در حال بارگذاری ...
دبیران اولین و چهلمین دوره از اهداف برگزاری جشنواره گفتند؛

هدف آشتی ‌دادن مردم با هنر بود

محمدطاها عبدخدایی، دبیر دوره‌های اول تا پنجم جشنواره تئاتر فجر و حسین مسافرآستانه، دبیر دوره‌های سی‌ونهم و چهلم این رویداد می‌گویند هدف اولیه از راه‌اندازی این رویداد در سال ۱۳۶۱ آشتی دادن مردم با هنر و هنرمندان و سامان‌دهی فعالیت هنرمندان بوده است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری جشنواره تئاتر فجر، محمدطاها عبدخدایی در سال ۱۳۶۱ به عنوان دبیر نخستین دوره جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد و پس از آن پنج دوره متوالی، از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ در دوره‌های اول تا پنجم همین وظیفه را بر عهده گرفت و به عنوان دبیر جشنواره فعالیت کرد.

او که تاکید می‌کند این روزها سمت دولتی ندارد و در مرکزی مطالعاتی مشغول است، در حاشیه پروژه ضبط تاریخ شفاهی که به گفته حسین مسافرآستانه، دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمودی از تلاش برگزارکنندگان جشنواره چهلم برای ثبت و ضبط آن‌چه در ۳۹ دوره قبل، گذشته است محسوب می‌شود از روزهای آغازین این رویداد گفت.

عبدخدایی گفت: «من هنرمند نبودم اما هنر را دوست داشتم و آثار هنری بسیاری دیده، شنیده و خوانده بودم، لذا همین، تشویقم کرد که وارد این عرصه شوم وگرنه با توجه به اینکه زندان‌رفته و شکنجه‌دیده قبل از انقلاب بودم و هنر و هنرمندان نیز در آن دوران و با توجه به شرایط، غالبا مغضوب مردم بودند و اقبالی عمومی نسبت به آن‌ها وجود نداشت، باید وارد جریان‌های سیاسی می‌شدم.»

عبدخدایی ادامه داد: «انقلاب بسیار زودرس بود و برای خیلی چیزها از جمله هنر، تعریفی از منظر انقلاب در دست نداشتیم؛ تعریفی که بتوانیم در برابر تعریف پیشین بگذاریمش. مسئله ما که از سر شور، انقلابی نشده بودیم و سابقه‌ای داشتیم، آشتی بود. ما هنر را منشا اثرات می‌دانستیم و معتقد بودیم هیچ‌چیز نمی‌تواند بی‌هنر، زیبا باشد. هدف ما آشتی میان هنر و هنرمندان و مردم بود.»

او در پاسخ به این‌که اگر آن‌طور که اشاره کرد هدف اولیه از شکل‌گیری جشنواره را برقراری آشتی میان هنر، هنرمندان و مردم بدانیم، آیا این هدف محقق شده است گفت: «طفلی متولد شد، ماندگار شد، زنده است و از این جهت خدا را شکر می‌کنیم ولی این‌که توانست به اهدافش برسد یا خیر باید بررسی شود. پس بابت این‌که متولد شد، رشد کرد و حالا هم چهلمین سال حیاتش را از سر می‌گذراند، خدا را شاکریم و ممنونیم که این اتفاق رخ داد ولی چراهایی هم وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخت.»

حسین مسافرآستانه، دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در پاسخ به سوالی مشابه که به نظرش این رویداد در سال ۱۳۶۱ با چه هدفی شکل گرفت، گفت: «مشخص است که جشنواره از آغاز به چند دلیل شکل گرفته است. یکی از دلایل، این‌که به هر حال ما بعد از انقلاب اسلامی تحت تاثیر جو سیاسی و حال و هوای انقلابی، شاهد تعطیل شدن بخشی از فعالیت‌های تئاتری بودیم و می‌بایست رویدادی شکل می‌گرفت تا اهمیت فعالیت در حوزه تئاتر به رخ کشیده شود. چرا که پتانسیلی بسیار قوی به واسطه هنرمندانی که از قبل، تئاتر کار می‌کردند و هنرمندانی که کار تئاتر را در دوره انقلاب آغاز کرده بودند، وجود داشت. پس برگزاری جشنواره برای ساماندهی این فعالیت‌ها و جدی گرفتن آن‌ها، بسیار لازم، ضروری و هوشمندانه بود. همزمان با این اتفاق، فعالیت جشنواره فیلم نیز پاگرفت و آن‌جا نیز تقریبا همین منظورها، مدنظر بود.»

دبیر بیست‌وچهارمین و بیست‌وهفتمین دوره جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: «به دلیل ویژگی‌های خاصی که حال و هوای انقلاب ایجاد کرده بود، دوره، دوره تردید نسبت به فعالیت‌های هنری بود و این جشنواره آشتی دوباره‌ای میان مردم و هنر ایجاد کرد. بسیاری از خانواده‌ها به واسطه این جشنواره، هنر را موجه دانستند و پیش از آن شاید به واسطه سابقه ذهنی بدی که نسبت به سینما و تئاتر وجود داشت، نظراتی دیگر داشتند. پس این جشنواره اتفاقی خوب بود به این جهت که هم افکار عمومی را متوجه جریان هنری کرد و هم جریان هنری را سامان داد.»

او در پاسخ به این سوال که به نظرش جشنواره توانست اهداف ذکرشده را محقق کند، گفت: «بله، بسیار موفق بوده است اگرچه در دوره‌های مختلف برای رسیدن به این اهداف، فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. درواقع نموداری بوده است که گاهی میل به بالا گذاشته و گاهی میل به پایین اما در مجموع سیری رو به رشد داشته است.»




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران