در حال بارگذاری ...
میزبانی کشور کنیا از کنفرانس بین المللی هنرهای نمایشی

بررسی استعمارزدایی و تاثیر بحران کووید ۱۹ بر تئاتر در شهر نایروبی

ایران تئاتر: شهر نایروبی پایتخت کشور کنیا از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ فوریه امسال (مصادف با سوم تا پنجم اسفند ماه) میزبان برگزاری کنفرانس بزرگ هنرهای نمایشی است.

به گزارش ایران تئاتر کنفرانس هنرهای نمایشی کشور کنیا که یک رویداد هنری بزرگ به شمار می‌رود در نخستین روزهای اسفند ماه امسال در «تئاتر ملی کنیا» واقع در شمال شهر نایروبی برگزار می‌ شود. این رویداد هنری «کنفرانس هنرهای نمایشی ۲۰۲۲» نام دارد و قرار است در آن چندین موضوع مهم مرتبط با تئاتر مطرح شود و جزئیات مختلف مربوط به آن مورد بحث و تبادل نظر قرار ‌گیرد. موضوع اصلی کنفرانس هنرهای نمایشی ۲۰۲۲ «استعمارزدایی، همکاری بین فرهنگی و اختلال اجتماعی» است که کارشناسان در مورد این موارد به اظهار نظر می‌پردازند.

مدیر عامل «مرکز فرهنگی کنیا» که مایکل پوندو نام دارد به عنوان مهمان اصلی مراسم افتتاحیه کنفرانس هنرهای نمایشی ۲۰۲۲ حضور دارد و به ایراد سخنرانی می‌پردازد. علاوه بر او چندین سخنران، فعال هنری، مجری و کارشناس دیگر نیز در طول این رویداد هنری سه روزه حضور خواهند داشت و به اجرای برنامه‌های مختلف خواهند پرداخت. به طور کل مهمانان کنفرانس هنرهای نمایشی شهر نایروبی را افراد دانشگاهی، نظریه‌پردازان و منتقدان هنری تشکیل داده‌اند که از کشور کنیا، سایر کشورهای آفریقایی و برخی دیگر از کشورهای جهان به شکل حضوری یا مجازی در این رویداد هنری شرکت کرده‌اند.

در کنفرانس هنرهای نمایشی ۲۰۲۲ شهر نایروبی علاوه بر ارائه مقاله و برگزاری میزگردهای مختلف، اجراهای صحنه‌ای نیز برنامه‌ریزی شده و قرار است در خلال این رویداد هنری تعدادی از هنرمندان به اجرای برنامه بپردازند. همچنین یک کارگاه آموزشی در مورد «استفاده از داستان‌سرایی مشارکتی برای حل تعارض و ایجاد صلح» نیز در این کنفرانس برپا می‌شود.

در کنار موضوع اصلی کنفرانس هنرهای نمایشی ۲۰۲۲ که در ابتدای متن به آن اشاره شد، موضوعات دیگری نیز در طول برگزاری این رویداد هنری مطرح می‌گردد. از میان این موضوعات می‌توان به مواردی نظیر «هویت و عناصر استعمارزدایی» و «جایگاه اصلی هنر در توانمندسازی افراد برای مشارکت، تعیین و بیان زندگی» و «واکنش هنر تئاتر و موسیقی به اختلالات اجتماعی به عنوان پیامد همه‌گیری از جمله همه‌گیری کووید ۱۹» اشاره کرد.

انتظار می‌رود تاثیر شیوع ویروس کرونا بر هنرهای نمایشی و افق پیش رو یکی از موضوعات اصلی و مهم صحبت و بحث در کنفرانس هنرهای نمایشی شهر نایروبی باشد. علاوه بر آن یک بحث جمعی پنل محور در مورد موضوع «شهروندی هنری» با شرکت کشور کنیا و کشورهای دیگری مانند سوئد، دانمارک، برزیل و آمریکا نیز در این رویداد هنری برگزار می‌شود.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که حضور در کنفرانس هنرهای نمایشی ۲۰۲۲ برای عموم ساکنان شهر نایروبی آزاد است و افراد علاقه‌مند می‌توانند با تهیه بلیت در این رویداد هنری شرکت کنند.




مطالب مرتبط

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان، هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

نظرات کاربران