در حال بارگذاری ...
بررسی بخش صحنه ای جشنواره تئاتر فجر و گفت وگو با اعضا هیات انتخاب

اثرگذاری تلویزیون تئاتر ایران در انتخاب درست نمایش ها

ایران تئاتر _ احمد محمد اسماعیلی : یکی از جذاب ترین بخش های جشنواره تئاتر فجر بخش نمایش های صحنه ای است که هر ساله مخاطبان زیادی دارد و حضور جوان ها و با تجربه های تئاتر سراسر کشور تنور رقابت آن را گرم و پر هیجان می کند.

طی دو سال گذشته شیوع کرونا چالش های جدی را برای تئاتر در سالن ها به وجود آورد و با هر موج جدید سالن ها تعطیل شدند . یکی از نتایج مهم این وضعیت تولد تلویزیون تئاتر ایران بود که امکان تماشای آثار نمایشی را برای علاقمندان تئاتر فراهم آورد.

سال گذشته آثار جشنواره از طریق این پلتفورم در معرض دید علاقمندان سراسر کشور از پایتخت نشینان تا مرزنشینان قرار گرفت و امسال در تحولی تازه  اعضای هیات انتخاب توانستند بدون دردسر های معمول ارسال دی وی دی و مراحل پست و تاخیر و ... بصورت همزمان در شهر های مختلف از طریق دیدن نمایش ها در  تلویزیون تئاتر ایران آثار را ارزیابی و راهیافتگان را انتخاب کنند. 

حضور جوان ها و با تجربه های تهرانی و شهرستانی در ترکیب هیات انتخاب رنگین کمانی از نمایش های متنوع به لحاظ ساختاری و ژانر  را در پیش چشم مخاطبان قرار داده است . با اعضای هیات انتخاب در باره انتخاب آثار این دوره جشنواره و تاثر تلویزیون تئاتر ایران در روند انتخاب ها گفت وگو کرده ایم .

 

علی عسگرعلیزاده مقدم : با دقت تمام نمایش ها رصد کردیم

علی عسگرعلیزاده مقدم نویسنده و پژوهشگر تئاتر درباره  ملاک هایش برای انتخاب نمایش های صحنه ای می گوید: برای من فضا اجراهای متقاضی حضور درجشنواره خیلی مهم بود .فضا سازی عنصر بسیار مهمی در ساختار اجرایی نمایش است که منعکس کننده کیفیت نمایش  است . تلاش کردم همه نمایش ها را با دقت تا به انتها برای انتخاب بهتر تماشا کنم و دنبال نقطه عطف نمایش ها بودم که بتوانم بهترین انتخاب را انجام بدهم و در خاتمه دیدن هر نمایش با دقت نقاط ضعف و قوت نمایش ها را در بخش های مختلف شان مشخص می کردم .

این نویسنده در باره تجربه انتخاب آثار توسط دیدن در پلتفرم تلویزیون تئاترایران عنوان کرد: به دلیل تعدد آثار متقاضی حضور در جشنواره بهترین شیوه دیدن نمایش ها همین شیوه است . البته در برخی از نسخه های ارائه شده از تدوین هم استفاده شده بود که به نظر من درست نبود و من این نوع نمایش ها را انتخاب نکردم .

 

مهردادکوروش نیا : پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران کار هیات انتخاب را آسان کرد

مهرداد کوروش نیا نمایش نامه نویس و کارگردن تئاتر در باره ملاک هایش برای انتخاب نمایش های صحنه ای عنوان کرد: توجه به کلیت نمایش که شامل موضوعی اندیشه ورزانه باشد بسیار مهم است، در ضمن فرم و شکل اجرایی اثر که در آن خلاقیت و نوآوری و زیبا شناسی وجود داشته باشد نکته مهم قیاس این آثار با همدیگر است و باید در حدود 300 نمایش مورد بازبینی قرار می گرفت و این تعداد زیاد آثار کار ما را برای انتخاب دشوار می کرد .

