در حال بارگذاری ...
عضو هیئت داوران بخش تئاتر خیابانی و فراگیر مطرح کرد:

جشنواره کودک و نوجوان همدان به تئاتر مردمی عینیت می‌بخشد

بهمن صادق حسنی می‌گوید: هنرمندان عرصه تئاتر کودکان و نوجوانان توانسته‌اند، عموم مردم را درگیر تئاتر کنند، به همین خاطر می‌توان گفت که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به تئاتر مردمی عینیت می‌بخشد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بهمن صادق حسنی، عضو هیئت داوران بخش تئاتر خیابانی و فراگیر جشنواره بیست و هفتم، آثار این دوره را دارای رشد کیفی خواند و گفت: به نظرم آثار ارائه شده در بخش تئاتر فراگیر که مختص هنرمندانی با نیازهای خاص بود، بسیار خوب و با کیفیت بودند و ما آثار ارزشمند زیادی در این بخش دیدیم که قابل تحسین است. با توجه به تازگی این بخش، نمایش‌ها فراتر از حد انتظار من بود، زیرا به شدت آثار خوبی دیده ‌شد تا جایی که حتی می‌توان گفت که آثار این بخش، از سایر بخش‌ها نیز، بهتر هستند.

او افزود: در بخش تئاتر خیابانی نیز نمایش‌ها کیفیت خوبی داشتند و با وجود یک سال تعطیلی جشنواره و مشکلاتی که اپیدمی کرونا به وجود آورده، از دوره‌های قبل، چیزی کم نداشت و آثار سطح بالایی را شاهد بودیم که مایه خرسندی است.

عضو هیئت داوران بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره معیارهای داوری بیان کرد: نشاط اجتماعی از جمله مباحثی بود که در اولویت‌ ما قرار داشت و هیئت داوران به آن توجه داشتند؛ بنابراین ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که بتواند با کودک و نوجوان که مخاطب اصلی این آثار هستند، ارتباط برقرار کند.

صادق حسنی ادامه داد: ارائه یک مبحث و موضوع تازه نیز، یکی دیگر از معیارهایی بود که در روند داوری مورد توجه قرار گرفت. ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که بتواند موضوع و نگاه تازه‌ای را برای مخاطبان مطرح کند. در واقع برای ما مهم بود که آثار در بخش آموزش بتوانند تاثیرگذار باشند. تکنیک‌های تازه در اجرا نیز از دیگر مباحثی بود که در روند داوری به آن توجه شد؛ به همین خاطر سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که از شیوه‌های تازه و جدید اجرا نیز بهره برده‌اند.

او افزود: همانطور که می‌دانید جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان دارای اهداف مشخصی است که در شورای سیاستگذاری نیز بر آن تاکید می‌شود؛ بنابراین ما نیز در هیئت داوران بر کیفیت آثار تاکید جدی داشتیم. بدیهی است که هنرمندان باید برای اجرای یک نمایش با کیفیت، نگاهی جدی به کار داشته باشند و بتوانند بر مبنای شناخت کامل کودکان و نوجوانان وارد این عرصه شوند.

صادق حسنی بر لزوم شناخت دنیای کودکان و نوجوانان در روند کار هنری تاکید کرد و گفت: یک هنرمند عرصه تئاتر کودک باید بداند که چگونه می‌تواند با یک نمایش کاربردی کودک و نوجوان را وادار به تفکر کند. در واقع یک نمایش خوب، اثری است که بتواند مخاطب خود را به فکر فرو ببرد. البته این مبحث در دنیای تئاتر کودک و نوجوان نیازمند توجه به ابزارهایی متناسب با سن این گروه از مخاطبان است؛ بنابراین آثار این گروه باید بر اساس زبان و نیازهای آنان اجرا شود.

او، افزوده شدن بخش نمایش‌های آیینی و سنتی به جشنواره بیست و هفتم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظرم اجرای نمایش‌هایی با موضوعات فرهنگی کشورمان یک اتفاق بسیار خوب است، اما این مسئله نباید محدود به این حوزه باشد و ما باید در بخش‌های مختلف نیز با استفاده از فرهنگ و آیین‌های ملی خودمان و با بهره‌گیری از ادبیات نمایشی ایران وارد عمل شویم تا بتوانیم با کودکان ارتباط مناسب برقرار کنیم.

این بازیگر باسابقه عرصه تئاتر و سینما تاکید کرد: بدیهی است که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، یکی از برنامه‌های تاثیرگذار تئاتر ایران است و به دلیل گروه مخاطبان گسترده‌ای که دارد، می‌تواند شعار تئاتر برای همه را به خوبی انعکاس دهد.

صادق حسنی تصریح کرد: در طول برگزاری جشنواره تئاتر همدان بارها شاهد بوده‌ایم که علاوه بر کودکان و نوجوانان، بزرگسالان نیز با این جشنواره همراه می‌شوند، بنابراین می‌توان گفت که مخاطبان این جشنواره عموم مردم هستند که شکل مردمی‌تری به این رویداد نمایشی بخشیده‌اند و این جای خرسندی دارد.

او ادامه داد: دیدن اینکه مخاطبان ساعت‌ها پشت درهای سالن منتظر شروع نمایش هستند، بیانگر این امر است که هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان توانسته‌اند، عموم مردم را درگیر تئاتر کنند، به همین خاطر می‌توان گفت که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به تئاتر مردمی عینیت می‌بخشد و نظیر تئاتر خیابانی مریوان جزئی از خواسته‌ها و فرهنگ مردم شهر همدان شده است.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/  دنبال کنید.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند
گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند

محمدعلی (بهمن) صادق حسنی داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه ای راه ابریشم، بر این باور است که آثار شرکت‌کننده در جشنواره بهتر است تولیداتی نو باشند که پیشتر در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشد

|

نظرات کاربران