در حال بارگذاری ...
کارگردان «بروخا» از استان گلستان در گفت و گو با ایران تئاتر : (25)

سعی کردیم بروخا با استانداردهای روز تئاتر دنیا تولید شود
فرصت برای دیدن آثار دیگر شهرها و تبادل دانش و تجربه

ایران تئاتر : رضا پورتراب زاده، کارشناس ارشد بازیگری از دانشگاه تربیت مدرس تهران، کارگردان ، مدرس ، نویسنده ، بازیگر و طراح تئاتر است.

رضا پورتراب زاده، کارشناس ارشد بازیگری از دانشگاه تربیت مدرس تهران، کارگردان ، مدرس ، نویسنده ، بازیگر و طراح تئاتر است. پورتراب زاده در کارنامه اش کارگردانی نمایش های ،  «بروخا» ،  «اپیدمی» ،  «تورنج» ،  «غریبه ای از دریا» ،  «امیرکبیر ۲۰۱۸» ،  «این دست های یک مترسک نیست» ،  «پیله های خیس» ،  «ترس و نکبت» ،  «آلیس در کارخانه عروسک سازی» و ... را به همراه دارد. همچنین وی به عنوان بازیگر ، طراح و نویسنده در بیش از ۱۵۰ اثر نمایشی حضور داشته است.

 پورتراب زاده در حال حاضر عضو هسته مرکزی گروه تئاتر آوار، سرپرست کارگاه تئاتر یسنا مهر و عضو یونیمای ایران است. پورتراب زاده فعالیت‌های تخصصی دیگری را با عناوین گرافیست ، عروسک ساز و عروسک گردان نیز تجربه کرده است. رضا پورتراب زاده امسال با کارگردانی نمایش  «بروخا» به عنوان یکی از آثار برگزیده سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان به  چهلمین جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کرد .نمایش  «بروخا» به طراحی، دراماتورژی و کارگردانی او بر اساس نمایشنامه  «خانه برناردا آلبا» تولید شده در کارگاه تئاتر یسنا از گروه تئاتر آوار در گرگان  است و  امشب ساعت 20 در بخش رقابتی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در گلستان گفتگویی با او  انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

جشنواره تئاتر فجر برای شما چه جایگاهی دارد؟

به هر حال برای هر گروه اجرایی اعتبار بزرگی است به علت اینکه جشنواره فجر میدانگاه اصلی رقابت و رفاقت بین هنرمندان تئاتر کشور است و منتخبین تئاتر کشور در این رویداد حضور دارند.برای هر هنرمند که به دنبال پیشرفت است می‌تواند یک فرصت و دست آورد بزرگ محسوب شود. البته این حضور مسئولیت بنده به عنوان کارگردان و همه اعضای گروه را سنگین‌تر از قبل می‌کند چرا که ما باید از اعتبار و حیثیت تئاتر گلستان که سابقه درخشانی در تئاتر کشور داشته دفاع کنیم. باید تلاش کنیم کیفیت را به سطحی برسانیم که هم در رقابت جشنواره ها وهم در اقبال عمومی قابل قبول و رضایت بخش باشیم و هر موفقیتی باز مسئولیت را برای ما سنگین تر می‌کند.

به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اهمیت راهیابی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر از قدیم الایام برای تئاتر شهرستان نکته مهمی بوده به خاطر اینکه گروه‌های قوی در این رویداد حضور دارند و همچنین فرصتی است تا آزمون و خطاهایمان و تجربه های جدیدمان را با هنرمندان شهرستان‌های دیگر و مرکزنشینان به اشتراک بگذاریم. از طرفی چون گروه‌هایی با کیفیت بالا وارد این جشنواره می‌شوند قاعدتا گروه احساس رقابت سنگین‌تری را حس می‌کند و این محرکی است برای اینکه بیشتر به سمت تئاتر تخصصی و علمی برویم و خودمان را به روزتر کنیم. به نوعی جشنواره فجر و رقابت بین گروه‌ها اگر در محیطی سالم رقم بخورد می‌تواند منجر به ارتقای سطح کیفی تئاتر کشور شود. حسن دیگر این رویداد این است که نتیجه ماه‌ها تلاش یک گروه در همان استان تمام نمی‌شود و در این فرصت پیش آمده می‌تواند در معرض دید هنرمندان شهرستان های دیگر و مرکزنشینان قرار بگیرد. می‌توان با نگاهی به نمایش‌های حاضر در این جشنواره شمائی کلی از تئاتر در شهرستان‌ها را مشاهده کرد و حتی می‌شود میزان پیشرفت یا پسرفت احتمالی هر استان یا شهرستان را تخمین زد.

هنگام حضور در جشنواره تئاتر فجر  چه مطالباتی دارید؟

در خصوص نمایش  «بروخا» عرض می کنم به خاطر پروداکشن قوی یا بهتر است بگویم پروداکشن بزرگی که این اثر دارد طبیعتا اولین و مهمترین مطالبه ما بودجه و امکانات مکفی جهت اجر بود. همچنین اسکان نیز اهمیت بالایی دارد که می‌تواند روی تمرکز گروه‌ها اثر مستقیم داشته باشد. متاسفانه در دوره های قبل شاهد این بودیم که جایی برای پارک کامیون هایی که دکور نمایش را از شهرستان برایمان آورده اند پیش بینی نشده است و پارکینگ سالن های نمایش هم نمی‌پذیرفتند که کامیون دوسه روز آنجا بماند تا در پایان دکور را با آن کامیون برگردانیم و این مسئله ما را دچار مشکل کرده بود.

امیدوارم امسال در همه زمینه ها چه  اسکان و پذیرایی و چه حمل و نقل و مسائل دیگر برنامه ریزی دقیقتری انجام شود چرا که ممکن است گروهی در شهرستان اجرای خوبی داشته و در این رویداد به علت مشکلاتی که نتیجه عدم برنامه ریزی است اجرای قابل قبولی نداشته باشد.
مطالبه مهم دیگر ما دیدن آثار حاضر در جشنواره است، در واقع مهمترین دلیل برگزاری جشنواره همین دیدن آثار دیگر شهرستانها و تبادل دانش و تجربه است که متاسفانه در دوره های قبل شاهد این بودیم که گروه یک روز قبل از اجرا وارد جشنواره می‌شود و روز بعد از اجرایش دیگر اسکان و پذیرایی ندارد و باید به شهرستان برگردد.همچنین تعداد بلیت ها و نمایش‌هایی که می‌توانیم تماشا کنیم بسیار محدود است. این مسئله در مورد ورکشاپ ها هم صدق می‌کند که بسیار محدود است و ما به عنوان شرکت کننده های فستیوال نمی‌توانیم از آنها بهره کافی ببریم. امیدوارم امسال مثل سال‌های دوری که گروه‌ها در تمام روزهای جشنواره حضور داشته اند باشد و بتوانیم از ورکشاپ ها و برنامه های مختلف فستیوال بهره ببریم.

جشنواره چگونه می تواند در ایجاد انگیزه برای هنرمندان دور از مرکز موثرتر شود ؟

به نظر من هر چقدر به تئاتر شهرستان چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ بودجه و حتی از لحاظ معنوی توجه بیشتری داشته باشیم قطعا برای هنرمندان شهرستان ایجاد انگیزه خواهد کرد و از هجوم آنها به مرکز کاسته خواهد شد. متاسفانه عدم حمایت مکفی از گروه‌های شهرستانی باعث این شده که روز به روز هنرمندان بیشتری برای بهره بردن از امکانات مرکز در جهت پیشرفت به تهران کوچ می‌کنند. خبر بد دیگر اینکه هر سال از سهمیه شهرستان ها در بخش مسابقه کمتر و کمتر می‌شود و این امر نیز نگران کننده است که امیدوارم مدیران اداره کل هنرهای نمایشی به این مهم بیشتر توجه کنند.میخواهم بگویم خوشحالیم  با نمایش  «بروخا» در جشنواره امسال حضور داریم. ما سعی زیادی کرده ایم تا این اثر با استانداردهای روز تئاتر دنیا تهیه و تولید شود و بتوانیم توانمندی تئاتر شهرستان را به مدیران نشان بدهیم چه بسا انگیزه ای شود برایشان تا امکانات بیشتری به تئاتر شهرستان ها اختصاص بدهند.

معرفی کوتاه بروخا :


آناهید شمالی، زهرا محمدنیا، فائزه نوآبادی، فاطمه نصیری، رعنا زیادلو، روژان کرد، سحر خسروی، فاضله محبی، سارا عرب احمدی، فاطمه مقصودلو، مانلی گلدسته، فاطمه صالح پور، طاها فرزبود و امیر نخعی در این اثر نمایشی به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده اند.
دیگر عوامل نمایش  «بروخا» عبارتند از: تهیه کنندگان: سیدمحمدهادی موسوی رکنی_رضا پورتراب زاده، طراح صحنه ، نور و افکت های شنیداری: رضا پورتراب زاده، آهنگساز و خواننده: امیر نخعی، منشی صحنه و دستیار اول کارگردان: فائزه نوآبادی، دستیاران اجرایی کارگردان: فاطمه صالح پور، محسن قربانی، مهدی عماره، معید مرگان پور، دستیاران صحنه: محمد اسلامی_حسین جهان افروز_بهمن باقریان، طراحی و دوخت لباس: معصومه مومن (مزون بنوشه)، ساخت دکور و مشاور طراحی صحنه: محمدرضا نازویی، اجرای نور : محمد شریعتی، مسئول صدا : مهدی نظری، عکاس: باران انوری، تصویر بردار ، تدوین ، ساخت تیزر و جلوه های ویژه بصری : معید مرگان پور، گوینده تیزر: حسین شمس، طراحی و اجرای گریم: الهام موسوی، دستیار گریم : فهیمه موسوی، طراح  تبلیغات: رضا پوتراب زاده، طراحی پوستر و بروشور : صبا عونعلی نژاد.

 




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت‌داوران و بدون اولویت، نمایش‌های «بی‌هوده» از گرگان، «پینو» از علی‌آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «میم» از ...

|

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است
نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «در انتظار گورو» معتقد است پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

|

برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

تاجیک‌ها و چینی‌ها به گرگان رسیدند
برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

تاجیک‌ها و چینی‌ها به گرگان رسیدند

با ورود هنرمندان گروه‌های نمایشی کشورهای چین و تاجیکستان حال و هوای برگزاری بخش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی رنگ و بوی متفاوت‌تری به خود گرفت.

|

در شهر گرگان به صحنه می‌رود

به تماشای رنگین کمانی از ایران فرهنگی در روز دوم جشنواره نمایش‌های آیینی‌و‌سنتی 
در شهر گرگان به صحنه می‌رود

به تماشای رنگین کمانی از ایران فرهنگی در روز دوم جشنواره نمایش‌های آیینی‌و‌سنتی 

دومین روز از برگزاری بخش صحنه ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی با اجرای پنج نمایش از شهرهای مختلف کشور پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. 

|

در آستانه آغاز اجراهای صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

گرگان آماده برگزاری یک رویداد فراملی شد
در آستانه آغاز اجراهای صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

گرگان آماده برگزاری یک رویداد فراملی شد

دست‌اندرکاران برگزاری بخش‌های صحنه‌ای و بین‌الملل بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، با برگزاری یک جلسه ویژه از آمادگی کامل شهر گرگان برای میزبانی از یک رویداد نمایشی فرا ملی خبر دادند.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران