در حال بارگذاری ...
...

بازیگر نمایش معرفی شده از استان زنجان به چهلمین جشنواره فجر (21)

جشنواره فجر باید محل ارائه ایده‌های نو باشد

بازیگر نمایش «پارادایم» معرفی شده از استان زنجان به چهلمین جشنواره فجر در گفت‌وگو با ایران تئاتر گفت: جشنواره فجر باید محل ارائه ایده های نو باشد.

علی رضایی‌راد بازیگر فعال تئاتر استان زنجان متولد 13 دی‌ماه 1370 و عضو گروه پوپک است. در کارنامه این بازیگران جوان بازی در نمایش‌های بسیاری به چشم می‌خورد از جمله «تکم‌چی»، «کوسا گلین»، «منجوق سووآ سالما»، «جزر و مد»، «شب بی‌پایان فاخته»، «آراز»، «کمدی استشمامات»، «کاغذ باطله»، «آهو دختر شهر آفتاب»، «پارادایم»، «زنگ تفریح»، «X+Y=0» و «چووشی»  و نیز کارگردانی و بازی در نمایش‌های «موش‌های صحرایی  شب‌ها می‌خوابند»، «در مضار توتون»، «علم و ثروت» و «شب شغال» و نیز بازی در اجراخوانی «بق‌بقوی کفترا» با هدایت رضا یاوری و بازی در رادیو تئاتر «زنی که امروز هم ساعت 6 آمده بود».

 رضایی راد در سی و سومین جشنواره تئاتر استان زنجان با نمایش «پارادایم» به‌عنوان بازیگر و با نمایش «برلین» به‌عنوان کارگردان حضور داشت که در نهایت نمایش «پارادایم» توانست به‌عنوان یکی از کارهای برگزیده به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شود. به بهانه این حضور، خبرنگار ایران تئاتر  در زنجان گفت‌وگویی را با او انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

شما به‌عنوان یکی از بازیگران فعال تئاتر استان زنجان و بازیگر نمایش منتخب و معرفی‌شده به‌عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره فجر چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد ؟

نمی‌توانم به این سؤال قاطعانه و روراست پاسخ ندهم؛ در وهله اول هیچ جشنواره‌ای قرار نیست به هنرمند اعتبار دهد، این هنرمند است که با تعهد خود به تئاتر، به جشنواره‌ها اعتبار می‌دهد. در وهله دوم این جشنواره نیست که تعیین‌کننده هنرمند بودن یا نبودن یک فعال در عرصه پرمشقت تئاتر پایتخت یا شهرستان باشد؛ بنابراین اعتبار یک آرتیست به‌خصوص در عرصه تئاتر از مردم است. مسئولیت ما به‌عنوان هنرمند تشخیص ضرورت‌ها در هر برهه از تاریخ است. به نظرم جشنواره تئاتر استانی هم باید از دایره تنگ‌نظری و چارچوب‌ها رها شود و به ضرورت‌هایی که واکاوی و روایت شرایط مردمان را برای هنرمند واجب می‌کند بپردازد. مسئولیت ما تمرکز بر ضرورت‌هاست. شما در سؤالتان گفتید بازیگر فعال... آیا بازیگر فعال بازیگر مسئول نیست؟ نمی‌خواهیم پاسخ سؤال را با سؤال تمام کنم اما سؤال مطرح‌شده به این معناست که هنرمند با تکیه بر جشنواره‌ها و حضور در جشنواره‌هاست که می‌تواند برای بودن و حضورش در هر عرصه برگ ضمانت داشته باشد. این معنای غم‌انگیزی از شرایط تئاتر ایران است.

به‌طورکلی اهمیت راه‌یابی به جشنواره فجر برای هنرمندان شهرستانی را از دیدگاه یک بازیگر پرکار چطور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره تئاتر فجر باید بستری برای تعامل هنرمندان فعال این عرصه باشد. اگر بنا را بر تعامل هنرمندان تئاتر ایران بگذاریم و از توانمندی‌های همه تئاتری‌ها بخصوص جهان‌بینی هنرمند قرن بیست‌ویک در ایران بگذاریم این عملکرد ضعیف جشنواره تئاتر فجر در قبال مسئولیت‌هایش را نشان می‌دهد که در دهه اخیر نگاه ویژه‌ای به شرایط تئاتر شهرستان ندارد و حضور فعال آن در جشنواره‌ها را تسهیل نمی‌کند. جشنواره باید محل ایده‌های نو باشد مخصوصاً جشنواره تئاتر فجر که مهم‌ترین رویداد تئاتر ایران است.

 اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کردید در زمان حضور چه مطالباتی داشتید؟

امیدوارم حضور همه گروه‌ها در تمام روزهای برگزاری جشنواره دائمی باشد نه اینکه گروهی طی دو روز بیاید و اثرش را اجرا کند و برود. امیدوارم برای همه اعضا بستری برای حضور در نشست‌ها و ورکشاپ‌ها در نظر گرفته شود. مهم‌تر از همه آسیب‌شناسی تئاتر شهرستان با حضور مدیران وقت وزارت ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی جزو برنامه‌های اصلی این رویداد باشد.