در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش هفتاد وشش و دو صفر به کارگردانی بهمن عباسپور

اسکلت پوسیده افکار و توهمات در مرداب ذهنی

ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : هفتاد و شش دو صفر یک کد هوانوردی است آنگاه که ارتباط خلبان و هواپیما با برج مراقبت و زمین قطع می شود از این کد استفاده می کنند .

نمایش در یک آکواریوم پر آب اجرا می شود . بازیگر با یک اسکلت در آکواریوم است .زمان نمایش سه ساعت به طول می انجامد .  هر نیم ساعت یک بار حرکاتی به نمایش اضافه می شود که برای فهم کار و درک ابعاد گوناگونش به تماشاگران کمک می کند . کل نمایش یک پرفورمنس است و بازیگر در شرایطی سخت به مدت سه ساعت به اجرای این پرفورمنس می پردازد .

نمایش در خصوص انسان و تنهایی و افکار ، اوهامات و ذهنیت های اوست . هنگامی که فرد در تنهایی ها و سکوت از زمان غافل می شود ارتباطش با حال و با آگاهی که همان زمینی است از میان برمی خیزد .

اسکلت نماد افکار ، امیال و آرزوها و خواسته ها و عشق ها و باورها  و سنتها و خرافات کهنه و پوسیده است . همه اینها انسان را به انزوا و تنهایی می کشاند و ارتباط او را با خویشتن خویش با آگاهی و ضمیر نا خودآگاه قطع می کند و او مدام در این چرخه می افتد و رهایی از آن  ممکن نیست .

انسان خود را در چهار چوب بسته این افکار و ذهنیت ها اسیر می کند . افکاری که چون آب در یک جا مانده اند و مرداب گونه راکد و گندیده شده اند .رهایی از این چهار چوب واین ذهنیت های مرداب گونه زمانی ممکن است که این اسکلت پوسیده را رها کنی و از این چهارچوبی که برای خود ساخته ای و از مرداب " خرده دانسته ها" و ذهنیت ها  و افکار و خرافات و خواسته های محال و ... بدر آیی و خود را از  اسارت من ذهنی برهانی ؛ البته این سخت است .

چرا که ما به همه اینها عادت کرده ایم ، این اسکلت ما را رها نمی کند ؛ اما چنانچه بخواهیم به دریا معرفت و وسعت بی کران انسانی برسیم و به آگاهی و خرد و دانایی که خداوند در ما به ودیعه نهاده دست یابیم و با انرژی بی پایان جهان هستی ارتباط پویا پیدا کرده و به آن پیوند بخوریم ؛ می باید اولا تنهایی و سکوت را بفهمیم ، سکوتی که با سکون متفاوت است و تنهایی با تنها بودن . زمانی که ما به ظاهر تنها هستیم و ارتباط مان را با دیگران قطع می کنیم در درون با خود بی نهایت واگویه داریم ، پس تنها نیستیم ، فقط در تنهایی بسر می بریم و فکر می کنیم که تنهاییم ،  من ذهنی ما را یک لحظه تنها نمی گذارد .دو دیگر آنکه باید جرات پس زدن من های ذهنی را در خود پیدا کنیم و از این مرداب و چهارچوبی که خود برای خویش ساخته ایم پا به بیرون نهیم .

"دلا خو کن به تنهایی که از تنها بلا خیزد   سعادت آن کسی بیند که از تنها بپرهیزد"

بهمن عباسپور به عنوان نویسنده و کارگردان و بازیگر این پر فورمنس ،کار سختی را به انجام رساند ؛ او به دلیل سه روز بازی درآب بیمار شده اما کارش را تعطیل نکرد . 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران