در حال بارگذاری ...
...

قطب الدین صادقی: سالن تئاتر پارس، سالنی مردمی_ تجاری است

قطب الدین صادقی کارگردان پیشکسوت تئاتر هم اکنون در حال تمرین نمایشنامه ای به نام "چرخ دنده" برای شبکه تلویزیونی است. او پیش از این نیز نمایشنامه هایی برای تلوزیون، کارگردانی کرده بود. بعضی از نمایشنامه های این کارگردان باتجربه تئاتر در سالن های تئاتر عبارتند از: مویه جم، عکس یادگاری، دخمه شیرین و پرومته در زنجیر...

سینا- مونا بهرامی نیا

قطب الدین صادقی کارگردان پیشکسوت تئاتر هم اکنون در حال تمرین نمایشنامه ای به نام "چرخ دنده" برای شبکه تلویزیونی است. او پیش از این نیز نمایشنامه هایی برای تلوزیون، کارگردانی کرده بود. بعضی از نمایشنامه های این کارگردان باتجربه تئاتر در سالن های تئاتر عبارتند از: مویه جم، عکس یادگاری، دخمه شیرین و پرومته در زنجیر.

سینا: به نظر شما بازگشایی سالن تاتر پارس باتوجه به موقعیت مکانی این سالن می تواند تاثیری بر رونق تاتر کشور داشته باشد؟

- تاتر پارس نقش تاتری مردمی- تجاری دارد و با همین عنوان بد نیست. اما آنچه مشهود است عدم تاثیرگذاری این سالن در حیات تئاتر کشورمان است. من طرفدار هر نوع توسعه فرهنگی- تئاتری هستم و معتقدم این سالن باید بازگشایی مجدد شود.

سینا: علت کم شدن مخاطبان تئاتر را در چه می بینید؟

- من فکر می کنم مخاطبان تئاتر به هیچ عنوان کم نشده اند و این گفته را هم قبول ندارم. مخاطبان تئاتر بسیار زیادند و آنچه باید گفت که بعضی از نمایشنامه ها آنقدر ضعیف هستند که نیازهای مخاطبان را جوابگو نیستند. از طرفی من قبل از اینکه مردم را مقصر بدانم مسئولین این هنر را مقصر می دانم بدلیل اینکه هنوز از نیازهای فرهنگی مردم آگاه نیستند و در این جهت نیز تلاش نمی کنند.

سینا: به نظر شما حمایت کنندگان مالی خصوصی تاثیر مثبتی بر وضعیت تئاتر دارند؟

-در تمامی کشورهای جهان شرکت ها و اداره، بانک ها و کارخانه های خصوصی از فعالیت های فرهنگی و معنوی حمایت می کنند اگر این حمایت جنبه قربانی کردن این مقوله را نداشته باشد بسیار خوب است زیرا در جهت توسعه و تقویت فعالیت های فرهنگی است.

سینا: گیشه ای شدن چه تاثیری بر روی تئاتر و روند کار شما دارد؟

- من هرگز گیشه ای کار نکرده ام و این شایعه را قبول ندارم. گیشه ای شدن در کشور ما بدان معنی نیست که حمایت دولتی نشویم بلکه بدان معنی است که بعضی از گروه هایی که قدرت جذب مخاطب و تماشاگر را ندارند از بین بروند و نمایش های روی صحنه بیشتر مخاطب پسند شود.

سینا: نظر شما در مورد بهبودی وضعیت تاتر پس از شورایی شدن تاتر شهر چیست؟ آیا تصمیم گیری یک نفره بهتر نبود؟

- من فکر می کنم هنوز تغییری ایجاد نشده و تصمیم گیری ها تک نفره است.

سینا: وضعیت تئاتر را پس از برپایی خانه تئاتر چگونه می بینید؟ پیشرفتی داشته است؟

- هیچ تغییری نکرده است از نظر من خانه تاتر برای ما هنرمندان تئاتر جنبه یک دکور را دارد که عده ای در آن مشغول بازی هستند. این گروه به هیچ عنوان قدرت اجرایی ندارد و در واقع سیاهی لشگر هستند.

سینا: وضعیت تئاتر پس از تغییر ریاست مرکز هنرهای نمایشی چه طورشده است؟

- الان نمی شود گفت چه طور شده. حداقل باید یکسال از آن بگذرد تا بتوان نظر داد که آیا وضعیت تئاتر خوب شده است یا بد. برای اینکه بازدهی چیزی یا کاری روشن شود قطعا زمان لازم است.

سینا: برنامه آینده شما چیست؟

- فعلا در زمینه تئاتر یک تله تئاتر را کار می کنم که تا 15 روز دیگر تصویر برداری آن شروع خواهد شد و نام آن "چرخ دنده" است.