در حال بارگذاری ...
دولت انگلستان دسترسی رایگان به تست سریع کووید ۱۹ را قطع نکند

مخالفت اتحادیه‌های هنری انگلیس با طرح جدید بوریس جانسون

ایران تئاتر: اتحادیه‌های هنری انگلیس و فعالان تئاتر ضمن مخالفت با تصمیم دولت انگلستان مبنی بر لغو دسترسی رایگان به تست جریان جانبی کووید ۱۹ از بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا خواستند امکانات لازم برای آزمایش سریع ویروس کرونا را مانند قبل به صورت رایگان در اختیار افراد فعال در عرصه هنرهای نمایشی قرار دهد.

به گزارش ایران تئاتر تصمیم اخیر دولت انگلستان مبنی بر پایان استفاده از تست جریان جانبی کووید ۱۹ مخالفت اتحادیه‌ها و اصناف هنری بریتانیا را به همراه داشته است. دولت انگلستان به تازگی طرحی را با نام «زندگی کردن با ویروس» معرفی نموده که از روز ۲۴ فوریه یعنی پنجشنبه گذشته (مصادف با 5 اسفند ماه) اجرایی شده است. بر اساس این طرح افراد مبتلا به کووید ۱۹ دیگر به لحاظ قانونی الزامی برای قرنطینه و جداسازی خود از دیگران ندارند. علاوه بر آن دسترسی رایگان به تست جریان جانبی کووید ۱۹ نیز از  انتهای ماه فوریه پایان می‌یابد. تست جریان جانبی یکی از انواع تست‌های موجود برای شناسایی ویروس کرونا در بدن افراد است که نتیجه آن در مدت زمان کوتاهی مابین پنج تا پانزده دقیقه مشخص می‌شود. از همین رو این تست به آزمایش سریع یا تست سریع ویروس کرونا نیز مشهور است.

 

مخالفت اتحادیه‌ها و اصناف هنری انگلیس با تصمیم دولت

تصمیم دولت انگلستان مبنی بر لغو دسترسی رایگان به تست جریان جانبی کووید ۱۹ اعتراض اتحادیه‌های هنری و اصناف فعال در عرصه هنرهای نمایشی انگلیسرا به همراه داشته است. این اتحادیه‌ها هشدار داده‌اند که پایان تست جریان جانبی کووید ۱۹ تهدیدی جدی برای ایمنی هنرمندان و سایر افراد دخیل در اجراهای زنده است و کارکنان آسیب‌پذیر تئاتر را با خطر اساسی مواجه می‌کند؛ از همین رو این تست باید همچنان به شکل رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در اختیار فعالان عرصه هنرهای نمایشی قرار گیرد.

اتحادیه صنف هنرمندان فعال در هنرهای خلاق بریتانیا که با نام Equity  شناخته می‌شود و از بازیگران، کارگردانان، طراحان، مدیران صحنه، خوانندگان و سایر اجراگران این عرصه تشکیل شده است، پس از اجرایی شدن طرح جدید دولت انگلستان هشدار داد که لغو دسترسی رایگان به تست جریان جانبی کووید ۱۹ فرایند بهبود و بازیابی تولیدات تئاتر در دوران پسا کرونا را به طور جدی تضعیف خواهد کرد و صنایع مرتبط با عرصه هنرهای نمایشی را به دوران همه‌گیری ویروس کرونا باز می‌گرداند. در واقع اعضای این اتحادیه معتقدند که طرح جدید دولت انگلستان قادر است تمام زحمات فعالان هنرهای نمایشی برای بهبود وضعیت تئاتر و سایر هنرهای صحنه‌ای در طول یک سال اخیر را به باد دهد.

اتحادیه صنف هنرمندان بریتانیا به این نکته اشاره کرده است که در میان فعالان تئاتر افرادی وجود دارند که ممکن است بدون هیچ علامتی به ویروس کرونا مبتلا باشند. بسیاری از این افراد به طور معمول تست کووید ۱۹ نمی‌دهند و از همین رو ممکن است بدون آنکه بخواهند ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنند. این موضوع نه تنها بر سایر افراد آسیب‌پذیر فعال در عرصه هنرهای نمایشی تاثیر جدی دارد، بلکه ممکن است به لغو تعداد بیشتری از نمایش‌های از پیش برنامه‌ریزی شده بیانجامد و زیان مالی و کاهش درآمد مجموعه‌های هنری را به همراه داشته باشد. حال آنکه رایگان بودن استفاده از تست جریان جانبی کووید ۱۹ این امکان را در اختیار مجموعه‌های هنری و گروه‌های تئاتر قرار می‌دهد تا بتوانند چنین افرادی را در میان خود شناسایی نمایند و از ضررهای جانبی جلوگیری کنند.

