در حال بارگذاری ...
با حضور معاون هنری و شورای سیاست‌گذاری جشنواره؛

پوستر و نشان چهلمین جشنواره تئاتر فجر رونمایی شد

پوستر و نشان چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با طرحی از مهدی دوایی رونمایی شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مراسم رونمایی از پوستر و نشان چهلمین جشنواره تئاتر فجر ظهر روز شنبه دوم بهمن با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره، اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره همچون هوشنگ توکلی، مریم معترف، محمدحسین ناصربخت، رضا بصیرت رئیس انجمن هنرهای نمایشی و... برگزار شد.

قادر آشنا در ابتدای این مراسم در صحبت کوتاهی گفت: «هر آنچه تاکنون در جشنواره اتفاق افتاده همان چیزی است که توسط شورای سیاست‌گذاری به تصویب رسیده است. برخلاف دوره‌های گذشته که شاید نظرات اعضای شورا در عمل اجرایی نمی‌شد اما در دوره چهلم شورا، سیاست‌های کلی جشنواره را تدوین کرد و دوستان دبیرخانه، همان مصوبات را به کار بسته و اجرایی کردند.»

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه روال بررسی آثار در این دوره بسیار متفاوت با دوره‌های گذشته بود که شاید همین تغییر با مقداری مقاومت هم روبه‌رو شود اما در ادامه پذیرفته خواهد شد، تشریح کرد: هم ثبت‌نام گروه‌ها و هم انتخاب آثار از طریق تلویزیون تئاتر ایران، «کار بدیعی بود که در این دوره از جشنواره اتفاق افتاد و شک و گمانی که در دوره‌های گذشته پیرامون بررسی و انتخاب آثار وجود داشت در این دوره به صفر رسید چون اعضای هیئت انتخاب را کسی نمی‌شناخت و ۱۵ نفر آن‌ها از سراسر کشور بودند. امیدوارم این روند در دوره‌های بعدی ادامه داشته باشد. چون اتفاق تازه‌ای است که تردیدها را در انتخاب آثار کاهش داده و میزان و نوع شرکت هنرمندان از سراسر کشور را تسهیل خواهد کرد.»

مسافرآستانه با اشاره به اینکه مراسم افتتاحیه جشنواره در این دوره قرار است در جایی غیر از پایتخت یعنی در یزد برگزار شود، ادامه داد: «خروجی جشنواره در دوره‌های قبلی هرگز به رؤیت سایر استان‌ها نمی‌رسید؛ اما برگزاری افتتاحیه به اضافه برپایی تعدادی از اجرای خیابانی و صحنه‌ای در یزد، اولین گام در تغییر این رویکرد است. این ظرفیت در جشنواره وجود دارد که به شرط همت مسئولان استان‌ها، بتواند به‌صورت هم‌زمان در شهرهای دیگر هم برگزار شود تا گستردگی فعالیت هنرمندان تئاتر کشور، بیش از این دیده شود و از این طریق، جشنواره بتواند سنگینی این همه تقاضا را بهتر پاسخ‌گو باشد.»

او با اشاره به همکاری بسیار خوب و تنگاتنگ انجمن هنرهای نمایشی با جشنواره، یادآور شد: «محدودیت سالن‌ها شاید اجازه تماشای همه آثار را به‌صورت زنده ندهد اما تلویزیون تئاتر ایران این فرصت را به‌صورت آنلاین برای همه مخاطبان فراهم می‌کند.»

دبیر این دوره از جشنواره همچنین با اشاره به جنبه بین‌المللی جشنواره تصریح کرد: «برخلاف دوره‌های گذشته که نگاه جشنواره اغلب به کشورهای غربی و اروپایی بود، در این دوره، توجه به کشورهای منطقه را مدنظر قرار دادیم. چراکه ارتباطات فرهنگی و ایجاد همدلی و دوستی بین کشورهای منطقه هدف اصلی این رویداد است؛ امسال هم مهمان ویژه جشنواره با توجه به روابط کلان بین‌المللی و سیاست‌های کشور، تاجیکستان خواهد بود.»

مسافرآستانه ادامه داد: «این کار البته به معنای نادیده گرفتن کلی کشورهای دیگر نیست. نوع مراوده ما با کشورهای اروپایی و منطقه شکل دیگری است؛ قبلاً صفر تا صد هزینه میزبانی از گروه‌ها را ما تأمین می‌کردیم اما در این دوره بخش مهمی از هزینه حضور گروه‌‌ها در جشنواره به عهده کشور مهمان است. چراکه معتقدیم اهمیت جشنواره به‌قدری رسیده که در دوره چهلم، حضور در این رویداد افتخاری برای گروه‌های خارجی باشد. برای همین بخشی از هزینه‌های حضور در جشنواره فجر، به‌صورت مشارکتی تأمین می‌شود. جشنواره تئاتر فجر باید به جایی برسد که حضور در آن، یک افتخار فرهنگی برای کشورهای دیگر تلقی شود و برای حضور آن‌ها هزینه‌ای نپردازیم.»

هوشنگ توکلی از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره چهلم هم در صحبت کوتاهی یادآور شد: «شانس خیلی خوبی بود سال گذشته که با آقای مسافرآستانه آشنا شدیم؛ من پارسال نگران برپایی جشنواره بودم، چون با شرایطی گنگ برگزار می‌شد اما بعد از اتمام آن، شخصاً به حضور ایشان رفتم تا قدردانی کنم. خوشبختانه امسال هم تاکنون با حضور ایشان اتفاقات خوبی رخ داده است. امیدوارم امسال هم با توجه به شرایط موجود، جشنواره به شکل باشکوهی برگزار شود و بتوانیم دستاوردهای آن را تحلیل کنیم تا به نگاهی جهانی برای آن برسیم.»

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه این مراسم، با تشکر از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران جشنواره تئاتر فجر، گفت: «می‌دانم که در این ایام، برگزار کردن جشنواره کار سختی است. چون هم سال تغییر دولت است و هم وقتی التهابات سیاسی وارد حوزه فرهنگ می‌شود، موجی درست می‌کند که کار را برای برپایی یک رویداد فرهنگی و هنری دشوار می‌کند. برای همین از آقایان حسین مسافرآستانه و قادر آشنا و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره تشکر می‌کنم که لطف کردند و چراغ تئاتر را روشن نگاه داشتند. چراکه جمعی جوان در کشور عشق‌شان برپایی جشنواره و حضور در آن است.»

سالاری با بیان اینکه برگزاری افتتاحیه جشنواره در یزد، کار ارزشمندی است، گفت: «من سال‌ها به این فکر می‌کردم که چطور می‌شود استان‌ها را در فجر مشارکت داد چون حیف بود از طوفانِ جوش‌وخروش جشنواره در تهران نسیمی به شهرهای دیگر نرسد؛ اما این کار به‌تنهایی کافی نیست؛ می‌توان تدبیری اندیشید تا یکی از جوایز گروه‌های شرکت‌کننده اعطای امتیاز و فرصتی برای اجرای تئاترشان در استان یا استان‌های دیگر با تأمین هزینه‌شان از سوی دولت باشد تا این جریان تئاتر در سراسر کشور شکل بگیرد.»

معاون هنری وزیر ارشاد یادآور شد: «همه گروه‌ها تلاش دارند تا در فجر دیده شوند؛ بنابراین سطح فجر را باید در این حد که همه خواستار حضور در جشنواره باشند. از شما می‌خواهم کاری کنیم که سطح فجر را پایین نیاوریم و قله بودن آن را تا جای ممکن حفظ کنیم تا جوان‌ها برای حضور در آن تلاش کنند و از کشورهای دیگر تقاضای حضور در آن را داشته باشند.»

سالاری با تأکید بر تبادلات فرهنگی با کشور‌های منطقه گفت: «کشورهای همسایه و مسلمان چشم‌شان به ماست که برای آن‌ها هم تولید فرهنگی داشته باشیم و فقط به خودمان فکر نکنیم. عراق، لبنان، پاکستان و یمن به ما نگاه می‌کنند که آثار فرهنگی تولیدشده در ایران را اجرا و ارائه کنند؛ بنابراین برای پاسخ به این نیاز، باید در یکسری کارها به اعطای این امتیاز هم فکر کنیم که گروه‌ها و آثار برگزیده با تأمین هزینه و امکانات از سوی دولت، بتوانند کارشان را در کشورهای همسایه اجرا کنند؛ چون این عطش در کشورهای منطقه وجود دارد.»

