در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

درخشش هنرمندان تئاتر استان‌ها در چهلمین دوره جشنواره فجر

هفته گذشته بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور برگزیدگانش را شناخت و شهرستان‌ها سهم بزرگی در میان رتبه های برتر داشتند. نام هنرمندانی از کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، البرز، بوشهر و... در میان برگزیدگان اعلام شد و در این بین هنرمندان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس بیش‌ترین جوایز را با خود به خانه بردند و همه این‌ها نشان از انگیزه بالا و توانمدی هنرمندان سراسر این سرزمین دارد.

در هفته گذشته مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر روز سه شنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران تئاتری و حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های رقابتی نمایش‌های صحنه‌ای، تئاتر خیابانی،رادیوتئاتر و دیگر گونه‌های اجرایی این جشنواره نیز معرفی شدند و شهرستانها سهم بسیاری از جوایز را دریافت کردند. همچنین انتصاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، 75 اثر از ۲۱ استان در جشنواره ملی تئاتر پسامهر فارس، انتشار کتاب چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند، سامانه استقرار گروه های نمایشی کشور آماده ثبت درخواست تمدید، معرفی آثار برگزیده دومین جشنواره نمایشنامه خوانی «جوان» در آبادان،  کلنگ «تماشاخانه مهر» بر زمین مرودشت، معرفی برگزیدگان جشنواره تئاتر بناب، اهوازی ها جوایز تئاتر فجر را درو کردند و چهار تندیس رادیو تئاتر به هنرمند چهارمحال و بختیاری رسید، بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌ شود مشروح اخبار را ، روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

انتصاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمدحسین فائزی را به سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین منصوب کرد. قزوین در حکم دکتر محمد مهدی اسماعیلی خطاب به محمد حسین فائزی آمده است: نظر به شایستگی، تجارب ارزشمند و روحیه انقلابی و دینی جناب‌عالی، به موجب این حکم به عنوان «مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین» منصوب می‌شوید. محمد حسین فائزی متولد 1360 و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت است که از جمله سوابق اجرایی وی می توان به رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین، عضو شورای فرهنگ عمومی استان قزوین، مدیر مسئول خبرگزاری های ایسنا و ایکنا در منطقه خبری استان قزوین، عضو کارگروه پژوهش و فناوری و تحول اداری استان قزوین، معاون فرهنگی و آموزشی جهاد دانشگاهی استان قزوین، رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قزوین و مدیر بخش های مختلف چند دوره نمایشگاه بین المللی قرآن اشاره کرد. پیش از این محمد حسین اسماعیلی عهده دار این مسئولیت در استان قزوین بود

 

75 اثر از ۲۱ استان در جشنواره ملی تئاتر پسامهر فارس

هفتاد و پنج اثر نمایشی از بیست ویک استان کشوردر بیست و یکمین جشنواره سراسری تئاتر پسامهر شرکت دارند. با اعلام فراخوان از اول آذر تاکنون ۷۵ اثر نمایشی در بخش صحنه ایی بامراجعه به سایت و پر کردن فرم ثبت نام و بارگذاری فیلم آثارخود جهت شرکت درجشنواره اعلام حضور کرده‌اند. این آثار پس ازانتخاب توسط هیات داوران بازبین به بخش اصلی جشنواره راه پیدا می‌کنند. دراین دوره هنرمندان تئاتر فارس با۲۲ اثر بیشترین حضور را دارند و پس از آن به ترتیب استانهای اصفهان، کرمانشاه،تهران،آذربایجان شرقی،مرکزی،گیلان،خوزستان،همدان،آذربایجان غربی،خراسان رضوی،لرستان،ایلام،کهگلویه و بویراحمد،کردستان،هرمزگان،خراسان جنوبی،گرگان،قزوین،زنجان هستند.

 

انتشار کتاب چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند

«چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند» که حاصل پنج سال پژوهش و مستندنگاری (1394 الی 1399) است به قلم جمال نامبردار  و از سوی انتشارات نمایش به چاپ رسیده است. این کتاب که در ۱۲ فصل به تاریخچه هشت دهه فعالیتهای تئاتر و سینمای شهرستان دماوند اشاره دارد با عنوان «چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند» تاریخ هنر دماوند در قرن اخیر را روایت می‌کند. نامبردار در این کتاب به حضور هنرمندان این خطه در عرصه هنر تئاتر و سینمای کشور و شهرستان دماوند پرداخته و سعی کرده پیشینه غنی تاریخی،فرهنگی،مذهبی و... شهرستان دماوند را به مخاطب خود معرفی کند. کتاب «چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند» دارای فصول و بخشهای متعددی به شرح زیر است: ۱- پیدایش تئاتر و سینما، ۲- نمایشهای سنتی و آیینی(تعزیه و شبیه خوانی)و دماوند، ۳- گامهای نخستین تئاتر و سینما قبل از انقلاب اسلامی، ۴- تئاتر و سینمای دماوند قبل از انقلاب اسلامی، ۵- از بام ایران

 

سامانه استقرار گروه های نمایشی کشور آماده ثبت درخواست تمدید

به دلیل تقاضاهای متعدد از سوی هنرمندان استان‌های کشور ، امور هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی کشور  بر اساس جدول زمانبندی اعلام شده آماده پذیرش درخواست تمدید گروه های ثبت شده است و منقاضیان میتوانند با توجه به زمانبندی به سایت استقرار مراجعه و مدارک و اسناد خود را بارگذاری کنند. مرحله اول: از تاریخ 2 الی 6 اسفندماه 1400 ویژه متقاضیانی که از سال‌های 91 تا 94 پروانه ثبت گروه را دریافت کرده‌اند.  مرحله دوم: از تاریخ 7 الی 12 اسفندماه 1400، ویژه متقاضیانی که از سال‌های 95 تا 96 پروانه ثبت گروه را دریافت کرده‌اند.  مرحله سوم ویژه متقاضیانی است که از سال 97 تا کنون پروانه ثبت گرفته‌اند و زمان دقیق آن در سال 1401 متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

معرفی آثار برگزیده دومین جشنواره نمایشنامه خوانی «جوان» در آبادان

واحد نمایش حوزه هنری آبادان، به میزبانی مرکز فرهنگی شهید آوینی این شهرستان برای دومین بار، جشنواره نمایشنامه خوانی جوان را در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار کرد که در این جشنواره، گروه‌‌هایی از شهرهای جنوبی استان خوزستان همچون آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام خمینی(ره)، بندر ماهشهر و شهر چمران، به ارائه آثاری با مضامین اجتماعی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداختند. دور مقدماتی این جشنواره طی روزهای ۲۵ الی ۲۷ دی‌ماه برگزار شد و مرحله نهایی آن روز ۲۵ بهمن‌ماه جاری در مرکز فرهنگی شهید آوینی آبادان اجرا و در آن لیدا مورائیان، عباس ترتیفی، سیدوحید طباطبایی، مهدی گازری و علی دایلی به عنوان داوران این دوره مسابقه نمایش‌نامه خوانی به بازبینی آثار پرداختند.

 

 کلنگ «تماشاخانه مهر» بر زمین مرودشت

هم‌زمان با ایام دهه پرفروغ و مبارک فجر پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور مهندس جلال رشیدی نماینده شهرستان های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی، مهدی آقایی امام جمعه، دکتر علیرضا بیات پور معاون استاندار و فرماندار، حمید رضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، امین امرائی مدیر عامل پتروشیمی مرودشت، سرهنگ محمد رضا زارع جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج، ارسلان میرزایی معاون سیاسی امنیتی فرماندار، مهدی رنجبر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالصمد سلیمانی مسئول امور شهرستان های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اعضای شورای اسلامی، مسئولین انجمن های فرهنگی هنری، پیشکسوتان و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، آئین کلنگ زنی تماشاخانه مهر مرودشت برگزار شد. در این مراسم لوح تقدیر و هدیه ای از جانب مهندس جلال رشیدی به مدیر عامل پتروشیمی اهدا و از وی تقدیر شد و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نیز به منظور قدرشناسی از قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تکریم کردند.

 

معرفی برگزیدگان جشنواره تئاتر بناب

برگزیدگان بیست و دومین جشنواره تئاتر شهرستانی بناب بر اساس آرای هیات داوران جشنواره مشخص شدند و آرای هیات داوران بیست و دومین جشنواره تئاتر شهرستانی بناب متشکل از عبدالله محمدزاده ، محمدحسین داودی و بهمن پورتقی در دو بخش بخش تئاتر خیابانی، بخش صحنه ای اعلام شدند. هیات داوران با توجه به نمایش های ارائه شده در بیست و دومین جشنواره تئاتر شهرستانی بناب ، نمایش های حکایت شیرین و تا شب تاب ها را برای حضور در جشنواره استانی به دبیرخانه جشنواره پیشنهاد شدند.

 

اهوازی ها جوایز تئاتر فجر را درو کردند

آئین اختتامیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت برگزار و طی آن برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند که نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» و گروه تئاتر آماتور اهواز در بخش رقابتی صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موفق به کسب پنج جایزه از این جشنواره شد. هیات داوران در بخش رقابتی نمایش‌های صحنه‌ای «مسابقه بزرگ تئاتر فجر» جایزه برتر شامل تندیس جشنواره،دیپلم افتخار و جایزه نقدی در سه رشته شامل:کارگردانی،طراحی صحنه و طراحی حرکت را به مجتبی رستمی‌فر کارگردان نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» از اهواز اختصاص داد. هیات داوران در بخش طراحی نور نیز جایزه نفر برگزیده شامل تندیس جشنواره،دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به ایمان نخلستانی طراح نور همین نمایش یعنی «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» از اهواز اهدا کرد.

 

چهار تندیس رادیو تئاتر به هنرمند چهارمحال و بختیاری رسید

نمایش «مافگه» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی زهرا اسماعیلی کرانی در بخش رادیو تئاتر چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت که موفق به کسب چهار عنوان برتر در بخش بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و کار برگزیده از جشنواره چهلم شد. دیپلم افتخار «بازیگری زن» برای بازی  «الهه علیزاده» در نمایش «مافگه»  دیپلم افتخار نویسندگی و کارگردانی برای زهرا اسماعیلی کرانی برای نگارش و کارگردانی نمایش مافگه تعلق گرفت. همچنین هیات داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار  اثر برگزیده جشنواره چهلم را به نمایش «مافگه» به تهیه کنندگی زهرا اسماعیلی کرانی از چهارمحا و بختیاری اهدا کرد

 




مطالب مرتبط

با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد
با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد

بر اساس آمار منتشر شده، 480 گروه نمایشی و 5719 هنرمند، در 32 جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای که از 6 آبان تا 3 آذر 1402 برگزار شد، حضور داشتند. این عددها، نشانگر شکسته شدن رکورد مشارکت در این رویداد بزرگ هنرهای نمایشی کشور است.

|

دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است
دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است

رضا یاوری، هنرمند تئاتر زنجان و دبیر اجرایی سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر این استان، با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است، می‌گوید برگزاری کارگاه آموزشی با حضور استادان مجرب باعث رشد و جهش قابل‌توجهی در تئاتر استان خواهد شد.

|

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران