در حال بارگذاری ...
در نشست قادر آشنا و عبدالله بحرالعلومی عنوان شد:

میزبانی اردبیل از رویدادهای منطقه‌ای و ملی تئاتری

در نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل با مدیرکل هنرهای نمایشی، بر میزبانی اردبیل در برگزاری رویدادهای ملی و منطقه ای تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از اردبیل، عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در دیدار با قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی با اشاره به طرفیت های استان اردبیل در حوزه نمایش، خواستار برگزاری رویدادهای منطقه ای و ملی تئاتری در این استان شد.

در این دیدار که سعید نوریان،معاون امورهنری و سینمائی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل و حسن رونده،مسئول امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی هم حضور داشتند،عبدالله بحرالعلومی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های تئاتری انجام شده در استان اردبیل،برگزاری چهار جشنواره تئاتری را از مهمترین رویدادهای تئاتری استان اردبیل در سال جاری اعلام کرد و با بیان اینکه استان اردبیل در حوزه هنرهای نمایشی از استان‌های مطرح در کشور است، افزود:برگزاری این جشنواره‌ها که در نقاط مختلف استان و با حضور و استقبال هنرمندان و گروه‌های نمایشی برگزار شده است،در رونق دوباره تئاتر شهرستان‌های استان تاثیرگذار بوده است.

وی با اعلام اینکه هدف از برگزاری این رویدادهای تئاتری،توجه به شهرستان‌ها و نمایش توانمندی و طرفیت‌های نمایشی هنرمندان شهرستانی است،گفت:منتخبین این جشنواره‌ها در جشنواره استانی حضور می‌یابند و ضمن تعامل با دیگر گروه‌های نمایشی،سطح کمی و کیفی جشنواره تئاتر استانی را هم ارتقا می‌بخشند.

بحرالعلومی با اعلام اینکه طرح تعامل گروه‌های نمایشی استان در حال اجراست،افزود:استان اردبیل با توجه به پیشینه برگزاری رویدادهای مهم تئاتری کشور،می‌تواند یکی از میزبان‌های جشنواره تئاتر فجر در سال آتی باشد.

وی از برگزاری رویدادهای نمایشی مختلف و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سال آتی خبر داد و گفت:استان اردبیل با ویژگی‌های تاریخی،فرهنگی و سیاحتی و گردشگری منحصر به فردی که دارد می‌تواند میزبان خوبی برای برگزاری رویدادهای مختلف هنری در سطوح منطقه‌ای،ملی و حتی بین المللی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل با اشاره به استقبال مردم از نمایش‌های آئینی بویژه در ایام محرم و صفر،خواستار برگزاری سوگواره نمایش‌های تعزیه در این استان شد.

قادر آشنا،مدیرکل هنرهای نمایشی هم در این نشست با قدردانی از فعالیت‌های انجام شده در حوزه نمایش،استان اردبیل را از استان‌های با استعداد در حوزه‌های مختلف بویژه هنرهای نمایشی عنوان کرد و با اعلام اینکه این استان با ظرفیت‌های تاریخی فرهنگی که دارد می‌تواند زمینه ساز حرکت‌های ارزشمند هنری در کشور باشد،افزود:برگزاری این چهار جشنواره آن هم در یک سال و در شهرهای مختلف نشانگر ظرفیت بالای استان در حوزه هنرهای نمایشی است.

وی با اعلام اینکه شهرهای استان اردبیل حتی در فصول گردشگری سال می‌تواند شاهد برگزاری رخدادهای نمایشی با حضور گروه‌های نمایشی باشد،اردبیل را از استان‌های پیشتاز در نمایش‌های تعزیه و آئینی معرفی کرد و گفت:اداره کل هنرهای نمایشی آماده است تا سوگواره تعزیه را به صورت منطقه‌ای و با حضور گروه‌های تعزیه استان‌های شمالغرب کشور در سال آتی در اردبیل برگزار کند.

قادر آشنا با بیان اینکه تعزیه از قدمت و قداست خاصی برخوردار است،افزود:این سوگواره می‌تواند در ارتقای کیفی نمایش‌های این حوزه و تکریم تعزیه خوانان و گروه‌های تعزیه کارهای ارزشمندی را انجام دهد.

وی با اعلام اینکه نمایش‌های آئینی می‌تواند در جلب گردشگران داخلی و خارجی سهیم باشد بر تولید و اجرای نمایش‌های آئینی به صورت میدانی و خیابانی در شهرهای گردشگرپذیر استان بویژه اردبیل،سرعین و مشگین شهر تاکید کرد.

آشنا حرکت‌های تئاتری انجام شده در استان اردبیل را در ارتقای سطح کیفی تئاتر این استان موثر دانست و با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف تئاتری در اردبیل،این شهر را میزبانی مناسب برای رویدادهای تئاتری عنوان کرد.

سعید نوریان،معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان هم در این نشست با اعلام اینکه دوره بیستم جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان با هدف توزیع عادلانه دبرنامه‌های فرهنگی و هنری در شهرستان و تمرکز زدایی فعالیت‌ها به میزبانی شهرستان بیله سوار در مرداد ماه سال جاری در بیله سوار برگزار شده است،افزود:توجه به شهرستان‌ها و زمینه سازی برای نمایش توانمندی‌های هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها از مهم‌ترین اهداف این اداره کل در اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در شهرستان هاست.

وی با اعلام اینکه جشنواره تئاتر منطفه‌ای مشگین شهر بعد از ۱۸ سال به همت و اهتمام جدی آقای بحرالعلومی دوباره احیا شده است،گفت:استقبال هنرمندان و گروه‌های نمایشی از این رخداد نشان داد که تئاتر مشگین شهر باید مورد حمایت و همراهی بیشتر قرار گیرد.

سعید نوریان با اعلام اینکه استقبال گروه‌های نمایشی و نیز همراهی مردم و مسئولین شهرستان خلخال در برگزاری دوره هفتم جشنواره تئاتر این شهرستان فرصتی را فراهم کرد تا در اختتامیه این رویداد مهم،مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاداسلامی استان از برگزاری این جشنواره در سال آتی به صورت منطقه‌ای و با حضور گروه‌های نمایشی شمالغرب کشور خبر دهد،افزود:جشنواره تئاتر استانی هم در دوره بیست و نهم خود با همراهی هنرمندان شهرستان‌های اردبیل،مشگین شهر،بیله سوار و خلخال و پارس آباد برگزار شد و انشاالله دوره سی ام این جشنواره به صورت ویژه در سال ۱۴۰۱ و با برنامه‌های متنوع در بخش‌های مختلف برگزار خواهد شد.

وی احیای دوباره جشنواره طنز شادمانه به میزبانی شهر مرزی گرمی،برگزاری جشنواره تئاتر مرزداران به میزبانی بیله سوار و جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان به میزبانی پارس آباد را از دیگر برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل در سال آتی عنوان کرد و از تعریف و تصویب و اجرای رخدادهای نمایشی در دیگر شهرستان‌های استان خبر داد.

 




مطالب مرتبط

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و این حرکت تروریستی را بیانگر ورشکستگی و سردرگمی اسرائیل غاصب پس از شکست حقیرانه در غزه دانست.

|

نظرات کاربران