او با آرزوی برپایی جشنواره‌ای باشکوه در دوره چهلم تصریح کرد: «جشنواره فجر نه برای وزارت ارشاد است نه کسی دیگر؛ این رویداد متعلق به همه هنرمندان جمهوری اسلامی ایران است و با رفتن و آمدن دولت‌های مختلف، این جریان باید باقی بماند. اگر بتوانیم آن را با گفتمان‌های دینی و ملی خودمان عجین کنیم آن اتفاق بزرگ و مورد انتظار برای این رویداد می‌افتد؛ همان‌طور که حضرت آقا می‌فرمایند (نقل به مضمون): بلند بگویید که در تئاتر دنبال چه گفتمانی هستیم و می‌خواهیم آن را ترویج کنیم. خودمان بدانیم که در جشنواره نگران چه چیزی هستیم و می‌خواهیم چه چیزی را گسترش دهیم.»

مهدی دوایی مدیر هنری جشنواره و طراح پوستر و نشان این دوره هم توضیح داد: «خط» مهم‌ترین عنصر هنر تجسمی ماست و برای همین اصرار داشتم برخلاف روال معمول شده این سال‌ها، این خط توسط استاد احمد زیرک از اساتید هنر خوشنویسی نوشته شود.

دوایی درباره مفهوم کلی آیکون‌های به‌کاررفته در پوستر هم توضیح داد: «روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در دو سال کرونایی، نمادی از چهل‌سالگی با چراغ عقل و پختگی و مفهوم فجر که با نور دلالت پیدا کرده سه عنصری بوده که تلاش کردم در نماد طراحی‌شده برای جشنواره بروز داشته باشد. ضمن اینکه آقای هوشنگ توکلی هم در کار تصویرسازی بسیار کمک کردند.»

در پایان این مراسم از پوستر و نشان چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رونمایی و توسط حاضران به یادگار امضا شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مراسم رونمایی از پوستر و نشان چهلمین جشنواره تئاتر فجر ظهر روز شنبه دوم بهمن با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره، اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره همچون هوشنگ توکلی، مریم معترف، محمدحسین ناصربخت، رضا بصیرت رئیس انجمن هنرهای نمایشی و... برگزار شد.

قادر آشنا در ابتدای این مراسم در صحبت کوتاهی گفت: «هر آنچه تاکنون در جشنواره اتفاق افتاده همان چیزی است که توسط شورای سیاست‌گذاری به تصویب رسیده است. برخلاف دوره‌های گذشته که شاید نظرات اعضای شورا در عمل اجرایی نمی‌شد اما در دوره چهلم شورا، سیاست‌های کلی جشنواره را تدوین کرد و دوستان دبیرخانه، همان مصوبات را به کار بسته و اجرایی کردند.»

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه روال بررسی آثار در این دوره بسیار متفاوت با دوره‌های گذشته بود که شاید همین تغییر با مقداری مقاومت هم روبه‌رو شود اما در ادامه پذیرفته خواهد شد، تشریح کرد: هم ثبت‌نام گروه‌ها و هم انتخاب آثار از طریق تلویزیون تئاتر ایران، «کار بدیعی بود که در این دوره از جشنواره اتفاق افتاد و شک و گمانی که در دوره‌های گذشته پیرامون بررسی و انتخاب آثار وجود داشت در این دوره به صفر رسید چون اعضای هیئت انتخاب را کسی نمی‌شناخت و ۱۵ نفر آن‌ها از سراسر کشور بودند. امیدوارم این روند در دوره‌های بعدی ادامه داشته باشد. چون اتفاق تازه‌ای است که تردیدها را در انتخاب آثار کاهش داده و میزان و نوع شرکت هنرمندان از سراسر کشور را تسهیل خواهد کرد.»

مسافرآستانه با اشاره به اینکه مراسم افتتاحیه جشنواره در این دوره قرار است در جایی غیر از پایتخت یعنی در یزد برگزار شود، ادامه داد: «خروجی جشنواره در دوره‌های قبلی هرگز به رؤیت سایر استان‌ها نمی‌رسید؛ اما برگزاری افتتاحیه به اضافه برپایی تعدادی از اجرای خیابانی و صحنه‌ای در یزد، اولین گام در تغییر این رویکرد است. این ظرفیت در جشنواره وجود دارد که به شرط همت مسئولان استان‌ها، بتواند به‌صورت هم‌زمان در شهرهای دیگر هم برگزار شود تا گستردگی فعالیت هنرمندان تئاتر کشور، بیش از این دیده شود و از این طریق، جشنواره بتواند سنگینی این همه تقاضا را بهتر پاسخ‌گو باشد.»

او با اشاره به همکاری بسیار خوب و تنگاتنگ انجمن هنرهای نمایشی با جشنواره، یادآور شد: «محدودیت سالن‌ها شاید اجازه تماشای همه آثار را به‌صورت زنده ندهد اما تلویزیون تئاتر ایران این فرصت را به‌صورت آنلاین برای همه مخاطبان فراهم می‌کند.»

دبیر این دوره از جشنواره همچنین با اشاره به جنبه بین‌المللی جشنواره تصریح کرد: «برخلاف دوره‌های گذشته که نگاه جشنواره اغلب به کشورهای غربی و اروپایی بود، در این دوره، توجه به کشورهای منطقه را مدنظر قرار دادیم. چراکه ارتباطات فرهنگی و ایجاد همدلی و دوستی بین کشورهای منطقه هدف اصلی این رویداد است؛ امسال هم مهمان ویژه جشنواره با توجه به روابط کلان بین‌المللی و سیاست‌های کشور، تاجیکستان خواهد بود.»

مسافرآستانه ادامه داد: «این کار البته به معنای نادیده گرفتن کلی کشورهای دیگر نیست. نوع مراوده ما با کشورهای اروپایی و منطقه شکل دیگری است؛ قبلاً صفر تا صد هزینه میزبانی از گروه‌ها را ما تأمین می‌کردیم اما در این دوره بخش مهمی از هزینه حضور گروه‌‌ها در جشنواره به عهده کشور مهمان است. چراکه معتقدیم اهمیت جشنواره به‌قدری رسیده که در دوره چهلم، حضور در این رویداد افتخاری برای گروه‌های خارجی باشد. برای همین بخشی از هزینه‌های حضور در جشنواره فجر، به‌صورت مشارکتی تأمین می‌شود. جشنواره تئاتر فجر باید به جایی برسد که حضور در آن، یک افتخار فرهنگی برای کشورهای دیگر تلقی شود و برای حضور آن‌ها هزینه‌ای نپردازیم.»

هوشنگ توکلی از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره چهلم هم در صحبت کوتاهی یادآور شد: «شانس خیلی خوبی بود سال گذشته که با آقای مسافرآستانه آشنا شدیم؛ من پارسال نگران برپایی جشنواره بودم، چون با شرایطی گنگ برگزار می‌شد اما بعد از اتمام آن، شخصاً به حضور ایشان رفتم تا قدردانی کنم. خوشبختانه امسال هم تاکنون با حضور ایشان اتفاقات خوبی رخ داده است. امیدوارم امسال هم با توجه به شرایط موجود، جشنواره به شکل باشکوهی برگزار شود و بتوانیم دستاوردهای آن را تحلیل کنیم تا به نگاهی جهانی برای آن برسیم.»

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه این مراسم، با تشکر از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران جشنواره تئاتر فجر، گفت: «می‌دانم که در این ایام، برگزار کردن جشنواره کار سختی است. چون هم سال تغییر دولت است و هم وقتی التهابات سیاسی وارد حوزه فرهنگ می‌شود، موجی درست می‌کند که کار را برای برپایی یک رویداد فرهنگی و هنری دشوار می‌کند. برای همین از آقایان حسین مسافرآستانه و قادر آشنا و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره تشکر می‌کنم که لطف کردند و چراغ تئاتر را روشن نگاه داشتند. چراکه جمعی جوان در کشور عشق‌شان برپایی جشنواره و حضور در آن است.»

سالاری با بیان اینکه برگزاری افتتاحیه جشنواره در یزد، کار ارزشمندی است، گفت: «من سال‌ها به این فکر می‌کردم که چطور می‌شود استان‌ها را در فجر مشارکت داد چون حیف بود از طوفانِ جوش‌وخروش جشنواره در تهران نسیمی به شهرهای دیگر نرسد؛ اما این کار به‌تنهایی کافی نیست؛ می‌توان تدبیری اندیشید تا یکی از جوایز گروه‌های شرکت‌کننده اعطای امتیاز و فرصتی برای اجرای تئاترشان در استان یا استان‌های دیگر با تأمین هزینه‌شان از سوی دولت باشد تا این جریان تئاتر در سراسر کشور شکل بگیرد.»

معاون هنری وزیر ارشاد یادآور شد: «همه گروه‌ها تلاش دارند تا در فجر دیده شوند؛ بنابراین سطح فجر را باید در این حد که همه خواستار حضور در جشنواره باشند. از شما می‌خواهم کاری کنیم که سطح فجر را پایین نیاوریم و قله بودن آن را تا جای ممکن حفظ کنیم تا جوان‌ها برای حضور در آن تلاش کنند و از کشورهای دیگر تقاضای حضور در آن را داشته باشند.»

سالاری با تأکید بر تبادلات فرهنگی با کشور‌های منطقه گفت: «کشورهای همسایه و مسلمان چشم‌شان به ماست که برای آن‌ها هم تولید فرهنگی داشته باشیم و فقط به خودمان فکر نکنیم. عراق، لبنان، پاکستان و یمن به ما نگاه می‌کنند که آثار فرهنگی تولیدشده در ایران را اجرا و ارائه کنند؛ بنابراین برای پاسخ به این نیاز، باید در یکسری کارها به اعطای این امتیاز هم فکر کنیم که گروه‌ها و آثار برگزیده با تأمین هزینه و امکانات از سوی دولت، بتوانند کارشان را در کشورهای همسایه اجرا کنند؛ چون این عطش در کشورهای منطقه وجود دارد.»

او با آرزوی برپایی جشنواره‌ای باشکوه در دوره چهلم تصریح کرد: «جشنواره فجر نه برای وزارت ارشاد است نه کسی دیگر؛ این رویداد متعلق به همه هنرمندان جمهوری اسلامی ایران است و با رفتن و آمدن دولت‌های مختلف، این جریان باید باقی بماند. اگر بتوانیم آن را با گفتمان‌های دینی و ملی خودمان عجین کنیم آن اتفاق بزرگ و مورد انتظار برای این رویداد می‌افتد؛ همان‌طور که حضرت آقا می‌فرمایند (نقل به مضمون): بلند بگویید که در تئاتر دنبال چه گفتمانی هستیم و می‌خواهیم آن را ترویج کنیم. خودمان بدانیم که در جشنواره نگران چه چیزی هستیم و می‌خواهیم چه چیزی را گسترش دهیم.»

مهدی دوایی مدیر هنری جشنواره و طراح پوستر و نشان این دوره هم توضیح داد: «خط» مهم‌ترین عنصر هنر تجسمی ماست و برای همین اصرار داشتم برخلاف روال معمول شده این سال‌ها، این خط توسط استاد احمد زیرک از اساتید هنر خوشنویسی نوشته شود.

دوایی درباره مفهوم کلی آیکون‌های به‌کاررفته در پوستر هم توضیح داد: «روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در دو سال کرونایی، نمادی از چهل‌سالگی با چراغ عقل و پختگی و مفهوم فجر که با نور دلالت پیدا کرده سه عنصری بوده که تلاش کردم در نماد طراحی‌شده برای جشنواره بروز داشته باشد. ضمن اینکه آقای امیر توکلی هم در کار تصویرسازی بسیار کمک کردند.»

در پایان این مراسم از پوستر و نشان چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رونمایی و توسط حاضران به یادگار امضا شد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران