شاخصهای انتخاب آثار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به روایت ناصر آویژه
نمایشهای منتخب جشنواره همدان کیفیت بالایی دارند
ناصر آویژه، عضو هیئت انتخاب آثار بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان از کیفیت بسیار خوب آثار بخش نوجوان و خیابانی این دوره از جشنواره خبر داد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، ناصر آویژه، عضو هیئت انتخاب بخشهای خیابانی، کودک و نوجوان بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره معیارهای انتخاب آثار این دوره، گفت: خلاقیت، نوآوری، جذابیت و استاندارد بودن آثار، از مهمترین مباحثی بود که در این دوره بر آن تأکید داشتیم.
او افزود: در بخش نوجوانان، آثاری که قابلیت طرح موضوعات مربوط به این گروه سنی را داشتند و بهدرستی توانستهاند مباحث ویژه آنها را مطرح کنند، انتخاب شدند. در بخش خیابانی نیز آثاری که چارچوبهای موردنظر در بخش خیابانی را داشتند، انتخاب شدند و آثاری که صرفاً از شکل صحنهای به خیابانی تغییر پیدا کرده بودند و اساساً ساختار جابهجایی و کار در فضاهای خیابانی را نداشتند، از اولویت انتخاب کنار گذاشته شدند.
عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: خوشبختانه امسال در بخش کودک و نوجوان آثار خوبی را شاهد بودیم. البته از آنجایی که جشنواره سال گذشته برگزار نشد، تعداد نمایشها به لحاظ کمی، بسیار بالا بود.
آویژه بخش نوجوان را نیز دارای کیفیتی خوب خواند و اظهار کرد: به نظرم در بخش نوجوانان کیفیت بسیار خوبی را شاهد بودیم و آثار زیادی در این بخش با معیارهای هیئت انتخاب تطبیق داشت. از جمله مباحث مهم در این بخش جدی گرفتن مخاطب بود؛ بنابراین آثاری که نگاه سهلالوصول به گروه کودک و نوجوان داشتند و اساساً مخاطب را ساده دیده بودند، انتخاب نشدند. در بخش خیابانی نیز برخی از نمایشهای این دوره دارای جذابیت و نوآوریهای قابلتوجهی هستند، بنابراین بهطورکلی میتوان آثار جشنواره را نسبتاً خوب برآورد کرد.
این کارگردان و بازیگر باسابقه نمایش کودک و نوجوان، برگزاری جشنواره را عامل مهمی در رشد هنری گروههای نمایشی خواند و گفت: جشنواره قطعاً کمک میکند تا همه گروههای هنری، در یک مکان و زمان مشخص دور هم جمع شوند و از آثار یکدیگر دیدن کنند. تا قبل از همهگیری کرونا، این روند با حضور گروههای خارجی و بخشهای بینالمللی همراه بود که باعث آشنایی هنرمندان با فضای تئاتر روز جهان و شناخت تکنیکها و نگاههای این بخش میشد؛ البته امیدواریم که با پایان یافتن این همهگیری مجدداً شاهد این روند باشیم. به نظرم در مجموع میتوان گفت که جشنواره یک پویایی خاص دارد که تأثیر آن تا سالها بعد نیز ادامه پیدا میکند.
عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: معمولاً برخی از جشنوارههای تئاتری ما بدون داشتن افق روشن برگزار میشوند؛ برای همین در یک سال آثار باکیفیت دیده میشوند اما در سالی دیگر اینگونه نیست. به نظرم برای رشد کیفیت متعادل در برنامههای جشنوارهای ما باید برنامهریزی طولانیمدت داشته باشیم.
آویژه افزود: در راستای برنامهریزیهای بلندمدت، اگر دبیر جشنواره، در دوره زمانی بیشتری چنین مسئولیتی را بر عهده داشته باشد، بسیار خوب است زیرا در این صورت افراد میتوانند با ثبات بیشتر به برنامهریزیهای سال آینده توجه کنند و استانداردهای خاصی را موردتوجه قرار دهد.
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتمادبهنفس فرزندان ایرانزمین از طریق نمایش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمانها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار میشود.
مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را میتوانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.