در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی

فرصتی برای شناخت متون جدید و هنرمندان جوان

سعید نظری در زمینه های کارگردانی ، بازیگری و همچنین طراحی صحنه و نور در تئاتر صحنه ای و خیابانی فعالیت داشته و در جشنواره های استانی، منطقه ای و ملی هم عناوین مختلفی را کسب کرده است و در حال حاضر مسئولیت تئاترشهر شیراز را بر عهده دارد.

سعید نظری از شهر شیراز با  «شصت دقیقه به وقت بارانی» در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی حضور دارد به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در قم با او گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

دلیل انتخاب این نمایشنامه توسط شما چه بود؟

نمایشنامه «شصت دقیقه به وقت بارانی» نوشته محمدرضا آریان فر از شیراز. در این نمایشنامه مسائل زیادی مطرح شده که می‌شود به انتخاب،تعهد،نیازمندی و خودفریبی اشاره کرد که همه‌ این مسائل به دلیل عدم ایمان مذهبی مناسب و قدرت تفکر مناسب به وجود آمده‌اند. شاید با ارائه این متن بتوانیم تلنگری به ذهن مخاطب بزنیم.

جشنواره ها چقدرمی تواند به رشد و توسعه  تئاتر در کشور کمک کند؟

به نظرم به صورت کلی جشنواره آخرین مرحله مجموعه فعالیت‌های هنری باید باشد ولی در مورد نمایشنامه خوانی برگزاری جشنواره می‌تواند به هنرمندان برای شناخت متون جدید و همچنین به هنرمندان جوان برای ابراز توانایی خود خیلی کمک کند.

در این جشنواره انتخاب نمایشنامه در محدوده  هشت نمایشنامه معرفی شده از سوی دبیرخانه میسر بود. آیا این شیوه را می پسندید یا بهتر می دانید انتخاب نمایشنامه از سوی گروه های نمایشی آزاد باشد؟ 

انتخاب متن از بین متون مشخص و محدود تجربه جالبی می‌سازد و برای کسی که بخواهد انتخاب کند یک چالش می‌سازد و یک فضای قضاوتی ایجاد می‌کند و افراد برای انتخاب متن مناسب باید ضمن بررسی همه‌ی متون سلایق و تفکراتشان را برای همه‌ی متون در معرض مقایسه بگذارند. شاید اگر بخش دیگری برای حضور کسانی که نمایشنامه‌های نگارش شده توسط خودشان را می‌خواهند کار کنند بوجود می‌آمد بهتر بود.

به نظر شما برای برگزاری با کیفیت جشنواره های نمایشنامه خوانی توجه به چه نکاتی توسط برگزار کنندگان و گروه های نمایشی ضروری است ؟

به نظرم مهم‌ترین نکته حضور جوانان و نگارش نمایشنامه‌های جدید است و خیلی مهم است که متون جدیدی که در یک جشنواره خوانش شده و کیفیت مناسب را دارند حتما و حتما به مرحله‌ی اجرای صحنه‌ی برسند.

آیا تاکنون در دیگر جشنواره های هنری رضوی نیز شرکت داشته اید؟ روند برگزاری این جشنواره هارا در سالیان اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

در چند دوره جشنواره در بجنورد حضور داشته‌ام. متاسفانه به دلیل شرایط جامعه جشنواره‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و از نظر کمی و کیفی دچار افت شده‌اند. به شکلی که که متاسفانه میزان تولید اثار فاخرو ماندگار کاهش یافته. بیماری کرونا هم که در سه سال گذشته رسما باعث تعطیلی گردیده است.

به نظر شما در اجرای یک نمایشنامه خوانی از چه امکاناتی می توان برای اجرای بهتر و تاثیر گذارتر بهره برد؟ حرکت و جابجایی ، استفاده از لباس و گریم ، نورپردازی خاص و... رادر اجرای نمایشنامه خوانی تا چه حد مفید یا مضر می دانید؟

در ایران نمایشنامه خوانی به چند روش انجام می‌شود.اولین و عمومی‌ترین روش این است که همه گروه کامل بر روی صندلی می‌نشینند و متن خود را می‌خوانند،در این روش توانمندی صدا و بیان بازیگر مورد اهمیت است. کارگردان می‌تواند از موسیقی برای فضا سازی بهتر استفاده کند. در روش بعدی خوانشگران در حالی که متن در دست دارند حرکاتی نمایشی(میزانسن وار با بازی)انجام می‌دهند. روش اجرایی که شاید دارای جذابیت‌های بصری بیشتری باشد روش برخوانی است که کاملا شبیه یک اجرای کامل می‌باشد.گریم،لباس،اکسسوار نورپردازی،دکور و حتی مدیا در این اجرا وجود دارد و تنها نکته این است که بازیگر فقط متن در دست دارد شاید در نظر گرفتن حال و هوای متن،مکان اجرا و نوع مخاطب در انتخاب روش اجرا تاثیر گذار باشد.

تا کنون در مسیر تمرین‌های نمایش خود با مشکل مهمی مواجه بوده اید؟ و چه حمایتهایی در شهر و استان از شما صورت پذیرفته است؟

به دلیل شرایط اقتصادی جامعه و مشکلاتی که بیماری کرونا برای جامعه و بخصوص هنرمندان ایجاد کرده،جمع کردن گروهی از هنرمندان به دور هم کار بسیار دشواری ست و باید شرایط کاری،اقتصادی و ایمنی همه‌ی گروه را در نظر گرفت که خود این مسائل برنامه ریزی تمرینات را بسیار مشکل می‌کند.متاسفانه در شهر ما هیچ حمایتی از سوی هیچ ارگانی از گروه‌های که برای شرکت در جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی اماده می‌شدند صورت نگرفت و بعد از اعلام نتایج نیز هیچ حمایت و حتی پیام تبریکی از سوی مسئولین انجمن نمایش و یا ادارات مربوطه صورت نگرفت.

ترکیب تیم اجرایی شما به چه صورت است؟ بیشتر از حضور جوانان استفاده کرده اید یا پیشکسوتان؟

در انتخاب خوانشگر برای نمایشنامه‌ که انتخاب شده بود ترکیبی از پیشکسوتان و جوانان با تجربه و جوانان کم تجربه را استفاده کردم که بتوانیم ضمن استفاده از تجربه پیشکسوتان، موقعیت تجربه‌ جدید برای جوانان علاقه مند را نیز ایجاد کنیم.

به عنوان هدایتگر این اثر افتخار کار با فرهاد ارشاد،مریم شکری،امید رهبر،سمانه کاظمی،شیرین جبرئیلی،مریم دهقان و صدف اتشی را داشتم که به عنوان خوانش‌گر در کنار بنده بودند. اقایان محمدرضا زارع شیرازی،محمد حسین صحرا پور حامد رئیسی،علیرضا حسینی و علی فربد و خانم‌ها ارزو کیانی و هانیه اسلامی و مریم حسن پور هم با عناوین مختلف در راستای تولید این اثر کمک رسان بودند.




مطالب مرتبط

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت علاوه بر افزایش تعداد طرح‌های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری نیز هستیم و استقبال و شور و حال ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

|

گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است
گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است

مهدی سیم‌ریز، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، با اشاره به محتوامحور شدن این رویداد، نمایشنامه را مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در هنرهای نمایشی دانست که باد مورد توجه قرار بگیرد.

|

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت 1403 منتشر شد.

|

نظرات کاربران