در حال بارگذاری ...
سه روز بعد از آغاز کارزار مخالفت با حذف معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری رخ داد

امضاهای بیشمار اهالی هنر برای تفییر یک مصوبه مهم مالیاتی

کارزار «مخالفت با حذف معافیت مالیاتی فعالیت های هنری» که از روز ۲۷ بهمن ماه از طرف تعدادی از هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگی و هنری ایجاد و به صورت رسمی روند جمع آوری امضاء برای آن آغاز شد، پس از گذشت سه روز با استقبال قابل توجه هنرمندان و فعالان تئاتر در سراسر کشور مواجه شده است.

به گزارش ایران تئاتر، روز 27 بهمن ماه جاری هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگی و هنری با انتشار نامه ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که در سایت کارزار (بستر مستقل جمع آوری امضاء) بارگذاری  کردند، ضمن اعلام مخالفت خود با حذف معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری، از هنرمندان و فعالان در حوزه فرهنگ و هنر خواستند با پیوستن به کارزار و امضاء آن اعتراض خود را نسبت به حذف معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسانند.

این کارزار که تنها سه روز از شروع آن می گذرد با استقبال قابل توجه هنرمندان در سراسر کشور مواجه شده به طوری که امضاء این کارزار طی سه روز گذشته به یکی از جدی ترین و اصلی ترین خواسته های جامعه هنری کشور تبدیل شده است.

متن کارزار «مخالفت با حذف معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری» که با هشتگ رسمی: #عدم_حذف_معافیت_مالیاتی_فعالیتهای_هنری منتشر شده و تا روز 21 فروردین ماه 1401 نیز هنرمندان می توانند نسبت به امضاء آن اقدام کنند، بدین شرح است:

 

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

با توجه به انتشار متن نهایی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 1401، وفق جز (1) از بند (ق) تبصرۀ (6) مادۀ واحدۀ لایحۀ اصلاحی بودجۀ کل کشور 1401 مصوب کمسییون تلفیق بودجه 1401 «معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری موضوع بند (ل) ماده (139) قانون مالیات‌های مستقیم حذف می‌گردد»؛

بدیهی است با توجه به مصایب از سرگذراندۀ اهالی هنر به تبع شیوع پاندمی کرونا در سال‌های اخیر و سایر مسایل معیشتی که هنرمندان در حوزۀ فرهنگی برای سال‌ها با آن دست به گریبان بوده‌اند، اتخاذ این تصمیم با توجه به دلایل ذیل، جز تحمیل بار مضاعف به بدنۀ فرهنگی و هنری جامعه و متضرر نمودن بخش اعظمی از فعالان حوزۀ فرهنگ و هنر دستاوردی به همراه ندارد:

1- با توجه به دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت‌های هنری پهنۀ گسترده‌ای از هنر در شقوق مختلف از حوزۀ تولید و نمایش فیلم با حضور سینماگران تا تولیدات هنرهای تجسمی با حضور نقاشان، طراحان گرافیک، خوشنویسان، مجسمه‌سازان، تصویرگران، هنرمندان سفال و سرامیک، عکاسان و ... را مشمول می‌گردد. با کنار گذاشتن جمع اندکی از این گروه با درآمد قابل تامل، قاطبۀ جامعۀ هنری در ایران فاقد درآمد مکفی جهت تامین حداقل‌های زندگی بوده و حتی غالبا درگیر مسایل اولیۀ معیشتی نیز هستند، لذا روا نیست با نگاه به درآمد شایان توجه گروه اندکی از این خیل، اتخاذ چنین تصمیمی را به همۀ اعضا تسری داد.

2- آمار بسیار زیاد متقاضیان در صف انتظار بیمۀ هنرمندان در صندوق اعتباری هنر، بر این مهم صحه می‌گذارد که این گروه حتی به عنوان مشمولان مشاغل از حمایت بیمه‌ای و تامین اجتماعی در جامعه محروم هستند و با وجود این فقدان حمایتی، حذف معافیت مالیاتی تا سقف مقرر در لایحۀ بودجه نیاز به نگاهی عمیق‌تر و کارشناسانه‌تری دارد.

3- پس از همه‌گیری جهانی بیماری کرونا ما شاهد حمایت دولت‌ها در سرتا سر جهان از مشاغل هستیم، متاسفانه با توجه به این اینکه محصولات و تولیدات هنری در سبد ضروریات جامعه نیست و بی‌شک جامعۀ فرهنگ و هنر به قدر چشم‌گیری متضرر از این پاندمی گردیده‌اند، به جای اینکه شاهد حمایت از هنرمندان باشیم، با حذف این معافیت شاهد دوصد چندان گشتن تضرر و عدم حمایت از هنرمندان خواهیم بود.

لذا، ما امضاکنندگان این کارزار ، مخالفت صریح خود را با تصویب این مصوبه در جهت «حمایت از بدنۀ کم رمق فرهنگ و هنر» اعلام می‌نماییم و از حضرتعالی و تمامی نمایندگان محترم ملت تقاضا داریم با مخالفت با این بند از اهالی فرهنگ و هنرحمایت مکفی را به عمل آورده و کمک‌رسان به استمرار فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور باشید.

 

لازم به یادآوری است که هنرمندان و موافقان این کارزار می توانند  با مراجعه به لینک https://www.karzar.net/30241 و امضاء آن قبل از رای گیری نهایی مجلس، نمایندگان را نسبت به عدم رای موافق به این مصوبه متقاعد کنند.




نظرات کاربران