در حال بارگذاری ...

خواندنی‌های یک روز مانده به آغاز جشنواره

در حالی که تنها یک روز به برپایی بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر مانده‌، شور و هیجان جشنواره و آماده ‌سازی تالارهای نمایش و اجراها تصویرهایی دیدنی به وجود می‌آورند که ذکر آن‌ها خالی از لطف نیست. به گزارش سایت ایران تئاتر، مجموعه تئاترشهر این روزها یکی از پر رفت و آمدترین نقاط شهر تهران شده است. تماشاگران نمایش‌های روی صحنه، خریداران بلیت‌های جشنواره، طراحان و دست‌اندرکاران نمایش‌ها، اعضای گروه‌های شرکت کننده، مخاطبان سمینار تئاتر خصوصی، خبرنگاران و گروه‌های متعدد گزارشگران رادیویی و تلویزیونی، گروه‌های فنی تالارهای و تبلیغات محیطی و... ساختمان مدوری که چشم و چراغ تئاتر ایران است را برای میزبانی تئاتر فجر و جشن‌های پیروزی انقلاب آماده می‌کنند.

زهرا شایان‌فر:

در حالی که تنها یک روز به برپایی بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر مانده‌، شور و هیجان جشنواره و آماده ‌سازی تالارهای نمایش و اجراها تصویرهایی دیدنی به وجود می‌آورند که ذکر آن‌ها خالی از لطف نیست.
به گزارش سایت ایران تئاتر، مجموعه تئاترشهر این روزها یکی از پر رفت و آمدترین نقاط شهر تهران شده است. تماشاگران نمایش‌های روی صحنه، خریداران بلیت‌های جشنواره، طراحان و دست‌اندرکاران نمایش‌ها، اعضای گروه‌های شرکت کننده، مخاطبان سمینار تئاتر خصوصی، خبرنگاران و گروه‌های متعدد گزارشگران رادیویی و تلویزیونی، گروه‌های فنی تالارهای و تبلیغات محیطی و... ساختمان مدوری که چشم و چراغ تئاتر ایران است را برای میزبانی تئاتر فجر و جشن‌های پیروزی انقلاب آماده می‌کنند.
گیشه؛ پرمخاطب‌ترین واحد تئاترشهر!
واحد گیشه مجموعه تئاترشهر که از ساعت 10 صبح جوابگوی پیش خرید کنندگان بلیت‌های جشنواره تئاتر فجر است را بی‌شک می‌توان پرمخاطب‌ترین واحد این مجموعه برشمرد.
از ابتدای هفته جاری صف مخاطبان جشنواره از ساعت‌های اولیه صبح در مقابل در‌ ورودی تالار چهارسو ـ سایه تشکیل شد.
ازدحام جمعیت و حجم زیاد کار گیشه این مجموعه که از دو هفته قبل و با استقبال مخاطبان از نمایش‌های روی صحنه آغاز شده بود با آغاز پیش فروش بلیت‌های فجر چند برابر شده و فضای محوطه مجموعه تئاترشهر را در تمام ساعات روز با حضور مردم همراه کرده است.
شنیدیم حسن جودکی مسئول گیشه مجموعه تئاترشهر که تجربه سال‌های متمادی همکاری در برگزاری جشنواره تئاتر فجر را در این سمت دارد، ابتدای این هفته در اثر خستگی و فشارهای عصبی کار دچار ضعف ‌شده و دقایقی از هوش رفته است! برای او آرزوی سلامتی داریم.
20 دقیقه برای پیش خرید بلیت‌
سالن انتظار چهارسو ـ سایه که برای پیش فروش بلیت‌های جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته شده بود، از ابتدای هفته پذیرای مخاطبان جشنواره بود تا به صورت گروه‌های چند نفره و در مدت 20 دقیقه نمایش‌های مد نظر خود را انتخاب،‌ فرم مربوط را تکمیل و بلیت‌های مد نظرشان را خریداری کنند؛ به این ترتیب از ادحام بی‌دلیل در مقابل باجه‌ها، ایستادن طولانی مدت افراد در هوای سرد و مقابل‌ گیشه جلوگیری شد؛ اما استقبال و حضور مخاطبان و تماشاگران تئاتر به حدی بود که ستاد خبری جشنواره از اتمام بلیت‌ اکثر نمایش‌ها تا یکشنبه 29 دی خبر داد؛ گرچه مطابق برنامه اعلام شده پیش فروش بلیت همچنان ادامه دارد، اما امیدواریم دیر رسیدگان به این قافله پر شتاب، از بلیت باقی آثار بی نصیب نمانند.
فضاسازی محوطه تئاترشهر ‌
با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر، محوطه این مجموعه نیز از هفته گذشته برای اجرای مراسم افتتاحیه، اجراهای خیابانی و ویژه برنامه‌های محیطی آماده می‌شود.
پرچم‌‌ کشورهای مهمان و بنرهای طولی، ستون‌های ثابت و موقت را آذین کرده‌اند و از شکوه جشن روزهای آینده خبر می‌دهند.
از صبح امروز مرحله نصب غرفه‌های نمایشگاهی در مجاور بنرهای مکعبی آغاز شده است. از آن جا که این غرفه‌ها نمای بیرونی محوطه را شکل خواهند داد و مانع دیده شدن این بنرها از خیابان خواهند شد به نظر می‌رسد طراحان محیطی باید در محل قرار دادن این غرفه‌ها تجدید نظر کرده و آن را چند متر جلوتر نصب کنند.
امسال طراحی و فضاسازی محیطی تالارهای جشنواره بر عهده احمدرضا نبی‌فر بوده است.
از کارگردانان چه خبر؟
این روزها تعداد زیادی از کارگردانان جشنواره که در مجموعه تئاترشهر اجرا خواهند داشت را می‌توان در حال رفت و آمد در ‌تالارها ملاقات کرد.
تهیه آخرین وسایل صحنه و حضور در جلسه هماهنگی اجرا و ضبط نریشن‌ها و موسیقی، عمده کارهایی هستند که این هنرمندان را در آخرین روزهای تمرین به مجموعه تئاترشهر کشانده است. حضور در جلسه هماهنگی اجرا یکی از دلایل کشاندن این هنرمندان پر مشغله به تئاترشهر است که اتاق هماهنگی را نیز در سه روز گذشته به یکی از پر رفت و آمدترین واحدهای مجموعه تبدیل کرده است. تامین تجهیزات مورد نیاز هر اجرا و ‌هماهنگ کردن اجراها با یکدیگر، یکی از مسئولیت‌هایی است که پریسا مقتدی، مسئول هماهنگی تئاترشهر را در این روزها بسیار مشغول کرده است.
حضور ‌‌سه نسل هنرمندان تئاتر در جشنواره
در جمع هنرمندان تئاتر که با سرعت از راهروها می‌گذرند و از آرشیوهای آکسسوار و صحنه به کارگاه‌های دوخت و دکور و از دبیرخانه به مرکز و تالارهای دیگر در حرکت‌ هستند می‌توان سه نسل تئاتر کشور را مشاهده کرد.
حرفه‌ای‌ها در کنار جوانان، نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان و بازیگران خود را برای حضور در جشنواره بیست‌وهفتم آماده می‌کنند.
علی رفیعی، پری صابری، علیرضا نادری، نادر برهانی‌مرند، محمد یعقوبی، محمد عاقبتی، عبدالحی شماسی، هوشنگ هیهاوند، حمیدرضا آذرنگ، نیما دهقان و کتایون فیض‌مرندی در بخش‌های چشم‌انداز و موضوعی و جوان‌ترهایی چون آرش عباسی، همایون غنی‌زاده، علی‌اصغر دشتی، آرش میرطالبی و عاطفه تهرانی در بین‌الملل و چشم‌انداز و تجربه‌های نو جلوه‌ای خاص به جشنواره بیست‌وهفتم داده‌اند.
از بین بازیگران نیز به صراحت می‌توان گفت که تمامی چهره‌های برتر تئاتر را می‌توان در آثار جشنواره دید. پانته‌آ بهرام، سیامک صفری، افشین هاشمی، هومن برق‌نورد، هدایت هاشمی، ستاره اسکندری، علی سرابی، مهدی پاکدل، امیر جعفری، امیررضا دلاوری، داریوش موفق، بهناز جعفری، افسانه ماهیان، ناهید مسلمی و ژاله صامتی در کنار بسیاری از هنرمندان جوان کشور بر صحنه فجر بیست‌وهفتم حضور خواهند داشت.
تعامل بانک با تئاتر
در حالی که سیل افتتاحیه‌ها، گشایش‌ها و کلنگ‌ زدن‌ها و یادمان‌ها، یادواره‌ها، برنامه‌ها، مناسبت‌ها و... سراسر کشور را فرا گرفته‌اند بانک اقتصاد نوین از افتتاح دو شعبه بانک تئاترشهر و خبرنگار خود به مناسبت جشن‌های پیروزی انقلاب خبر می‌دهد.
روابط عمومی این بانک به نقل از زهرا حق شعار می‌گوید:«به منظور تجلیل از تلاش‌های اصحاب رسانه یکی از شعب بانک اقتصاد نوین را به نام"خبرنگار" نام گذاری می‌کند و شعبه تئاترشهر این بانک نیز به زودی در تقاطع خیابان ولیعصر و انقلاب افتتاح خواهد شد.»
تزئین،‌ تعمیر، تجهیز؛ فجر در راه است!
تالارهای درگیر در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر همراه با نمایش‌های تولید شده خود را برای پذیرایی از مخاطبان‌ در این ایام آماده می‌کنند.
یکی از اتفاقاتی که هر ساله برای آماده سازی تالارهای نمایش می‌افتد کنترل تجهیزات، رفع نقایص و تعمیرات کوچکی است که از یک ماه قبل شروع شده‌اند حتی محوطه تالار فردوسی(پارکینگ) که هر ساله برای اجرای نمایش‌های خیابانی در نظر گرفته می‌شوند از 20 روز پیش مجدداً آسفالت شد و اکنون حجم عظیمی از قطعات دکور نمایش‌ها را در خود جا داده است.
محوطه تالار محراب نیز که به دلیل کنده کاری‌های ورودی محوطه تا چند روز قبل آشفته به نظر می‌رسید، به سرعت ‌مرتب شده است.
بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی در مقابل تمام تالارها مستقر شده‌اند تا شروع یک رقابت و جشن سالانه را خبر دهند.
کارگاه دکور تالارهای مولوی و وحدت که عمده ساخت و سازهای صحنه‌ای را بر عهده دارند، از دکورهای آماده و نیمه آماده نمایش‌ها انباشته‌اند و ‌کار همچنان ادامه دارد.
دو نمایشگاه در کنار 111 نمایش
برپایی دو نمایشگاه پوستر و عکس تئاتر یکی از خبرهای جالب توجه جشنواره است که گرچه حضور 111 نمایش صحنه‌ای رادیویی و تله تئاتر عمده تبلیغات جشنواره را به خود جلب کرده‌اند، اما مخاطبان خود را خواهند داشت.
این دو نمایشگاه ساعت 30/10 چهارشنبه دوم بهمن و با حضور حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره دبیرخانه در خانه هنرمندان افتتاح خواهند شد.
در این نمایشگاه آثاری از مرتضی اتابکی، امیر امیری، مهرداد امینی، آریز ساغرمروارید برکات، میلاد پیامی، علیرضا ثامنی، مهدی حسنی، ابراهیم حسینی، مجید خمسه، گلرخ راوش، رئوفه رستمی، محمدمهدی زابلی، سارا ساسانی، ابراهیم سیسان، اعظم شادپور، محمد شاه‌حسینی، بهمن صادقی، فرشید صفاری، حسن طاهری و نیما علی‌زاده به نمایش درمی‌آید.
همچنین سمانه غلام‌نژاد، گلریز فرمانی، عباس کوثری، مهدی کورش‌نیا، مانی لطفی‌زاده، مریم مجد، سحر مختاری، پیمان ملکی‌مقدم، تهمینه منزوی، رضا موسوی، آزاده میرزایی، میثم میرزنده‌دل، مهناز میناوند، داریوش نجفی، سیدموسی‌ هاشم‌زاده و شکوفه هاشمیان هنرمندان دیگری هستند که آثارشان در این نمایشگاه عرضه می‌شود.
تقدیر رییس جمهوری از خواننده سرود "ایران ایران"
خواننده سرود "ایران ایران" رضا رویگری که قرار است روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا ‌شود، روز 13 بهمن‌ماه طی مراسمی از طرف دکتر محمود احمدی‌نژاد مورد تقدیر قرار می‌گیرد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، رویگری در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اعلام این مطلب درباره سرود "ایران ایران" اظهار داشت: معتقدم که هیچ یک از سرود هایی که در جریان انقلاب و پس از پیروزی آن درباره انقلاب اسلامی ایران ساخته شد، قدرت و ماندگاری سرود "ایران ایران" را ندارد . نه اینکه من آن را خوانده ام یا دیگری بلکه این سرود یاد و خاطره آن روزها را به طور مستند با خود دارد. همه وقایع آن در شعری زیبا تشریح شده و ملودی جذاب آن حتی اگر اتفاقی نیز باشد بی نظیر است. مطمئنم هر کس این سرود را می خواند باز هم به همین خوبی در می آمد و همین طور ماندگار می شد.
وی با یاد از تمامی افرادی که در ساخت و آماده سازی این سرود شرکت داشتند گفت: خلق "ایران ایران" یک حرکت کاملا خود جوش بود . آن روز ها که همه افراد هرچه در توان داشتند را برای سرنگونی حکومت استبدادی بکار میبستند ما که تنها بلد بودیم بخوانیم و بازی کنیم ، بلد نبودیم اسلحه دست بگیریم ، به یاد همه آنها که مبارزه کردند و شهید شدند سرود ساختیم .
وی با تاکید بر ضرورت یاد آوری خاطرات شکوهمند انقلاب در ذهن مردم ابراز کرد: در آن سال و وقتی این سرود خوانده و در بین مردم تکثیر می شد ، هرگز به این فکر نکرده بودم که اگر انقلاب پیروز نشود چه خواهد شد . شاید همین نکته نیز باعث مقبولیت آن بین عموم مردم شد و آن را به سرودی خاص تبدیل کرد.
این سرود با همراهی گروه کر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران اجرا خواهد شد و رویگری در خصوص اجرای آن ابراز امیدواری کرد: در ذهن من اجرایی باشکوه تصویر شده و امید وارم آنچه پس از سی سال و به طور زنده اجرا خواهد شد شکوه و جلالی شایسته تمامی سالهای پشت سر گذاشته شده و در شان مردم کشورم داشته باشد. اعتقاد دارم که اجرای آن نباید سرسری گرفته شود.
بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از دوم تا یازدهم بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود.