در حال بارگذاری ...

حسین پارسایی به عنوان دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر‌ معرفی شد

هیات داوران بخش بین‌الملل دو معیار وحدت و انسجام نمایش و تاثیر بر تماشاگران را برای قضاوت خود ملاک قرار داده و عمیقاً تحت تاثیر حضور تماشاگران قرار گرفته است. این هیات از آثار متکی به متن تا آثار متکی به شیوه‌های بصری را مشاهده کرد و تحت تاثیر ذکاوت، استعداد و جسارت هنرمندان قرار گرفت.

زهرا شایان‌فر:

‌‌بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با معرفی حسین پارسایی به عنوان دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به کار خود پایان داد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، ‌این مراسم‌ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و خانواده تئاتر کشور شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد.
‌‌تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، سرود جمهوری اسلامی ایران و اجرای قطعه نمایشی از مبارزات مردم ایران برای پیروزی انقلاب اسلامی آغازگر این مراسم بود و طی آن از 30 فعال تئاتر ایران از 3 دهه اخیر تقدیر شده و جوایز هیات داوران در بخش‌های موسیقی، طراحی صحنه، کارگردانی، بازیگری مرد و دو جایزه ویژه و بزرگ به نمایش‌های برتر جشنواره بیست‌و‌هفتم اهدا شد.
حسین مسافر آستانه، در یک گزارش تصویری به توضیح روند برگزاری جشنواره پرداخت‌. تصاویری از اجراهای نمایشی، فعالیت دست‌اندر‌کاران در تالار‌ها و دبیرخانه،‌ این گزارش را همراهی می‌کرد.
دبیر بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخشی از صحبت‌هایش گفت‌: استقبال تماشاگران ما را نیز غافل‌گیر کرد. تنوع و کیفیت نمایش‌های ایرانی زیاد بود و در طی این جشنواره بیش از 70 هزار نفر از آثار صحنه‌ای دیدن کرده‌اند.
وی با ورود بر صحنه میلاد امام محمد باقر‌(ع) را به حاضران تبریک گفته و در پایان با بیان جمله‌"‌آنچه خیر و خوبی و خلاقیت بود از شماست که به آن افتخار می‌کنیم و هر آنچه نقصان از من، امیدوارم این نقصان را بر من ببخشید" از پایان ماه‌ها تلاش این دبیر‌خانه در سال جاری خبر داد.
طراحی این مراسم به گونه‌ای انجام شده بود که تصاویر‌ ویدئو پروجکشن‌ها نقش اساسی در اجرای اختتامیه‌ بر عهده داشتند.
30 پاسداشت در 30 امین سال پیروزی انقلاب
بخش بعد این مراسم به اهدای هدیه 30 فعال تئاتر کشور که در طی دهه‌های اخیر بر تئاتر‌ انقلاب تاثیر گذاشته‌اند، اختصاص پیدا کرد.
فیلم کوتاهی از تصویر این 30 هنرمند پخش و با بالا رفتن پرده انتهای سالن، 30 هنرمند نشسته بر پله‌های دکور و شخصیت‌های اهدا کننده هدایا در دیگر سو آشکار شدند. سعید کشن فلاح، علی نصیریان، حسین مسافر‌آستانه و حسین پارسایی این هدایا را تقدیم کردند.
پایان بخش این بخش اجرای قطعه نمایشی با موضوع غزه بود که با بازی پانته‌آ بهرام اجرا شد.
تقدیر از چهره‌های برتر تئاتر ایران
محمد‌حسین صفار‌هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر ایمانی‌خوشخو معاون هنری وزیر و عزت‌الله انتظامی ‌روی صحنه آمدند تا جوایز 4 چهره برتر تئاتر ایران را تقدیم کنند.
هما روستا، منصور براهیمی، رضا صابری و پرویز پورحسینی پس از پخش فیلم کوتاهی که در‌باره آن‌ها ساخته شده بود روی صحنه آمدند. هدیه این بخش بیمه عمر اهدایی توسط بیمه نوین ایران، یکی از اسپانسر‌های جشنواره تئاتر فجر بود.
سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌‌
حسین صفار‌هرندی در سخنرانی کوتاهش برای جشنواره تئاتر فجر، ضمن تبریک ولادت پنجمین امام و ‌سپاسگذاری از خدای منان به دلیل سپری کردن این ایام با تعظیم و تکریم بزرگان هنر دوست داشتنی تئاتر گفت: هنر تئاتر در کشور روز به روز در حال پیشرفت و گسترش کمی است و گزارش دبیر جشنواره از آمار 6 میلیونی مخاطبان حکایت می‌کند که تا‌کنون تئاتر با چنین آماری روبرو نبوده است. در این روزها بر سبیل همراهی و همدلی شاهد صحنه‌های شکوهمندی بودیم که جای شکرگزاری دارد.
