در حال بارگذاری ...
دکتر اردشیر صالح‌پور با اعلام فراخوان طراحی و ساخت عروسک کودکی رستم‌ گفت :

هنرمندان عروسک‌های کهن و بومی ایران را بازآفرینی کنند

دکتر اردشیر صالح‌پور، رئیس یونیمای ایران ضمن اعلام فراخوان ، درباره مسابقه‌ و فراخوان طراحی و ساخت عروسک کودکی رستم‌ توضیحاتی را ارائه داد.

دکتر صالح‌پور در گفت و گو با  ایران تئاتر،در خصوص این مسابقه عروسکی اظهار داشت: به‌منظور توجه و رویکرد ‌نمایشگران عروسکی به فرهنگ‌ و هویت ملی و بهره‌گیری از پیشینه و دیرینگی فرهنگ عروسکی در ایران این مسابقه بر اساس اشعار و اشارات شاهنامه‌ فردوسی انتخاب و پیشنهاد شده است.

دبیر چندین دوره از جشنواره تئاتر عروسکی افزود: بر اساس این ابیات هنگامی که رستم زاده می‌شود، نیای او (سام) در مازندران است و زال برای اطلاع‌رسانی و مژده‌ تولد رستم عروسکی به قد و قواره رستم نوزاد از پارچه می‌سازد و درحالی‌که نیزه و عنان و سنان در دست او قرار داده‌اند آن عروسک را به جای رستم برای سام می‌فرستند تا با شکل و شمای رستم آشنا شود.

دکتر صالح‌پور در مورد اشارات موجود در شاهنامه در مورد چگونگی ساخت عروسک هم گفت: در شاهنامه پیرامون شیوه‌ ساخت این عروسک رستم‌گون توضیحاتی داده شده که می‌تواند به طراحان و عروسک‌سازان جهت ساخت کمک ویژه‌ای کند. تاریخ ادبیات ایران در بسامدهای متفاوتی پیرامون حضور و منزلت و شیوه‌های مرسوم عروسکی سخن به میان آورده است؛ همچنان که خیام نیشابوری، دیگر شاعر ایرانی به‌صراحت درباره‌ نمایش خیمه‌شب‌بازی اشعاری دارد.

این استاد دانشگاه و کارگردان باسابقه در ادامه به ویژگی‌های فرهنگ فولکلوریک ایران زمین اشاره و عنوان کرد: فرهنگ فولکلوریک ایرانی نیز در اقصی نقاط ایران عروسک‌های زیبایی را معرفی می‌نماید که جنبه‌ بومی، سنتی و اقلیمی داشته و تنوع آن بسیار است. هنرمندان و فعالان نمایش عروسکی ایران ضمن ‌برخورداری‌ از شیوه‌های جهانی و آشنایی با عروسک‌های آنان، می‌بایست نسبت‌ به فرهنگ محلی و ملی توجه و عروسک‌های کهن و بومی را به‌نوعی بازآفرینی کنند و آن‌ها در نمایش‌های خود به کار گیرند.




نظرات کاربران