثر باشد.

|

دبیران اولین و چهلمین دوره از اهداف برگزاری جشنواره گفتند؛

هدف آشتی ‌دادن مردم با هنر بود
دبیران اولین و چهلمین دوره از اهداف برگزاری جشنواره گفتند؛

هدف آشتی ‌دادن مردم با هنر بود

محمدطاها عبدخدایی، دبیر دوره‌های اول تا پنجم جشنواره تئاتر فجر و حسین مسافرآستانه، دبیر دوره‌های سی‌ونهم و چهلم این رویداد می‌گویند هدف اولیه از راه‌اندازی این رویداد در سال ۱۳۶۱ آشتی دادن مردم با هنر و هنرمندان و سامان‌دهی فعالیت هنرمندان بوده است.

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی:

کرونا پلتفرم‌های جدیدی را به جشنواره اضافه کرد
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی:

کرونا پلتفرم‌های جدیدی را به جشنواره اضافه کرد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی گفت: «سال گذشته به دلیل وجود کرونا، پلتفرم‌هایی درباره نحوه تصویربرداری آثار و پخش آن در فضای مجازی را برنامه‌ریزی کردیم و امسال هم فرایند دیگری به جشنواره اضافه شده است.»

|

نظرات کاربران