در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 71

هفته مشعوف تئاتر در رسانه ها

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: هفته گذشته میزان مسرور کننده ای از گفت و گوهای هنری به تئاتر اختصاص داشت و شاید بتوان هفته گذشته را هفته مشعوف تئاتر در رسانه ها خواند. برخلاف روزهایی که تئاتر مورد بی‌مهری رسانه ها قرار داشت هفته گذشته شاهد فعال تر شدن بخش گفت و گوی تئاتری بودیم و در این هفته علاوه بر گفت وگو با عوامل نمایش های روی صحنه، رسانه ها به رویدادها و نمایش های موضوعی مثل شهادت سردارحاج قاسم سلیمانی نیز نگاه ویژه‌ای داشته اند و به مسائل مختلف تئاتر پرداخته اند.

هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارش‌های روزانه متنوع،به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت. گفت و گوهایی از وفا رشیدی کارگردان نمایش «پرواز به تاریکی»؛ مهدی جعفری کارگردان نمایش« یوزف کا »؛ سجاد طهماسبی کارگردان نمایش «بی وقفه یاغی»؛ مرتضی نجفی کارگردان نمایش «زندگی سگ مرده»؛ مشهدی‌عباس دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان؛ عباس کوثری داور بخش عکس چهلمین جشنواره تئاتر فجرو حسین وکیلی کارگردان نمایش «آنا بر می گرده؟» در ایران تئاتر منتشر شد.
در ادامه متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد.


الهام پاوه‌نژاد: حسرت نگفتن گفتنی‌ها
الهام پاوه‌نژاد بازیگر و کارگردان تئاتر حالا در تدارک اجرای دوباره نمایش «کافه پولشری» است که پیش از این آن را در تهران و چهار شهر استرالیا اجرا کرده است. قرار بود این نمایش تور اروپا هم داشته باشد که کرونا، مانع شد.
لب کلام
بزرگ‌ترین تم این نمایش را غنیمت دانستن زمان برای گفتن نگفته‌ها است.
تم ثابتی که در ذهنم هست، حسرت نگفته‌هاست که در هر یک از «لاموزیکا» و«کافه پولشری» رنگی خاص دارد.
آنچه برایم مهم بود، تاکید بر کوتاه بودن زندگی است و اینکه قدر لحظه‌ها را بدانیم و حرف‌هایمان را به موقع، قبل از اینکه خیلی دیر بشود، بزنیم.
ایسنا

مهدی علی‌اکبرزاده: کودکان در مراکز کانون قدرت بروز و شکوفایی خلاقیت‌ها را پیدا می‌کنند
مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سفری دو روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد از چند مرکز کانون استان بازدید کرد ودر جریان روند بازسازی کانون شهر زلزله‌زده سی‌سخت قرار گرفت.
لب کلام
تلاش می شود تا در این مراکز یک فضای آزاد، صمیمانه و توأم با آموزش و خلاقیت در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داده‌ شود.
از مسوولان استانی انتظار می‌رود با تامین اعتبارات مورد نیاز برای توسعه این مراکز همکاری لازم را داشته باشند.
اهداف کانون از طریق برنامه‌های اوقات فراغت هدف‌گذاری می‌شود.
این موضوع که کودکان در مراکز قدرت بروز و شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های خود را پیدا می‌کنند اتفاقی زیباست.


سیدیاسر هاشم‌زاده: ترکیب‌بندی از عناصر مهم کارگردانی تئاتر است
سیدیاسر هاشم‌زاده نویسنده و کارگردان تئاتر در نشستی درباره مبانی کارگردانی و آشنایی با ترکیب‌بندی صحبت کرد.
لب کلام
یکی از عناصر و اصول مهم در کارگردانی، ترکیب‌بندی است.
ترکیب‌بندی به‌عنوان یکی از اصول پنجگانه در کارگردانی تئاتر باید بر اساس شناخت نقاط صحنه و تقسیم‌بندی‌های شش و نه گانه صحنه انجام شود.
کارگردان باید بعد از تحلیل رویدادهای نمایشی در صحنه‌های مختلف، بازیگران را در تقابل با شخصیت‌های مقابل خود در نمایش و همچنین دکور، نور و... چینش و هدایت کند.

مهدی علی‌اکبرزاده : تماشاخانه سیار کانون به استان‌های غرب کشور سفر می‌کند
مهدی علی‌اکبرزادهمدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آغاز سفر به شهرستان گچساران در گلزار شهدای این شهر حضور یافت و با قرائت فاتحه بر مزار مطهر شهیدان، نسبت به مفام شامخ شهدای دفاع مقدس ادای احترام کرد.
بی‌تردید دیدار با مربیان و شنیدن نقطه نظرهای آنها می‌تواند ما را در تصمیم‌گیری‌های آتی کمک کند.
در برنامه‌ریزی‌هایی که خواهیم داشت این نظرها و دیدگاه‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت.
در راستای تبادل نظر و گفت‌وگو پیرامون مباحث فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان دیدار و نشستی را با مسوولان عالی استان خواهم داشت.
برخی از مسایل مربوط به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جدای از اینکه باید از مرکز پشتیبانی و حل شود ضرورت دارد مورد توجه مسوولان استان هم قرار بگیرد.
این فرصت خوبی است که با عزیزان هم‌اندیشی و همفکری شود و برنامه‌های لازم برای آینده را تدارک ببینیم.
در سطح ملی اعتبارات ما ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و تاثیر این افزایش اعتبار متوجه استان کهگیلویه و بویراحمد هم خواهد شد.
اتفاق خوبی که در آینده نزدیک در هفت قطب کشور خواهد افتاد که در منطقه غرب هم اجرا خواهد شد، موضوع تماشاخانه‌های سیار ما خواهد بود.
یکی از تریلی‌ها که تا یک ماه گذشته فعالیت داشت در جنوب کشور مشغول به‌کار بود.
یکی دیگر در شمال کشور و یکی هم در شرق کشور
برای منطقه غرب کشور هم ساماندهی شده که به‌زودی تماشاخانه سیار در استان‌های غرب کشور هم حضور داشته باشد.
یک تریلی سیار مستقر را در غرب کشور تدارک دیده‌ایم که این استان‌ها را پوشش دهد.
گفت وگو ها از کانون پرورش فکری

سید علی موسویان: روایتی اجتماعی از زندگی سردار سلیمانی
سید علی موسویان کارگردان تله‌تئاتر«اتوبان خاطره» این کار نمایشی را روایتی اجتماعی از زندگی سردار قاسم سلیمانی دانست و نسبت به اینکه مسئولان کشور اثرش را ببینند ابراز امیدواری کرد.
لب کلام
تله تئاتر«اتوبان خاطره» راوی داستان زن و شوهر نقاشی با نام‌های طوبی و حافظ است.
به این این هنرمندان گفته می‌شود که قرار است نقاشی از سردار سلیمانی روی دیوار مجاور بزرگراه شهید سلیمانی کشیده شود و شما برای کشیدن این تصویر انتخاب شده‌اید.
در حین کشیدن نقاشی سردار دل‌ها اتفاقاتی رخ می‌دهد.
برای تولید تله‌تئاتر«اتوبان خاطره» تعدادی از کتاب‌های نوشته شده درباره زندگینامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را خواندم.
قصه تله تئاتر من یک واکاوی اجتماعی از زندگی سردار سلیمانی است.
این قصه مجموعه‌ای از ۱۰داستان مستقل است و به بهانه فرارسیدن سالگرد شهادت سردار دل‌ها ۱۰دغدغه اجتماعی مردم مملکتمان را دنبال می‌کند.
حوزه هنری

آرش واحدی: بلایی که «بی‌اعتمادی» بر سر روابط انسانی می‌آورد فاجعه‌بار است
آرش واحدی نویسنده و کارگردان «آخرین قطره از نیمه پر لیوان» می‌گوید این اثر در مورد اعتماد از دست رفته مردم به همدیگر است؛ در مورد روند اشتباهی که بخاطر فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میان آدم‌ها به‌وجود آمده و در آینده می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ‌تر ختم شود.
لب کلام
قصه در مورد اعتماد از دست رفته مردم به همدیگر است.
در مورد روند اشتباهی که بخاطر فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میان آدم‌ها به‌وجود آمده و در آینده می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ‌تر ختم شود.
منظور از آینده ۳۰۰ سال بعد است.
این روند بی شک برای انسان‌های فردا، تنهایی به‌وجود می‌آورد.»
وظیفه هر یک از ما این است که نسبت به اتفاق‌های روز جامعه واکنش نشان دهیم.
تئاتر یکی از مهم‌ترین هنرهای پایه است و باید همه با هم کمک کنیم که نفس بکشد.
ایلنا

داود نامور: حذف محدودیت اقدامی زودهنگام بود
داود نامور مدیر عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو معتقد است برداشتن محدودیت استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت تماشاخانه‌ها، اقدامی زودهنگام بود: به اعتقاد من، این تصمیم زود بود و دولت حداقل تا عید می‌توانست محدودیت ظرفیت ۵۰ درصدی را حفظ کند و اجازه دهد دست‌کم تکلیف سویه جدید کرونا مشخص شود.