وی با اشاره به برگزاری همزمان افتتاحیه فیلم فجر گفت: گرچه امشب متعلق به تئاتر است اما مشکلاتی باعث همزمانی دو مراسم شده و اکنون بخشی از قلب من مشغول جای دیگری است.
وی در بخش پایانی صحبت‌اش با اشاره به عبارت‌"‌روح کالبد بی‌روح" از مارکس گفت‌: گرچه در ایران مشکلات زیاد بود و مردم برای تغییر قیام کردند اما مردم آمده بودند تا خودشان را تغییر دهند. به همین دلیل هم هست که خیلی‌ها پس از گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب رمز پیروزی آن را نمی‌فهمند‌ و رمز مقاومت مردم دست خالی غزه را درک نمی کنند. امیدوارم که ما توش و توان خود را در بازشناسی این کلمه زیبا "انقلاب اسلامی" بیشتر صرف کنیم و امیدوارم هنر کشور ما به خصوص هنر نمایش‌ فروغ بیشتری داشته باشد.
یادی از تمامی آن‌ها که رفتند
بخش بعدی این مراسم با پخش فیلم کوتاهی از تمامی هنرمندان تئاتر و هنر نمایش که طی سال گذشته دار فانی را وداع گفته بودند همراه شد. صدای خسرو شکیبایی که شعر باران را می‌خواند و کف زدن‌های پی در پی تماشاگران این هنرمندان همیشه زنده را بدرقه کرد.
اعلام نتایج بخش مسابقه بین الملل
جایزه بخش موسیقی توسط مجید انتظامی به"آنکیدو دارش" آهنگساز نمایش"متابولیک" اهدا شد.
جایزه طراحی صحنه این جشنواره توسط مجید میرفخرایی به"استفان وبر" برای طراحی نمایش‌‌"قصر‌" از کشور آلمان تقدیم شد.
جایزه بازیگری زن توسط ثریا قاسمی به"آنی یر بریشتا" بازیگر نمایش‌"مریض خیالی‌" از کشور فرانسه اهدا شد.
جایزه بازیگری مرد را نیز محمود عزیزی به"قربان صابر" بازیگر نمایش‌"رستم و سهراب‌" از تاجیکستان تقدیم کرد.
جایزه کارگردانی این جشنواره را نیز‌ مجید مجیدی به"توماس شوایگن" کارگردان نمایش ‌"قصر‌" از آلمان اهدا کرد.
هیات داوران هیچ نمایشی را واجد دریافت جایزه نمایشنامه‌نویسی ندانست.
‌جوایز گروه آلمان توسط سرپرست گروه و جایزه گروه فرانسه نیز توسط کاردار فرهنگی سفارت این کشور دریافت شد.
بیانیه هیات داوران و جایزه ویژه جشنواره
"دنیل بروکس" نماینده هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل بیانیه هیات داوران را قرائت کرده و جایزه ویژه جشنواره را اهدا کرد.
در این بیانیه آمده است: هیات داوران بخش بین‌الملل دو معیار وحدت و انسجام نمایش و تاثیر بر تماشاگران را برای قضاوت خود ملاک قرار داده و عمیقاً تحت تاثیر حضور تماشاگران قرار گرفته است. این هیات از آثار متکی به متن تا آثار متکی به شیوه‌های بصری را مشاهده کرد و تحت تاثیر ذکاوت، استعداد و جسارت هنرمندان قرار گرفت. این هیات از دیدن آثار با کیفیت در بخش غیر مسابقه و حضور برخی از آثار خارجی در بخش مسابقه متعجب شده است.
هیات داوران با بررسی آثار جشنواره و دیدن آثار غیر رقابتی، جایزه ویژه خود را به نمایش "شکارروباه" از ایران اهدا کرد.
دکتر علی رفیعی با پیامی کوتاه که توسط مجری برنامه قرائت شد، از شرکت در جشنواره فیلم بلگراد خبر داده و از هیات داوران و مرکز هنر‌های نمایشی که او و گروهش را برای تولید این نمایش حمایت کردند، تشکر کرد.
جایزه بزرگ جشنواره نیز توسط حمید سمندریان به نمایش"رستم و سهراب" از کشور تاجیکستان اهدا شد.
پایان و آغازی دیگر
در بخش پایانی این مراسم حکم دکتر ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دبیری سال بعد قرائت شد. در این حکم حسین پارسایی به عنوان دبیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد.
فراخوان جشنواره بیست و هشتم نیز در سالن انتظار جشنواره توزیع شد.

در حاشیه:
مرتضی احمدی، داود رشیدی، رضا رویگری، پری صابری، خسرو خورشیدی، علیرضا کوشک‌جلالی، محمود عزیزی، سعدی افشار، فرهاد آئیش، علی نصیریان،‌ ثریا قاسمی، رضا کیانیان، مجید مجیدی و محمد کاسبی از جمله مهمانان مراسم اختتامیه بودند.