در حال بارگذاری ...
سیدحسن حسینی کارگردان معرفی شده از البرز در گفت‌وگو با ایران تئاتر:(19)

جشنواره فجر همایش بزرگ هنرمندان تئاتر کشور است

سیدحسن حسینی می گوید : جشنواره فجر همایش بزرگ هنرمندان تئاتر کشور است. البته می‌توان گفت که همه ظرفیت تئاتر کشور محسوب نمی‌شود. در طول سال آثار خوبی در شهرستان‌ها و استان‌های غیر از تهران هم تولید می‌شود که فرصت حضور در جشنواره فجر را نمی‌یابند و نمی‌شود به طور قطع اظهار نظر کرد که ویترین تئاتر یک سال کشور اختصاصا در جشنواره تئاتر فجر نمود می‌یابد.

سیدحسن حسینی متولد بهمن ۱۳۶۲ دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است. او که از سال ۱۳۸۳ وارد حوزۀ تئاتر شده ، امسال با نمایش «نشونی» به نویسندگی جواد اسماعیلی در دهمین جشنواره استانی البرز حضور داشت و با این نمایش موفق به کسب پنج تندیس و رتبه اول در بخش‌های کارگردانی، نویسندگی، طراحی صحنه و لباس و آهنگسازی و دو جایزه بازیگری دوم زن و سوم مرد شد و در نهایت به عنوان اثر برگزیده به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی شد. به بهانه معرفی نمایش «نشونی» به کارگردانی سیدحسن حسینی، به دبیرخانۀ چهلمین جشنوارۀ تئاتر فجر، خبرنگار ایران تئاتر از البرز گفت‌وگویی با این کارگردان انجام داده که در ادامه می‌خوانید: 


انتخاب به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره مسئولیت شما را در قبال ارتقای تئاتر استان‌تان سنگین کرد یا خیر؟
اینکه عناوین کسب‌شده ایجاد اعتبار می‌کند شکی نیست. ولی بیشتر از ایجاد اعتبار، ایجاد مسئولیت می‌کند؛ چرا که با کسب این عناوین انتظار مخاطبان گروه ما بیشتر می‌شود و از این پس باید بتوانیم آثار باکیفیت‌تری تولید کنیم. همان‌طور که همیشه و در سال‌های گذشته هم نگاه‌مان به بالا بردن کیفیت کارهای‌مان بوده و به لطف خدا در مسیر یادگیری و رشد قرار داشته و داریم.

به طور کلی اهمیت راه‌یابی به جشنواره بین‌المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره فجر همایش بزرگ هنرمندان تئاتر کشور است. البته در اصل همه ظرفیت تئاتر کشور نیست. در طول سال آثار بسیار خوبی در شهرستان‌ها و استان‌های غیر از تهران تولید می‌شود که فرصت حضور در جشنواره فجر را نمی‌یابند و نمی‌شود به طور قطع گفت که تمام ویترین تئاتر یک سال کشور مختص میشود به جشنواره تئاتر فجر. ولی به هر حال، این جشنواره به دلیل پوشش خبری گسترده و حضور بسیار زیاد هنرمندان شاخص، فرصت بسیار عالی برای گروه‌های شهرستانی است که بتوانند خودشان را بیشتر در معرض دید مخاطبان تخصصی تئاتر قرار بدهند.

در صورتی که به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می کردید در زمان حضور چه مطالباتی دارید؟
در صورت حضور در جشنواره فجر، انتظار داشتم تمامی متولیان و مسئولان فرهنگی استان از نماینده خودشان در این جشنواره حمایت همه‌جانبه داشته باشند تا گروه فقط به فکر بالا بردن کیفیت اجرا باشد و اسیر مسائل مختلف حاشیه‌ای نشود.
استان البرز همیشه به عنوان یکی از قطب‌های فعال و شاخص در تئاتر کشور حضور داشته ولی واقعا امکانات سخت‌افزاری استان به هیچ عنوان جوابگوی تعداد بالای هنرمندان شاخص تئاتر البرز و شهرستان‌های آن نیست و باید برای بهبود وضعیت موجود به فکر راه چاره بود. در مورد اولویت‌ها و مطالباتم در زمان حضور در جشنواره نیز باید به حضور در کارگاه‌های آموزشی اشاره کنم. چون مسئله‌ یادگیری در هر مقطعی برای همۀ هنرمندان تئاتر در اولویت قرار داشته و می‌تواند کمک موثری برای پیشرفت شرکت‌کنندگان در این رویداد باشد. همچنین درخواست دیگری که دارم این است که حتما فرصتی فراهم شود تا همه گروه‌ها بتوانند از آثار هنرمندان دیگر دیدن کنند.




