در حال بارگذاری ...
مروری بر هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی که در سال 1400 فوت کردند

فصل کوچ هنرمندان در آخرین سال قرن

ایران تئاتر : غم از دست دادن عزیزانمان تلخ‌ترین خاطره‌ای است که از این روزگار برایمان می ماند. سال ۱۴۰۰ آخرین سال قرن در حالی به پایان رسید که خیلی از بزرگان تئاتر را دیگر در میان خانواده هنر نمی بینیم.

دو سالی که گذشت برای همه مردم دنیا سخت و تلخ بود. در میان خبرهای غم انگیزی که روزانه هر کدام از ما به نوعی درگیرش می‌شدیم،خبر درگذشت یک هنرمند،تلخی این روزها را برایمان بیشتر هم می‌کرد. چهره هایی که برخی در مبارزه با ویروس کرونا این دنیا را ترک کردند یا به دلایل دیگری نامشان در میان سفرکردگان سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید.
بزرگان و هنرمندانی که با آنها همکاری کرده‌ایم، با آثارشان خندیده‌ایم و گریه کرده ایم ،آموخته‌ایم،بزرگ شده‌ایم و گاه،بیش از آن که در کنار عزیزانمان باشیم؛ کنار آنها بوده‌ایم. آن قدر به دیدن روزانه یکدیگر عادت کرده بودیم که پرکشیدن غیرمنتظره تک تک شان را باور نداشتیم و هنوز باور نداریم. روزهای پایانی سال برایمان فرصتی شد تا یادی کنیم از بزرگان هنر تئاتر که روزگاری چراغ تئاتر ایران با شور و شوق آنها روشن شد و امروز توانمندی‌هایشان،کوله بار پر از تجربه‌شان و همه آموزه‌هایشان بدرقه راه ما برای روشن ماندن این چراغ است.

در این مطلب یادی از هنرمندان درگذشته سال 1400 و خاطراتشان و آثار بیادماندنی شان خواهیم داشت :

 

بهزاد سیاه

بهزاد سیاه  هنرمند برجسته  آذربایجان شرقی (مراغه ) که متولد ۱۳۵۰ بود،او بیش از ۳۵ سال در این عرصه فعالیت درخشان داشت و در جشنواره‌های مختلف استانی و منطقه‌ای خوش درخشیده بود. وی چندی پیش و پس از پشت سر گذاشتن یک دوره بیماری، تئاتر کمدی «دن کامیلو» را کارگردانی کرد و به خاطر اخلاق نیکی که داشت، از محبوبیت خاصی در بین اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان برخوردار بود و در زمینه آموزش تئاتر نیز فعالیت داشت  و عضو شورای ارزشیابی تئاتر شهرستان بود که یکشنبه 9 فروردین بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت.

 

احمد گنجی

احمد گنجی، هفدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۴ در تهران متولد شد . این هنرمند در طول سال های فعالیتش در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، ایفاگر نقش های کلیدی مهمی در نمایش های رادیویی بود و مخاطبان رادیو او را با صدای آسمانی اش به یاد می آورند ، نسخه صوتی کتاب‌های هبوط، کیمیاگر، پیامبر، جاناتان مرغ دریایی و... از جمله کار‌هایی است که با صدای استاد گنجی منتشر شده است و صلح امام حسن (ع) که به همت ایران صدا تهیه شد از آخرین کار‌های او به حساب می‌آید . احمد گنجی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در سن ۵۶ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 

میثم مطهری

میثم مطهری متولد اردیبهشت سال ۱۳۶۳ و دانش‌آموخته دکترای مطالعات تئاتر از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و چند سال پیش رساله‌ ای جالب توجه نگاشت که در این دانشگاه تقدیر شد ، مطهری بیشتر در حوزه تحقیق و پژوهش فعالیت داشت و یکی از اعضای فعال و سختکوش کانون کارگردانان خانه تئاتر بود که در زمینه مسائل صنفی هم بسیار پیگیر بود همچنین او در سال ۱۳۹۶ نمایش «گرترود - روح پدر هملت» را در تالار مولوی روی صحنه برده بود.

مطهری مدت‌ها دچار عارضه کلیوی بود و سال‌ها پیش عمل پیوند کلیه انجام داد. ایشان تا حدود یک سال پیش شرایط جسمانی نسبتا خوبی داشت ولی در یک سال اخیر وضعیتش  تغییر کرد و بسیار بدحال شد تا اینکه متاسفانه ساعات اولیه بامداد روز، ۱۳ فروردین ماه درگذشت.

 

رحمت الله کرمی

رحمت الله کرمی از پرسنل و مدیران خدوم فرهنگی استان استان مرکزی بود  که پس از ابتلا به بیماری منحوس کرونا شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ به دیار حق شتافت.

 

محسن قاضی مرادی

محسن قاضی مرادی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان سال 1320 در تهران متولد شد. این هنرمند پیشکسوت کشورمان فارغ التحصیل مدرسه عالی مدیریت تهران است و در سال های پیش از بازیگری به عنوان معلم در آموزش و پرورش مشغول به کار بود. او در سینما و تلویزیون نقش‌های مختلفی را ایفا کرد و سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی از آخرین نقش آفرینی‌های اوست.

تله تئاتر «تصادفی» اولین تجربه تلویزیونی محسن قاضی مرادی در سال 65 بود و بعد از آن در چهار تله تئاتر دیگر مقابل دوربین رفت سپس بازی در سریال های تلویزیونی را تجربه کرد. او در سریال‌های بسیاری  مثل «هفت سنگ»، «شمعدونی»،«کت جادویی»، «کارگاه شمسی و مادام»، «روزگار جوانی» ، «من یک مستاجرم»، «دندون طلا» و… بازی کرد ، قاضی مرادی همچنین در فیلم های سینمایی چون «سگ کشی»، «قطعه ناتمام»، «خانه ای روی آب»، «یک بار برای همیشه»، «دایره زنگی »و... ایفای نقش کرده است . وی در روز ۲۵ فروردین ماه 1400 درگذشت.

 

محمدرضا حبیب‌زاده

محمدرضا حبیب‌زاده از هنرمندان باسابقه تئاتر لرستان و پیشکسوت تئاتر شهرستان کوهدشت بود که سال‌ها به تربیت علاقه‌مندان به هنر تئاتر می‌پرداخت ، وی در بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی و هنری، به‌ویژه جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه‌ای حضور داشت و آثار فراوانی از او به یادگار مانده است.

محمدرضا حبیب‌زاده همچنین ۲ دوره مسوول انجمن نمایش شهرستان کوهدشت در ادوار مختلف بود و یک دوره نیز جهت ارشاد و راهنمایی گروه منتخب نمایشی شهرستان، در جشنواره فجر حضور یافت .

او سالها از بیماری دیابت رنج می‌برد تا اینکه سرانجام، پنج‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ بر اثر سکته قلبی، دارفانی را وداع گفت و چشم از جهان فروبست.

 

مجید صادقی

مجید صادقی ، متولد ۱۳۴۸، دارای مدرک تحصیلی لیسانس تئاتر، سال‌های سال به عنوان کارگردان و نویسنده در تئاتر و صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول فعالیت بود

داستانی خروس، دست نوشته ها، مادر، داستانی پیرمرد و کوهستان، سریال سفر عشق، تله تئاتر عبور از شب و مستند گرنا دوال از سوابق کاری اوست . زنده یادمجید صادقی عناوین و افتخاراتی را در حوزه هنرهای نمایشی و تلویزیونی کسب کرد که می توان به می توان به جایزه بهترین مستند سازمان به خاطر مستند گرنا دوال، جایزه بهترین کارگردانی به خاطر مستند گرنادوال و اعزام به جشنواره میدان ایتالیا مستند گرنا دوال اشاره کرد . وی پس از مدتها در بستر بیماری بر اثر ایست قلبی، روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ از دنیا رفت.

 

افشین سلیمانپور

افشین سلیمانپور هنرمند و بازیگر تئاتر که ایفای نقش در نمایش‌های «تالاب هشیلان» و «خانه پدری» به کارگردانی نوشین تبریزی از جمله آخرین تجربه‌های بازیگری او در عرصه تئاتر بود. افشین سلیمانپور از اواخر دهه هفتاد وارد فعالیت‌های حرفه‌ای تئاتری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد. حضور در نمایش های «طعم آلوی جنگلی»، «گنجفه» و «شهر تنهایی من» و فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» از جمله تجربیات زنده یاد سلیمانپور در عرصه بازیگری بوده است  که شامگاه شنبه ۲۸ فروردین1400 درگذشت.

 

علیرضا موسوی

علیرضا موسوی، بازیگر جوان تئاتر در سن ۲۲ سالگی بر اثر عوارض ناشی از کرونا یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰درگذشت. نمایش‌های «مزا مزا»، «چند روایت مجهول و روزانه»، «همه درها به بیرون باز نمی‌شوند» از جمله کارهای این بازیگر بوده‌اند.

 

سیامک افسایی

سیامک افسایی کارگردان تئاتر و  بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. عموم مخاطبان سیامک افسایی را با بازی در سریال آنام  می شناسند. مرحوم افسایی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا به مدت ۱۰ روز در بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز بستری بود که متاسفانه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفت.

 

بیژن افشار

بیژن افشار بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون ایران بعد از چند روز دست و پنجه نرم کردن با بیماری کرونا در بیمارستان دار فانی را وداع گفت. این هنرمند که متولد ۱۳۳۳ بود برای دومین بار به کرونا مبتلا شده بود متاسفانه درمان وی بی‌نتیجه ماند و وضعیت جسمانی این هنرمند رو به وخامت گذاشت و در نتیجه عوارض بیماری کرونا صبح دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت. بیژن افشار از اعضای فعال انجمن بازیگران خانه تئاتر بود و علاوه بر تجربه بازی در نمایش‌های مختلف در سینما و تلویزیون ایران نیز حضور مستمری داشت. بیژن افشار در فیلم‌های سینمایی «مربای شیرین»، «قلب‌های ناآرام»، «در وجه حامل»، «خبر خاصی نیست»، «خیابان دیوار»، «پیچ جاده نمناک»، «تابو»، «تمشک» و مجموعه‌های «مختارنامه»، «شهریار»، «خواب بلند»، «پرواز در ارتفاع صفر»، «یلدا» و … بازی کرده و عضو خانه تئاتر بود. این هنرمند در نمایش‌های مختلفی از جمله خورشید کاروان به ایفای نقش پرداخته بود ، و قبل از ابتلا به بیماری قرار بود در آینده‌ای نزدیک مجدد روی صحنه برود.

 

جمعه لیاقت

جمعه لیاقت متولد 1329 شهرستان باغملک هنرمند پیشکسوت نمایش های میدانی و آیینی و مجالس تعزیه و شبیه خوانی باغملک پس از سکته قلبی و چند روز بستری بودن در بیمارستان روز چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه 1400 دارفانی را وداع گفت

زنده یاد جمعه لیاقت پیشکسوت نمایش های آیینی و میدانی بود که به صورت تجربی و نسل به نسل این گونه نمایش ها را اجرا می کرد ، وی در نمایش هایی چون «کمین و جرین» و «خرس بازی» و همچنین بازی های نمایشی که در دور همی ها و جشن ها برگزار می گردید نقش های بی شماری را ایفا می کرد که اکثر این نمایش های خیابانی و میدانی بر اساس یک طرح  و به صورت فی البداهه اجرا می شد ،

جمعه لیاقت در ایام سوگواری سید الشهداء در مجالس تعزیه و شبیه خوانی مسجد جامع شهرستان باغملک ایفای نقش می کرد و در سال های اخیر نیز تجربیات خود را در اختیار نسل جدید شبیه خوانی این هیئت قرار می داد

 

رحمت‌الله محرابی

رحمت‌الله محرابی نویسنده، کارگردان تئاتر و یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی سینما پس از  چند سالی مبارزه با بیماری قلبی، در سن 68 سالگی چشم از جهان فروبست

رحمت الله محرابی متولد 1332 و فارغ التحصیل کارشناسی ادبیات دراماتیک بود. او علاوه بر تالیفاتی که در عرصه تئاتر از خود بجای گذاشت، یکی از مدیران شناخته شده عرصه فرهنگ و هنر بود و طی سال‌ها حضور خود منشاء خدمات بسیاری در این عرصه بود

زنده‌یاد محرابی در طول سال‌ها فعالیت خود در عرصه فرهنگ و هنر، دبیری جشنواره‌های مهمی همچون؛ جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی تربیتی رشد، جشنواره نرم افزارهای چند رسانه‌ای، مدیرکل دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و همچنین مدیریت شبکه اطلاع‌رسانی رشد و دبیری شورای هنری وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت. مدیریت مجموعه فرهنگی سینمای آزادی و قائم‌مقامی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از دیگر مسئولیت های زنده یاد محرابی بود.

از جمله آثار مکتوب رحمت الله محرابی در عرصه تئاتر می‌توان به نگارش نمایشنامه «دشت خون» و کتاب «آموزش تئاتر» (ویژه مربیان) اشاره کرد.

این هنرمند فقید در عرصه سینما نیز در مقام تهیه کننده فعالیت داشت و از جمله آثار مطرح او می توان به فیلم‌های سینمایی «روی خط صفر» و «آخرین نقش» اشاره کرد.

 

میر مسعود بیگدلی

امیر مسعود بیگدلی متولد 1357 شهرستان اهواز، تئاتر را از سال 1369 در مقطع راهنمایی آغاز کرد و بسیار زود جذب فضای حرفه ای تئاتر اهواز شد و در آثار مختلفی به عنوان بازیگر حضور داشت و در ادامه در کسوت کارگردان آثار مختلف نمایشی را تولید و در جشنواره های مختلف ملی شرکت و جوایز متعددی را کسب نمود

از جمله آثار نمایشی او در مقام کارگردان به نمایش های «همه فرزندان خورشید»، «عاشق کشون»، «خورشید در آغوش باران»، «وقتی علاالدین چراغ جادو نداشت»، «سمفونی روی گدازه آتشفشان تلخ»، «چشمهایش آه و زمزمه»، «لیلا»، «می خواستم ببوسمت باران گرفت» و بسیار آثار دیگر می توان اشاره کرد

«نامیرا»،«شاهزاده و ساحره طناز»،«نیلوفر آبی» و تعدادی آثار دیگر حضور زنده یاد امیر مسعود بیگدلی در مقام بازیگر است. وی در روز پنجشنبه ۶ خردادماه ۱۴۰۰ در پی ابتلا به کرونا درگذشت

 

سیامک قطاعی

سیامک قطاعی برای مدتی در واحد تالارهای مجموعه تئاتر شهر فعالیت کرد. عضویت در گروه اجرایی پروژه موسیقایی «چند شب» نیز از دیگر فعالیت‌های او بود. قطاعی سابقه فعالیت در گروه‌های اجرایی تئاتر و موسیقی را در کارنامه خود داشت و در سال‌های اخیر،هم به عنوان راهنمای فرهنگی در مجموعه بنیاد رودکی و هم بخش حراست این بنیاد مشغول به کار بود که روز دوشنبه دهم خرداد۱۴۰۰،بر اثر سرطان،کالبد خاکی خود را ترک گفت.

 

رضا ملک ثابت

رضا ملک ثابت هنرمند تئاتر و سیما یزدی که به علت بیماری گرفتگی عروقی در بیمارستان شهید صدوقی یزد بستری شده بود  هشتم خردادماه، با وجود  تلاش بسیار کادر پزشکی و عمل‌های جراحی،طاقت نیاورد و دار فانی را وداع گفت

ملک ثابت سابقه بیش از سی سال فعالیت در عرصه هنر را در کارنامه خود دارد و از هنرمندان پیشکسوت و محجوب یزد به شمار می آید.

 

علی مرادخانی

علی مرادخانی سال ۱۳۳۷ در قم متولد شد. او فارغ التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه تهران است و از سال ۱۳۵۹ وارد کارهای اجرایی در حیطه هنری شد. نخستین سمت او مدیر کل تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهریور سال ۱۳۵۹ بود. بعد از آن او از سال ۱۳۶۳تا ۱۳۶۵ مدیرکل همکاری‌های سمعی و بصری و از سال ۶۵ تا ۶۷ مدیرکل آموزش فیلمسازی شد

مشاورت معاون سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های ۶۷ تا ۶۹ از دیگر سمت‌های علی مرادخانی بود

طولانی ترین سمتی که او را در خاطره فرهنگی ثبت کرده ، مدیریت مرکز سرود و آهنگهای انقلابی(بعدها مرکز موسیقی) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او به همراه افرادی همانند مرحوم فرید سلمانیان و ایرج نعیمایی، از سال ۱۳۶۹ سکان مدیریت موسیقی کشور را به دست گرفت. توسعه جشنواره موسیقی فجر که در دوره‌ای تا ۱۶ روز هم اجرا شد، طراحی و اجرای جشنواره موسیقی جوان، جشنواره فصلی موسیقی جوان، جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشنواره ذکر و ذاکرین و انتشار مجموعه ۹۶ ساعته از موسیقی نواحی ایران، طراحی و اجرای اولین جشنواره موسیقی پاپ، جشنواره بانوان (گل یاس) و جشنواره ملل مسلمان و نیز بنیان گزاری ارکستر ملی ایران با همکاری استاد فرهاد فخرالدینی از جمله اقدامات وی بود

دوره او با تحرک ارکستر سمفونیک تهران به رهبری زنده یاد فریدون ناصری و علاوه بر آن با دعوت از برخی از رهبران مهمان همانند لوریس چکناوریان، نادر مشایخی، منوچهر صهبایی و ایرج صهبایی... همراه بود

در دوره مدیریت مرادخانی که می‌توان او را از نظر زمانی مدیر رکورددار در مدیریت موسیقی در تاریخ ایران به شمار آورد، ایده خانه موسیقی عملیاتی شد. دفتر اولیه این نهاد مدنی اجتماعی ابتدا در اتاقی که مرکز موسیقی وزارت ارشاد در ساختمان خیابان مرجان مرکز موسیقی در اختیار هیئت موسس و هیئت مدیره اولیه قرار گرفت. ضمن آنکه مرادخانی در تمامی این سال‌ها جزو مشاوران ارشد این نهاد موسیقایی بود

سال ۱۳۸۳ مرادخانی از مرکز موسیقی وزارت ارشاد رفت و تنها عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت

بعد از آن او ایده اجرای موزه موسیقی را به شهرداری تهران داد و سپس خود مدیریت و راه اندازی آن را در سال ۱۳۸۷ بر عهده گرفت. این موزه زیر مجموعه شهرداری تهران است و در چند دوره جشنواره ایکوم معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت. در کنار سمت‌های مدیریتی علی مرادخانی سمت‌هایی چون عضو موسسین جشنواره فیلم فجر(۱۳۶۰)،عضو شورای طرح و برنامه شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران(۱۳۶۲)،مدیر چهارده دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر از سال ۶۹ تا ۸۲،مدیریت،طراحی و نظارت بر تولید ۹۶ ساعت آثار موسیقی نواحی ایران در انجمن موسیقی ایران(۱۳۷۵)،طراحی و مدیریت تولید و اجرای سمفونی عاشورا(خسوف)سال ۱۳۸۰،مدیر تولید سرود کتاب و سرود دانش برای کتابخانه ملی ایران و برای دایرة المعارف بزرگ اسلامی،مدیریت تولید آلبوم آثار قرآنی در سال ۱۳۷۵،عضویت در هیئت موسس و همچنین اولین هیئت مدیره بنیاد فرهنگی و هنری رودکی،ایجاد خانه هنرمند(اختصاص بخشی از منازل شخصی هنرمندان موسیقی به موزه شخصی)سال ۱۳۷۶،همکاری در تاسیس و مدیریت ارکستر موسیقی ملی با استاد فرهاد فخرالدینی،مدیر تولید مجموعه زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان(امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)،هم به چشم می‌خورد.

علی مرادخانی علاوه بر مدیریت موزه موسیقی دبیر تخصصی دو دوره جشنواره موسیقی شمسه (شهرداری تهران سال‌های ۹۰ و ۹۱) بود که  با شرکت حدود ۷ هزار نفر از هنرمندان جوان موسیقی این جشنواره در سطح محلات تهران برگزار شد.

او اوایل شهریور ماه ۱۳۹۲ از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به عنوان معاون هنری این وزارتخانه منصوب و تا سال 96 بر این سمت بود که صبح روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در تهران دارفانی را وداع گفت.

 

ابراهیم مطیعی

ابراهیم مطیعی متولد ۱۳۲۷ تهران و فارغ التحصیل دوره کارشناسی بازیگری و کارگردانی دانشکده هنرهای دراماتیک(دانشگاه هنر تهران)در سال ۱۲۵۲ در اداره برنامه‌های تئاتر استخدام شد. مطیعی دارای درجه ۲ هنری نمایش از شورای ارزشیابی عالی ارزشیابی هنرمندان کشور بوده است. از آثار وی می‌توان به یرما،خودکشی،خواستگاری،مضرات دخانیات،سیاوش،هفتمان درخت جادو،میراث،ضیافت،پله‌های یک نردبان،زورق سرگردان،پیک نیک در میدان جنگ،سیاه،ریل،غروب روزهای آخر پاییز،کالیگولا،استثناء و قاعده،پنچری،هرکول و طویله‌های اوجیاس،در مسلخ عشق و... اشاره کرد.

مطیعی در جشنواره هایی متعددی همچون جشنواره سراسر تئاتر ماه،جشنواره تئاتر استانی به طور متعد،جشنواره ملی تئاتر مرصاد،جشنواره منطقه‌ای قزوین،جشنواره منطقه‌ای سمنان،جشنواره تئاتر زندانهای سراسری ایران،جشنواره کشوری کارگری،جشنواره سراسری دانشجویان پیام نور و... به عنوان داور حضور داشته است. وی در استان هایی چون کرمان و سنندج به عنوان کارشناس هنرهای نمایشی خدمت کرده است.

وی در کرمانشاه نیز سمت های مدیریتی چون  مدیر مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی کرمانشاه ، رئیس اداره امور هنری ، دبیر شورای ارزشیابی و نظارت کرمانشاه ، مدیر هنرستان حوزه هنری کرمانشاه ، مسئول تئاتر حوزه هنری کرمانشاه ، مسئول بخش جنگ جشنواره تئاتر فجر  و عضو شورای مشورتی تئاتر کشور در مرکز هنرهای نمایشی کشور بوده است. ابراهیم مطیعی ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ بر اثر عارضه کرونا درگذشت.

 

ابوالفضل شاه کرم

ابوالفضل شاه کرم متولد سال ۱۳۳۴ بود و در بیش از ۵۰ تئاتر به عنوان بازیگر حضور داشته است؛ نمایش‌هایی چون چشم در برابر چشم،میلاد،کوچ،غربت،معدن،پتک،عروسک،خانه بارانی و... او در سریال «امام علی(ع)» نقش «حرث» برادر قطام را بازی کرده بود.

او  سال 1363 در فیلم پرچمدار به کارگردانی شهریار بحرانی بازی کرده است.ابوالفضل شاه کرم از مجموع 16 اثری که در کارنامه دارد،در 11 اثر در سینما با نام های فیلم خرس،فیلم سیزده 59،فیلم دوئل،فیلم مارمولک،فیلم  مجموعه مریم مقدس،فیلم مثلث آبی،فیلم دنیای وارونه،فیلم عملیات کرکوک،فیلم روزنه،فیلم پرچمدار و فیلم زندان دوله تو به ایفای نقش پرداخته و در 5 اثر در تلویزیون با نام های سریال گلشیفته،سریال نردبام آسمان،سریال امام علی (ع)،سریال حکایتی و حکمتی ، آشپرباشی و سریال روزنه بازی کرده است

به گفته فرزند این بازیگر،او حدود ۲۰ روز پیش پدرم به دلیل مشکلات کلیه در بیمارستان بستری شد و در ادامه به دلیل تورم شدید در ناحیه شکم به آی سی یو منتقل شد. سپس به علت پارگی اثنی عشر تحت عمل جراحی قرار گرفت.

او ادامه داد:پدرم چند روزی در آی سی یو بستری بود و بعد به بخش عمومی منتقل شد و همه چیز خوب پیش می‌رفت بود تا اینکه دوباره تورم شکم آغاز و مشخص شد ریه‌اش آب آورده است و از روز سه شنبه هفته پیش بتدریج هوشیاری اش هم کم شد.

به گفته او،این بازیگر بامداد روز چهارشنبه دوباره تحت عمل جراحی قرار گرفت که به مراتب سخت‌تر از عمل قبلی بود. چراکه در این مدت تنها ده درصد ریه او کار می‌کرد و تنفسش با دستگاه انجام می‌شد. این بازیگر روز،دوشنبه ۳۱ خرداد ماه 1400 حدود ساعت ۶ صبح از دنیا رفت.

 

درویش محمود 

درویش محمود مداح و پرده خوان شناخته شده که ۱۷ تیر ماه بر اثر بیماری قلبی درگذشت، به همراه برادرش استاد درویش علی از نخستین حاملان زنده میراث ناملموس فرهنگی استان اصفهان بود و در اسفندماه ۱۳۹۶ همزمان با ثبت ملی هنر پرده‌خوانی و روضه‌خوانی در شهر وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه در فهرست آثار ناملموس، فهرست حاملان زنده میراث ناملموس نامشان ثبت شد.

 

امیر نیکیار

امیر نیکیار یکی از بنیان‌گذاران طنز نمایشی پس از انقلاب بود که بیش از پنج دهه سابقه فعالیت در عرصه بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون داشت. او با کاراکتر «آقا نیکی» میان مردم به شهرت رسید. این هنرمند روز 16 مرداد 1400 به دلیل بیماری سرطان در 69 سالگی درگذشت.

 

میرصلاح حسینی

میرصلاح حسینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان شامگاه چهارشنبه دوم تیر1400 بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان حنجره در سن ۷۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

او که از چندین سال پیش به دلیل ابتلا به سرطان حنجره در بستر بیماری بود و در این سال‌ها نیز کمتر فرصت بازی در اثر تلویزیونی یا سینمایی پیدا می‌کرد، طی دوران فعالیت خود در عرصه بازیگری تجربه بازی در بسیاری از آثار شاخص تصویری را از سر گذرانده که از آن جمله می‌توان به «مختارنامه»، «هزار دستان»، «بوی کافور، عطر یاس» و «شیر سنگی» اشاره کرد.

 

شهاب ملت‌خواه

اصغر ملت‌خواه معروف به «شهاب ملت‌خواه» نویسنده و کارگردان پیشکسوت مشهدی عصر روز جمعه ۱۱ تیرماه 1400درگذشت. از جمله مهم‌ترین آثار او می‌توان به فیلم سینمایی «شب حورا» اشاره کرد.

زنده‌یاد ملت‌خواه بیماری زمینه‌ای داشته و ریه‌اش درگیر این ویروس شده بود.

نویسندگی بیش از صد نمایشنامه همچون طاموره، قائد، خراسون، راه، داماد، قتیل، حماسه دو شهید، حشره‌کش‌ها، علی جمعه، قاف و... ، نویسندگی بیش از ۲۵۰ نمایشنامه رادیویی برای صدای مرکز خراسان، نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «دیوار»، «آتا»، «زیر آتش» و «شب حورا»، تولید بیش از ۸ ساعت فیلم ۸ میلی‌متری از وقایع انقلاب و دفاع مقدس، کسب چندین دیپلم افتخار، تقدیرنامه و لوح زرین بخشی از کارنامه هنری ملت‌خواه را تشکیل داده است.

او علاوه بر سینما و تئاتر در رشته‌های دیگری مانند نقاشی فعال و کتاب‌هایی را هم منتشر کرده‌بود. «نور و نمایش»، «فریاد خون حبیب»، «پروانه‌ها و عروج» و «غزلنامه تابران» از جمله آثار مکتوب به جامانده از این هنرمند هستند.در کارنامه او خلق بیش از ۵۰۰ اثر نقاشی در سبک‌های مختلف و چهار مجموعه شعر از قدیم تا امروز به چشم می‌خورد.

مرحوم ملت خواه متولد ۱۳۳۱ بود در سال 1367 در رشته کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه هنر تهران فارغ التحصیل شد. او مؤسس، مدیر عامل و مدرس اولین انجمن فیلمنامه نویسان در ایران (انجمن فیلمنامه‌نویسان خراسان) از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۲ بود.

 

محمد برسوزیان

برسوزیان ۷۶ ساله ‌متولد سال 1324 تهران بود و در سریال‌هایی چون «سه در چهار»، «متهم‌گریخت» و «روزگار قریب» ایفای نقش کرده بود. او پس از گرفتن دیپلم، فعالیت هنری‌اش را با بازی در تئاتر آغاز کرد. برسوزیان، بازیگر باسابقه و متینی بود که تجربه تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی نظیر «مهریه بی‌بی» را نیز در کارنامه خود داشت.

این بازیگر که به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری بود،  در بیمارستان میلاد تهران درگذشت.

بازی در سریال‌های «جلال ۲»، «نهنگ آبی»، «نفس گرم»، «هوش سیاه ۲»، «زمانه» و «در چشم باد» از دیگر کار‌های مرحوم محمد برسوزیان در حوزه تلویزیون محسوب می‌شود.

«روانی» ساخته داریوش فرهنگ،«شب روباه» به کارگردانی همایون اسعدیان،«پنجه در خاک» از آثار ایرج قادری و «دمرل» یدالله صمدی،از جمله فیلم‌های سینمایی است که محمد برسوزیان در آن‌ها ایفای نقش داشته است که عصر روز شنبه،۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفت.

 

حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر منتقد سینما و مفسر فوتبال پس از تحمل یک دوره بیماری بر اثر عوارض سرطان ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

 

ملیحه کوشا

ملیحه کوشا بازیگر تئاتر سیستان و بلوچستان در اثر بیماری منحوس کرونا جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰درگذشت.

 

امین زند

امین زند بازیگر جوان تئاتر بوشهر، دوشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ با صحنه زندگی وداع کرد. امین زند چند هفته‌ای را به‌دلیل سکته در بیمارستان بستری بود و سرانجام  چشم از جهان فرو بست

 

رضا علی لیوانی

رضا علی لیوانی از اسفند سال 1398 از سوی عادله کشمیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره کل منصوب شدند و تا امروز در این پست حضور پرتلاش و نتیجه بخشی داشته است که در روز چهارشنبه ۳۰ تیر۱۴۰۰ به علت ایست قلبی درگذشت.

 

حسین احمدی

حسین احمدی حسین احمدی فعال رسانه ای، مدیر مسئول روزنامه خوب و صاحب امتیاز روزنامه هنرمند بود.

هفته نامه «هنرمند» از مهر ماه سال ۹۲ ، فعالیتش را در قالب روزنامه فرهنگی هنری  در فضای رسانه ای کشور آغاز کرد. ابتدا با هشت صفحه با مطالبی در حوزه فرهنگ و هنر و با شعار «باید که خاک درگه اهل هنر شوی» و از سال 94 بصورت مستمر منتشر  شد. وی در سن ۴۰ سالگی چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ درگذشت.

 

جلال ستاری

جلال ستاری سال ۱۳۱۰ در شهر رشت متولد شد. او نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس بود که در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت. جلال ستاری بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی بیش از ۶۰ سال، تألیف و ترجمه کرده است. اسطوره در جهان امروز، سیمای زن در فرهنگ ایران، در قلمرو فرهنگ، شرق در ادبیات، فرانسه، نمایش در شرق، در بی دولتی فرهنگ، آیین و اسطوره در تئاتر، جهان اسطوره ه‌شناسی ، اسطورگی و فرهیختگی، نماد و نمایش، زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران، زبان رمزی قصه‌های پرشور، زمینه فرهنگ مردم، تأثیر سینما در کودک و نوجوان و مدخلی بر رمزشناسی عرفانی عناوین برخی از آثار استاد جلال ستاری است.

از آثار جلال ستاری می‌توان به «جان‌های آشنا»، «افسون شهرزاد»، «پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «نمایش در شرق» و ترجمه‌هایی مثل «اسطوره‌های عشق»، «دانش اساطیر»، «تأثیر سینما در کودک و نوجوان» و ... اشاره کرد.

جایزه‌ای به نام جلال ستّاری هر سال به پژوهشگران برتر نمایش ایرانی اهدا می‌شود.

 

اکبر محبوبی فر

اکبر محبوبی فر در سال ۱۳۲۰ در شهر رشت متولد شد و فعالیت‌های هنری خود را از همان دوران نوجوانی آغاز کرد. وی در زمینه روزنامه نگاری نیز فعالیت داشته و از چهره‌های باسابقه رسانه‌ای استان گیلان نیز محسوب می‌شود.

 

آیدین الفت

آیدین الفت  متولد سال ۱۳۵۲، مهندس الکترونیک و دانشجوی مقطع دکتری پژوهش هنر بود

آیدین الفت طراح، مهندس صدا و کارگردان تئاتر، روز پنجشنبه گذشته ۱۴ مرداد ماه براثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت اما با توجه به اینکه خانواده این هنرمند از ماجرا بی‌خبر بودند و دوستان او نمی‌خواستند تا مادر آیدین از طریق اخبار متوجه درگذشت فرزندش بشود، اهالی تئاتر مطالب خود در این زمینه را از صفحات مجازی خود پاک کرده و خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی این خبر با تاخیر منتشر کردند.

آیدین الفت  متولد سال ۱۳۵۲، مهندس الکترونیک و دانشجوی مقطع دکتری پژوهش هنر بود و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صدا را از کالج آمریکا را دریافت کرده و فارغ‌التحصیل دوره صدابرداری و صداگذاری دیجیتال از کالج کانادا بود.

او با راه‌اندازی مجموعه «شهر صدای پارسیان» تلاش کرد در زمینه آموزش و نیز ارتقای مهندسی صدا به شکل متمرکزتری فعالیت کند .مرحوم آیدین الفت سوم تیر ماه سال ۱۳۵۲ به دنیا آمد، وی طی سال‌های اخیر از جمله هنرمندان فعال حوزه صدا در بخش‌های موسیقی، تئاتر، و سینما بود که در قالب مدیر یا مشاور پروژه با گروه‌ها و هنرمندان متعدد و شناخته‌شده‌ای همکاری داشته است.دریافت مدرک کارشناسی ارشد «پژوهش هنر» و دانشجوی مقطع دکترای این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی،دریافت مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صدا از کالج آمریکا،کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،فارغ‌التحصیل دوره صدابرداری و صداگذاری دیجیتال از کالج کانادا،مؤسس،مدیریت گروه و مدرس رشته صدابرداری دانشگاه جامع علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی بود. از دیگر فعالیت‌های فعالیت‌های علمی،هنری و پژوهشی زنده‌یاد آیدین الفت می‌توان به:مدیریت مجموعه «شهر صدای پارسیان»،مدرس رشته صدابرداری و مهندسی صدا در چند مؤسسه آموزشی از جمله موسسه «کارنامه» و مجموعه «فن‌آوران اطلاعات تهران(مجتمع فنی تهران)»،مدرس رشته فن‌آوری صدا در دانشگاه آزاد اسلامی(مقطع کارشناسی)،همکاری با چندین مجموعه و موسسه آموزشی دیگر در حوزه تئاتر و موسیقی و سینما،عضو هیأت تحریریه مجله «صنعت صدا و تصویر»،کارگردان چند اثر نمایشی،فعالیت نظارت بر طراحی و مهندسی صدای چندین پروژه موسیقایی،نمایشی و سینمایی و مدیریت پشتیبانی ششمین سال‌نوای موسیقی ایران اشاره کرد.

مرحوم الفت که در زمینه آهنگسازی و خوانندگی هم فعالیت داشت تیر ماه سال جاری بود که تک آهنگ «سیراب شدم» با شعر، ملودی و خوانندگی خود را در دسترس مخاطبان قرار داد.

 

حسین فخرایی

حسین فخرایی هنرمند پیش کسوت تئاتر در اهر متولد دی ماه سال ۱۳۲۰ شمسی، از پانزده سالگی وارد عرصه هنر شد و در سال ۱۳۳۸ برای اولین بار در این شهر به روی صحنه تئاتر رفت.

مرحوم فخرایی در سال ۱۳۳۹ کارت خبرنگاری «اطلاعات جوان» را دریافت کرد و به ارسال اخبار از رویدادهای هنری اهر مبادرت ورزید.

وی موسس «کلوپ هنری شهاب» در اهر بود و از آثاری که به کارگردانی او روی صحنه رفت، می توان؛ عدل الهی، حاجی جبار، صونا خانیم، حسن البکر، قهوه خانه مشدقنبر، فانوس نامه، در چنگال شیطان، فریادی بر طاق آسمان، چشم در برابر چشم و گداعلی را نام برد.

فخرایی در مهرماه سال ۱۳۷۳ و پس از ۳۳ سال خدمت در آموزش پرورش به مقام بازنشستگی نایل آمد.

او همچنین چندسال مسئولیت فرهنگسرای شهرداری اهر را نیز برعهده داشت.

گفتنی است؛ تابستان سال ۹۲ در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر از استاد فخرایی تجلیل شد

وی در روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ دارفانی را وداع گفت.

 

علی سلیمانی

علی سلیمانی بازیگر تئاتر ،سینما و تلویزیون که مدتی را د رجدال با کرونا در  بیمارستان بستری  بود ، صبح روز ۲۱ مرداد 1400 فوت کرد. او ساعت دوازده و نیم دچار شک شده و اکسیژن خون او پایین آمد و حدود پنج صبح در اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

علی سلیمانی  سرنسری همسر سهیلا جوادی ، متولد ۱۰ آبان ۱۳50  و فارغ‌التحصیل کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری و از جمله بازیگران فعال عرصه تئاتر ، سینما و تلویزیون بود .

در ادامه مروری داریم به فعالیت های این هنرمند فقید ، آثار تئاتری مرحوم علی سلیمانی عبارتنداز :‏صبح طلوع نمی‌کند ،‏ چهار صندوق ، مظلوم اول ، عزیز مایی ، حکایت مطربان این دیار ، خشم و هیاهو ،ضیافت شیطان، فالگوش" ،شب‌نشینی در جهنم ، زنگ زنگار ، هزاردستان ، زائر ، سه خانه کوچک  ، قرمز و دیگران ، سرگرد باربارا ، تنهاراه ممکن ، روایت روزی سرد ، شانه‌های خسته ، شهر آشوب ، ژولیو سزار به روایت کابوس ، دروازه ساعات ، رویاهای رام نشده ، زمزمه‌های آخر ، توبه نمی‌کنم ، شکار روباه ، روز حسین ،خنکای ختم خاطره ، مردی در آینه ، چشم به راه میرغضب ، مکعب ، زخم مدینه 

آثار سینمایی : سفر به چزابه ، نجات یافتگان ، قارچ سمی ، سرزمین پدر بزرگ ، سگ کشی ، یک وجب از آسمان ، کلانتری غیرانتفاعی ، تونل ، اشنوگل ، به وقت خماری ، تنگه ابوقریب 

آثار تلویزیونی : سلام ، داستان یک شهر ، ماه مهربان ، روشن‌تر از خاموش  ، اشکها و لبخندها ، امین و مینا

دیگر فعالیت های او : تدریس در حوزه بازیگری ، تدریس در حوزه ورزش کاراته ، فیلمنامه‌نویسی در چندین مجموعه تلویزیونی طنز‏ ، عضو پیوسته تیم فوتبال هنرمندان ایران 

 

سید احمد حسینی

سید احمد حسینی از بازیگران قدرتمند تئاتر در دهه پنجاه بود و می‌توان از حضور درخشان ایشان  در آثاری همچون  «صالح آسیابان»، «از پا نیفتاده ها» و  «مزاحم تلفنی» یاد کرد. شعبان درزی پیشکسوت تئاتر گلستان از دوستان و همدوره ای های این هنرمند فقید در مورد حسینی این چنین می‌گوید :سید احمد بازیگر بسیار با استعداد و قدرتمندی بود و به یاد دارم زمانی که نمایش صالح آسیابان به کارگردانی هنرمند فقید استاد محمدهادی نامور راد را در تالار وحدت به روی صحنه بردیم هنرمندان زیادی از بازی باورپذیر و زیبای سید احمد به وجد آمده بودند. درزی در ادامه از ناشناس ماندن این چهره های درخشان سال‌های دور در میان هنرمندان جوان ابراز تاسف کرد و خواستار این شد که مسئولان دولتی و انجمن نمایش در شناساندن این چهره ها به نسل جدید کوشش کنند. وی در روزجمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ به علت ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

 

منوچهر افسری

منوچهر افسری متولد سال ۱۳۳۱ بود که از دهه ۵۰ فعالیت خود در سینما را آغاز کرده و در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و چهار مجموعه تلویزیونی بازی کرده بود.

آخرین حضور او در سینما در سال ۸۵ به فیلم «عاشق» برمی‌گردد و بعد از آن دیگر در اثری حضور نداشته است که دخترش در این باره می‌گوید، این موضوع و فراموشی بازیگران قدیمی همیشه باعث ناراحتی پدرش بوده است.

مرحوم افسری در فیلم هایی چون  «سگ کشی»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «رابطه پنهانی»، «دو فیلم با یک بلیت»، «جهیزیه‌ای برای رباب»، «گنج»، «محموله»، «تیغ وابریشم»، «جدال»، «طغیان»، «پرواز به سوی مینو»، «زخم»، «تفنگدار» و «مأموریت آقای شادی» می‌توان اشاره کرد. همچنین «محاکمه»، «دزدان مادربزرگ»، « لبخند زندگی» و «خاله سارا» سریال‌های تلویزیونی هستند که افسری در دهه ۷۰ در آن‌ها بازی کرده بود که در روز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰دار فانی را وداع گفت.

 

صادق صفایی

صادق صفایی متولد سال ۱۳۴۰ در شهر طبس بود. او در طول دوران حرفه‌ای خود علاوه بر تدریس در مراکز مختلف آموزشی، در آثار گوناگون نمایشی نیز ایفای نقش کرد.

به گفته امیرحسین حریری، مدیر مرکز تئاتر مولوی صادق صفایی در منزل خود و بر اثر ایست قلبی چشم از جهان فروبست. او تنها زندگی می‌کرد. صادق صفایی پیش‌تر عمل باز قلب انجام داده بود و سابقه بیماری قلبی را داشت.

او در نمایش‌هایی چون «پریشان در باد» به کارگردانی فرشاد فرشته حکمت، «دایره گچی قفقازی» به کارگردانی حمید سمندریان، «مرغ دریایی» به کارگردانی هما روستا و ... به عنوان بازیگر حضور داشته است و همچنین نمایش‌های «مرگ»، «پلیکان سبز»، «در جامعه مردگان» و «همچون انتظار الکترا» را در مقام کارگردان در تئاتر مولوی روی صحنه برده است.

صفایی در تعداد قابل توجهی از فیلم‌هایی سینمایی از جمله «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، «من و زیبا»، «سفر سرخ»، «خوابگاه دختران» و ... نیز ایفای نقش کرده است و برای فیلم «از کرخه تا راین» موفق به کسب سیمرغ بازیگر مرد مکمل از جشنواره فیلم فجر شده بود که در روز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰به علت ایست قلبی درگذشت.

 

غلامرضا اردشیری لردگانی

غلامرضا اردشیری لردگانی از بازیگران خوب استان چهارمحال وبختیاری و شهرستان لردگان بود که بازی های او در آثار نمایشی و تلویزیونی استان بسیار بوده است.

تله فیلم «رقص تلخ» تولید صداوسیمای چهارمحال و بختیاری - پخش از شبکه دو و شبکه های استانی، و نمایش‌های «ابوغریب تا قربت»، «سوی بازگشت»، «این کدوم پنجشنبه است» و ...  از جمله آثاری است که مرحوم اردشیری لردگانی در آنها ایفای نقش داشته است.

مرحوم غلامرضا اردشیری لردگانی در جشنواره های بسیاری چون هفتمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج ، دهمین جشنواره تئاتر استانی بسیج ، ششمین جشنواره سراسری رضوی نیز شرکت داشته و حایز رتبه های برتر بازیگری شده است.

این هنرمند پیشکسوت از نوازندگان چیره دست تار، سه تار و تنبور در استان بوده و مسئولیت ریاست انجمن موسیقی شهرستان لردگان را نیز به عهده داشته است که در روز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ در سن ۵۱ سالگی در گذشت.

 

زهرا (گلی) ضیغمی

زهرا(گلی) ضیغمی بازیگر پیشکسوت تئاتر پس از یک دوره‌ی طولانی بیماری جمعه پنجم شهریور1400 به سفر ابدی رفت.او برای همه‌ اهالی تئاتر کرمان یک شخصیت و هنرمند شناخته شده و قابل احترام بود.

 

آرمان هژیر آزاد

کاظم هژیرآزاد و همسرش زویا امامی در غم از دست دادن پسرشان آرمان،در روز دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰به دلیل ابتلا به کرونا، به سوگ نشستند. آرمان در حوزه نوازندگی تار و سه تار فعالیت می‌کرد.آرمان هژیر ازاد فرزند دوم این هنرمند برجسته امروز درگذشت. کاظم هژیرآزاد، بازیگر توانمند تئاتر و سینما و تلویزیون که هم اکنون در نقش مظفری در مجموعه زخم کاری حضور دارد زاده سال ۱۳۲۹ در تهران است.او در سال آخر دبیرستان یعنی تابستان سال ۱۳۴۸ برای فراگرفتن هنر بازیگری، به هنرکده آزاد هنرپیشگی «آناهیتا» رفت و شیوه استانیسلاوسکی را زیر نظر استاد مصطفی اسکویی آموزش دید و در چندین نمایش صحنه‌ای و تله تئاتر با گروه آناهیتا به ایفای نقش پرداخت. وی سال ۱۳۶۱ از گروه جدا شد و به صورت آزاد، با گروه‌های مختلف تهرانی همکاری کرد که این همکاری همچنان ادامه دارد. هژیر آزاد در زمینه نوشتن نیز فعالیت داشته است و یک تک پرده‌ای به نام «سوسنگرد» – مربوط به جنگ تحمیلی -یک تک پرده‌ای در مورد پشت صحنه تئاتر و همچنین یک مجموعه داستان به نام «کیف» را به چاپ رسانده است. هژیر آزاد که بی شمار نقش های ماندگار و خاطره انگیر در عرصه تئاتر ، تلویزیون و سینما را ایفا کرده ،در عرصه نقد تئاتر و مسائل مربوط به صنف تئاتر هم فعال بوده و نوشتار متعددی  در مطبوعات به چاپ رسانده است. او هم‌اکنون عضو هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر و همچنین عضو هیئت مدیره خانه تئاتر می‌باشد.

 

نگین کتویی‌ زاده

نگین کتویی‌ زاده بانوی مهربان صحنه زندگی و هنرمند تئاتر و رادیو پس از  چند هفته مبارزه با کرونا  در روزسه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ به دیار حق شتافت. هجرتِ تلخِ نگین کتویی زاده ، بازیگر صحنه های تئاتر و فعالِ رادیو ، غمِ بزرگی است برای جامعه فرهنگ و هنر استان.

 

ملوک طلوع‌نژاد

ملوک طلوع‌نژاد هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان پس از مدتی بستری بودن در بیمارستان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا و کاهش سیستم ایمنی بدن، صبح امروز (شنبه 20 شهریور ماه1400 ) دعوت حق را لبیک گفت. بازی در سریال پرطرفدار «پایتخت»، حضور در مجموعه‌های تلویزیونی و نمایش‌های رادیویی گلستان و تئاترهای مختلف از جمله سوابق زنده یاد ملوک طلوعی‌نژاد است.

 

علی مشایخی زاده 

علی مشایخی زاده از کارکنان تلاشگر و پیشکسوت واحد صحنه مجموعه تئاتر شهر در سن ۶۳ سالگی به دلیل ابتلا به کرونا،  ۲۳ شهریور 1400 در بیمارستان امام حسین (ع) تهران دار فانی را وداع گفت . مرحوم مشایخی زاده طی بیست سال خدمت در مجموعه تئاتر علاوه بر مهارت‌های فنی و هنری در حوزه خیاطی و دوخت لباس تئاتر در آثار نمایشی متعددی به عنوان متصدی صحنه نیز حضور داشت.

 

سیدمحمود (امیر) فخر موسوی

سیدمحمود (امیر) فخر موسوی متولد ۱۳۲۵ آستانه اشرفیه از هنرمندان بنامی است که بیش از ۵۰ سال در زمینه‌های شعر آئینی، بازیگری سینما و کارگردانی تئاتر، نوحه‌سرایی و مداحی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی، هنری فعالیت داشته است. شال ترس ممد، اویی، جنگل خوس، در حضور باد، سورپریز، خرقه ارغوانی، دخمه از جمله نمایش‌هایی است که به کارگردانی استاد فخر موسوی از دهه ۵۰ به اجرا در آمده است . از این هنرمند معاصر چندین جلد کتاب و کاست شعر و منظومه گیلکی نیز منتشر شده است که در روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰دارفانی را وداع گفت

 

سیامک اطلسی

سیامک اطلسی متولد ۴ تیر ۱۳۱۵ در ارومیه، بازیگر صداپیشه (دوبلور) بود. او مدرک دیپلم داشت و به جز بازیگری، صداپیشه حرفه‌ای بود و کارگردانی و نویسندگی نیز می‌کرد. سیامک اطلسی در سال ۱۳۴۲  در استودیو شاهین فیلم، حرفه صداپیشگی را آغاز کرد تا اینکه با پیشنهاد یکی از کارگردانان که فیلمش را برای دوبله آورده بود سر از دنیای بازیگری درآورد و از سال ۱۳۵۰ بازیگری را آغاز کرد. اطلسی در سریال پدرسالار در کنار بازیگرانی چون محمدعلی کشاورز، جمیله شیخی، حمیده خیرآبادی، ناصر هاشمی و... نقش ماندگاری را از خودش به جا گذاشت. پدرسالار به کارگردانی اکبر خواجویی اوایل دهه ۷۰ روی آنتن رفت. این بازیگر از سال ۵۱ تاکنون علاوه بر دوبله در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و ده ها سریال نقش های شاخص و متفاوت بازی کرده که ماندگارترین آن‌ها آن سوی آتش، دوران سرابی، گل سرخ، چریکه تارا، پدرسالار و مختارنامه است. سریال‌های از یادها رفته و تعبیر وارونه یک رویا از دیگر آثار این بازیگر است که در یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ درسن ۸۵ سالگی بر اثر عوارض بیماری کرونا چشم از جهان فروبست.

 

فتحعلی اویسی

فتحعلی اویسی زاده ۲۱ دی ۱۳۲۴ و فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال ۱۳۵۳ بود. اویسی در همان سال به ایران بازگشت و آغازِ فعالیت سینمایی‌اش، بازی در فیلم «قدغن» از علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ بود. او پس از اتمام تحصیل به تلویزیون رفت و در دهه ۱۳۶۰ در فیلم‌های بسیاری بازی کرد و چند فیلم را هم کارگردانی کرد. اویسی در اوایل دهه هفتاد دوباره به کارگردانی روی آورد و سومین فیلم بلندش «مریم و میتیل» را ساخت که فیلم موفقی بود. فتحعلی اویسی در نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون بسیار فعال بود. در سینما هم بازی ماندگار او در فیلم‌های «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، «سرب» (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۷)، «هی جو» (منوچهر عسگری نسب، ۱۳۶۷)، «بانو» (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۰)، «جهان پهلوان تختی» (علی حاتمی و بهروز افخمی، ۱۳۷۶) و «مومیایی ۳ »(محمدرضا هنرمند، ۱۳۷۸) در یادها مانده‌ است. او همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی پرمخاطبی چون «کمربندها را ببندید»، «باغچه مینو»، «دارا و ندار» ، «بدون شرح» و «کاکتوس» حضور داشته است که در اثر سکته مغزی هفته ها در بیمارستان بستری و به کما رفته بود، صبح روز سه شنبه، ۱۳ مهرماه 1400 درگذشت.

 

حسین عابد

حسین عابد بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر ۱۴ مهرماه 1400 در سن ۷۲ سالگی دار فانی را وداع گفت . عابد متولد ۱۳۲۸ در تهران بود. این هنرمند متعهد از بنیان‌گذاران مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بوده و مدتی مدیریت این بخش را بر عهده داشت که بر این اساس در آموزش، پژوهش، نگارش، نمایش، چاپ و نشر، هدایت و کارشناسی شعب استان‌های حوزه هنری در این امر تأثیر به سزایی داشته است. مشارکت در شکل‌گیری جشنواره تئاتر فجر (پیروزی) در سطوح استانی، منطقه‌ای و سراسری هم از دیگر فعالیت‌های این هنرمند پیشکسوت بود. مشارکت در تأسیس مرکز اسلامی تئاتر - کارگاه تجربه، مشارکت در تأسیس شورای نظارت و کارشناسی مرکز هنرهای نمایشی تهران و هدایت و کارشناسی شعب استان‌های وزارت ارشاد، مشارکت در ایجاد جشنواره نمایش‌های سنتی و آئینی، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اسلامی، مشارکت در ایجاد جشنواره سوره (ماه) در سه استانی، منطقه‌ای، سراسری) حوزه هنری؛ سر دبیر مجموعه نمایشنامه‌های سوره (جوان و کودکان)، ایجاد واحد کارشناسی مرکز امور نمایش (داوری، نقد و بررسی حوزه مرکز و شعب استان‌ها) هدایت فعال نمایشی تبلیغات جبهه و جنگ در هشت سال دفاع مقدس نیز از سوابق مؤثر او بوده است. عابد جدای از فعالیت‌های مدیریتی‌اش، در تأسیس گروه‌های آزاد نمایشی «زنده»، «مزدک» و «خانه هنر» مشارکت داشته است و بیش از ۱۶ اثر را روی صحنه برده بود. حوزه هنری انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۲ به پاس زحمات این هنرمند و پیشکسوت هنرهای نمایشی طی مراسمی از وی تقدیر و تجلیل کرد.

 

حسین زاهدی نامقی

حسین زاهدی نامقی زاده مشهد بود برای مخاطبان کودک و نوجوان آثار بسیاری را نوشته است از جمله جوجه گنجشک‌ها (که در دونوبت در سال‌های 1372 و 1378 منتشر شدند)، کی شاخه را تکان داد، دم قرمزی، زنده‌باد، بازی شن‌های داغ و.....

همچنین کتاب‌های «معجزه باران»، «محمد و ماه دلتنگی»، «ماهک و پرندهها»،«آهونامه»،و «یک قمقمه از کوثر» از دیگر آثار این هنرمند و نویسنده فقید به‌شمار می‌آید. آثار او در فضایی مبتنی بر آموزه‌های دینی و اخلاقی با زبانی جذاب نوشته شده‌اند که همین امر او را به نویسنده‌ای پرمخاطب و مورد اقبال مخاطبان تبدیل کرده است. چند سال پیش از یک عمر تلاش‌ زنده‌یاد حسین زاهدی نامقیدر راه اعتلای فرهنگ ایران و نیز فرهنگ رضوی در نخستین جشنواره آهوانه در مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره) که وابسته به موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است تقدیر به عمل آمده است.وی در  روز جمعه شانزدهم مهرماه ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفت.

 

عزت الله مهرآوران

عزت‌الله مهرآوران زاده ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۸ در مسجد سلیمان بود. او نشان درجه یک هنری در رشته نمایشنامه نویسی داشت و با آثارش در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته که از این میان می‌توان به جشنواره فجر سال ۱۳۷۰ اشاره کرد. مهرآوران در این دوره «مال‌کنون» را به صورت مشترک با مریم معترف و در کنار آثاری نظیر سایه ماه به کارگردانی انوشیروان ارجمند، مرگ یزدگرد به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و واقعه‌خوانی جهاز جادو به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی به روی صحنه برد. مرحوم مهرآوران هنرمندی پر انرژی و پر امید بود و در آخرین گفت وگوی خود با ایران تئاتر که در 27 شهریور ماه منتشر شد ،در باره فعالیت های جدید شگفته بود: مشغول نوشتن نمایش نامه ای با عنوان سکوت هستم که مضمونی اجتماعی دارد و قصد دارم باتوجه به بازگشایی سالن ها و عادی شدن شرایط کرونایی آن را در یک سالن بلک باکس روی صحنه ببرم. وی در حوزه تئاتر آثاری ماندگاری را در پرنده حرفه‌ای خود دارد. گزیده ای از این آثار  در حوزه  بازیگری شرح زیر است : تازیانه بهرام ، حجله بید ، کلو ، ‏مال کنون ، هنرپیشه‏ ، مکبث و روئین‌تن ، تقدیر نفرین شده لیدی مکبث ، اذان صبح ، روایت زال و رودابه .

نویسنده، کارگردان:‏ پنجشنبه در گنبد صندلی‏‎،  ، طومار حیرت به خط غبار‏خطر مجسمه عبید جدی است ، ژولیت مجنون 

عزت‌الله مهرآوران هنرمند پیشکسوت تئاتر ، تلویزیون و سینما بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کرونا 16 مهر 1400 در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

 

ابراهیم پاکدل

ابراهیم پاکدل بازیگر، کارگردان، نویسنده و چهره‌پرداز باسابقه هنرهای نمایشی اهل استهبان استان فارس ۲۶ مهر ماه 1400 به علت ایست قلبی درگذشت. او که متولد سال ۱۳۳۹ در استهبان در شرق فارس بود فعالیت هنری خود را از دوران کودکی در زادگاهش آغاز کرد و یکی از نخستین‌های هنر نمایش در این شهرستان به شمار می‌رفت. حضور در ده‌ها نمایش، تعزیه و سیاه بازی بخشی از کارنامه کاری این هنرمند است‌.

 

ساشاکشوادی

ساشا کشوادی متولد ۱۳۶۴ بود و با وجود جوان بودن پیش از این چندین تجربه کارگردانی تئاتر از جمله نمایش واگیر ندارد را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده بود. زنده‌نام کشوادی بنا بود از ۱۱ آبان ماه نمایش اتاق را که بر اساس داستانی واقعی و ملهم از اتفاقات ملتهب و عجیب دوران کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران به وقوع پیوسته بود را در مقام نویسنده و کارگردان در تماشاخانه سپند به صحنه ببرد. او همچنین مهرماه سال گذشته «مرگ مشکوک» را در مجموعه دیوار چهارم به صحنه برده بود. وی در روز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰دارفانی را وداع گفت.

