در حال بارگذاری ...
قادر آشنا در دیدار با عوامل نمایش‌های مشترک ایران و افغانستان عنوان کرد:

نمایش «تابوت» یک اثر ضدامپریالیستی است

قادر آشنا گفت نمایش «تابوت»، کار مشترک کشور افغانستان و ایران، به ما درس علوم سیاسی داد. او تاکید کرد اگر بخواهیم از یکی از کار‌های ضدامپریالیستی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نام ببریم، همین نمایش است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری جشنواره، قادر آشنا، مدیرکل هنر‌های نمایشی، رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند، مشاور عالی مدیرکل هنر‌های نمایشی و مژگان وکیلی، مدیر بین‌الملل اداره‌کل هنر‌های نمایشی روز شنبه ۲۳ بهمن، در طبقه پنجم ساختمان معاونت هنری با دو گروه حاضر از کشور افغانستان در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که اقدام به تولید دو اثر مشترک با ایران کرده‌اند، دیدار کردند.

سناتور حسینی، کارگردان نمایش «تابوت» در ابتدای نشست در صحبت‌های کوتاهی گفت: «بسیار خوشحالم که در این‌جا حضور دارم. من اصالتا افغانستانی اما متولد ایران هستم. محل سکونت ما، استان سمنان است و همراه با چند نفر دیگر از اعضای گروه‌مان از سمنان به تهران آمده‌ایم اما دیگر اعضای گروه، ساکن تهران هستند. تمام تمرینات ما در تهران انجام شد و پیش از این در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته بودیم.»

این کارگردان جوان افغانستانی ادامه داد: «صادقانه بگویم که من خود، کارگر ساختمان هستم و کار کردن در تهران برایم دشوار است. خودتان بهتر می‌دانید که هزینه‌ها، چه میزان بالاست و صادقانه می‌گویم اگر سالن شهرزاد با ما مساعدت نمی‌کرد شاید نمی‌توانستیم آن چند اجرای عمومی را هم روی صحنه ببریم.»

نویسنده و کارگردان نمایش «تابوت» در پاسخ به سوال قادر آشنا درباره تحصیلاتش، گفت: «من تا سوم راهنمایی بیشتر نخوانده‌ام.»

عمادالدین تاجیک، کارگردان نمایش «کوه چهل‌دختر»، دیگر کار مشترک ایران و افغانستان که در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان علاقه‌مندان شد، در ادامه گفت: «بسیار مفتخرم که کنار شما و در این جشنواره حضور داشتم. من کار تئاتر را از سال ۱۳۷۹ آغاز کردم و رشته تحصیلی‌ام خبرنگاری است، لیسانس خبرنگاری دارم و تحصیلات دانشگاهی‌ام را در هرات افغانستان انجام داده‌ام. ما سال‌هاست که در حال تئاتر کار کردن با بچه‌های افغانستان هستیم و در موسسه «مام میهن» علاوه بر تدریس تئاتر، بازیگرانی را به پروژه‌های سینمایی معرفی می‌کنیم.»

تاجیک با بیان این‌که این نمایش پیش‌تر در تماشاخانه خصوصی مهرگان روی صحنه رفته است، ادامه داد: «شیوع کرونا، منجر به اجرایی محدود شد اما اکنون سعادتی است که در جشنواره تئاتر فجر حضور داریم.»

او در پاسخ به سوال قادر آشنا که پرسید چند نفر از اعضای گروه نمایش «کوه چهل‌دختر» اصالت افغانستانی دارند، گفت: «همه اعضای گروه‌مان منهای آهنگساز کار، اصالتا افغانستانی هستند.»

رضا بصیرت نیز در صحبت‌های کوتاهی در همین مورد توضیح داد: «حضور شما را در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گرامی می‌دارم و امیدوارم تن‌تان سلامت و بهره‌مند از مواهب این رویداد که به مناسبت سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می‌شود، باشید.»

حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند نیز در ادامه این دیدار چنین گفت: «کشور افغانستان و ایران، پیشینه تاریخی مشترک گسترده‌ای دارند و ما در عرصه‌های گوناگون هنر؛ ادبیات، تئاتر، سینما، موسیقی و... شاهد همکاری فرهنگی گسترده و عظیمی میان دو کشور هستیم. امیدواریم نقایص پیش‌آمده را بر ما ببخشایید و مهمان‌نوازی موجود در جان و ذات ایرانیان زین پس بیش از پیش شامل حال‌تان شود.»

عمادالدین تاجیک در ادامه گفت: «همان‌طور که شما بر پیشینه فرهنگی مشترک‌مان تاکید کردید باید بگوییم در کنار انتقادات و پیشنهادات، ما خود متولد ایرانیم و طبیعتا زمانی که شما متولد یک کشور هستید آن کشور را کشور خود می‌دانید حتی اگر سابقه آباء و اجدادی‌تان به کشوری دیگر برگردد. به شخصه گمان نمی‌کردم روزی شاهد این اتفاق باشم که در یکی از بهترین سالن‌های نمایشی شهر تهران روی صحنه بروم و این اتفاق فرخنده را حاصل بهبود روابط و توجه بیش از پیش به همان پیشینه فرهنگی می‌دانم.»

قادر آشنا سخنران پایانی این دیدار بود و صحبت‌های خود را این‌طور آغاز کرد: «از صمیم قلب خوشحالم که در جمع شما هستم. از زمانی که متوجه شدم دو گروه از کشور افغانستان در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند تقاضا کردم که با شما دیدار کنیم و در خدمت‌تان باشیم. همین درخواست، موجب شد خانم مژگان وکیلی، پیشنهاد دیدار با همه گروه‌های خارجی حاضر در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را مطرح کنند و این‌گونه شد که ما با همه این عزیزان دیدار کردیم و خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «من راجع به افغانستان زیاد خوانده‌ام و زیاد هم می‌خوانم. آخرین کتابی که خوانده‌ام، «وطن‌دار: روایت ۲۸ افغانستانی از مهاجرت به ایران» نوشته زنده‌یاد محمدسرور رجایی بود. من مطالعه این کتاب را از ساعت سه نیمه‌شب آغاز کردم، تا نماز صبح ادامه دادم و پس از نماز به پایان رساندم. از حسین مسافرآستانه نیز خواهش کرده‌ام با پایان مسئولیت‌شان در جشنواره، کاری نمایشی در مورد این کتاب انجام دهند. پیش از آن، کتاب «چرا افغانستان برای ایران مهم است؟» به اهتمام امیر هاشمی‌مقدم را خوانده بودم؛ پس می‌توانم بگویم شناختی نسبی از افغانستان و توانمندی‌های این کشور دارم. من از مشکلات افغانستانی‌های عزیز در ایران مطلع‌ام. می‌دانیم که تنها دو کشوری هستیم که هم زبان و هم خط‌مان فارسی است، ادبیات‌مان فارسی است و یکدیگر را به خوبی می‌شناسیم.»

او که نمایش «تابوت» را تماشا کرده بود، از مژگان وکیلی درخواست کرد لینکی از نمایش «کوه چهل‌دختر» برایش ارسال کند تا به تماشای این اثر هم بنشیند، ادامه داد: «من از تماشای نمایش «تابوت» لذت بسیار بردم و حیرت‌زده و خشنودم که کسی متن این اثر را نوشته است که می‌گوید تا سوم راهنمایی درس خوانده و کارش، کارگری ساختمان است و این، وظیفه ما را در قبال او بسیار سنگین می‌کند. افغانستان حداقل در یک قرن اخیر مصائب فراوانی به خود دیده است و به دوستانم هم گفتم، نمایش شما به ما درس علوم سیاسی می‌داد. اگر بخواهیم از یکی از کار‌های ضدامپریالیستی جشنواره چهلم نام ببریم، همین نمایش است. دکترای من علوم سیاسی بوده است و برای همین به‌شدت با این نمایش احساس قرابت می‌کنم. خواهش من از شما قدم زدن در همین مسیر است به‌رغم این که می‌دانم و اذعان می‌کنم که در مسیر کار فرهنگی و هنری، نامهربانی‌ها دیدن و مورد کج‌فهمی‌ها واقع شدن و دلسرد شدن‌های بسیاری پیش می‌آید اما خواهشم از شما این است که به کارتان ادامه دهید.»

آشنا در پایان گفت: «من تلاش خواهم کرد حتما زمینه اجرای نمایش «تابوت» را در سالنی دولتی فراهم کنم تا همگان باور کنند که جوانان فهیم و برومند افغانستان که مرد و زن روزگار سخت‌اند از چه توانایی بالایی در کار هنری برخوردارند.»

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه تا ۲۶ بهمن در حال برگزاری و اخبار آن در سایت جشنواره به آدرس fitf. ir در دسترس است.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران