در حال بارگذاری ...
گفت و گو با کارگردان «آسانسور نداره» حاضر در جشنواره تئاتر فجر

یک کمدی دیدنی به شیوه نمایشی «بورلسک»

نمایش «آسانسور نداره» به کارگردانی لبخند بدیعی که سال ۱۳۹۸ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته امسال و در جشنواره چهلم تئاتر فجر از نمایش‌هایی است که در بخش صحنه‌ای در کنار دیگر آثار روی صحنه خواهد رفت.

لبخند بدیعی درباره ویژگی‌های نمایش «آسانسور نداره» به ایران تئاتر می گوید: خوشبختانه از زمانی که این اثر نمایشی در کارگاه نمایش تئاتر شهر روی صحنه رفت شاهد بازتاب متفاوت و اغلب مثبتی از سوی تماشاگران هستیم که بر این باورند با یک نمایش متفاوت روبه‌رو هستند.

او می‌افزاید: آنچه ما از این نمایش روی صحنه بردیم شیوه نمایشی «بورلسک» است که از همان ابتدا می‌دانستم برای مخاطب جذاب است؛ البته که در این شرایط بازیگران نمایش هم به‌خوبی توانسته‌اند در مقاطع مختلف اجرا هم‌پوشانی مناسبی برای بازی یکدیگر داشته باشند و فضا و ژانر کمدی اثر را به الگوی متوازنی رسانده است.

بدیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان می‌کند: همان‌طور که گفتم شیوه اجرایی این نمایش در قالب شیوه «بورلسک» روی صحنه رفته که قطعاً نسبت به متن اصلی دچار تغییراتی زیاده شده و ما با اعمال تغییراتی در حوزه ایده و اجرا وارد فضایی شدیم که در متن اصلی نیست اما با وفاداری به کلیت اجرا توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. نمایش «آسانسور نداره» تز پایان‌نامه من بود و امروز بسیار خوشحالم که توانسته‌ام شاهد ایجاد شرایطی باشم که این اثر نمایشی در کارگاه نمایش تئاتر شهر روی صحنه برود.

این کارگردان تئاتر می‌گوید: تمامی عوامل اجرایی نمایش نهایت تلاش خود را انجام داده‌اند تا نمایشی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم که برای آن‌ها دربرگیرنده تجربه متفاوتی باشد و بسیار خوشحالم که تا به امروز گروه بازیگران، عوامل اجرایی و مخاطبان همراه بسیار خوبی با اثر بوده‌اند و توانسته‌اند با کلیت کار ارتباط خوبی برقرار کنند. ما در این شیوه تلاش کردیم تا ایجاد تغییراتی در صحنه که تاکنون کمتر تجربه شده به فضایی دست پیدا کنیم که شاید برای مخاطب متفاوت باشد و امیدوارم در این راه موفق بوده باشیم.

نمایش «آسانسور نداره» به نویسندگی سباستین تیه‌یری و کارگردانی لبخند بدیعی و بازی علی عامل هاشمی، ارسطو خوش رزم و مینا ترکمن روز دوشنبه 18 بهمن در سالن چارسو  مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

گفتنی است بورلسک،  بورلاسک  یا مضحکه نوعی سرگرمی تئاتری مضحک و طنزآمیز که معمولاً بر تقلید یا ادای کسی را درآوردن مبتنی است. این شیوه، گاهی شکل اغراق‌شده گروتِسک می‌باشد.

این نمایش روز دوشنبه 18 بهمن در تالار چارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران