در حال بارگذاری ...
یکی از سالن‌های نمایش تئاتر برادوی به نام جیمز ارل جونز نام‌گذاری شد

تقدیر از بازیگر ۹۱ ساله و سختکوش تئاتر

ایران تئاتر: به تازگی یکی از سالن‌های نمایش تئاتر برادوی نیویورک به جیمز ارل جونز تغییر نام یافت. این امر برای تقدیر از این بازیگر ۹۱ ساله آمریکایی صورت گرفته است.

به گزارش ایران تئاتر سالن تئاتر برادوی کورت که به سازمان شوبرت (Shubert) تعلق دارد، از این پس دیگر با نام کورت شناخته نمی‌شود و نام خود را به سالن تئاتر جیمز ارل جونز تغییر خواهد داد. سازمان شوبرت فرایند تغییر نام سالن تئاتر مذکور را در راستای تجلیل از این هنرمند کهنه‌کار تئاتر و همسو با برنامه‌ای که برای بزرگداشت بازیگران سیاه‌پوست در نظر گرفته شده است، انجام داد. در بیانیه رسمی سازمان شوبرت آمده است که این امر برای قدردانی از خدمات فراوان جیمز ارل جونز به تئاتر برادوی و کل جامعه هنری صورت گرفته است.

کمتر از یک سال قبل ائتلاف گسترده‌ای میان دست‌اندارکاران مجموعه تئاتر های برادوی اعم از صاحبان تئاتر، تهیه‌کنندگان، رهبران اتحادیه‌ها، طراحان، کارگردانان، مدیران، بازیگران و عوامل تولید آثار نمایشی شکل گرفت تا مجموعه‌ای از اصلاحات را در صنعت تئاتر و سالن‌های نمایش تئاتر برادوی نیویورک به منظور تضمین برابری، تنوع جنسی و نژادی، میزان دربرگیری و کیفیت دسترسی به هنرهای نمایشی پیاده کند. در همین راستا تعهداتی از سوی دست‌اندرکاران تئاتر داده شد که یکی از آنها نام‌گذاری تعدادی از سالن‌های نمایش تئاتر برادوی به افتخار هنرمندان سیاه‌پوست بود.

بر این اساس قرار بر آن شد تا سه سازمان شوبرت (Shubert)، جوجامسین (Jujmacyn) و ندرلندر (Nederlander) که مالک تعداد قابل توجهی سالن تئاتر برادوی هستند، دست کم نام یکی از تئاتر های برادوی خود را تغییر دهند و آن را به نام یکی از هنرمندان سیاه‌پوست نام‌گذاری کنند. پیش از این سازمان جوجامسین نام «آگوست ویلسون» را بر یک سالن تئاتر برادوی تحت مالکیت خود نهاده بود و اکنون نوبت به سازمان شوبرت رسیده است تا نام سالن تئاتر برادوی کورت را به «جیمز ارل جونز» تغییر دهد.

 

سابقه جیمز ارل جونز در تئاتر برادوی نیویورک

سالن نمایش کورت اکنون ۱۱۰ سال قدمت دارد و پیش از تغییر نام به افتخار جیمز ارل جونز با نام سازنده خود یعنی جان کورت که در سال ۱۹۲۹ میلادی از دنیا رفته بود، شناخته می‌شد. این سالن تئاتر در واقع آغاز راه جیمز ارل جونز در دنیای هنرهای نمایشی و تئاتر برادوی محسوب می‌شود. او که اکنون 91 سال دارد در اظهارنظر رسمی خود به مناسبت تغییر نام این سالن نمایش اعلام کرد: «من ۶۴ سال قبل هنگامی که در ابتدای راه قرار داشتم کار خود را در برادوی آغاز کردم و برای نخستین بار در این ساختمان ایستادم. در آن زمان برایم غیر قابل تصور بود که روزی نام من بر سر در این ساختمان قرار گیرد. چه خوب است که سفر من از آن زمان تا کنون الهام‌بخش تمام بازیگران مشتاق تئاتر باشد.»

جیمز ارل جونز در طول ۶۴ سال فعالیت هنری خود ۲۱ بار در تئاتر های برادوی ظاهر شد که دو عنوان از این آثار در همین سال تئاتر کورت که اکنون به افتخار او نام‌گذاری شده است، به روی صحنه رفت. او در سال ۱۹۶۹ میلادی جایزه بازیگر برگزیده تونی را برای حضور در نمایش «امید بزرگ سفید» دریافت کرد و ۱۸ سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۷ میلادی موفق به کسب همین جایزه برای بازی در نمایش «حصارها» شد. این بازیگر کهنه‌کار همچنین در سال ۲۰۱۷ میلادی جایزه ویژه یک عمر دستاورد هنری را از آکادمی تونی دریافت کرد.

در مجموع جیمز ارل جونز تا کنون موفق به دریافت ۳ جایزه تونی، ۲ جایزه امی، یک جایزه گرمی و یک جایزه گلدن گلاب شده است. علاوه بر آن او در سال ۲۰۱۱ میلادی جایزه ویژه یک عمر دستاورد هنری را از آکادمی اسکار دریافت کرد.   

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر تئاتر برادوی نیویورک از 41 سالن تئاتر تشکیل شده که ۴ مورد از آنها به نام هنرمندان زن و ۲ مورد نیز به نام هنرمندان سیاه‌پوست تئاتر نام‌گذاری شده است.  




مطالب مرتبط

نظرات کاربران