در حال بارگذاری ...
کارگردان معرفی شده از گلستان در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر(22)

جشنواره‌ بدون ویژگی های ارتباطی و آموزشی کمکی به تئاتر کشور نمی‌کند

حمید مصدق می گوید : جشنواره‌ تئاتر  بدون ویژگی های ارتباطی و آموزشی کمکی به تئاتر کشور نمی‌کند. می شود یک آزمایشگاه درون‌گروهی برای به دست آوردن تجربه‌های مالی و مدیریتی برای سال بعد.

حمید مصدق، کارشناس ارشد عمران سازه، متولد ۲۲ بهمن ۱۳۶۸ است و فعالیتش را در عرصه هنر از سال ۱۳۷۴ زمانی که شش سالش بود به‌عنوان بازیگر با نمایش «رقص پاهای من» به نویسندگی و کارگردانی دکتر فرشید مصدق آغاز کرده است. او همراه با این اثر در آغاز زندگی هنری‌اش اجرا در جشنواره بین‌المللی فجر و ۳۰ شب اجرای عمومی در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر تهران را تجربه کرد. مصدق بعد از آن فعالیت هنری‌اش کمتر شد و فقط به چندین کار مدرسه‌ای، آموزشگاهی بسنده نمود؛ اما در سال ۱۳۹۵ با حضور در نمایش «آنتیگون» به‌عنوان بازیگر بار دیگر حضور در این عرصه را به‌طور حرفه‌ای از سر گرفت و تاکنون مشغول به فعالیت است. او در این سال‌ها به‌عنوان بازیگر در نمایش‌های «روز واقعه» و «مرغ دریایی» محصول کار گروهی هنرجویان موسسه هفت رخ ایفای نقش کرده است. مصدق همچنین در این مدت در چند نمایش خیابانی نیز به‌عنوان بازیگر حضور داشته است.

او اولین کارگردانی نمایش بلندش را به همراه پویان سهرابی با نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» به قلم  بهرام بیضایی تجربه کرده و به اجرای عموم درآورده است.

حمید مصدق امسال بعد از وقفه دوساله نمایش «رعنا و توت‌فرنگی‌های وحشی» را کارگردانی کرده و روی صحنه برده است. این اثر پس از اجرای عمومی در سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان حاضر شد و موردتوجه هیئت‌داوران قرار گرفت و با دریافت هفت جایزه، به‌عنوان یکی از دو اثر برگزیده هیئت‌داوران به جشنواره فجر معرفی شد. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در گلستان گفت‌وگویی با او انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

 

انتخاب به‌عنوان برگزیده تئاتر استان گلستان و معرفی به دبیرخانه جشنواره در افزایش اعنبار حرفه ای شما چه تاثیری دارد؟

هنر تئاتر ناب است و حضور در این وادی چیزی جز عشق و لذت و اعتمادبه‌نفس نیست. من تئاتر را به‌گونه‌ای که شما نگاه می‌کنید نمی‌بینم، برای من بیشتر شبیه لذت بردن از هنر است و تجربه کردن اتفاق‌های جدید به همراه بیان دغدغه‌های شخصی. اصولاً اعتقاد دارم زیاد نباید درگیر اعتبار و مسئولیت شد. باید به دور از حاشیه و بهترین شکل کار کرد و در این شرایط مطمئناً تماشاگر که مهم‌ترین رکن یک نمایش است هم با اثر ارتباط می‌گیرد.

به‌طورکلی اهمیت راه‌یابی به جشنواره بین‌المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

راه‌یابی به جشنواره فجر یا هر فستیوال دیگر به خاطر فضای رقابتی که دارد هیجانی در هنرمند ایجاد می‌کند که لذت‌بخش است. نگاه من به جشنواره‌ تئاتر فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور برای رسیدن به سه هدف و کشف خود در سال تئاتری  پیش روی است؛ دیدن تمام آثار جشنواره، دیدن اثرم از سوی همه‌ اهالی تئاتر تهران و استان‌های حاضر و حضور در ورک‌شاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی.

اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کردید، هنگام حضور چه مطالباتی مرود نظرتان بود؟

1. دیدن تمام آثار جشنواره (که میسر نمی‌شود؛ چراکه دو روز در جشنواره هستم و هر دو روز درگیر اجرای خودم و بعد هم بازگشت به شهرم.) 2. دیدن اثرم از سوی همه‌ اهالی تئاتر تهران و استان‌های حاضر (که میسر نمی‌شود؛ برای اینکه در یک شب و بر اساس ظرفیت سالن فقط صد نفر کار را می‌بینند.)3. حضور در ورک‌شاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی (که میسر نمی‌شود. به دلیل سفر بسیار کوتاه شهرستانی‌ها و دردسر‌های اجرای خودشان.)

و اما اگر اتفاق صرفا دیدن تئاتر‌ها از سوی هیئت‌داوران و برنده و بازنده شدن عده‌ای که شادمان‌اند و عده‌ای که غمگین‌اند باشد و تمام ، که این هم بدون ‌دستاورد است و اهمیت چندانی ندارد.

بعضی‌ها دیگر تئاتر کار نمی‌کنند، بعضی‌ها دوباره تئاتر کار می‌کنند، بعضی‌ها بدهکار می‌شوند و عده‌ای هیچ‌چیزی آموزش نمی‌بینند...

نتیجه هنری: جشنواره تئاتر چیز خوبی است. جشنواره‌ تئاتر  بدون این ویژگی های ارتباطی و آموزشی کمکی به تئاتر کشور نمی‌کند، می شود یک آزمایشگاه درون‌گروهی  برای به دست آوردن تجربه‌های مالی و مدیریتی برای سال بعد.

در نهایت امیدوارم همچون گذشته‌های دور، شاهد جشنواره‌ای صادق،  پرشور  و عشق،  همدل و مهربان و رقابتی عارفانه باشیم.




مطالب مرتبط

کارگردان «بروخا» از استان گلستان در گفت و گو با ایران تئاتر : (25)

سعی کردیم بروخا با استانداردهای روز تئاتر دنیا تولید شود
فرصت برای  دیدن آثار دیگر شهرها و تبادل دانش و تجربه
کارگردان «بروخا» از استان گلستان در گفت و گو با ایران تئاتر : (25)

سعی کردیم بروخا با استانداردهای روز تئاتر دنیا تولید شود
فرصت برای دیدن آثار دیگر شهرها و تبادل دانش و تجربه

ایران تئاتر : رضا پورتراب زاده، کارشناس ارشد بازیگری از دانشگاه تربیت مدرس تهران، کارگردان ، مدرس ، نویسنده ، بازیگر و طراح تئاتر است.

|

مروری بر نمایش‌های چهلمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع دفاع

مقاومت در آوردگاه فجر
مروری بر نمایش‌های چهلمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع دفاع

مقاومت در آوردگاه فجر

ایران تئاتر: آثار شرکت کننده در چهلمین جشنواره تئاتر فجر موضوعات مختلفی را دستمایه روایت قرار دادند که یکی از آنها مقاومت بود. در این مطلب موضوع مقاومت در نمایش‌های چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

|

هنرمندان حاضر در چهلمین دوره فجر مطرح کردند

ارتقای رادیو‌تئاتر در جشنواره تئاتر فجر
هنرمندان حاضر در چهلمین دوره فجر مطرح کردند

ارتقای رادیو‌تئاتر در جشنواره تئاتر فجر

ایران تئاتر: از آنجا که «رادیوتئاتر» رسانه‌ای نو در حوزه رادیو و تئاتر است هنوز در بین مخاطبان به خوبی شناخته نشده است . حضور این بخش در جشنواره‌ای معتبر و بین‌المللی می‌تواند در شناساندن این هنر به مخاطبان و حتی تولیدکنندگان این حوزه موثر باشد.

|

دبیران اولین و چهلمین دوره از اهداف برگزاری جشنواره گفتند؛

هدف آشتی ‌دادن مردم با هنر بود
دبیران اولین و چهلمین دوره از اهداف برگزاری جشنواره گفتند؛

هدف آشتی ‌دادن مردم با هنر بود

محمدطاها عبدخدایی، دبیر دوره‌های اول تا پنجم جشنواره تئاتر فجر و حسین مسافرآستانه، دبیر دوره‌های سی‌ونهم و چهلم این رویداد می‌گویند هدف اولیه از راه‌اندازی این رویداد در سال ۱۳۶۱ آشتی دادن مردم با هنر و هنرمندان و سامان‌دهی فعالیت هنرمندان بوده است.

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی:

کرونا پلتفرم‌های جدیدی را به جشنواره اضافه کرد
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی:

کرونا پلتفرم‌های جدیدی را به جشنواره اضافه کرد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی گفت: «سال گذشته به دلیل وجود کرونا، پلتفرم‌هایی درباره نحوه تصویربرداری آثار و پخش آن در فضای مجازی را برنامه‌ریزی کردیم و امسال هم فرایند دیگری به جشنواره اضافه شده است.»

|

نظرات کاربران