در حال بارگذاری ...
نگاهی به رخدادهای روز اول و دوم جشنواره تئاتر فجر

از پیوند ایران و بلغارستان با شاهنامه تا علاقه‌مندان به دیگرگونه‌‌های اجرایی

جشنواره تئاتر فجر در شرایطی آغاز به کار کرد که سالن‌ها تنها با ۳۰ درصد از ظرفیت خود میزبان تماشاگران بود. تیم‌های بهداشتی هم حضور فعالی در تمامی سالن‌های اجرا داشت و تب‌سنجی، تست و واکسیناسیون توسط اعضای این تیم‌ها انجام شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری جشنواره تئاتر فجر،ماشاگرانی که مشکوک به کرونا بوده و یا در تب‌سنجی دمایی بالاتر از نرمال داشتند از حضور در سالن‌ها منع می‌شدند. در شب اول جشنواره، سفیر بلغارستان برای اجرای نمایش «داستان زال»‌ در تماشاخانه سنگلج حاضر شد و از گروه اجرایی کشورش برای روی صحنه بردن داستانی از شاهنامه تقدیر کرد. تالار مولوی میزبان نمایش‌هایی در بخش صحنه‌ای و دیگرگونه‌های اجرایی بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
در شب دوم قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی به همراه حسین مسافرآستانه با حضور در سایت وزارت بهداشت در تئاتر شهر از نزدیک در جریان کار تیم بهداشت و درمان قرار گرفتند و به تماشای اجراهای خیابانی و سالنی نشستند. نمایش «ساکو، اهل لورتسی» یکی از نمایش‌‌های پرمخاطب جشنواره بود .

در روز نخست از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، یکشنبه ۱۷ بهمن، نمایش‌های «بروخا» به نویسندگی و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده رودسری از گرگان، «بانوی محبوب من» به نویسندگی آلن جی لرنر و کارگردانی گلاب آدینه از تهران، «احتمالات» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس از تهران، «رز آبی» به نویسندگی طهورا احمدی و کارگردانی احمد ارجمندی از تهران و «لاوستوری» به نویسندگی و کارگردانی زری آماد از تهران در بخش صحنه‌ای در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفتند. سه نمایش نخست در بخش رقابتی و دو نمایش بعدی در بخش غیررقابتی اجرا شدند.

همچنین نمایش «داستان زال» بر اساس شاهنامه فردوسی به کارگردانی النا پانایوتووا از بلغارستان در بخش تئاتر ملل در تماشاخانه سنگلج، «استرالیا» به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر و «یک ماه، هزار آسمان» به نویسندگی و کارگردانی حمید ابراهیمی از تهران در برج آزادی در بخش غیررقابتی صحنه‌ای اجرا شدند.

در بخش خیابانی نیز نمایش‌های «مدافع آخر» به نویسندگی محمد قاسمی و کارگردانی احمد جعفری از تهران، «حیاط خانه ما» به نویسندگی و کارگردانی وحید خسروی از تهران، «روزگار سرد» به نویسندگی امیر زارع‌زاده و کارگردانی سمیرا سلیمانی از سقز و «آلتن آی» به نویسندگی و کارگردانی محمود فرضی‌نژاد از سیاهکل در محوطه مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان شدند. سه نمایش نخست در بخش غیررقابتی و نمایش آخر در بخش رقابتی اجرا شدند. همچنین «کربلای آب» به نویسندگی علی بیداویسی و کارگردانی علی بیداویسی و سولماز محمدی از لاهیجان و «به دنبال خورشید» به نویسندگی جلال حسنوند و کارگردانی حسین نادری از تهران در بخش غیررقابتی در محوطه مجموعه خانه هنرمندان پذیرای دوستداران تئاتر خیابانی بودند.

در بخش دیگرگونه‌های اجرایی نیز نمایش‌های «شماره ۳» به نویسندگی و کارگردانی نیلوفر صمدی از تهران در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، «پروژه عکس‌العمل» به نویسندگی گروه عکس‌العمل و سرپرستی یوسف باپیری از تهران در تالار مولوی و «هفت تا نه‌و‌نیم» به نویسندگی گروه نویسندگان و کارگردانی مریم خلیلی از تهران در میدان راه‌آهن اجرا شدند.

در دومین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دوشنبه ۱۸ بهمن، نمایش‌های «بانوی محبوب من» به نویسندگی آلن جی لرنر و کارگردانی گلاب آدینه از تهران، «بعضی‌ها رو باید دورادور دوست داشت» به نویسندگی و کارگردانی علی بابایی از کرج، «آسانسور نداره» به نویسندگی سباستین تیری و کارگردانی لبخند بدیعی از تهران و «مصریه» به نویسندگی لادن قناد و کارگردانی اکبر آیین از یاسوج در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفتند. دو کار نخست در بخش رقابتی و دو کار دیگر در بخش غیررقابتی اجرا شدند.

همچنین نمایش «سالخوردگی» به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی سیدیاسر هاشم‌زاده و کامران جباری از بیجار در بخش رقابتی صحنه‌ای در تالار مولوی اجرا شد. تماشاخانه ایرانشهر نیز در این روز میزبان «ساکو، اهل لورتسی» به نویسندگی هوانس تومانیان و کارگردانی نارینه گریگوریان از ارمنستان در بخش تئاتر ملل و «درخشش صبحگاهی ستاره ناهید» به نویسندگی مسعود عقلی و مهسا غفوریان و کارگردانی مسعود عقلی از مشهد در بخش رقابتی صحنه‌ای بود. نمایش «یک ماه، هزار آسمان» به نویسندگی و کارگردانی حمید ابراهیمی از تهران نیز در بخش غیررقابتی صحنه‌ای در برج آزادی اجرا شد.

در بخش خیابانی نیز نمایش‌های «روزگار سرد» به نویسندگی امیر زارع‌زاده و کارگردانی سمیرا سلیمانی از سقز، «کربلای آب» به نویسندگی علی بیداویسی و کارگردانی علی بیداویسی و سولماز محمدی از لاهیجان، «یک شهر زیبا» به نویسندگی مرتضی اسدی‌مرام و کارگردانی بهاره سعیدی‌پناه از کرمانشاه، «طوطی و بازرگان» به نویسندگی و کارگردانی حیدر رضایی از ایلام و «آلتن آی» به نویسندگی و کارگردانی محمود فرضی‌نژاد از سیاهکل در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا شدند. دو نمایش نخست در بخش غیررقابتی و سه نمایش دیگر در بخش رقابتی بودند. همچنین «درشکه گرسنگان» به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از مریوان و «۳۵ متر آرزو» به نویسندگی و کارگردانی سیدپویا امامی از اصفهان در بخش رقابتی در محوطه مجموعه خانه هنرمندان میزبان علاقه‌مندان شدند.

در این روز در بخش دیگرگونه‌های اجرایی هم نمایش‌های «بی‌زمان» به نویسندگی و کارگردانی پروین هادی‌نیا از تهران در تماشاخانه ملک، «دیگردیسی شاعرانه یک گیشا» به نویسندگی و کارگردانی عیسی صادق‌بهمنی از بندرعباس در محوطه پارک آبشار، «رها» به نویسندگی امیر عباسیان و کارگردانی مهیار جوادی‌ها از تهران در مبدأ اتوبان کردستان، «شماره ۳» به نویسندگی و کارگردانی نیلوفر صمدی از تهران در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، «موزه معصومیت» به نویسندگی و کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی در تالار حافظ و «هفت تا نه و نیم» به نویسندگی گروه نویسندگان و کارگردانی مریم خلیلی از تهران در میدان راه‌آهن اجرا شدند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری و اخبار آن در سایت fitf.ir در دسترس است.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران