در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش الزمکان از الجزایر

پرفورمنسی از گذران عمر و بی خبری انسان 

 ایران تئاتر _ سید علی تدین صدوقی : نمایش پرفورمنس الزمکان به کارگردانی عبدالصمد صدوخی از الجزایر یکی از نمایش های قابل اعتنای جشنواره بود ، به ویژه در بخش پرفورمنس . نام نمایش موقعیت در زمان است یا شاید بهتر است بگوئیم موقعیت در زمان و مکان .

 

در این اجرا که متن آن به قلم صوفیان میحوبی نوشته شده زمان مصداق عمر است . عمری که به سرعت در حال گذر است و ما اصلا متوجه آن نیستیم و زمانی به حضورش پی می بریم که باید رخت سفر بر بندیم و به دیار باقی برویم . به قول معروف " ناگهان بانگی بر آمد و خواجه بمرد" . نشان این عجل و پایان عمر در نمایش ، تلفنی است که در ابتدا و انتهای نمایش زنگ می خورد . زنگ تلفن همان اخطار پایان عمر است و شخصیت به مجرد اینکه تلفن را بر می دارد می میرد .

 مکان نمایش یک ایستگاه قطاراست .  ایستگاه زندگی قطار اسباب بازی ای  که در صحنه است در واقع نمادی از طول زندگی است . زندگی و گذران عمر ، قطاری که در ایستگاه  هر روز تعدادی از آن پیاده  و سوار می شوند . دو بازیگر نمایش دو مسافر قطار هستند که در ایستگاه زندگی نشسته اند ، و بهر حال باید روزی سوار قطار بشوند . این قطارچند  کارکرد دارد قطارعمر ، قطار زندگی و قطار مرگ .

دو بازیگر ابتدا بر سر جا و تصاحب نیمکت با یکدیگر درگیر می شوند . در واقع بر سر تملک بر سر قدرت . هرکدام کلاهی حصیری دارند .هر بار آن کلاه را بسر می نهند .تغییر می کنند خم می شوند و گویی پیر تر شده اند و در همین حال با هم در می آمیزند .

کلاه نشانه باورها و خرافات پوسیده و ایضا فرهنگ بیگانه است در انتها ، آنها کلاه را به کناری می نهد و به هویت خود باز می گردند.

 نرشین نمایش از دوستی و صلح و مهربانی  و عشق می گوید .اینکه  چنانچه انسان ها بخواهند درهای آسمان به رویشان باز شود می باید بجای جنگ و خون ریزی با یکدیگر مهربان باشند و عشق بورزند و از زیاده خواهی ها و... بپرهیزند . می باید به باورها و دین وفرهنگ خود روی بیاورند ؛ تا اینگونه  از خود بیگانه و بی هویت نشوند . در نهایت دو شخصیت به این مهم پی می برند و دیگر بر سر قدرت یا تصاحب نیمکت نمی جنگند .

دیگر فهمیده اند ؛ و زمانی که در پایان نمایش تلفن زنگ می زند به سمتش نمی روند . حالا دیگر فهمیده اند که با عمر خود چه کار باید بکنند . دیگر طول زندگی و کمیت آن برا یشان مهم نیست ؛ بلکه کیفیت آن مهم است . حال از بی هویتی و ازخود بیگانگی بدر آمده اند .

 حرکات  بازیگران در عین سادگی پیچیدگی دراماتیک خود را دارد و مفهوم را به خوبی انتقال می دهد . بدن بازیگران در عین منعطف بودن ، فرم قابل قبولی دارد . کارگردان و طراح حرکات ، کرئو گرافی قابل درکی را با پرهیز از حرکات اضافه و بی ربط انجام داده است .

خوب بود اگر نمایش  " الزمکان " در روزهای ابتدای جشنواره به روی صحنه می رفت .اجرای نمایش الزمکان به روز اختتامیه موکول شد . این نمایش در روز اختتامیه با حدود سی  تماشاگر در هر نوبت روی صحنه رفت و در واقع دیده نشد . باید گفت با کمال تاسف  دیدن این نمایش در خور را تماشاگران از دست دادند و آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت .




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

نظرات کاربران