در حال بارگذاری ...
مرور آماری بر بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر: (9)

حضور 12  اثر نمایشی از 9 استان کشور

ایران تئاتر: بخش رادیوتئاتر جشنواره بین المللی فجر از ۲۰ تا ۲۳ آبان ماه با حضور ۱۲ نمایش از ۹ استان کشور در تماشاخانه استاد عزت الله انتظامی خانه هنرمندان برگزار شد و در پایان هیات داوران بخش رادیوتئاتر نامزدهای این اجراها را در هفت بخش افکتور، ‌صدابردار، بازیگری زن و مرد،‌ کارگردانی،‌ نمایشنامه‌نویسی و اثر برگزیده معرفی کرد.

 بخش نمایش رادیویی جشنواره تئاتر فجر یک تجربه جذاب را رقم زده است . چراکه بر خلاف دیگر گونه های نمایش، در رادیو، نمایش‌نامه با تأکید بر اصول دراماتیک نوشته می‌شود، اما عنصر اصلی صداست و نویسنده باید تمام فضا و شخصیت‌ها را در قالب کلمات، افکت و موسیقی به شنونده عرضه کند.

در چند سال اخیر هنرمندان حوزه نمایش رادیویی به ابتکار جدیدی در این وادی با عنوان رادیوتئاتر دست یافتند. این بخش که از سال 1386 با ارسال 41 اثر به دبیرخانه آغاز به فعالیت کرد، گرچه در سال هایی با وقفه روبرو بود اما با توجه به افزایش تعداد رادیوهای کشور و میل و رغبت مخاطبان آنها، در جشنواره ماندگار شد و امسال بار دیگر در تجربه ای جدید شاهد حضور هنرمندان بخش رادیو تئاتر در جشنواره هستیم.

دبیرخانه رادیوتئاتر جشنواره فجر در 27 مهرماه 1400 فراخوان خود را با تاکید بر محورهایی همچون تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، وحدت و همدلی، صلح جهانی، ادبیات کهن پارسی و معرفی نوابغ و چهره‌های موفق انقلاب در همه عرصه‌ها رسانه ای کرد.

در این بخش که با هدف میزبانی از طیف متنوع‌تری از آثار نمایشی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های کم‌نظیر رادیو در تولید و عرضه آثار نمایشی فعالیت خود را آغاز کرد، آثار 100 هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی آثار توسط هیئت داوران متشکل از حمید منوچهری پیشکسوت و استاد نمایش‌های رادیویی و دوبله، مجید نظری‌نسب سردبیر و نویسنده نمایش‌های رادیویی، محسن حبیبی دکتری فلسفه و کلام اسلام تهیه‌کننده و برنامه‌ساز و مدیر رسانه، در نهایت 12 اثر برای اجرا در جشنواره انتخاب شدند.

  • بخش رادیوتئاتر از 20 تا 23 بهمن ماه به مدت 4 روز در سه بازه زمانی 16، 18:15 و 20 در تماشاخانه استاد عزت الله انتظامی خانه هنرمندان برگزار شد.
  • 12 اثر نمایشی از 9 استان کشور (تهران 3 اثر، اصفهان 2اثر، قزوین، مازندران(ساری)، فارسی (شیراز)، اردبیل، چهارمحال بختیاری(شهرکرد)، خراسان جنوبی(بیرجند) و خراسان شمالی(بجنورد) در این جشنواره حضور داشتند.

این میزان نسبت به سال گذشته هم از منظر تعداد نمایش (در سال 1399، 10 اثر نمایشی حضور داشت) و هم از نظر تعداد استان های مشارکت کننده (در سال گذشته از 7 استان کشور تهران (3 نمایش)، مازندران(2نمایش)، ایلام (2نمایش)، البرز، اصفهان و آذربایجان شرقی در جشنواره حضور داشتند) با افزایش روبرو است.

- از منظر زمان اجرای آثار، کمترین زمان اجرا 35 دقیقه و بیشترین زمان اجرا 50 دقیقه است. 3 اثر نمایشی، 35 دقیقه، 5 اثر نمایشی 40 دقیقه، 2 اثر نمایشی 45 دقیقه و 2 اثر نمایشی 50 دقیقه بودند.

- در 4 اثر نمایشی نویسنده و کارگردان یکی است و یک نمایش –کمدی کافه- دو کارگردان دارد.

- 12نویسنده مسئولیت نوشتن و 13 کارگردان مسئولیت اجرای نمایشنامه های این بخش را بر عهده دارند که از این تعداد 5 نویسنده و 9 کارگردان مرد و 7 نویسنده و 4 کارگردان زن هستند. مشارکت موفق نویسندگان و کارگردان زن در این بخش بود که قابل تامل است چون در سال 1399، فقط یک نویسنده و 2 کارگردان زن در این بخش جشنواره مشارکت داشتند.




نظرات کاربران