لب کلام
الان وضعیت مناسبی برای این تصمیم نیست.
ممکن است تعدادی از کارگردان‌ها موافق فروش بلیت‌ها بر اساس ظرفیت کامل سالن باشند.
واقعیت این است که مردم و تماشاگران هنوز اعتمادی صد در صدی به سالن تئاتر و تماشای آثار نمایشی در محیط بسته سالن ندارند.
باید قدردان این تماشاگر و قدردان تلاش‌هایی باشیم که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است.
تئاتر هیچ وقت نمی‌تواند خودش را با موسیقی و کنسرت مقایسه کند.
اگر مردم از حضور در سالن‌های تئاتر بترسند، تئاترها هستند که ضربه می‌بینند.
امسال خوشبختانه توانستیم از ۱۰ اثر نمایشی حمایت و در کنارش جشنواره مونولوگ دانشجویی افرا را هم برگزار کنیم.
با تشکر از رسانه‌ها که بارها کمک کردند تا سالن‌های خصوصی سرپا بمانند و پشتوانه گروه‌های تئاتری و هنرمندان و سالن‌های خصوصی بودند.
ایلنا

جواد هاشمی: مکتب سلیمانی دستمایه تولید آثار تئاتری قرار گیرد
سید جواد هاشمی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: با وجود گذشت دو سال از شهادت حاج قاسم هنوز در مرکز خورشید شهادت سردار دل‌ها هستیم، این رسالتی است که بر دوش نسل‌های جوان امروز قرار دارد و حرکت آنها باید در مسیر خلق آثار هنری بویژه تئاتر و سینمایی با اتکا به مکتب سلیمانی باشد.
لب کلام
آن اتفاقی که قاتلان شهید سلیمانی بعد از ترور ناجوانمردانه سردار دل‌ها در نظر داشتند نه تنها محقق نشد که درست برعکس انتظار آنها با شور و مجاهدت بیشتری پیگیری شد و استمرار پیدا کرد.
تلاش ارکان نظام فرهنگ و هنر باید بر آشکار ساختن مقاصد قاتلان سردار سلیمانی باشد.
دشمنان تفکر مقاومت حالا در ناامیدی به سر می‌برند.
اگر مردم او را نمی‌شناختند شاهد حضور میلیونی عموم مردم در مراسم وداع با پیکر سردار دل‌ها نبودیم.
هنوز در مرکز خورشید شهادت سردار دل‌ها هستیم
خود سردار از این بابت خوشحال بود.
می‌دانست انقلاب و دگرگونی بسیار چشمگیری در مساله مقاومت نه تنها در کشورمان که در جهان ایجاد کرده است.
خود را سرباز معرفی کرد و بارها شنیدیم که غایت آرزوی خود را شهادت می‌دانست.
این همان «مکتب سلیمانی» است که باید دستمایه محوری تولید آثار تئاتری و سینمایی قرار گیرد.

ایرنا

علی شمس: امید کشف گنج‌هایی فراموش‌شده
علی شمس، نویسنده و کارگردان نمایش «احتمالات» با اشاره به این که این اثر را در غیاب تهیه‌کننده روی صحنه برده است می‌گوید این حجم از عدم حمایت به آینده سیاهی به نام چهارپایه، بازیگر- سلبریتی و تئاتر کم‌تمرین خواهد رسید و تئاتر را از تمام ارزش‌هایی که آن را می‌سازد تهی می‌کند.
لب کلام
پر از قرضم اما خوشحال!
روزی کتابخانه‌ای در این سرزمین کشف خواهد شد
امکان ندارد کشوری با این حجم از سبقه تاریخی تا به حال هیچ کتابخانه‌ای در آن کشف نشده باشد.
هنوز مکشوف نشدن هزاران تپه در خوزستان، تپه‌های اکباتان در همدان، تخت سلیمان و شهرهایی مثل بیشابور، استخر، دامنه‌های حوزه هلیل‌رود و بسیاری از تپه‌های مهم باستانی ایران
من همیشه امیدوارم مانند آن‌چه در سرزمین نینوا رخ داد و کتابخانه آشور بانیپال کشف شد در ایران نیز رخ دهد.
مبنا، مبنای کتاب‌سوزی است.
من دشمن تئاتر سَهلَم
دانیال خیری‌خواه یک ماه پیش متوجه شد برای آمدن سر تمرین‌ها تنها چیزی حدود ۱۲ میلیون تومان پول اسنپ داده بود.
همین یک مورد را ببینید و فکر کنید ما چه‌قدر باید درآمد داشته باشیم تا بتوانیم دستمزد بچه‌ها را بدهیم؟!
بهاره افشاری دو سریال شبکه نمایش خانگی را رد کرد.
تا این جای کار ۱۶۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.
خبرآنلاین

کیهان پرچمی: برنده سهمی نمی‌برد
کیهان پرچمی کارگردان نمایش «برنده سهمی نمی‌برد» از جمله آثار تقدیر شده بیست‌ و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران که از روز ۱۹ دی در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفته است، درباره این اجرا توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
در بُعد داستانی ماجرای استاد دانشگاهی را روایت می‌کند که به خانه‌ دوستانش می‌رود و درگیر بازی‌هایی با آنها می‌شود.
در این پروژه پیش از آنکه مثلا قصد داشته باشیم به رویکرد بینارشته‌ای در تئاتر فکر کنیم، بیش‌تر به خود تئاتر فکر کردیم.
چگونه می‌توان محدودیت‌ها و یا امکانات تئاتر را به خودش نمایاند.
تاریخ نقاشی را در نظر بگیرید، رویکرد امپرسیونیستی چه زمانی وارد نقاشی شد؟
تقریبا با گسترش عکاسی، یعنی درست در لحظه‌ای که دیگر کشیدن نقاشی رئالیستی بی‌معنا شده بود.
این شاید لحظه‌ای مهم در تاریخ هنر باشد.
پس پرسش ما این بود که چطور می‌توان به خود تئاتر اندیشید؟
اینجا بود که مدیوم های دیگر خودش را در دل تئاتر ما پروراندند.
گویی تئاتر هم نمی‌تواند بستر مناسبی باشد برای استفاده از کل ظرفیت هنرهای دیگر.

ابراهیم پشت‌کوهی: سخت‌افزار تئاتر هرمزگان در حد صفر است
ابراهیم پشت‌کوهی سرپرست گروه تئاتر «تی تووک» که این روزها نمایش «هملت پشت‌کوهی» را در شهر بندرعباس روی صحنه دارد از نبود توجه مسئولان و کمبود امکانات سخت‌افزاری تئاتر در استان هرمزگان، انتقاد کرد.
لب کلام
از روز اول اجرا مخاطبان استقبال قابل توجهی از اجرا داشتند.
در هفته دوم اجرا به احتمال زیاد و به خاطر استقبال مخاطبان نمایش را هر روز در ۲ نوبت روی صحنه می‌بریم.
به دلیل استقبال مخاطبان، باید این نمایش را در مقاطع دیگر زمانی نیز دوباره یا حتی برای بار سوم در شهر بندرعباس اجرا کنیم.
یک دوره کلاس بازیگری در شهر بندرعباس برگزار کردم حالا کار روی صحنه رفته است.
بازیگری تئاتر در بندرعباس استعدادهای خوبی دارد.
نمایش «هملت پشت‌کوهی» ظهور تعدادی بازیگران مستعد جدید را به تئاتر ایران نوید می‌دهد.
لیاقت مردم استان و همچنین تئاتر استان هرمزگان خیلی بیشتر از چیزی است که وجود دارد.
حیف است شهر بندرعباس که به گفته مدیران و مسئولان قطب اقتصادی کشور است به لحاظ فرهنگی و هنری هیچ وقت مورد توجه و حمایت مدیران و مسئولان نیست.

محمد لهراسبی: تلاش برای کنجکاو شدن مخاطب
محمد لهراسبی کارگردان نمایش «شترمرغ» درباره ویژگی‌های این نمایش ابزورد و دلائل انتخاب نام اثر توضیحاتی ارائه داد.

