در حال بارگذاری ...
ستایش کرامت بانوی دو عالم، زهرای مرضیه(س)

استقبال از ویژه‌برنامه نمایشی گرامیداشت هفته مقام زن

ویژه‌برنامه نمایشی ولادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت هفته مقام زن عصر روز دوشنبه ۴ بهمن‌ماه در محوطه باز مقابل درِ ورودی تئاتر شهر به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی با اجرای یک برنامه نقالی و دو نمایش خیابانی در میان استقبال مخاطبان برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در این ویژه‌برنامه ابتدا نمایش «نخ چادر» به نویسندگی و کارگردانی میلاد جباری مولانا برای مخاطبان اجرا شد. نمایش بعدی این ویژه‌برنامه، «بشنو از فاطمه» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی وکیلیان بود که با بازی او و همراهی همسر و دختر او برای تماشاگران مشتاق اجرا شد.

پایان‌بخش ویژه‌برنامه نمایشی ولادت حضرت زهرا(س) که به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد، اجرای برنامه نقالی و پرده‌خوانی در وصف حضرت زهرا(س) بود که نقال باسابقه، استاد ابوالفضل ورمزیار آن را اجرا کرد.

مخاطبان فراتر از انتظارمان از ویژه‌برنامه نمایشی استقبال کردند

سامان خلیلیان، رئیس کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر در حاشیه این برنامه در مورد چگونگی برنامه‌ریزی و اجرای این ویژه‌برنامه اظهار داشت: در راستای برنامه‌ریزی معاونت امور بانوان ریاست جمهوری و برپایی جلسات متعدد، بخش هنری برنامه‌های بزرگداشت مقام زن و ولادت حضرت زهرا(س)، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده بود که در حوزه نمایشِ آن اداره کل هنرهای نمایشی متعهد شده بود که برنامه‌های نمایشی در این ایام برگزار شود و این ویژه‌برنامه هم در همین راستا بود و به همین مناسبت ما هم تدارک حوزه نمایش خیابانی را انجام دادیم و امروز هم با استقبال خوبی اجرا شد. ۲ اجرای خیابانی با موضوعیت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت مقام زن و یک برنامه نقالی که از کرامات احوالات حضرت زهرا (س) نقل شد.

خلیلیان با اشاره به سردی هوا و احتمال تأثیرگذاری آن بر میزان حضور مخاطبان هم افزود: با توجه به برودت هوا و فصل سرما، خداراشکر جذابیت برنامه مردم را دعوت به تماشا کرد و فراتر از ظرفیت‌های صندلی با استقبال مخاطبان مواجه شدیم.

او در پایان گفت: مداومت این برنامه‌ها با توجه به تقویم فرهنگی کشور همیشه برقرار بوده است و خوشبختانه ما همیشه با استقبال مردم عزیز مواجه شده‌ایم.

کارهای مذهبی همچنان پرمخاطب هستند

میلاد جباری مولانا، کارگردان و بازیگر نمایش تعاملی «نخ چادر» هم در مورد ویژگی‌های اجرای خود به ایران تئاتر گفت: تا امروز ۲۶ اثر هنری در تئاتر کشور روی صحنه برده‌ام، اجرای امروز هم برای من بسیار خوشایند بود، چون تئاتر خیابانی را دوست دارم و یکی از علایق من بعد از تئاتر کاربردی بود که امروز قسمت شد در محوطه باز تئاتر شهر نمایش «نخ چادر» را اجرا کنیم. نخ چادر در ۲۰ دانشگاه سراسر کشور در مناسبت‌های مختلف اجرا داشته است.

کارهایی که در حوزه دین و مذهب و بر اساس باورهای خالصانه مردم نوشته و کار می‌شود عموماً با جبهه‌گیری برخی مواجه هستند‌ اما این آثار هنوز هم با قوت پیشین میان مردم دارای مخاطب پیگیر و مشتاق هستند.

عشق به حضرت فاطمه(س) برای اجرای این نمایش مجابم کرد

مرتضی وکیلیان، کارگردان نمایش «بشنو از فاطمه» که با وجود کسالت جسمانی که مدتی است او را درگیر کرده، مثل همیشه با روحیه بالا در مورد نمایش خود این‌گونه توضیح می‌دهد: اجرای امروز ما درباره‌ به دنیا آمدن دختران بود، عده‌ زیادی هستند که تفکرشان بر این است که وقتی دختردار می‌شوند اتفاق مبارک و قشنگی نیست و دنبال فرزند پسر هستند، بر همین مبنا چون بنده ۳ دختر دارم و به آن‌ها هم عشق می‌ورزم تصمیم گرفتم به مناسبت ولادت خانم فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و روز زن این نمایش خیابانی را اجرا کنم.

از او در مورد بیماری‌اش پرسیدیم؛ او در پاسخ گفت: من امسال ۷ مرتبه بیمارستان خوابیدم و سه مرتبه هم عمل کردم و واقعاً برایم اجرای برنامه نمایشی سخت بود اما عشق به حضرت فاطمه(س) برای این کار مرا مجاب کرد که باید کار را پیش ببرم.

چند روز پیش بخیه‌های کیسه صفرایم را کشیدم و سامان خلیلیان با من تماس گرفت و گفت که برای روز زن و ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) اجرای خیابانی آماده داشته باشم و چون ارادت ویژه نسبت به خانم فاطمه زهرا دارم وقتی اسم ایشان و مناسبت اجرا را فهمیدم، نتوانستم نه بگویم و خداراشاکرم که با وجود زخم و بخیه‌ها اجرایی خوب داشتیم و استقبال زیاد مخاطبان را شاهد بودیم.

 نخستین سخن چون گشایش کنیم / جهان‌آفرین را ستایش کنیم

استاد ابوالفضل ورمزیار، پیش‌پرده‌خوان و نقال پرسابقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر در مورد کار و سابقه خود اظهار داشت: حدود ۴۰ سال است که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنم؛ از سال ۶۱ با کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی و بازیگری وارد عرصه هنر شدم. در سال ۸۳ به عرصه نقالی ورود کردم؛ اجرای امروز ما در محوطه باز تئاتر شهر انجام شد و با توجه به سرمای هوا شرایط باید برای جذب مخاطب مهیا باشد؛ ۳ داستان کوتاه را نقل کردم تا اگر کسی سردش شد برود،

 او در مورد ویژگی اجرای نقالی خود در برنامه ویژه ولادت حضرت فاطمه(س) افزود: اصطلاحاً به این‌گونه از نقل که امروز اجرا شد، می‌گوییم نقل گذر و نظر که مخاطبان ما در تردد و رفت‌وآمد هستند اما محیط تئاتر شهر محیطی است که مخاطب خودش را در همه اقشار دارد.۳ داستان از ادبیات فارسی گفتم که در آن اشاراتی به ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها داشتم و زندگی پیامبر اکرم (ص) به قول حکیم ابوالقاسم فردوسی ز خورشید و از آب و از باد و خاک/ نگردد تبه نام و گفتار پاک کار؛ کار ما نقل است و در هر شرایطی باید نقل کنیم مانند سرمای امروز، یادم است در برنامه زنده و زیر باران حدود ۱۵ دقیقه نقل کردم و تجربه‌ای لذت‌بخش برای من باقی‌مانده و نقل را تا جایی ادامه دادم که از شدت باران میکروفون خاموش شد.

او در پایان گفت: به‌شخصه فکر می‌کنم اتفاقاً چالش خوبی است که در سرما و یا گرما یا هوای بارانی برای مردم نقل و اجرا داشته باشیم.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران