در حال بارگذاری ...
کارگردان معرفی شده از گلستان در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر(22)

جشنواره‌ بدون ویژگی های ارتباطی و آموزشی کمکی به تئاتر کشور نمی‌کند

حمید مصدق می گوید : جشنواره‌ تئاتر  بدون ویژگی های ارتباطی و آموزشی کمکی به تئاتر کشور نمی‌کند. می شود یک آزمایشگاه درون‌گروهی برای به دست آوردن تجربه‌های مالی و مدیریتی برای سال بعد.

حمید مصدق، کارشناس ارشد عمران سازه، متولد ۲۲ بهمن ۱۳۶۸ است و فعالیتش را در عرصه هنر از سال ۱۳۷۴ زمانی که شش سالش بود به‌عنوان بازیگر با نمایش «رقص پاهای من» به نویسندگی و کارگردانی دکتر فرشید مصدق آغاز کرده است. او همراه با این اثر در آغاز زندگی هنری‌اش اجرا در جشنواره بین‌المللی فجر و ۳۰ شب اجرای عمومی در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر تهران را تجربه کرد. مصدق بعد از آن فعالیت هنری‌اش کمتر شد و فقط به چندین کار مدرسه‌ای، آموزشگاهی بسنده نمود؛ اما در سال ۱۳۹۵ با حضور در نمایش «آنتیگون» به‌عنوان بازیگر بار دیگر حضور در این عرصه را به‌طور حرفه‌ای از سر گرفت و تاکنون مشغول به فعالیت است. او در این سال‌ها به‌عنوان بازیگر در نمایش‌های «روز واقعه» و «مرغ دریایی» محصول کار گروهی هنرجویان موسسه هفت رخ ایفای نقش کرده است. مصدق همچنین در این مدت در چند نمایش خیابانی نیز به‌عنوان بازیگر حضور داشته است.

او اولین کارگردانی نمایش بلندش را به همراه پویان سهرابی با نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» به قلم  بهرام بیضایی تجربه کرده و به اجرای عموم درآورده است.

حمید مصدق امسال بعد از وقفه دوساله نمایش «رعنا و توت‌فرنگی‌های وحشی» را کارگردانی کرده و روی صحنه برده است. این اثر پس از اجرای عمومی در سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان حاضر شد و موردتوجه هیئت‌داوران قرار گرفت و با دریافت هفت جایزه، به‌عنوان یکی از دو اثر برگزیده هیئت‌داوران به جشنواره فجر معرفی شد. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در گلستان گفت‌وگویی با او انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

 

انتخاب به‌عنوان برگزیده تئاتر استان گلستان و معرفی به دبیرخانه جشنواره در افزایش اعنبار حرفه ای شما چه تاثیری دارد؟

هنر تئاتر ناب است و حضور در این وادی چیزی جز عشق و لذت و اعتمادبه‌نفس نیست. من تئاتر را به‌گونه‌ای که شما نگاه می‌کنید نمی‌بینم، برای من بیشتر شبیه لذت بردن از هنر است و تجربه کردن اتفاق‌های جدید به همراه بیان دغدغه‌های شخصی. اصولاً اعتقاد دارم زیاد نباید درگیر اعتبار و مسئولیت شد. باید به دور از حاشیه و بهترین شکل کار کرد و در این شرایط مطمئناً تماشاگر که مهم‌ترین رکن یک نمایش است هم با اثر ارتباط می‌گیرد.

به‌طورکلی اهمیت راه‌یابی به جشنواره بین‌المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

راه‌یابی به جشنواره فجر یا هر فستیوال دیگر به خاطر فضای رقابتی که دارد هیجانی در هنرمند ایجاد می‌کند که لذت‌بخش است. نگاه من به جشنواره‌ تئاتر فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور برای رسیدن به سه هدف و کشف خود در سال تئاتری  پیش روی است؛ دیدن تمام آثار جشنواره، دیدن اثرم از سوی همه‌ اهالی تئاتر تهران و استان‌های حاضر و حضور در ورک‌شاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی.

اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کردید، هنگام حضور چه مطالباتی مرود نظرتان بود؟

1. دیدن تمام آثار جشنواره (که میسر نمی‌شود؛ چراکه دو روز در جشنواره هستم و هر دو روز درگیر اجرای خودم و بعد هم بازگشت به شهرم.) 2. دیدن اثرم از سوی همه‌ اهالی تئاتر تهران و استان‌های حاضر (که میسر نمی‌شود؛ برای اینکه در یک شب و بر اساس ظرفیت سالن فقط صد نفر کار را می‌بینند.)3. حضور در ورک‌شاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی (که میسر نمی‌شود. به دلیل سفر بسیار کوتاه شهرستانی‌ها و دردسر‌های اجرای خودشان.)

و اما اگر اتفاق صرفا دیدن تئاتر‌ها از سوی هیئت‌داوران و برنده و بازنده شدن عده‌ای که شادمان‌اند و عده‌ای که غمگین‌اند باشد و تمام ، که این هم بدون ‌دستاورد است و اهمیت چندانی ندارد.

بعضی‌ها دیگر تئاتر کار نمی‌کنند، بعضی‌ها دوباره تئاتر کار می‌کنند، بعضی‌ها بدهکار می‌شوند و عده‌ای هیچ‌چیزی آموزش نمی‌بینند...

نتیجه هنری: جشنواره تئاتر چیز خوبی است. جشنواره‌ تئاتر  بدون این ویژگی های ارتباطی و آموزشی کمکی به تئاتر کشور نمی‌کند، می شود یک آزمایشگاه درون‌گروهی  برای به دست آوردن تجربه‌های مالی و مدیریتی برای سال بعد.

در نهایت امیدوارم همچون گذشته‌های دور، شاهد جشنواره‌ای صادق،  پرشور  و عشق،  همدل و مهربان و رقابتی عارفانه باشیم.




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت‌داوران و بدون اولویت، نمایش‌های «بی‌هوده» از گرگان، «پینو» از علی‌آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «میم» از ...

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران