در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش الزمکان از الجزایر

پرفورمنسی از گذران عمر و بی خبری انسان 

 ایران تئاتر _ سید علی تدین صدوقی : نمایش پرفورمنس الزمکان به کارگردانی عبدالصمد صدوخی از الجزایر یکی از نمایش های قابل اعتنای جشنواره بود ، به ویژه در بخش پرفورمنس . نام نمایش موقعیت در زمان است یا شاید بهتر است بگوئیم موقعیت در زمان و مکان .

 

در این اجرا که متن آن به قلم صوفیان میحوبی نوشته شده زمان مصداق عمر است . عمری که به سرعت در حال گذر است و ما اصلا متوجه آن نیستیم و زمانی به حضورش پی می بریم که باید رخت سفر بر بندیم و به دیار باقی برویم . به قول معروف " ناگهان بانگی بر آمد و خواجه بمرد" . نشان این عجل و پایان عمر در نمایش ، تلفنی است که در ابتدا و انتهای نمایش زنگ می خورد . زنگ تلفن همان اخطار پایان عمر است و شخصیت به مجرد اینکه تلفن را بر می دارد می میرد .

 مکان نمایش یک ایستگاه قطاراست .  ایستگاه زندگی قطار اسباب بازی ای  که در صحنه است در واقع نمادی از طول زندگی است . زندگی و گذران عمر ، قطاری که در ایستگاه  هر روز تعدادی از آن پیاده  و سوار می شوند . دو بازیگر نمایش دو مسافر قطار هستند که در ایستگاه زندگی نشسته اند ، و بهر حال باید روزی سوار قطار بشوند . این قطارچند  کارکرد دارد قطارعمر ، قطار زندگی و قطار مرگ .

دو بازیگر ابتدا بر سر جا و تصاحب نیمکت با یکدیگر درگیر می شوند . در واقع بر سر تملک بر سر قدرت . هرکدام کلاهی حصیری دارند .هر بار آن کلاه را بسر می نهند .تغییر می کنند خم می شوند و گویی پیر تر شده اند و در همین حال با هم در می آمیزند .

کلاه نشانه باورها و خرافات پوسیده و ایضا فرهنگ بیگانه است در انتها ، آنها کلاه را به کناری می نهد و به هویت خود باز می گردند.

 نرشین نمایش از دوستی و صلح و مهربانی  و عشق می گوید .اینکه  چنانچه انسان ها بخواهند درهای آسمان به رویشان باز شود می باید بجای جنگ و خون ریزی با یکدیگر مهربان باشند و عشق بورزند و از زیاده خواهی ها و... بپرهیزند . می باید به باورها و دین وفرهنگ خود روی بیاورند ؛ تا اینگونه  از خود بیگانه و بی هویت نشوند . در نهایت دو شخصیت به این مهم پی می برند و دیگر بر سر قدرت یا تصاحب نیمکت نمی جنگند .

دیگر فهمیده اند ؛ و زمانی که در پایان نمایش تلفن زنگ می زند به سمتش نمی روند . حالا دیگر فهمیده اند که با عمر خود چه کار باید بکنند . دیگر طول زندگی و کمیت آن برا یشان مهم نیست ؛ بلکه کیفیت آن مهم است . حال از بی هویتی و ازخود بیگانگی بدر آمده اند .

 حرکات  بازیگران در عین سادگی پیچیدگی دراماتیک خود را دارد و مفهوم را به خوبی انتقال می دهد . بدن بازیگران در عین منعطف بودن ، فرم قابل قبولی دارد . کارگردان و طراح حرکات ، کرئو گرافی قابل درکی را با پرهیز از حرکات اضافه و بی ربط انجام داده است .

خوب بود اگر نمایش  " الزمکان " در روزهای ابتدای جشنواره به روی صحنه می رفت .اجرای نمایش الزمکان به روز اختتامیه موکول شد . این نمایش در روز اختتامیه با حدود سی  تماشاگر در هر نوبت روی صحنه رفت و در واقع دیده نشد . باید گفت با کمال تاسف  دیدن این نمایش در خور را تماشاگران از دست دادند و آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت .




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش هفتاد وشش و دو صفر به کارگردانی بهمن عباسپور

اسکلت پوسیده افکار و توهمات در مرداب  ذهنی
نگاهی به نمایش هفتاد وشش و دو صفر به کارگردانی بهمن عباسپور

اسکلت پوسیده افکار و توهمات در مرداب ذهنی

ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : هفتاد و شش دو صفر یک کد هوانوردی است آنگاه که ارتباط خلبان و هواپیما با برج مراقبت و زمین قطع می شود از این کد استفاده می کنند .

|

تحلیل آماری ایران تئاتر بر نمایش های خیابانی چهلمین جشنواره تئاتر فجر(8)

28 نمایش خیابانی با 66 اجرا در جشنواره
تحلیل آماری ایران تئاتر بر نمایش های خیابانی چهلمین جشنواره تئاتر فجر(8)

28 نمایش خیابانی با 66 اجرا در جشنواره

ایران تئاتر: بخش خیابانی چهلمین جشنواره تئاتر فجر با حضور 28 نمایش از 17 تا 26 بهمن ماه در محوطه مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان ایران به اجرا در می آیند.

|

نگاهی به نمایش «ساختن » به کارگردانی  مصطفی ذره پرور :

ژپتوی نجار و پسری که با خالقش کشتی می گیرد
نگاهی به نمایش «ساختن » به کارگردانی مصطفی ذره پرور :

ژپتوی نجار و پسری که با خالقش کشتی می گیرد

سید علی تدین صدوقی : نمایش " ساختن " به کارگردانی مصطفی ذره پرور به نوعی همان خلق کردن است .کاری که در ساحت انسانی ، ژپتو با چوب انجام  داد و پینوکیو را خلق نمود . نمایش با الهام از پینوکیو نگاشته شده است. مردی که عروسک هایی می سازد و به آنها جان می دهد .

|

سعید یوسفی کارگردان یزدی  حاضر در جشنواره در گفت و گو با ایران تئاتر: (33)

تولید هر نمایش پاسخ به سوالات بی جواب است
سعید یوسفی کارگردان یزدی حاضر در جشنواره در گفت و گو با ایران تئاتر: (33)

تولید هر نمایش پاسخ به سوالات بی جواب است

ایران تئاتر : سعید یوسفی 22 ساله دانشجوی کارشناسی کارگردانی نمایش است و در دومین حضور پیاپی خود در جشنواره فجر با کارگردانی مشترک نمایش «رگال» در بخش صحنه ای حضور دارد. «رگال» 24 بهمن در دو نوبت 17:30 و 19:30 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.

|

چهره برتر هنر سال  در چهارمحال و بختیاری :

شناساندن آثار متعهدانه مهم ترین چالش امروز هنر انقلاب است
چهره برتر هنر سال در چهارمحال و بختیاری :

شناساندن آثار متعهدانه مهم ترین چالش امروز هنر انقلاب است

زهرا اسماعیلی کرانی چهره برتر هنر تئاتر در سال 1400 در چهارمحال و بختیاری گفت: شناساندن هنر انقلابی و متعهدانه مهم ترین چالش امروز هنر انقلاب است ما باید با تفکر و اندیشه اسلامی انقلابی و قدم گذاشتن در راه هنری با نگاه نو، به سمت وسویی حرکت کنیم که بیش از پیش در جهان، حرف برای ...

|

نظرات کاربران