مطالب مرتبط

علی بابایی کارگردان حاضر در جشنواره از استان از البرز در گفتگو با ایران تئاتر :(34)

فجر فرصتی است برای آشنایی با آخرین دستاوردهای تئاتر ایران
علی بابایی کارگردان حاضر در جشنواره از استان از البرز در گفتگو با ایران تئاتر :(34)

فجر فرصتی است برای آشنایی با آخرین دستاوردهای تئاتر ایران

علی بابایی متولد 1367 در کرج، کارشناس کارگردانی سینما و عضو انجمن سینمای جوانان ایران است و با نمایش «بعضیا رو باید دورادور دوست داشت» از استان البرز به بخش رقابت صحنه ای چهلمین جشنوارۀ تئاتر فجر راه یافت.

|

مروری بر نمایش‌های چهلمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع دفاع

مقاومت در آوردگاه فجر
مروری بر نمایش‌های چهلمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع دفاع

مقاومت در آوردگاه فجر

ایران تئاتر: آثار شرکت کننده در چهلمین جشنواره تئاتر فجر موضوعات مختلفی را دستمایه روایت قرار دادند که یکی از آنها مقاومت بود. در این مطلب موضوع مقاومت در نمایش‌های چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

|

هنرمندان حاضر در چهلمین دوره فجر مطرح کردند

ارتقای رادیو‌تئاتر در جشنواره تئاتر فجر
هنرمندان حاضر در چهلمین دوره فجر مطرح کردند

ارتقای رادیو‌تئاتر در جشنواره تئاتر فجر

ایران تئاتر: از آنجا که «رادیوتئاتر» رسانه‌ای نو در حوزه رادیو و تئاتر است هنوز در بین مخاطبان به خوبی شناخته نشده است . حضور این بخش در جشنواره‌ای معتبر و بین‌المللی می‌تواند در شناساندن این هنر به مخاطبان و حتی تولیدکنندگان این حوزه موثر باشد.

|

یادداشتی بر تئاتر موزیکال «سویینی‌تاد» اثر محمد نیازی

آرایشگر خبیث خیابان فلیت
یادداشتی بر تئاتر موزیکال «سویینی‌تاد» اثر محمد نیازی

آرایشگر خبیث خیابان فلیت

ایران تئاتر-آران قادرپور: «آرایشگر خبیث خیابان فلیت»؛ این ادامه عنوانی است که به‌کرات در نقدها و یادداشت‌های مربوط به فیلم «سویینی‌تاد» ساخته فیلم‌ساز آمریکایی تیم برتون هم با آن مواجه می‌شویم.

|

دبیران اولین و چهلمین دوره از اهداف برگزاری جشنواره گفتند؛

هدف آشتی ‌دادن مردم با هنر بود
دبیران اولین و چهلمین دوره از اهداف برگزاری جشنواره گفتند؛

هدف آشتی ‌دادن مردم با هنر بود

محمدطاها عبدخدایی، دبیر دوره‌های اول تا پنجم جشنواره تئاتر فجر و حسین مسافرآستانه، دبیر دوره‌های سی‌ونهم و چهلم این رویداد می‌گویند هدف اولیه از راه‌اندازی این رویداد در سال ۱۳۶۱ آشتی دادن مردم با هنر و هنرمندان و سامان‌دهی فعالیت هنرمندان بوده است.

|

نظرات کاربران