در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته ای که گذشت

وضعیت نارنجی تئاتر استان‌ها

ایران تئاتر : در هفته گذشته با خروج بیشتر استان‌ها از وضعیت قرمز کرونایی، تئاتر شهرستان ها هم از وضعیت قرمز خارج شد و برگزای جشنواره ها و اجرای عمومی تئاتر در استان‌ها رفته رفته رونق بیش‌تری می‌گیرد تا هنرمندان بتوانند از روزهای تلخ دوری از صحنه گذر کنند.

در هفته ای که گذشت، انتخاب هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی، درگذشت پیشکسوت تئاتر خراسان رضوی، معرفی آثار راه یافته جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی ایلام، تشریح بخش‌‌های نمایشی نخستین عهدواره چله مهدویت استان تهران، برگزاری سیزدهمین همایش نمایش پاکدشت، اسامی آثار راه یافته به جشنواره سراسری تئاتر پسامهر فسا، انتصاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اجرای هفت اثر نمایشی و دو کارگاه تخصصی در سردشت، تئاتر بچه‌های مسجد در شهر قدس و  تغییر زمان برگزاری جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر، بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌ شود مشروح اخبار را ، روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

انتخاب هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی

ترکیب هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی با برگزاری انتخابات داخلی مشخص شد .پس از برگزاری انتخابات داخلی اعضای هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی مشخص و طبق آر،اعضای هیات مدیره،اعضا به شرح زیر انتخاب شدند: بابک نهرین به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل انجمن، میرعباس خلیفه لو به عنوان عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل، محمد یوسفی زاده به عنوان عضو هیات مدیره و رئیس هیات مدیره. فرناز فتح راضی به عنوان عضو هیات مدیره و نائب رئیس هیات مدیره و  محسن عبدلی به عنوان عضو و خزانه دار هیات مدیره.

 

درگذشت پیشکسوت تئاتر خراسان رضوی

«سید محسن مصطفی‌زاده» هنرمند پیشکسوت مشهدی که اغلب او را به عنوان منتقدی چیره دست در عرصه تئاتر می‌شناختند به دلیل عارضه قلبی درگذشت.«سید محسن مصطفی‌زاده» نویسنده،شاعر،فعال عرصه انقلاب اسلامی و منتقد و نمایشنامه نویس تئاتر مشهدی عصر ۱۱ اسفند ۱۴۰۰به دلیل عارضه قلبی درگذشت.او را می‌توان یکی از چهره‌های برتر شعر و نویسندگی خراسان دانست. مصطفی زاده کمتر در محافل عمومی حضور می‌یافت و بیشتر سعی داشت در خلوت خود به تفکر و اندیشه‌ورزی بپردازد. او توانست آثاری،چون «الفبای حسن»،«حدیث ولایت مالک»،مجموعه اشعار و نمایشنامه‌های «محاکات» و «ابدال» را منتشر کند.یکی از ابعاد شخصیتی این هنرمند فقید که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت،بعد عرفانی شخصیت او بود. مصطفی‌زاده از شاگردان مرحوم آیت الله حق شناس بود و همچنین درس فلسفه را نیز نزد مرحوم سیدجلال آشتیانی فراگرفت.

 

معرفی آثار راه یافته جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی ایلام

از سوی هیات انتخاب پنجمین دوره آثار راه یافته جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی معرفی شدند. ۱۱ اثر از میان ۵۰ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره معرفی شدند.هیات انتخاب متشکل از سعید خیراللهی،حیدر رضایی و پژمان شاهوردی،پس از بازبینی ۵۰اثر ارسال شده به دبیرخانه،نمایش‌های منتخب را برای حضور در جشنواره که در تاریخ ۲۰ الی ۲۲ اسفند در شهرستان دهلران اجرا خواهد شد انتخاب کردند. اسامی نمایش های برگزیده بدون اولویت به شرح زیر است.

 

تشریح بخش‌‌های نمایشی نخستین عهدواره چله مهدویت استان تهران

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برنامه‌های سه بخش حوزه نمایش نخستین عهدواره چله مهدویت را تشریح کرد.نخستین عهدواره چله مهدویت دارای ۱۶ بخش است که سه بخش آن در حوزه هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.اولین بخش تئاتری این عهدواره نمایش‌های خیابانی و اجراهای محیطی است که دبیرخانه مرکزی آن در شهرستان شهریار قرار دارد. نمایش‌هایی که به موضوع مهدویت می‌پردازند و در اماکن عمومی،خیابان‌ها و معابر به نمایش در آمده‌اند،به این بخش راه پیدا می‌کنند. همچنین آثار محیطی که در فضاهای نامتعارف مثل ایستگاه بی‌آرتی یا لابی هتل و سالن ورزشی اجرا شده باشند نیز شامل این بخش هستند.آثاری که به بخش خیابانی و اجراهای محیطی راه پیدا می‌کنند تئاترهایی هستند که تحت شرایط عهدواره چله مهدویت معرفی می‌شوند در قالب اجرای عمومی که داشته‌اند رضایت مخاطب را جلب کرده‌اند. بخش نمایش‌های آیینی با ۴ زیرشاخه نقالی،شمایل گردانی،تعزیه و پرده‌خوانی نیز یکی دیگر از بخش‌های نمایشی نخستین عهدواره است. اگرچه در قالب این بخش نمایش‌ها با موضوع مهدویت کم است و ما تعزیه با موضوع مهدوی نداریم اما بیشتر مجالس قریب‌خوانی هستند.

 

برگزاری سیزدهمین همایش نمایش پاکدشت

سیزدهمین همایش نمایش پاکدشت به همت انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاکدشت،با اجرای ۵ اثر نمایشی از ۱۱ تا ۱۴ اسفندماه برگزار خواهد شد.گفتنی است،آیین اختتامیه سیزدهمین همایش نمایش فصل تئاتر پاکدشت روز ۱۴ اسفندماه ساعت ۱۴ در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره)برگزار خواهد شد.طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با حمایت انجمن هنرهای نمایش استان تهران، آثار منتخب همایش نمایش پاکدشت در قالب فصل تئاتر،اجرای عمومی خود را در این شهرستان آغاز می‌کنند.

 

اسامی آثار راه یافته به جشنواره سراسری تئاتر پسامهر فسا

یازده اثر نمایشی سراسر کشور،میهمان بیست و یکمین جشنواره سراسری تئاتر پسامهر می‌شوند و همانگونه که اعلام شده همگی با ارائه آداب،رسوم و لباس‌های محلی ویژه منطقه خود در آیین آغازین حضور خواهد داشت .هیات داوران انتخاب جشنواره یاد شده متشکل از سعیدرضاخوش شانس،افشین زارعی و سیدمهدی فرجامی است که پس از بازبینی ۷۵ فیلم تئاتر صحنه ایی،یازده اثر را به بخش مسابقه معرفی کردند.آیین آغازین شانزدهم و مراسم پایانی نیز ۱۹ اسفند ماه اجرا و نمایش‌های برگزیده،طی چهار روز به رقابت خواهند پرداخت. نیکومنش، آثار راه یافته را بدون در نظر گرفت اولویت و به ترتیب حروف الفبا اعلام داشت.

 

انتصاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان

طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان منصوب شد .طی حکمی از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،حجت‌الاسلام دکتر رضا کلاه‌کج به سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان منصوب شد.ریاست اداره امور کتابخانه‌های عمومی اهواز،ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز،مسؤولیت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خوزستان و همچنین امور خدمات رفاهی حوزه‌های علمیه از جمله سوابق دکتر کلاه‌کج است. تئاتر خوزستان با تجلیل از خدمات و تلاش های ماندگار دکتر محمد جوروند در حوزه فرهنگ و هنر و ارتباط موثر با اهالی تئاتر طی ۶ سال گذشته، انتصاب دکتر کلاه کج را برای حوزه فرهنگ و هنر استان خوزستان به فال نیک گرفته و این انتخاب را تبریک و شادباش می گوید.

 

اجرای هفت اثر نمایشی و دو کارگاه تخصصی در سردشت

برنامه اجراهای دومین جشنواره استانی تئاتر «رامان» شهرستان سردشت منتشر شد اجرای هفت اثر نمایشی و دو کارگاه تخصصی در سردشت. برنامه اجراهای دومین جشنواره تئاتر استانی «رامان» شهرستان سردشت که با حضور هفت گروه نمایشی از ۹ تا ۱۲ اسفندماه جاری در مجتمع فرهنگی هنری شهرستان سردشت برگزار می‌شود،منتشر شد. در بخش جنبی این جشنواره کارگاه‌ «هدایت بازیگر» توسط کریم علیخواه روز 10 اسفندماه ساعت 16 و کارگاه «دراماتورژی و تحلیل دراماتورژیک» توسط ابراهیم ابراهیمی در روز 11 اسفندماه ساعت 16 برگزار می شود.

 

تئاتر بچه‌های مسجد در شهر قدس

مساجد شهرستان قدس در استان تهران از ۵ تا ۱۳ اسفندماه جاری میزبان نمایش‌های حاضر در رویداد مردمی تئاتر بچه‌های مسجد هستند.این آثار نمایشی در مساجد قمر بنی هاشم(ع)،مسجد جامع،مصلی شهر،مسجد حضرت ابولفضل(ع)،مسجد صاحب الزمان(عج)و مسجد حضرت ولیعصر(عج)شهرستان قدس،بعد از نماز مغرب و عشا در مقابل نمازگزاران اجرا می‌شوند.سیدحسین فدایی حسین،نیما بیگلری و وفا طرفه بعنوان داوران این رویداد روز یکشنبه ۸‌ اسفندماه به تماشای این آثار می‌نشینند. نمایش‌های حاضر در «رویداد مردمی تئاتر بچه‌های مسجد» با محوریت ایران اسلامی و انقلابی در جهت ارتباط گیری هرچه بهتر مردم با انتقال پیام از طریق هنر تئاتر اجرا می شود.

 

تغییر زمان برگزاری جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر

با توجه به گسترش بیماری امیکرون و لزوم توجه به سلامت اهالی فرهنگ و هنر،بیست و چهارمین جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر که قرار بود در اسفند ماه جاری آغاز به‌کار نماید تا ۲۸ اردیبهشت ماه تا سوم خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تعویق افتاد.دبیر جشنواره اظهار امیدواری کرد بیست و چهارمین جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر را به دور از هرگونه بیماری و در فضایی صمیمی برای علاقمندان به فرهنگ و هنر برگزار نماییم.

 

 




نظرات کاربران