آناهیتا غنیزاده:
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جایگاه ملی و بینالمللی خود را به دست آورده است
عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: این جشنواره جایگاه خود را در داخل و خارج از کشور به دست آورده و میتواند تأثیرات بسیار جدی و مثبتی، بر جامعه هنرمندان و مخاطبان به دنبال داشته باشد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر بینالمللی کودک و نوجوان همدان، آناهیتا غنیزاده، عضو هیئت انتخاب بخشهای خردسال، تئاتر فراگیر و نمایشهای آیینی و سنتی در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، درباره طراحی بخشهای تازه در این رویداد، گفت: بهرغم شرایط پیچیده دوران کرونا، خوشبختانه با آثار نسبتاً باکیفیتی در بخشهای مختلف جشنواره روبهرو بودیم که اساساً بسیار قابلتأمل بودند.
او افزود: بخش فراگیر جشنواره سبب شد که نمایشهای خوب هنرمندان این عرصه که برخی از آنها سالهاست در این حوزه مشغول به کار هستند، دیده شود؛ بنابراین به نظرم شکلگیری این بخش مجزا کمک خواهد کرد تا این هنرمندان فضای بیشتری برای ابراز تواناییهای خود داشته باشند و با انگیزههای بیشتر و جدیتری به فعالیت خود ادامه دهند.
عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان تصریح کرد: حضور بخش آیینی و سنتی و نمایشهای اصیل ایرانی نظیر نقالی، خیمهشببازی و ... برای اولین بار در جشنواره امسال گنجانده شد که حتماً میتواند در شناخت و آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین کودک و نوجوان با این شیوههای نمایشی مهم و مؤثر، تأثیرگذار باشد. در بخش نقالی دو نکته بسیار قابلتوجه به شمار میرود که باید به آن توجه کرد؛ یکی از این نکات مربوط به حضور و شرکت گروههای هنری از شهرهای مختلف و از نقاط گوناگون کشور است و نکته دیگر مربوط به حضور صددرصدی شرکتکنندگان کودک و نوجوان در این بخش است که به نظر من بسیار ارزشمند و قابل تشویق است. به همین دلیل طرح رقابت میان آنان، برای ما در هیئت انتخاب بسیار چالشبرانگیز بود؛ بر همین مبنا نیز، در نهایت خوشبختانه با پیشنهاد اضافه شدن تعداد بیشتری از ظرفیت جشنواره و حضور کودکان و نوجوانان در این بخش موافقت شد.
غنیزاده، حذف نگاه رقابتی از جشنواره کودکان و نوجوانان را یک ضرورت خواند و گفت: یکی از دغدغههای همیشگی من مسئله رقابتی بودن این جشنواره است زیرا رقابت نهتنها نتیجه مثبتی در روند فعالیت گروهها به دنبال ندارد، بلکه گاهی باعث تخریب نیز میشود.
او ادامه داد: با توجه به اینکه سالهاست که کار آموزشی انجام میدهم و با کودکان در ارتباط هستم، بارها اثرات مخرب رقابت را در چنین فضاهایی بر کودکان دیدهام، بنابراین بسیار خوشحال میشوم که این رویداد بسیار مهم و باارزش نیز به سمت عبور از رقابتی شدن حرکت کند؛ البته امیدوارم که این نگاه و عبور از رقابت بهتمامی بخشهای مرتبط با کودکان و نوجوانان، از جمله آموزشوپرورش نیز تسری پیدا کند.
این هنرمند باسابقه در عرصه نمایش کودک و نوجوان پیشنهاد داد: برای عبور از نگاه رقابتی در روند برگزاری جشنواره، میتوانیم آثار اجرایی این حوزهها را در طول یک سال بررسی کنیم تا آثار منتخب قبل از جشنواره مشخص شوند. در واقع با این دیدگاه مخاطبان بر روی صحنه کارهای باکیفیتتری را خواهند دید، زیرا گروهها میدانند که در حین اجرای کار برای عموم موردتوجه هیئتداوران و جشنواره قرار دارند. از سوی دیگر با این دیدگاه رقابت از جشنواره به شکل مناسب و کاملاً عادلانهای حذف خواهد شد. البته بدیهی است که این نوع اقدامات نیازمند یک شرایط کاملاً نرمال و حمایت متولیان و مسئولین است که متأسفانه حداقل طی دو سال اخیر و به دلیل همهگیری بیماری کرونا، میسر نشده است.
غنیزاده ادامه داد: در واقع کرونا به بدنه هنر تئاتر آسیبی جدی وارد کرد و سبب شد که برخی از گروههای تئاتری نیز در این دوره از جشنواره نتوانند به شکل دلخواه ظاهر شوند. البته برخی از آثار علیرغم مشکلاتی که داشتند، دارای کیفیت مناسبی برای ارائه بودند بنابراین ما نیز برخی کمبودها را که امکان پوشش آن طی یک ماهونیم فاصلهای که تا جشنواره در پیش رو داریم، وجود داشت، کمرنگ دیدیم.
او درباره معیارهای اصلی انتخاب در این دوره از جشنواره گفت: بدیهی است که در روند داوری نکات ذکرشده در فراخوان برای ما نیز حائز اهمیت بود اما در کنار تمام مباحث مطرحشده، ما سعی کردیم که بر کیفیت تمرکزی جدی داشته باشیم. در وهله بعدی نیز ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که مخاطب و گروه هدف خود را بهخوبی میشناسند.
غنیزاده برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را یک رویداد مثبت و قابل دفاع خواند و گفت: به نظرم هنر تئاتر به حدی در جامعه ما مهجور است که هر نوع حرکتی در این راستا پسندیده و قابل دفاع است. در واقع هر نوع اقدامی که بتواند این هنر را به جامعه بشناساند و بستری برای دیده شدن آن ایجاد کند، قابل احترام و دفاع به شمار میرود.
عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان تأکید کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان تا قبل از شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که پس از آن بر جهان حاکم شد، جایگاه بسیار خوبی در سطح بینالمللی به دست آورده بود و ما شاهد حضور گروههای تئاتری خوب از کشورهای متعدد و برگزاری کارگاههایی بسیار با محتوا بودیم؛ بنابراین میتوان گفت که این جشنواره جایگاه خود را چه در داخل و چه خارج از کشور به دست آورده است و میتواند تأثیر بسیار جدی و مثبتی چه بر جامعه هنرمندان و چه مخاطبان به دنبال داشته باشد.
غنیزاده خواستار حمایت بیشتر و همبستگی در روند برگزاری جشنوارههای تئاتری کودکان و نوجوانان شد و گفت: به نظر من حمایت از جمله مباحثی است که جای خالی آن بهشدت در کشور ما احساس میشود؛ زیرا با حمایت و همبستگی دستاندرکاران در بخشها و شاخههای مختلف، میتوانیم به جای حرکتهای موازی، یک اتفاق مثبت و کاملاً منسجم را شکل دهیم.
او خاطرنشان کرد: جشنواره کودک و نوجوان جدا از کانون پرورش فکری، انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، آموزشوپرورش و ... نیست، بنابراین لازم است که همه متولیان امر وارد عمل شوند و با همیاری در این عرصه عمل کنند؛ زیرا در این صورت میتوانیم با همراهی یکدیگر، یک زیرساخت مناسب در این عرصه ایجاد کنیم و اتفاقی را شکل دهیم که در طول سال ادامه پیدا کند و مختص یک زمان خاص نباشد. به نظرم همکاری همهجانبه دستگاهها و مسئولان مختلف، حتی میتواند به جذب سرمایهگذاران و حضور مناسب آنان در عرصه فرهنگ، هنر و تئاتر نیز منجر شود.
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتمادبهنفس فرزندان ایرانزمین از طریق نمایش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمانها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار میشود.
مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را میتوانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.