این کارگردان در باره تجربه انتخاب آثار از طریق پلتفرم تلویزیون تئاترایران گفت: اقدام بسیار خوب و موثری بود که از سوی انجمن هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره انجام شد . بسیار کمک کننده به هیات انتخاب بود که بتوانند وقتشان را برای دیدن نمایش درست تنظیم کنند تا هر جایی که حضور دارند نمایش ها را ببینند . چینش و کیفیت آثار که در تلویزیون تئاتر ایران بارگذاری شده بود در حد مطلوب و خوبی بود و با امکانات کاملی مثل یک وی او دی کار ما را آسان کرده بود.

نکته مهم برای اعضا هیات انتخاب و داوری این است که با جمع بندی کردن پای انتخاب هایشان را امضا وتایید کنند . از طرف دیگر موقعی که داوران کنار هم قرار بگیرند در برخی از مواقع با استدلاهایشان می توانند از نمایش انتخاب کرده شان دفاع بهتری انجام بدهند و نکته ای را مطرح کنند که شاید از چشم دیگران دور مانده باشد.

 

محمد مهدی خاتمی : بهترین شیوه برای انتخاب نمایش های منتخب

محمد مهدی خاتمی نویسنده و کارگردان تئاتر در باره ملاک هایش برای انتخاب نمایش های صحنه ای جشنواره تئاتر فجر متذکر شد: تعداد نمایش های متقاضی حضور در جشنواره امسال در بخش صحنه ای خیلی زیاد بود و برای هر اجرا فایلی را باز می کردیم و با توجه به تمام عناصر اجرا که در امتیاز دهی موثر است رای مورد نظر داده می شد . در این پروسه متن ، شیوه کارگردانی،بازیگری ، طراحی نور و صحنه و لباس و موسیقی بسیار مورد توجه قرار می گرفت تا بهترین ها انتخاب شود.

این مدرس در باره تجربه انتخاب آثار از طریق دیدن در پلتفرم تلویزیون تئاترایران افزود:این شیوه انتخاب بسیار جذاب و درست بود زیرا در سال های قبل بخشی از بازبینی ها به صورت حضور فیزکال هیات انتخاب در سالن بود و بخش دیگر از بازبینی ها که عمدتا مربوط به نمایش های شهرستانی بود در نسخه دی وی دی دیده می شد . با شرایط امروز تئاتر و تعداد زیاد آثار به طور حتم دیدن فیزیکال این تعداد نمایش مقدور نبود و با استفاده از این پلتفرم به راحتی تمام نمایش ها در تمام لحظات شبانه روز می توانستیم ببینیم و این شیوه کمک کرد که بازبینی آثار سر و شکل مدون و منظمی برگزار شود و درج ثبت امتیاز و اولویت بندی و ابراز نطرات کارشناسی در صفحه مورد نظر پروسه درست ، کامل و حرفه ای بود.

 

اکبر صمدی نیا  : فرم مهم ترین ملاک انتخاب برایم بود  

اکبر صمدی نیا مدرس و نویسنده تئاتر در باره ملاک هایش برای انتخاب نمایش های صحنه ای جشنواره تئاتر فجرافزود: در ابتدا فرم و بعد محتوا نکات مهمی هستند .همه ماها دربرخورد اول با یک نمایش با فرم روبه رو می شویم واگر این فرم نتواند ما را جذب کند قطعا به محتوای اثر هم توجهی نخواهیم داشت.چون محتوا از دل فرم بیرون می آید . در انتخاب نمایش ها این ویژگی های اشاره شده بسیار تعیین کننده بود .

این کارشناس در باره تجربه انتخاب آثار توسط دیدن در پلتفرم تلویزیون تئاترایران تاکید کرد: سال هاست به عنوان کارشناس نمایش استانی و عضوشورای نظارت بر تئاتر استان نیز مشغول به فعالیت هستم ودر جشنواره های زیادی به عنوان داور و انتخاب کننده حضور داشته ام. همیشه بازبینی زنده نمایش را به سایر شیوه ها ترجیح می دهم . در اجرای زنده ما حضور داریم و هنگام دیدن نسخه فیلم شده نمایش این حضور احساس نمی شود . با توجه به تمام این شرایط امسال فشردگی خیلی زیادی بابت نمایش های متقاضی حضور در جشنواره تئاتر وجود داشت و در حدود 294 اثردر مدت 25 روز باید مورد بازبینی قرار می گرفت و این فشردگی گاها باعث خستگی می شد و اگر زمان بیشتری برای دیدن نمای شها در اختیار داشتیم کارها با دقت بیشتری انتخاب می شدند. در هر صورت این شیوه انتخاب با رجوع به پلتفرم تئاتر ایران تجربه جدیدی است و ویژگی های خاص خودش را دارد.

 

مهرداد رایانی مخصوص:  تلویزیون تئاتر ایران گنجینه ای  برای علاقمندان

مهرداد رایانی مخصوص نویسنده ، کارگردان و کارشناس تئاتردر باره ویژگی های انتخاب آثار از میان 300 اثر برای حضور در جشنواره تئاتر فجر افزود: اگر زمان بیشتری برای انتخاب آثار در اختیار داشتیم شرایط بهتر می شد و دقت عمل بیشتر می شد در این مدت کم حتی خواب کافی نداشتیم و در اغلب ساعت های شبانه روز این حجم بالای نمایش ها را نگاه می کردیم . روزهای آخر ذهن من پر شده بود از تصاویر تئاتر و روزهایی بود که بیش از ده نمایش را می دیدم. به نظرم باید برای سال های بعد این تعداد را کاهش بدهیم.

 این کارگردان در باره تجربه انتخاب آثار از طریق پلتفرم تلویزیون تئاترایران گفت: این شیوه انتخاب نمایش برای حضور در جشنواره شیوه جدیدی است و اقدام درست و خوبی در جهت استفاده از فناوری برای رصد بهترین های تئاتر بود. 15 نفری که در تیم هیات انتخاب وجود داشتند به جز یکی دو نفر نامشان را نمی دانستم و یکی از حسن های دیگر چنین شیوه انتخابی همین رویکرد بود و هیچکدام نمی دانستند در کنار چه همکارانی نمایش ها را مورد بازبینی قرار می دهند. در این شیوه بعد از خاتمه دیدن نمایش ها صفحه فرم ارزشیابی باز می شد و ما نمرات خودمان را در هر بخش بار گذاری می کردیم و از نمرات یکدیگر هم اطلاعی نداشتیم.

وی افزود:انتخاب نمایش های حاضر در فجر برایند  نمرات این 15 نفر بوده و انتخاب های هیچکدام از داوران به طور صد درصد جزو منتخبان اعلام شده نیست و میانگین آرا مورد توجه قرار گرفت . در اعلام آرا تنوع ژانری و موضوعی به طور درستی رعایت شده بود.

رایانی تاکید کرد : در کلیت نمایش باید به صورت زنده دیده شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد و موقعی که شرایط مهیای چنین کاری نیست این شیوه بسیار موثر است  به نوعی اگر ظلمی انجام شده که همه به یک اندازه با آن درگیر شده اند و تمام آثار از مجرای پلتفرم تئاتر سنجش شده اند.در هرصورت تلویزیون تئاتر ایران خیلی کاربردی و خوب است و توصیه می کنم برای سال های بعد هم مورد استفاده قرار بگیرد ویک جورهایی انتخاب امسال ما به انتخاب آکادمیک نزدیک است که رای دهندگان به این شیوه فیلم ها را انتخاب می کنند .باید گفت تلویزیون تئاتر ایران  یک گنجینه خوب تئاتری برای علاقمندان است .

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران