در حال بارگذاری ...
بدرود آقای نویسنده

سعید تشکری درگذشت

سعید تشکری داستان نویس و نمایشنامه نویس نامدار خراسانی در اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش ایران تئاتر، گفته می شود تشکری  که در اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بود ،روز دوشنبه ۱۸ بهمن تحت عمل جراحی قرار گرفت که برای انجام جراحی، شریان های اصلی خونش بسته شد. اما در نهایت پزشکان موفق نشدند مانع خونریزی وی شوند.

او متولد ۱۳۴۲ در قوچان و فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر، عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر، مدرس ادبیات نمایشی و داستان‌نویسی بود.
رمان‌نویسی، مقاله‌نویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و هنر، ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی، نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره‌کل نمایش رادیو و انتشار بیش از ۴۰ عنوان کتاب در کارنامه سعید تشکری وجود دارد.

زنده‌یاد سعید تشکری از سال ۱۳۶۰ فعالیت‌هایش را با عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما و نوشتن مقالات در مطبوعات در حوزه ادبیات و هنر آغاز کرد. نوشتن نقد و داوری در ادوار مختلف جشنواره تئاتر فجر، شرکت در جشنواره‌های ملی و کشوری، نوشتن و انتشار آثاری چند در حوزه رمان و ادبیات نمایشی از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌رود. او فعالیت‌های هنری و ادبی خود را با ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی و نیز نمایشنامه‌های رادیویی در اداره کل نمایش رادیو تهران ادامه داد. همچنین به‌عنوان استاد شاگردان زیادی را در حوزه هنر و ادبیات تربیت کرد و امروز نیز به‌عنوان یکی از رمان‌نویسان طراز اول کشور در حوزه ادبیات دینی و انقلاب مطرح است. گواه آن، دریافت جایزه سه دوره کتاب سال رضوی و کتاب سال شهید غنی‌پور، در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ برای نگارش رمان «بارِ باران» است که توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده.

همچنین از آخرین کارهای او در تلویزیون می‌توان به نگارش بخش اول سریال «زمانه» که از سریال‌های موفق و پربیننده شبکه سوم سیما در سال ۱۳۹۱ بود، اشاره کرد. زنده‌یاد تشکری در زمینه ادبیات داستانی انتشار رمان‌های موفق «پاریس پاریس»، «ولادت»، «رژیسور» و «بارِ باران» را در کارنامه خود دارد. در زمینه ادبیات نمایشی، آثار او بارها توسط ناشران مختلف منتشر و تجدید چاپ شده ‌است. همچنین مجموعه نمایش‌های زنده‌یاد سعید تشکری در دو جلد توسط انتشارات نیستان به نام‌های «وصل هزار مجنون» و «وقتی زمین دروغ می‌گوید» منتشر شده است. گفتنی است مجموعه «وقتی زمین دروغ می‌گوید» در زمستان ۱۳۹۱ عنوان کتاب برتر سال را به خود اختصاص داد.

این نویسنده سرشناس خراسانی  در بیمارستان رضوی مشهد درگذشت.

ایران تئاتر این ضایعه اندوه بار را به جامعه هنری و ادبی کشور تسلیت می گوید.




نظرات کاربران