در حال بارگذاری ...
یادداشت‌ عضو هیات انتخاب آثار صحنه‌ای جشنواره بین‌المللی فجر

پنج نکته از یک ماراتون نفسگیر

ایران تئاتر_ علی فرحناک، ؛ تئاتر در این سرزمین ، هنوز زنده است و دو سال تعطیلی تئاتر به واسطه ی کرونا ، نتوانسته آن را از پای درآورد و این جای خوشبختی است.


1)  دیدن نمایش هایی که از شهرهای دور و نزدیک ایران عزیز به دبیرخانه ارسال شده بود ، حال و هوای جشنواره های فجری را برایم زنده کرد که در سال‌هایی نه چندان دور ، خود که جوانی پر از شور و عشق و انگیزه برای رقابت با بزرگان این عرصه بودم ، در آن شرکت داشتم...و چقدر این بازگشت ، برایم دلچسب بود...اما کاش نمایش های بیشتری از تمام ایران می دیدم.
2) تعداد زیاد نمایش ها که نزدیک به سیصد اثر می شد ، بیانگر این بود که تئاتر در این سرزمین ، هنوز زنده است و دو سال تعطیلی تئاتر به واسطه ی کرونا ، نتوانسته او را از پای درآورد و این جای خوشبختی ست...گر چه زمان بندی تعیین شده برای دیدن این نمایش ها ، کاش به اندازه ای بود که می شد ، تمام آثار را با دقت و لذت دید و اضطرابی برای کم آوردن زمان ، در دل نبود...اضطراب و البته بی خوابی بالاجبار !
3) تعداد بیش از پیش اعضای هیئت انتخاب و شکل انتخاب ، ابتکاری جالب و درخور تحسین بود. چرا که در این شکل می بایست ، ارتباطی بین اعضا برقرار نباشد و این ، شک و شبهه ی هرگونه اعمال نظر، جز نظر کارشناسی هر یک از اعضا را منتفی می کرد...کاش این روش در جشنواره های دیگر نیز به کار گرفته شود.
4) استفاده از تلویزیون تئاتر ایران و امکان دیدن نمایش ها با استفاده از ظرفیت فضای مجازی ، استفاده ای بهینه از امکانات موجود بود و دسترسی به آثار را آسان تر و بهره گیری از زمان موجود را بیشتر کرده بود...هر چند در برخی نمایش ها ، کیفیت پائین تصویربرداری و صدابرداری ، مانع ارتباط دقیق و درست با نمایش می شد.
5)  لیست نهایی آثار منتخب ، نشان داد که در انتخاب و معرفی آثار پیشنهادی خودم ، چندان به بیراهه نرفته ام و درصد زیادی از نمایش های منتخب را در لیست انتخاب خود نیز داشته ام...خدا را شکر و امید که انتخاب هایمان درست و به عدل بوده باشد.
6) برای دست اندرکاران برگزاری جشنواره ، دیگر اعضای محترم هیئت انتخاب ، هیئت داوران و هنرمندان حاضر در نمایش های منتخب جشنواره ، آرزوی موفقیت در بزرگ ترین رویداد تئاتری ایران را دارم و امیدوارم ، پایان این ماراتون نفسگیر ، پیروزی و شادکامی همه ی ما باشد...همه ی خانواده ی تئاتر ایران.

پانوشت :
ماراتون. [ ت ُ ] ( اِخ ) روستائی در یونان و در چهل هزارگزی آتن است که به سبب پیروزی میلتیاد ، فرمانده سپاه یونان در 490 ق. م. بر نیروی ایران شهرت یافت. معروف است که قاصدی میخواست خبر این پیروزی را به مردم آتن برساند از شدت خستگی بمرد............لغت نامه ی دهخدا

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران