در حال بارگذاری ...
غزال علی حیدری کارگردان حاضر در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی:

نمایشنامه خوانی پله اول یک اجرای خوب است

غزال علی حیدری ، متولد۱۳۶۴ ، کارشناسی ارشد پژوهش هنر و کارشناس کارگردانی تئاتر است. از سال ۸۲ فعالیت هنری را در زمینه کارگردانی تئاتر، نمایشنامه نویسی، نمایش رادیویی ، بازیگری شروع کرده است.

 او مدرس تئاتر کودکان و نمایش خلاق است و چندین کار اجرایی با کودکان برای کودکان به روی صحنه برده است. علی حیدری تاکنون دو کتاب با عنوان‌های «بانویی در گوی شیشه ای» و «هرگز به صدای کمک یک زن، فورا پاسخ نده»، نوشته که توسط نشر ارشدان چاپ شده است. و سومین کتاب نیز با عنوان «از جنگل تا آشپزخانه» که دو نمایشنامه برای کودک و نوجوان است، به زودی منتشر خواهد شد .

غزال علی حیدری با نمایشنامه «شصت دقیقه مانده به وقت بارانی» به نویسندگی محمدرضا آریان فر از اصفهان در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی شرکت کرده‌است، به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در قم با او گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

 

دلیل انتخاب این نمایشنامه توسط شما چه بود؟

 فضای رئالیستی این نمایشنامه نوعی همذات پنداری عمیق بین خواننده و مخاطب ایجاد می کند. این نمایشنامه گویای افکار و عقاید انسان های مختلف در جامعه است. چند شخصیت گوناگون با افکار و عقاید مختلف و ناملایماتی که زندگی برای آنان رقم زده است و حالا دچار یک چالش برای رهایی از زندگی فرسوده خود هستند. آیا افکار فرسوده در آدم های قصه ، اجازه رهایی از بند اسارت را به آنان می دهد؟

 

نظر شما درمورد برگزاری جشنواره های نمایشنامه خوانی چیست؟ این جشنواره ها چقدرمی تواند به رشد و توسعه  تئاتر در کشور کمک کند؟

اولین پله  نمایشنامه خوانی و سپس اجراخوانی و بعد از آن اجرای صحنه ای است. نمایشنامه خوانی مقدمه و پله اول یک اجرای خوب است . به اصطلاح نوعی پیش درآمد اجرایی محسوب می‌شود که در درون خود تحلیل اثر ، شخصیت پردازی ، گره افکنی  و گره گشایی را دارد.  حالا باید با یک چیدمان ساده به فضای اثر وارد شویم و چه چیزی بهتر از این. بدون حاشیه و ساده ، دور از آلایش ، فضای دراماتیک اثر را با زبانی دیگر بیان کنیم.

 

در این جشنواره انتخاب نمایشنامه در محدوده هشت نمایشنامه ی معرفی شده از سوی دبیرخانه میسر بود. آیا این شیوه را می پسندید ؟

به نظر من شیوه جالبی بود و چارچوب متون نهایی در جشنواره برای ما مشخص شده بود . ضمن اینکه متون نوشته شده از نویسندگان برجسته کشورمان بودند .

 

به نظر شما برای برگزاری با کیفیت جشنواره های نمایشنامه خوانی توجه به چه نکاتی توسط برگزار کنندگان و گروه های نمایشی ضروری است؟

 در شرایط همه گیری کرونا ، تمام دشواری های اجرایی نمایش دوچندان خواهدشد. بنابراین تنها نقطه نظر من همکاری دوجانبه برگزار کننده جشنواره و سایر شهرستان‌ها است تا گروه‌های هنری بتوانند به راحتی از پلاتوها و یا سالن‌های آمفی تئاتر استفاده کنند‌.

 

به نظر شما در اجرای یک نمایشنامه خوانی از چه امکاناتی می توان برای اجرای بهتر و تاثیر گذارتر بهره برد؟

 اگر نمایشنامه خوانی یک پله بالاتر و به سمت اجراخوانی رود تا کارگردان ایده های ناب خود را حتی بصورت نمادگرایانه بتواند تا حدی در این شیوه ، پیاده کند شاید تاثیر آن بر مخاطب دوچندان شود.

 

 چه حمایتهایی در شهر و استان از شما صورت پذیرفته است؟

 به دلیل همه گیری کرونا بیشتر تمرینات گروه ما بصورت مجازی بود.  متاسفانه در زمان تمرینات ، دو نفر از اعضای گروه هم عزیزانشان را از دست دادند اما باز هم در تلاش بودیم که این کار  به  جشنواره برسد بنابراین در تلاطم روزهای سخت ، با صبر و شکیبایی تلاش کردیم تا کار به نتیجه برسد.

 

ترکیب گروه اجرایی شما به چه صورت است؟ بیشتر از حضور جوانان استفاده کرده اید یا پیشکسوتان؟

تیم اجرایی ما متشکل است از افراد تحصیل کرده در رشته های کارگردانی سینما و نمایش ونیز افراد جوان مستعد که علاقمند به اجراهای هنری و شرکت در کار جمعی برای القای هدفشان هستند.

گروه اجرایی بازی خیال تاکنون چندین اجرای تئاتر کودک را به روی صحنه برده است . ومتشکل از افراد با گروه سنی مختلف است. کودکان،نوجوانان و بزرگسالان در گروه ما حضور دارند که البته ما با گروه بزرگسال در این جشنواره شرکت کردیم .نقش خوانان زهرا یزدانی، احسان ایزدی، پروا خسروی،سحر مرواریدزاده و محبوبه قربانی هستند‌ .امید دارم در آینده راهی برای شرکت کردن کودکان و نوجوانان در اینگونه جشنواره ها باز شود تا بیشتر با سیره و روش زندگی بزرگان آشنا شوند و تلاش شود تا راه ارتباطی بانیان جشنواره با دیگر شهرها گسترده تر شود تا شرکت کنندگان در جشنواره با فراغ بال بیشتری به کار خود بپردازند. در پایان از حامیان،بانیان و مجریان این جشنواره کمال تشکر را دارم.




مطالب مرتبط

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت علاوه بر افزایش تعداد طرح‌های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری نیز هستیم و استقبال و شور و حال ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

|

گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است
گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است

مهدی سیم‌ریز، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، با اشاره به محتوامحور شدن این رویداد، نمایشنامه را مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در هنرهای نمایشی دانست که باد مورد توجه قرار بگیرد.

|

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت 1403 منتشر شد.

|

نظرات کاربران