در حال بارگذاری ...
کارگردان «بروخا» از استان گلستان در گفت و گو با ایران تئاتر : (25)

سعی کردیم بروخا با استانداردهای روز تئاتر دنیا تولید شود
فرصت برای دیدن آثار دیگر شهرها و تبادل دانش و تجربه

ایران تئاتر : رضا پورتراب زاده، کارشناس ارشد بازیگری از دانشگاه تربیت مدرس تهران، کارگردان ، مدرس ، نویسنده ، بازیگر و طراح تئاتر است.

رضا پورتراب زاده، کارشناس ارشد بازیگری از دانشگاه تربیت مدرس تهران، کارگردان ، مدرس ، نویسنده ، بازیگر و طراح تئاتر است. پورتراب زاده در کارنامه اش کارگردانی نمایش های ،  «بروخا» ،  «اپیدمی» ،  «تورنج» ،  «غریبه ای از دریا» ،  «امیرکبیر ۲۰۱۸» ،  «این دست های یک مترسک نیست» ،  «پیله های خیس» ،  «ترس و نکبت» ،  «آلیس در کارخانه عروسک سازی» و ... را به همراه دارد. همچنین وی به عنوان بازیگر ، طراح و نویسنده در بیش از ۱۵۰ اثر نمایشی حضور داشته است.

 پورتراب زاده در حال حاضر عضو هسته مرکزی گروه تئاتر آوار، سرپرست کارگاه تئاتر یسنا مهر و عضو یونیمای ایران است. پورتراب زاده فعالیت‌های تخصصی دیگری را با عناوین گرافیست ، عروسک ساز و عروسک گردان نیز تجربه کرده است. رضا پورتراب زاده امسال با کارگردانی نمایش  «بروخا» به عنوان یکی از آثار برگزیده سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان به  چهلمین جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کرد .نمایش  «بروخا» به طراحی، دراماتورژی و کارگردانی او بر اساس نمایشنامه  «خانه برناردا آلبا» تولید شده در کارگاه تئاتر یسنا از گروه تئاتر آوار در گرگان  است و  امشب ساعت 20 در بخش رقابتی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در گلستان گفتگویی با او  انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

جشنواره تئاتر فجر برای شما چه جایگاهی دارد؟

به هر حال برای هر گروه اجرایی اعتبار بزرگی است به علت اینکه جشنواره فجر میدانگاه اصلی رقابت و رفاقت بین هنرمندان تئاتر کشور است و منتخبین تئاتر کشور در این رویداد حضور دارند.برای هر هنرمند که به دنبال پیشرفت است می‌تواند یک فرصت و دست آورد بزرگ محسوب شود. البته این حضور مسئولیت بنده به عنوان کارگردان و همه اعضای گروه را سنگین‌تر از قبل می‌کند چرا که ما باید از اعتبار و حیثیت تئاتر گلستان که سابقه درخشانی در تئاتر کشور داشته دفاع کنیم. باید تلاش کنیم کیفیت را به سطحی برسانیم که هم در رقابت جشنواره ها وهم در اقبال عمومی قابل قبول و رضایت بخش باشیم و هر موفقیتی باز مسئولیت را برای ما سنگین تر می‌کند.

به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اهمیت راهیابی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر از قدیم الایام برای تئاتر شهرستان نکته مهمی بوده به خاطر اینکه گروه‌های قوی در این رویداد حضور دارند و همچنین فرصتی است تا آزمون و خطاهایمان و تجربه های جدیدمان را با هنرمندان شهرستان‌های دیگر و مرکزنشینان به اشتراک بگذاریم. از طرفی چون گروه‌هایی با کیفیت بالا وارد این جشنواره می‌شوند قاعدتا گروه احساس رقابت سنگین‌تری را حس می‌کند و این محرکی است برای اینکه بیشتر به سمت تئاتر تخصصی و علمی برویم و خودمان را به روزتر کنیم. به نوعی جشنواره فجر و رقابت بین گروه‌ها اگر در محیطی سالم رقم بخورد می‌تواند منجر به ارتقای سطح کیفی تئاتر کشور شود. حسن دیگر این رویداد این است که نتیجه ماه‌ها تلاش یک گروه در همان استان تمام نمی‌شود و در این فرصت پیش آمده می‌تواند در معرض دید هنرمندان شهرستان های دیگر و مرکزنشینان قرار بگیرد. می‌توان با نگاهی به نمایش‌های حاضر در این جشنواره شمائی کلی از تئاتر در شهرستان‌ها را مشاهده کرد و حتی می‌شود میزان پیشرفت یا پسرفت احتمالی هر استان یا شهرستان را تخمین زد.

هنگام حضور در جشنواره تئاتر فجر  چه مطالباتی دارید؟

در خصوص نمایش  «بروخا» عرض می کنم به خاطر پروداکشن قوی یا بهتر است بگویم پروداکشن بزرگی که این اثر دارد طبیعتا اولین و مهمترین مطالبه ما بودجه و امکانات مکفی جهت اجر بود. همچنین اسکان نیز اهمیت بالایی دارد که می‌تواند روی تمرکز گروه‌ها اثر مستقیم داشته باشد. متاسفانه در دوره های قبل شاهد این بودیم که جایی برای پارک کامیون هایی که دکور نمایش را از شهرستان برایمان آورده اند پیش بینی نشده است و پارکینگ سالن های نمایش هم نمی‌پذیرفتند که کامیون دوسه روز آنجا بماند تا در پایان دکور را با آن کامیون برگردانیم و این مسئله ما را دچار مشکل کرده بود.

امیدوارم امسال در همه زمینه ها چه  اسکان و پذیرایی و چه حمل و نقل و مسائل دیگر برنامه ریزی دقیقتری انجام شود چرا که ممکن است گروهی در شهرستان اجرای خوبی داشته و در این رویداد به علت مشکلاتی که نتیجه عدم برنامه ریزی است اجرای قابل قبولی نداشته باشد.
مطالبه مهم دیگر ما دیدن آثار حاضر در جشنواره است، در واقع مهمترین دلیل برگزاری جشنواره همین دیدن آثار دیگر شهرستانها و تبادل دانش و تجربه است که متاسفانه در دوره های قبل شاهد این بودیم که گروه یک روز قبل از اجرا وارد جشنواره می‌شود و روز بعد از اجرایش دیگر اسکان و پذیرایی ندارد و باید به شهرستان برگردد.همچنین تعداد بلیت ها و نمایش‌هایی که می‌توانیم تماشا کنیم بسیار محدود است. این مسئله در مورد ورکشاپ ها هم صدق می‌کند که بسیار محدود است و ما به عنوان شرکت کننده های فستیوال نمی‌توانیم از آنها بهره کافی ببریم. امیدوارم امسال مثل سال‌های دوری که گروه‌ها در تمام روزهای جشنواره حضور داشته اند باشد و بتوانیم از ورکشاپ ها و برنامه های مختلف فستیوال بهره ببریم.

جشنواره چگونه می تواند در ایجاد انگیزه برای هنرمندان دور از مرکز موثرتر شود ؟

به نظر من هر چقدر به تئاتر شهرستان چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ بودجه و حتی از لحاظ معنوی توجه بیشتری داشته باشیم قطعا برای هنرمندان شهرستان ایجاد انگیزه خواهد کرد و از هجوم آنها به مرکز کاسته خواهد شد. متاسفانه عدم حمایت مکفی از گروه‌های شهرستانی باعث این شده که روز به روز هنرمندان بیشتری برای بهره بردن از امکانات مرکز در جهت پیشرفت به تهران کوچ می‌کنند. خبر بد دیگر اینکه هر سال از سهمیه شهرستان ها در بخش مسابقه کمتر و کمتر می‌شود و این امر نیز نگران کننده است که امیدوارم مدیران اداره کل هنرهای نمایشی به این مهم بیشتر توجه کنند.میخواهم بگویم خوشحالیم  با نمایش  «بروخا» در جشنواره امسال حضور داریم. ما سعی زیادی کرده ایم تا این اثر با استانداردهای روز تئاتر دنیا تهیه و تولید شود و بتوانیم توانمندی تئاتر شهرستان را به مدیران نشان بدهیم چه بسا انگیزه ای شود برایشان تا امکانات بیشتری به تئاتر شهرستان ها اختصاص بدهند.

معرفی کوتاه بروخا :


آناهید شمالی، زهرا محمدنیا، فائزه نوآبادی، فاطمه نصیری، رعنا زیادلو، روژان کرد، سحر خسروی، فاضله محبی، سارا عرب احمدی، فاطمه مقصودلو، مانلی گلدسته، فاطمه صالح پور، طاها فرزبود و امیر نخعی در این اثر نمایشی به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده اند.
دیگر عوامل نمایش  «بروخا» عبارتند از: تهیه کنندگان: سیدمحمدهادی موسوی رکنی_رضا پورتراب زاده، طراح صحنه ، نور و افکت های شنیداری: رضا پورتراب زاده، آهنگساز و خواننده: امیر نخعی، منشی صحنه و دستیار اول کارگردان: فائزه نوآبادی، دستیاران اجرایی کارگردان: فاطمه صالح پور، محسن قربانی، مهدی عماره، معید مرگان پور، دستیاران صحنه: محمد اسلامی_حسین جهان افروز_بهمن باقریان، طراحی و دوخت لباس: معصومه مومن (مزون بنوشه)، ساخت دکور و مشاور طراحی صحنه: محمدرضا نازویی، اجرای نور : محمد شریعتی، مسئول صدا : مهدی نظری، عکاس: باران انوری، تصویر بردار ، تدوین ، ساخت تیزر و جلوه های ویژه بصری : معید مرگان پور، گوینده تیزر: حسین شمس، طراحی و اجرای گریم: الهام موسوی، دستیار گریم : فهیمه موسوی، طراح  تبلیغات: رضا پوتراب زاده، طراحی پوستر و بروشور : صبا عونعلی نژاد.

