در حال بارگذاری ...
عضو هیئت انتخاب بخش اجرای کودکان و نوجوانان:

باید نگاه رقابتی را از جشنواره حذف کنیم

اجرای رقابتی جشنواره، باعث ضربه خوردن و ناراحتی بسیاری از کودکان و نوجوانان می‌شود و می‌تواند ساختار ذهنی آنان را درباره هنر و اساساً حضور در اجتماع دچار خدشه کند، بنابراین امیدوارم که در سال‌های آتی این نگاه که هم اکنون در دنیا نیز به آن توجه می‌شود، مدنظر قرار گیرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، الکا هدایت، عضو هیئت انتخاب بخش اجرای کودکان و نوجوانان (زیر ۱۸ سال)، تئاتر خردسال و تئاتر فراگیر، حضور مؤسسات مختلف در این رویداد را قابل توجه خواند و گفت: به نظرم کیفیت آثار در بخش تئاتر زیر ۱۸ سال از نظر کمی و کیفی بسیار خوب بود. اما برای من حضور مؤسسات مختلف و متعددی که در شهرهای مختلف ایران و در زمینه آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان فعال هستند، بسیار جالب بود؛ زیرا این مسئله خبر از میزان فعالیت بالای این بخش‌ها در استان‌های مختلف کشور دارد و برای من که سال‌هاست در حوزه آموزش تئاتر فعال و تدریس می‌کنم، مایه افتخار و خرسندی است.

او افزود: در روند ارزیابی و انتخاب آثار، متوجه شدم که مربیان مهدکودک‌ها نیز بسیار فعال شده‌اند. این نشان می‌‌دهد که دوره‌های آموزشی و کلاس‌هایی که برای آنان برگزار شده، کاملاً تأثیرگذار بوده؛ به همین خاطر در بخش‌های تئاتر خردسال نیز رشد کیفی آثار قابل لمس بود. البته اجراهای زیر ۱۸ سال در مقایسه با بخش خردسال، از کیفیت و رشد بالاتری برخوردار بودند.

عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره معیارهای انتخاب آثار گفت: امکان اجرای سیار آثار در بخش خردسالان از معیارهایی بود که به آن توجه ویژه داشتیم، زیرا باید این آثار قابلیت اجرا در فضاهای متعددی مانند مهدکودک‌ها، فرهنگسراها، مدارس و ... را داشته باشند. یکی از نکات مهمی که جدا از مباحث ساختاری آثار به آن توجه داشتیم، شناخت نیازهای کودک بود، بنابراین باید اثر ارائه شده، با توجه به مراحل رشد کودک، محتوا را در قالب مناسبی ارائه می‌کرد.

هدایت ادامه داد: در بخش تئاتر زیر ۱۸ سال نیز حضور خود نوجوانان یکی از مباحث اصلی بود، بنابراین باید اساس کار، در بخش‌هایی مانند موسیقی، بازی، اجرا و... توسط خود نوجوانان انجام می‌شد. البته که کارگردان در این آثار می‌توانست یک فرد بزرگسال باشد، اما حضور جدی و پررنگ گروه سنی زیر ۱۸ سال از جمله مباحثی بود که در روند انتخاب بر آن تأکید ویژه داشتیم.

این هنرمند عرصه تئاتر کودک و نوجوان، پیوند نزدیک‌تر هنرمندان تئاتر با نویسندگان را یک راهکار مهم در راستای رشد تئاتر کودک و نوجوان خواند و گفت: متأسفانه ما همچنان در عرصه متن و نمایشنامه‌نویسی با مشکل رو به‌رو هستیم، بنابراین آشتی اهالی تئاتر با دنیای ادبیات کودک و نوجوان یک اتفاق ضروری به نظر می‌رسد، زیرا ما آثار بسیار ارزنده و خوبی در این بخش‌ها داریم که با اقتباس می‌توانند به نمایشنامه‌هایی مناسب برای اجرا تبدیل شوند.

عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: به نظرم در راستای رشد نمایشنامه‌نویسی و متن در عرصه تئاتر نیاز داریم که هنرمندان عرصه نمایش بیشتر آثار برگزیده ادبیات کودک و نوجوان را دنبال کنند. در واقع ما باید در میان کتاب‌های برتر، نویسندگان بااستعداد و... به دنبال اثر نو باشیم، زیرا پیوند بین ادبیات و هنر تئاتر یکی از راه‌های مهم رشد در هر دو عرصه به شمار می‌رود؛ بنابراین باید تلاش کنیم که مرزهای بین هنرهای مختلف نظیر تصویرگری، ادبیات، تئاتر و... را کنار بزنیم و یک نگاه میان‌رشته‌ای و گسترده‌تر را دنبال کنیم.

هدایت افزوده شدن بخش‌های نمایش آیینی و سنتی و فراگیر را یک اتفاق مثبت در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خواند و گفت: افزوده شدن بخش‌های تئاتر سنتی و نمایش فراگیر به جشنواره یک اقدام بسیار ارزشمند و قابل تحسین است. در شرایطی که سالن‌های اندکی در سراسر کشور وجود دارند که اغلب در اختیار افراد خاصی هستند، افزوده شدن بخش‌هایی مانند نقالی، پرده‌خوانی، خیمه شب‌بازی و تئاتر فراگیر برای هنرمندانی با نیازهای ویژه، یک کار ارزشمند است؛ زیرا امکان حضور تمامی اقشار کودکان و نوجوانان را فراهم می‌سازد و شکل حضور ثابت برخی افراد را می‌شکند. در واقع این اقدام سبب شد که ما شاهد تعداد زیادی از آثار شیرین کودکان و نوجوانان در این بخش‌ها باشیم. این رویداد نمایشی ذوق و شوقی تازه را در این گروه‌های سنی ایجاد کرده است.

او خواستار حذف نگاه رقابتی از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شد و افزود: من به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بسیار امیدوار هستم، اما معتقدم که برای اجرای درست این رویداد، ضروری است که نگاه رقابتی را از این روند حذف کنیم و تقدیر و تحسین‌ها را به شکل یکسان برای تمام شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان مورد توجه قرار دهیم.

عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: اجرای رقابتی جشنواره، باعث ضربه خوردن و ناراحتی بسیاری از کودکان و نوجوانان می‌شود و می‌تواند ساختار ذهنی آنان را درباره هنر و اساساً حضور در اجتماع دچار خدشه کند، بنابراین امیدوارم که در سال‌های آتی این نگاه که هم اکنون در دنیا نیز به آن توجه می‌شود، مدنظر قرار گیرد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/  دنبال کنید.




نظرات کاربران