در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش مارادونا در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

در میدان جنگ ، کار فرهنگی می‌کنیم!

نمایش«مارادونا» از روز اول بهمن، با نویسندگی، طراحی و کارگردانی مهران رنجبر در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفته است.مهران رنجبر که پیش‌تر نمایش‌های «ریچارد سوم»، «استیوجابز» و «مارلون براندو» را در قالب مونوگرافیک روی صحنه برده است، در گفت‌‎وگو با ایران تئاتر با گفت: دوره شیوع بیماری‌ها و بخصوص همه‌گیری ویروس کرونا به نوعی یک جنگ محسوب می‌شود و ما اهالی هنر در وسط میدان جنگ با وجود خمپاره، موشک و... ایستادگی کردیم .

مهران رنجبر کارگردان و نویسنده «مارادونا» از علت انتخاب این اسم و کلیات نمایش گفت: بنده سال‌هاست که درگیر یکسری از نمایش‌‌های مونوگرافیک هستم که از ریچارد سوم شروع و با استیوجابز و  مارلون براندو و کریم لوژی ادامه یافتند که البته متن کریم‌ لوژی را نوشتم و کارگردان آن رضا بهرامی بود. اجرای نمایش مارادونا هم با دلیل و بهانه‌ مشابه مثل مونوگرافیک‌های قبلی انتخاب شد.

برای گفتن مانیفست‌ها و ایدئولوژی‌هایی در زمینه تولید محتوا و...، چون چندین سال ‌است که بر نمایش‌های مبتنی بر پژوهش تمرکز دارم، پیگیر نظریه‌هایی در تئاتر تحت عنوان درام‌لوژی تماشاگر هستم؛ یعنی در اجرا کار فیزیکی و شیمیایی انجام می‌دهیم و من چندسالی است که بطور علمی پیگیر این موضوع هستم و اتفاقی که در ذهنم داشتم درحال رخ دادن است و بدین دلیل به سراغ نمایش مارادونا که شخصیت مهمی در دنیا محسوب می‌شود، رفتم.

رنجبر در مورد مشکلات تئاتر خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکلات اهالی تئاتر حمایت نکردن نهادهای فرهنگی از نظر مالی و همراهی با هنرمندان برای اجرای نمایش‌هاست. مثلا خود ما در بخش خصوصی با پول شخصی خودم و با کمک سالار تهرانی تهیه‌کننده مارادونا  این نمایش را روی صحنه تئاتر بردیم و متکی به خودمان هستیم.

کارگردان مارادونا با اشاره به موضوع رونق تئاتر بدون بودجه خصوصی اضافه کرد: بدون حمایت مالی دولت نباید انتظار رونق تئاتر در کشور را داشته باشیم، چون چرخ اقتصادی در این حوزه از هنر باید بچرخد و بدون هزینه و سرمایه‌گذاری کردن نهادهای متولی تئاتر این اتفاق نخواهد افتاد. در سینما حمایت‌های زیادی از هنرمندان می‌کنند ولی از نظر بعضی‌ها تئاتر هنری بیهوده است؛ اما بالاترین میزان مخاطب و طرفدار را دارد همانند نمایش سجاد افشاریان یا نمایش‌هایی دیگر که از سوی تماشاگر حمایت شده است.

در ادامه  او اضافه کرد: با وجود ویروس ملعون کرونا و اُمیکرون همچنان حمایت‌های تماشاگر را داریم؛ در نمایش من سه بازیگرم سختی‌های بسیاری کشیدند ولی دست از تلاش برنمی‌دارند، وقتی در چنین حالتی وقت، هزینه، تحقیقات علمی و... را صرف نمایش می‌کنیم انتظار حمایت داریم.

مهران رنجبر وضعیت کنونی تئاتر را میدان جنگ خواند و گفت: در یکی از اجراهای نمایش مارادونا بازیگر صحنه متاسفانه دچار مصدومیت شدید شد و امکان ادامه بازی را نداشت و بنده جایگزین شدم، با وجود همه‌ چالش‌های موجود برای احترام به  تماشاگر و ارزش‌های حرفه‌ای اجرا را ادامه دادم. دوره شیوع بیماری‌ها و بخصوص همه‌گیری ویروس کرونا به نوعی یک جنگ محسوب می‌شود و ما اهالی هنر در وسط میدان جنگ با وجود خمپاره، موشک و... ایستادگی کردیم و همچنان با اپیدمی می‌جنگیم ولی برای برخی ارگان‌های مربوطه هیچ‌کدام از این سختی‌ها مهم نیست.

این کارگردان تئاتر از بازیگران نمایش مارادونا تمجید کرد و ادامه داد: میلاد معیری، مهدی یگانه و علیرضا عبدالکریم که سوپراستار نیستند ولی با بازی بی‌نظیرشان، تماشاگر را به وجد آورده است.

رنجبر از سبک آموز‌ه‌هایی که در مارادونا به کار برده است گفت: براساس آموزه‌های داستایوفسکی کار می‌کنیم و حدود چهارماه برای بازیگر، صوت و آوا، عوامل پشت صحنه، نور و ... وقت گذاشتیم.

همچنین وی اضافه کرد: بالاترین میزان علاقه‌مندی در ماجرای کرونا مربوط به حوزه تئاتر است و اتفاق‌های عجیبی در تئاتر رخ ‌می‌دهد و تماشاگر از تلاش‌های اهالی تئاتر آگاه است و به تماشای نمایش می‌نشیند؛ ولی متاسفانه تئاتر بسیار مهجور واقع شده، و هزینه‌های گزافی را صرف سینما می‌کنند که از نظر بنده بیهوده است.

مهران رنجبر در پایان سخنانش اظهار کرد: خروجی اندیشه‌ من در ۴۰سالگی، نمایش مارادونا است و از اوایل سال آینده وارد تمرین کار بعدی می‌شوم.

کارگردان نمایش مارادونا در آخر اظهار داشت: از هنرمندان و اهالی تئاتر می‌خواهم همچنان با وجود همه کاستی‌ها و دشواری‌ها، ادامه‌دهنده کار حرفه‌ای باشند و به مخاطب احترام بگذارند زیرا تئاتر مقوله‌ بسیار مهمی است.




نظرات کاربران