 




مطالب مرتبط

کارگردان معرفی شده از گلستان در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر(22)

جشنواره‌ بدون ویژگی های ارتباطی و آموزشی کمکی به تئاتر کشور نمی‌کند
کارگردان معرفی شده از گلستان در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر(22)

جشنواره‌ بدون ویژگی های ارتباطی و آموزشی کمکی به تئاتر کشور نمی‌کند

حمید مصدق می گوید : جشنواره‌ تئاتر  بدون ویژگی های ارتباطی و آموزشی کمکی به تئاتر کشور نمی‌کند. می شود یک آزمایشگاه درون‌گروهی برای به دست آوردن تجربه‌های مالی و مدیریتی برای سال بعد.

|

مروری بر نمایش‌های چهلمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع دفاع

مقاومت در آوردگاه فجر
مروری بر نمایش‌های چهلمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع دفاع

مقاومت در آوردگاه فجر

ایران تئاتر: آثار شرکت کننده در چهلمین جشنواره تئاتر فجر موضوعات مختلفی را دستمایه روایت قرار دادند که یکی از آنها مقاومت بود. در این مطلب موضوع مقاومت در نمایش‌های چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

|

گفت‌وگو با نویسنده نمایشنامه «مصریه» با دو اجرا در جشنواره چهلم فجر(26)

روایت تنهایی و سرگشتگی‌های زنی مقاوم در سال‌های پس از جنگ
گفت‌وگو با نویسنده نمایشنامه «مصریه» با دو اجرا در جشنواره چهلم فجر(26)

روایت تنهایی و سرگشتگی‌های زنی مقاوم در سال‌های پس از جنگ

لادن قناد متولد 1360‌ در شیراز است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1382 در این شهر آغاز کرده؛ او در سال1387 به تهران آمده و در خلال فعالیت تئاتری خود با گرایش بازیگری، در رشته کارگردانی سینما هم مشغول به تحصیل شده است. قناد در پروژه «نخل سرخ»، نمایشنامه «مصریه» را نوشته است که روایتی ...

|

چهل نکته از چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر (3)

173 عنوان تقدیر از هنرمندان وفعالان تئاتر در 23 دوره
89 بزرگداشت ، 57 پاسداشت ، 27 یادمان  و 9 تکرار
چهل نکته از چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر (3)

173 عنوان تقدیر از هنرمندان وفعالان تئاتر در 23 دوره
89 بزرگداشت ، 57 پاسداشت ، 27 یادمان و 9 تکرار

ایران تئاتر – سید رضا حسینی: در مطلب پیش رو مروری بر مجموعه مراسم بزرگداشت های برگزار شده در دوره‌های چهل‌گانه جشنواره تئاتر فجر خواهیم داشت و به بیان چهل نکته در مورد آنها خواهیم پرداخت.

|

نگاهی به نمایش هفتاد وشش و دو صفر به کارگردانی بهمن عباسپور

اسکلت پوسیده افکار و توهمات در مرداب  ذهنی
نگاهی به نمایش هفتاد وشش و دو صفر به کارگردانی بهمن عباسپور

اسکلت پوسیده افکار و توهمات در مرداب ذهنی

ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : هفتاد و شش دو صفر یک کد هوانوردی است آنگاه که ارتباط خلبان و هواپیما با برج مراقبت و زمین قطع می شود از این کد استفاده می کنند .

|

هنرمندان حاضر در چهلمین دوره فجر مطرح کردند

ارتقای رادیو‌تئاتر در جشنواره تئاتر فجر
هنرمندان حاضر در چهلمین دوره فجر مطرح کردند

ارتقای رادیو‌تئاتر در جشنواره تئاتر فجر

ایران تئاتر: از آنجا که «رادیوتئاتر» رسانه‌ای نو در حوزه رادیو و تئاتر است هنوز در بین مخاطبان به خوبی شناخته نشده است . حضور این بخش در جشنواره‌ای معتبر و بین‌المللی می‌تواند در شناساندن این هنر به مخاطبان و حتی تولیدکنندگان این حوزه موثر باشد.

|

نظرات کاربران