 

عبرت از گذشته برای اتخاذ تصمیم درست در آینده

اتحادیه صنفی BECTU که از افراد فعال در رسانه‌ها و صنعت سرگرمی انگلیس تشکیل شده است یکی دیگر از تشکیلاتی بود که در روزهای اخیر مخالفت خود با تصمیم دولت بریتانیا را به طور آشکار ابراز کرد. رئیس این اتحادیه یعنی فیلیپا چایلدز نیز مانند همتایان خود در سایر اتحادیه‌های صنفی مرتبط با هنرهای نمایشی لغو دسترسی رایگان به تست جریان جانبی کووید ۱۹ را برای هنرهای نمایشی ناخوشایند و زیانبار می‌داند. به اعتقاد او این اقدام یک تهدید واقعی برای عملکرد ایمن و مستمر سالن‌های نمایش و افراد حاضر در آن ایجاد می‌کند.

خانم چایلدز معتقد است: «برخی از فعالان تئاتر مانند آرایشگران و اجرا کنندگان گریم نمی‌توانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند و هنگام انجام کار در شرایط کاملا ایمن قرار بگیرند. این امر موجب افزایش خطر شیوع ویروس کرونا در سالن‌های تئاتر می‌‌شود و تولیدات نمایشی را در آستانه تعطیلی قرار می‌دهد. در صورت لغو نشدن این تولیدات نیز عوامل تولید آنها باید کار را با کارکنان کمتری ادامه دهند. در هر دو صورت عوامل تولید آثار هنری با زیان مواجه می‌شوند؛ چرا که اگر کارشان تعطیل نشود باید آن را با نفرات کمتری ادامه دهند و هر فرد به جای چندین نفر فعالیت کند تا جای خالی افراد غایب پر شود. به این ترتیب زنده نگه داشتن تولیدات نمایشی به فرایندی طاقت‌فرسا با ساعت‌های کاری فراوان تبدیل می‌شود.»

فیلیپا چایلدز در ادامه شرح دلایل مخالفت خود با تصمیم دولت بریتانیا تجربیات ماه‌های گذشته را یادآوری می‌کند: «برای اینکه تهدید ویروس کرونا را جدی بگیریم تنها کافی است به ماه دسامبر گذشته نگاه کنیم تا تاثیر مخرب شیوع کووید ۱۹ بر ادامه فعالیت سالن‌های نمایش را دریابیم. ادامه یافتن دسترسی رایگان به تست  جریان جانبی کووید ۱۹ می‌تواند به اجرای ایمن نمایش‌ها کمک کند و عدم اطمینان هنرمندان و عوامل تولید این آثار را کاهش دهد.»

 

درخواست حمایت از هنرمندان بدون حامی

نائومی پل معاون دبیرکل اتحادیه موسیقی‌دانان انگلیس نیز به عنوان یکی از فعالان عرصه موسیقی مخالفت خود با طرح جدید دولت انگلستان را ابراز نموده و هشدار داده است که لغو دسترسی رایگان به تست جریان جانبی کووید ۱۹ بر کار افراد فعال در اجراهای زنده از جمله نوازندگان و اجراگران تاثیر منفی خواهد گذاشت. او معتقد است که اکثر فعالان موسیقی کارفرما ندارند و افراد خویش‌فرما به شمار می‌روند. به همین دلیل آنها باید تمام هزینه‌های مربوط به تست ویروس کرونا را از جیب خود بپردازند. از سوی دیگر اگر تست کرونای این افراد مثبت باشد و ناچار شوند برای حفظ سلامتی همکاران خود به قرنطینه بروند و در اجرای برنامه‌های هنری شرکت نکنند، هیچ دستمزدی بابت لغو برنامه خود و پوشش دادن هزینه‌های مربوط به آن دریافت نخواهند کرد. به همین دلیل امکان استفاده از تست رایگان کووید ۱۹ نباید از آنها دریغ شود.

نائومی پل به این نکته اشاره کرده است که او و همکارانش در نامه‌ای به دولت انگلستان از بوریس جانسون خواسته‌اند تا امکان دسترسی رایگان به تست جریان جانبی کووید ۱۹ برای هنرمندانی نظیر فعالان عرصه موسیقی که قادر به دورکاری نیستند و در بسیاری از موارد نمی‌توانند فاصله اجتماعی را حفظ کنند یا به کار از درون خانه بپردازند، وجود داشته باشد. او همچنین از سایر اعضای اتحادیه‌های صنفی بخش هنر و فرهنگ بریتانیا خواست از طریق ایمیل با نمایندگان مجلس محل زندگی خود تماس بگیرند و از آنها بخواهند که از این خواسته حمایت کنند تا برخی از تصمیمات دولت در طرح جدید زندگی کردن با ویروس تغییر یابد.




مطالب مرتبط

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان، هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

نظرات کاربران