من این نمایشنامه را سال ۹۸ به نگارش درآوردم در نهایت بالاخره کار دی ماه ۱۴۰۰ به صحنه رفت.
من از زمانی که به تهران آمدم به واسطه دوستی که با امیدرضا سپهری داشتم به عضویت گروه وی درآمدم.
در نمایش «عروس مردگان» نیز در نقش کشیش بازی کردم.
همیشه، همیشه مثل همیشه‌ست. حتی اگه همیشه، همیشه مثل همیشه نباشه
«شترمرغ» فضایی ابزورد دارد که همیشه این فضا برایم جذابیت داشته است.
در انتخاب بازیگران خیلی گرافیکی برخورد کردم و تلاشم این بود که بازیگران از لحاظ فیزیکی و ظاهری مناسب نقش باشند.

سردار ابوالفضل شکارچی: مکتب شهید سلیمانی در کشورهای جبهه مقاومت ادامه دارد
سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در آئین اختتامیه جشنواره تئاتر سردار آسمانی با اشاره به اینکه رژیم تروریستی آمریکا مهمترین مبارز با داعش را ترور کرد، گفت: آمریکا عامل ناامنی در جهان است و مکتب شهید سلیمانی پویا سر زنده و فعال در کشورهای جبهه مقاومت شکل گرفته است و این راه ادامه دارد.
لب کلام
شهادت سردار سلیمانی دشمن را در انزوا و مشکلات فراوانی در منطقه فرو برده است.
سربازان جبهه مقاومت متحد و هوشیار تر از قبل شده‌اند.
آمریکا داعش را در منطقه ایجاد کرد که روی کشورهای اسلامی اثر بگذارد.
این شهید سلیمانی بود که با اتحاد کشورهای مختلف توانست داعش را شکست دهد.
هنرمندان نیز در این عرصه بسیار تأثیرگذار هستند که برگزاری جشنواره تئاتر سردار آسمانی و تولیدات مؤثر می‌تواند در ترویج شهادت و فرهنگ ایثار تأثیرگذار باشد.
بسیاری از هنرمندان و افراد مؤثر در عرصه فرهنگ در این زمینه احساس تکلیف کرده و در حال تولید محتوای اثرگذار هستند که جای تشکر دارد.

 

بابک پرهام: نمایش سیزیفی از گناه نابخشودنی تملیخا در کربلا
بابک پرهام کارگردان نمایش «تملیخا» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و فضای گروتسکی که در اثر خلق کرده است، توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
نمایش دارای یک «نفرین روزمرگی» مانند سرنوشتی است که برای سیزیف، پرومته و لوکی در نظر گرفته شده و در ادامه با یک اسطوره دینی نیز عجین می‌شود.
«تملیخا» داستان جنی است که به دلیل گناهی که مرتکب شده است باید هربار داستان زندگی‌اش را از تولد تا مرگ در برزخ تعریف کند.
گناه تملیخا این بوده که در واقعه کربلا به شمر می‌گوید سر امام حسین (ع) را از پشت قطع کند.
چون پیش از این حضرت محمد (ص) بر گلوی وی بوسه زده‌اند به همین دلیل شمشیر گردن ایشان را از جلو نمی‌برد.
تصمیم گرفتم شیوه گروتسک را برگزینم که این شیوه هم در نورپردازی و هم در گریم و صحنه پردازی نمود دارد.
در اجرای این اثر بیشتر روی بخش دراماتیک کار تمرکز کردیم تا پرداختن به داستان کربلا.
در بیش از ۹۰ درصد نمایش ما شاهد روایت اتفاقاتی هستیم که در زندگی این جن رخ داده تا به چنین سرنوشتی دچار شود.
شکست‌های عشقی و بی وفایی که از معشوقش دیده و کینه‌ای که در گذشته از حضرت علی (ع) به دل گرفته است.
تملیخا عاشق جنی به نام زرفا بوده است و برای اینکه از او انتقام بگیرد و عذابش دهد، دست به چنین عملی می‌زند.

مریم شعبانی: برداشتی عاشقانه عارفانه از زندگی حضرت زهرا(س)
مریم شعبانی کارگردان لکچر پرفورمنس «فاطمه» عنوان کرد این اثر نمایشی برداشتی عاشقانه عارفانه از زندگی حضرت زهرا (س) است.
لب کلام
نمایش «فاطمه» برداشتی عاشقانه عارفانه از زندگی حضرت زهرا (س) در ۶ پرده است که توسط ۵۰ پرفورمر و ۲۰ نفر عوامل صحنه اجرا می‌شود.
این نمایش ۶ موقعیت از زندگی حضرت فاطمه (س) شامل مادرانگی، تولد، ازدواج، حضورشان در جنگ‌ها، شرایط اقتصادی سیاسی آن دوران و جاودانگی ایشان را به تصویر می‌کشد.
ایشان هم الگوی یک زن موفق در جامعه هستند و هم یک رهبر سیاسی اقتصادی.
این نمایش به صورت مونولوگ و حرکات فرم روایت می‌شود و به صورت یک لکچر پرفورمنس (خطابه اجرا) به صحنه می‌رود.
تلاش ما این بوده که روی بُعدی از وجود حضرت زهرا (س) تاکید داشته باشیم که نشانگر رفتار عاشقانه وی در قبال نقش همسری، مادری و فرزندی باشد.
این بانوی بزرگوار برای نجات مردم زمانه خودش همه جور تلاشی می‌کند.
گفت و گو ها از مهر

عباس غفاری: چالش‌های چهار زن محبوس در یک زیرزمین
عباس غفاری گفت: «می‌خواهم اسب باشم» یک تئاتر کمدی، موزیکال و شاد نیست و حرف آن جدی و اتفاقاً تلخ است اما وظیفه اجتماعی من و گروه نمایش بود در این موقعیت چنین نمایشی را روی صحنه ببریم.
لب کلام
محمد چرم‌شیر این نمایشنامه را براساس کتاب «خاطرات یک دختر جوان» نوشته است.
این کتاب خاطرات و یاداشت‌هایی زنی بود که در جنگ جهانی دوم به دست آلمانی‌ها کشته شد.
این اثر روایت چهار زن یهودی است که چهار سال است از ترس کشته شدن توسط سربازان آلمانی در زیرزمینی حبس شده‌اند.
برخی از آن‌ها به دلیل اتفاقاتی که برایشان رخ داده، دچار بی‌ایمانی شده‌اند.
آن ها چالش‌هایی که میان خود دارند به دنبال ایمان از دست رفته‌شان می‌گردند و می‌خواهند که آن را دوباره بیابند.
در طول این نمایش بیشتر از آنکه بخواهیم به اتفاقات جنگ جهانی دوم بپردازیم با این چالش و موضوع روبرو هستیم.
همواره علاقمند به رویکرد اجتماعی در کارهایی که تاکنون به صحنه آورده‌ام، بوده‌ام و این اثر دور از دیگر کارهایم نیست.
این نمایش ضدجنگ است و این موضوع یکی دیگر از جذابیت‌های این نمایش برای من است.
سالن‌های نمایش با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مکان امنی است.
تئاتر بدون تماشاگر معنا و ماهیت اصلی خود را ندارد.

لیلی عاج:  مساله اصلی انتظار والدین است
لیلی عاج می‌گوید مساله اصلی نمایش «بابا آدم» انتظار والدین است و شیوه او به گونه‌ای است که ترجیح می‌دهد حواشی یک حادثه را ببیند.
لب کلام
فرض کنید شما فرزندتان را ۱۰ سال است ندیده‌اید و خبری هم از او ندارید، الان جایی هستید که می‌دانید یک متر آن‌طرف‌تر این بچه نفس می‌کشد؛ قاعدتا این انتظار کلافه‌کننده است.
از یک جایی به بعد باعث عصبانی شدن می‌شود.
من فیلم‌های بسیاری از طریق اپلیکیشن‌های مختلف درباره خانواده‌ها و افراد فراری از اشرف دیدم.
این خشم از آن‌ها به من منتقل شد.
این اثر نشان می‎‌دهد که افراد، از یک نقطه به بعد توانی جز فریاد ندارند و عملا افراد فقط عصبانی هستند.
مواردی را که در مستندها دیدم، در نمایشنامه استفاده کردم و جز ذره‌ای تخیل، بقیه را بر اساس واقعیت نوشتم.
این والدین خیلی موقعیت عجیبی دارند.
درام‌های بسیاری درباره یکنواختی و ایدئولوژی نوشته شده است، به همین خاطر فکر کردم بسیار سوژه جذابی است.
برای همین نیز نیاز نبود من به اشرف بروم زیرا آنجا همه چیز به سمت کلیشه می‌رود.
من مطمئن بودم قصه در این سوی دیوار و مربوط به پدر و مادرهای منتظر است.

آرش واحدی: تنهایی اجباری انسان در دنیایی پسامدرن
آرش واحدی گفت: در نمایش «آخرین قطره از نیمه پُر لیوان» سعی دارم چند سئوال در ذهن مخاطب ایجاد کنم!
لب کلام
در ابتدای امر نمایش به شکل یک مونولوگ 45 دقیقه روی کاغذ آمد.
تصمیم بر این گرفتم تا فرم آن را از تک گویی درآورده و اثر را به شکل یک نمایش دو پرسوناژ پرداخت کنم.
ایده اصلی اثر براساس تنهایی انسان در میان انبوه مشکلات و شلوغی روزمره شکل گرفت.
موضوع نمایش در مورد آینده‌‍ای دور است. جایی که این تنهایی انسان، درون قشرهای مشخصی در اجتماع نهادینه شده است.
امیدوارم حاصل این تلاش باعث آشتی بیشتر مخاطبان تئاتر با این هنر پایه‌ای باشد.
گفت و گو ها از هنرآنلاین

 




مطالب مرتبط

روایت فعالان فرهنگ و هنر  از نادر طالب زاده

اندیشمند جسور
روایت فعالان فرهنگ و هنر از نادر طالب زاده

اندیشمند جسور

ایران تئاتر:بعد از درگذشت نادر طالب‌زاده، قطعا سخنانی بازگو خواهد شد که تاکنون درباره آنها حرفی به میان نیامده است. نبود طالب‌زاده هم همچون زیست او، سرمنشا اتفاقاتی برای جبهه انقلاب و مقاومت خواهد بود.

|

لب‌کلام هنرمندان در گفت‌و‌گوهای هفته 78

لزوم انتقال محتوا و مفاهیم آیین‌های ایرانی به نسل جدید
لب‌کلام هنرمندان در گفت‌و‌گوهای هفته 78

لزوم انتقال محتوا و مفاهیم آیین‌های ایرانی به نسل جدید

ایران تئاتر : نمایش های روی صحنه با حضور مخاطبان جان دوباره گرفته اند و نیاز به حمایت های بیشتری از سوی مخاطبان و رسانه هاهستند. هرچند برخی از اهالی تئاتر هنوز با احتیاط دست به کار می شوند تا کرونا دوباره جولان ندهد .

|

لب کلام هنرمندان در گفت و گوهای هفته 75

ضرورت ایجاد جنب و جوش در تمام عرصه‌ها با هنر انقلاب
لب کلام هنرمندان در گفت و گوهای هفته 75

ضرورت ایجاد جنب و جوش در تمام عرصه‌ها با هنر انقلاب

ایران تئاتر: در آستانه سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب هنرمندان به ارائه نظر در راهبردها و کاربردهای هنر انقلاب کردند. بازخوانی این نظرات در استمرار باگویی و تکرار است که می تواند به عمل درآید و بر فضای فرهنگی کشور تاثیر بگذارد. خاصه در این روزگار که کشورمان ...

|

لب کلام هنرمندان در گفت و گوهای هفته 73

حضور دوباره هنرمندان بر صحنه های تئاتر
لب کلام هنرمندان در گفت و گوهای هفته 73

حضور دوباره هنرمندان بر صحنه های تئاتر

ایران تئاتر : بعد از پایان تب و تاب جشنواره تئاتر فجر بزرگترین رویدا تئاتری کشور و نزدیک شدن به سال جدید و روزهای پایانی سال شاهد رونق اجراهای روی صحنه هستیم. رونقی که حضور دوباره هنرمندان بر صحنه های تئاتر را تثبیت می کند.

|

وزیر فرهنگ در شورای سیاستگذاری چهل‌ویکمین دوره جشنواره تئاتر فجر:

تئاتر مستلزم توجه ویژه به تقویت بخش تولید محتواست
وزیر فرهنگ در شورای سیاستگذاری چهل‌ویکمین دوره جشنواره تئاتر فجر:

تئاتر مستلزم توجه ویژه به تقویت بخش تولید محتواست

محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر اینکه تحول اساسی در حوزه تئاتر مستلزم توجه ویژه به تقویت بخش «تولید محتوا» است، گفت: «با حمایت از استعدادهای جوان و استفاده از ظرفیت عظیم آنان برای تقویت بخش تولید محتوا، تغییر ریل‌گذاری تئاتر کشور تسهیل می‌شود.»

|

نظرات کاربران