در حال بارگذاری ...
گفت و گو با کارگردان یزدی پیرامون یک تجربه حرفه ای(24)

برگزاری جشنواره در یزد یک فرصت طلائی برای معرفی هنر این استان است

محسن اکرمی متولد سال ۱۳۵۸ در ابرکوه و دانش آموخته ی رشته علوم اقتصادی، گرایش بازرگانی از دانشگاه آزاد یزد و نزدیک به ۱۴ سال است که مربی کانون پرورش کودکان و نوجوانان یزد است .

در آستانه برگزاری افتتاحیه بزرگترین رویداد تئاتر کشور در شهر یزد، محسن اکرمی به عنوان هنرمندی که چندین سال است در این شهر در زمینه تئاتر فعالیت می‌کند و همچنین مربی خوش ذوق کانون پرورشی فکری کودکان نوجوانان با سابقه 14 ساله است طی گفتگویی با خبرنگار ایران تئاتر دغدغه‌های خود را به عنوان نماینده تئاتر این استان بیان نمود.

 

برگزاری بخشی از جشنواره بین المللی تئاتر فجر در یزد آن هم بعد از مدت‌ها تعطیلی تئاتر در استان و اینکه تئاتر جانی دوباره گرفته چه تاثیری در رشد روند تئاتر استان دارد؟

برگزاری رویدادهای مهم هنری نظیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر در شهرهایی غیر از پایتخت امکان تماشای نمایش‌ها را برای علاقمندان دیگر شهرها فراهم می‌کند در رشد روند تئاتر استان  شاید نتوان گفت تاثیر مستقیم دارد؛ اما از آنجا که برگزاری چنین جشنواره‌ای نیازمند مقدمات و امکاناتی در شهر محل برگزاری است که باید فراهم شود اگر موجب تجهیز تنها پلاتو و سالن کوچک قاب عکسی شود، پیشکسوتان و چهره‌های مطرح این رشته هنری که به یزد می‌آیند به پتانسیل‌های این شهر که جزء میراث جهانی است پی ببرند، اندیشه انجام کارهای مشترک با بازیگران یزدی را در سر بپرورانند همچنین فرصتی باشد که مردم هم بتوانند تئاتر خوب ببینند و به تماشای تئاتر ترغیب شوند؛ شاید بتوان گفت برای رشد روند تئاتر استان مفید است. طی دو سال گذشته هم به خاطر شرایط همه‌گیری ویروس کورنا ارتباط تماشاگران با سالن‌های تئاتر بسیار کم شد اجرای نمایش های جشنواره در دو پلاتو شهر یزد جانی دوباره به تئاتر استان می بخشد و آغازی بر فعالیت های مستمر گروه‌های تئاتر در یزد خواهد بود.

این رویداد چقدر می تواند در معرفی هنرمندان تئاتر این استان تاثیرگزار باشد؟

امسال دو نمایش از یزد در بخش های رقابتی و غیر رقابتی در جشنواره حضور دارند. طبیعی است که شرکت در جشنواره در معرفی این هنرمندان نقش بسیار مهمی دارد، اما در مورد نقش جشنواره در معرفی سایر هنرمندان یزدی به نظرم باید دید ستاد اجرایی جشنواره چه برنامه‌هایی در نظر گرفته است تا توانمندی هنرمندان یزدی را در حین برگزاری جشنواره به نمایش بگزارد. تجلیل از پیشکسوتان تئاتر استان، برگزاری اجراهای میدانی کوتاه قبل از اجراهای داخل سالن با توجه به اینکه یزد برگزار کننده پنج دوره جشنواره ملی خیابانی چتر زندگی بوده است. برگزاری نمایشگاه عکس و دیگر برنامه‌هایی نظیر این می‌تواند به معرفی و تشویق هنرمندان تئاتر استان کمک کند.

آیا پیشنهادی برای ادامه این روند و گسترش آن در استان دارید؟

برگزاری رویداد های اینچنینی مبارک است و ادامه این روند اهمیت زیادی دارد. البته باید زیرساخت‌های لازم برای برگزاری چنین رویدادهایی فراهم شود. یزد در حال حاضر یک پلاتو و سالن قاب عکسی در مجموعه انجمن نمایش دارد و یک پلاتو خصوصی که چندی پیش افتتاح شد که متاسفانه هیچ کدام امکانات و استانداردهای لازم برای یک اجرای ایده‌آل را ندارند. امیدوارم مسئولان استان با توجه به این اتفاق بیش از پیش دغدغه فرهنگ و هنررا در این دیار داشته باشند و ایجاد زیرساخت های لازم برای چنین رویدادهایی را در برنامه خود قرار دهند. چنین تصوری ایجاد نشود که یزد از لحاظ امکانات برای اجرای تئاترغنی ست چرا که میزبان بزرگترین رویداد تئاتر کشور شده است. تعطیلی پروژه تماشاخانه بزرگ یزد علی رغم تخصیص بودجه اولیه و آغاز مرحله اجرایی پروژه و حذف ردیف بودجه آن  بسیار هنرمندان یزدی را دلگیر و ناامید نمود. یزد در حالی میزبان بزرگترین رویداد تئاتر کشور اس که بزرگترین پروژه‌ی تماشاخانه آن تعطیل شده و تنها یک زمین گود از آن باقی مانده است. هنرمندان مهمان در سالن های  کوچک یزد که به هر حال برای این رویداد آماده سازی می‌شوند اجرای خوبی داشته باشند و از سفر و اقامت در این شهر لذت ببرند.

درخواست هنرمندان تئاتر و نمایش عروسکی علاوه بر از سر گیری ساخت و ساز پروژه تماشاخانه و اختصاص دوباره ردیف بودجه برای ساخت و ساز این مجموعه پلاتوی با ارزش و مورد نیاز شهر یزد، پیگیری برگزاری اولین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی در یزد است. این جشنواره در سال 1398 با تلاش سرکار خانم مرضیه برومند در آستانه برگزاری بود که به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد. برگزاری این رویدادها در شهری که میراث جهانی ست بسیار ارزشمند است. علاوه بر رشد فرهنگی و پیشرفت هنری شهر در جذب گردشگر فرهنگی نیز بسیار مهم است. هنرمندانی از سراسر جهان به این شهر سفر خواهند کرد و علاقه مندان بسیاری هم برای تماشای نمایشها این سفر را در برنامه خود قرار خواهند داد.

 




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند
آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند

با شادپیمایی عروسک‌ها، حرکت خودروی موزیکال و تریلی سیار تئاتر و اجرای برنامه توسط هنرمندان سرشناس تلویزیون، زنگ آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردکان (استان یزد) نواخته شد.

|

گفت‌وگو با عضو شورای انتخاب تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان

محسن اکرمی: برگزاری جشنواره، باعث رونق تئاتر کودک و نوجوان می‌شود
گفت‌وگو با عضو شورای انتخاب تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان

محسن اکرمی: برگزاری جشنواره، باعث رونق تئاتر کودک و نوجوان می‌شود

محسن اکرمی، عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان گفت برگزاری جشنواره باعث رونق تئاتر و فعال شدن گروه‌های حرفه‌ای تئاتر کودک و نوجوان در شهرستان‌ها می‌شود.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

نظرات کاربران