 

حسین معتمدی

حسین معتمدی که نویسندگی را از نوجوانی و با نشریه هایی چون آسیای جوان،سپید و سیاه و رودکی شروع کرد و سال‌ها به عنوان خبرنگار و گزارشگر برای روزنامه‌های اطلاعات،کیهان و آیندگان کار کرد،عاشق نوشتن بود و سخنوری تاثیرگذار. وی  همچنین مدتی با روزنامه ابرار همکاری کرد و در اواخر دهه ۶۰ در این روزنامه،با تغییرات اجتماعی و سیاسی دوران همراه شد. این روزنامه نگار همیشه پرشور اندکی بعد ترجیح داد به جای پاسخگویی مثبت به دعوت دوست قدیمی اش دریایی در گردآوری نیرو برای روزنامه‌ همشهری،شرکت انتشاراتی خود را تاسیس کند و در قالب این شرکت ده‌ها جلد کتاب در زمینه‌های مختلف و به ویژه حیات وحش ایران و میراث فرهنگی ایران را با همراهی همسرش - رویا دیانت - به دست چاپ سپرد. حسین معتمدی که متولد ۶ اسفند ۱۳۱۸ در ساری بود مدت‌ها در زمینه‌ی تئاتر فعالیت کرده و از پیشگامان تئاتر مازندران محسوب می‌شود و بازیگری در صحنه‌های نمایش‌های متعدد محمد علی جعفری از افتخارات زندگی اش بود. وی در چند فیلم سینمایی هم بازیگری کرد. «کورتاژ» نمایشنامه‌ای در زمینه‌ی مسایل دوران بود که خود وی آن را نوشت و کارگردانی کرد و بازیگران برجسته‌ی ساری همچون بهنام آرام،کریم حافظی،حسن دولت آبادی،حسین کلامی،قدرت چنگی و... در آن عصر،در این اثر هنرنمایی کردند. این چهره‌ فعال فرهنگی چند سال اخیر را به دلیل سکته مغزی بیشتر شاهد رویدادها بود و از مراقبت‌های عاشقانه‌ همسر بسیار وفادار و دلسوزش به ویژه در سال‌های بیماری و بستر نشینی،برخوردار بود. حسین معتمدی در نهایت در حالی که برای درمان سنگ کلیه راهی بیمارستان شده بود،در روز چهارشنبه ۱۲ آبان  ۱۴۰۰دچار کرونا شد و از زمین پر کشید.

 

حسن عظیمی

حسن عظیمی از فعالان قدیمی تئاتر و نمایش‌های آئینی و سنتی روز نوزدهم آبان ماه  1400 در سن ۷۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. مرحوم عظیمی چندسالی بود که با بیماری کلیه دست و پنجه نرم می‌کرد و یک روز در میان مجبور به دیالیز بود. این اواخر نیز به دلیل وخامت حالش در بیمارستان بستری شده بود اما چند روز قبل از بیمارستان مرخص و به منزل آمده بود که مجدداً وضعیت سلامتی‌اش وخیم شد و صبح روز ۱۹ آبان ماه در منزل شخصی‌اش از دنیا رفت. وی نمایش‌های مختلفی را نوشته و کارگردانی کرده بود و به عنوان بازیگر نیز در آثار خود حضور داشت. زنده یاد عظیمی را به‌عنوان رکوردار اجرا در تئاتر نصر می‌شناسند. وی در جشنواره‌های بین‌المللی فرانسه، اسپانیا، ارمنستان و بلاروس نیز اجرا داشت و کتاب «از لاله‌زار تا شانزه لیزه» را نیز به نگارش درآورده بود که توسط نشر افراز به چاپ رسیده است. حسن عظیمی در سال ۱۳۷۶ با بازی در فیلم سینمایی «اسکادران عشق» به کارگردانی سعید حاجی میری به طور جدی بازیگری در سینما را آغاز کرد. بازی در فیلم‌های سینمایی «دو زن» و سریال‌هایی چون «هزاردستان» و «روزگار جوانی» از جمله دیگر فعالیت‌های این هنرمند به شمار می‌رود. «آرزوهای طلایی»، «زندگی شیرین است»، «بازی‌سازان»، «کوزه شکسته»، «گلوله ای برای شازده» و «خواستگاری» از جمله نمایشنامه‌های او هستند.

 

محمد حسنی لنگرودی

محمد حسنی لنگرودی مسئول اسبق انجمن نمایش، نویسنده، کارگردان و بازیگر بنام و برجسته استان گیلان و فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان لنگرود شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ دارفانی را وداع گفت. سید محمد حسنی در سال 1329 در لنگرود متولد شد. وی دارای مدرک لیسانس علوم اجتماعی و دبیر دبیرستان‌های شهرستان لنگرود بود. زنده‌یاد حسنی نشان درجه 3 هنری را برای یک عمر فعالیت هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده بود. وی نویسنده، کارگردان و بازیگر آثار متعددی بود و از جمله فعالیت‌های مهم هنری وی را می‌توان به تاسیس اولین آموزشگاه آزاد هنری در رشت اشاره کرد.

 

فاطمه ( زیبا) مهر علیزاده

فاطمه ( زیبا) مهر علیزاده از بانوان هنرمند تئاتر سالها در عرصه بازیگری فعالیت داشت، وی یکی از بازیگران توانمند و با اخلاقی بود که حتی در دوران بیماری هم صحنه را رها نکرد و به فعالیت خود ادامه داد. زیبا مهرعلیزاده در بسیاری از آثار فاخر تئاتر فارس همانند حافظ ، سعدی مسافر شهر عشق، راه طویل سیمرغ و... با استاد علینقی رزاقی همکاری داشت. فاطمه مهر علیزاده از بانوان هنرمند تئاتر که سالها در عرصه بازیگری فعالیت داشت پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان در آخرین روز پاییز به دیار باقی شتافت.

 

فرهاد فیاض‌بخش

فرهاد فیاض‌بخش متولد ۱۳۶۲ لیسانس سینما و دانشجوی فوق‌لیسانس ادبیات نمایشی بود. او دبیر هفتمین تئاتر منطقه‌ای معلولان خلیج فارس و دارای هشت مقام اول طراحی نور و صحنه در جشنواره تئاتر معلولین بود و سابقه حضور متوالی در چندین دوره جشنواره تئاتر معلولین استانی،منطقه‌ای و بین‌المللی،کسب مقام برتر طراحی نور در جشنواره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی معلولین را نیز دارد. از دیگر فعالیت‌های مرحوم فیاض‌بخش : حضور در جشنواره  تئاتر زائر،حضور در جشنواره تئاتر دفاع مقدس و تئاتر دینی خارگ و کسب مقام برتر طراحی صحنه و بازی برای نمایش دوگ،حضور در جشنواره سراسری سوره،حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم شهر،تولید سه فیلم مستند و پخش از شبکه مستند سیما،نفر سوم جشنواره فیلم محیط‌زیست،حضور در جشنواره فیلم سبز،مدرس یک دوره عکاسی در دانشگاه فرهنگیان

فرهاد فیاض‌بخش جزء ده فیلمساز برتر سازمان بسیج هنرمندان کشور و چندین سال متوالی مسئولیت واحد فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان بوشهر را هم برعهده داشته‌ است. فرهاد فیاض‌بخش،هنرمند تئاتر معلولان استان بوشهر روز شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ براثر سکته مغزی درگذشت.

 

حمید لبخنده

حمید لبخنده متولد سال ۱۳۳۰ است و در ۱۵ سالگی به اولین کلاس تئاتر نزد حسینعلی طباطبایی در اداره فرهنگ و هنر اهواز رفت او آن‌طور که خودش تعریف کرده در آن کلاس با رضا فیاضی، فرید و علی سجادی حسینی و رضا خندان همراه بود و بعدها به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت و در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر تحصیل کرد. این کارگردان از شاگردان هنرمندان مطرحی همچون حمید سمندریان، شمیم بهار، بهرام بیضایی، پرویز پرورش، پرویز ممنون، علی رفیعی، محمد کوثر و نیز منیژه محامدی و گلی ترقی بوده است. لبخنده همچنین در برخی نمایش‌های گروه تئاتر «پیاده» به سرپرستی داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی بازی کرده بود. او برای نخستین بار همراه با زنده یاد سمندریان در نمایشنامه «مرده‌های بی‌کفن و دفن» نوشته سارتر کار کرد. در آن مقطع نمایشنامه «عادل‌ها» به نویسندگی کامو و با ترجمه محمدعلی سپانلو را هم در تالار مولوی کارگردانی کرد و بعد از تجربه اجراها رابطه دوستانه بیشتری با زنده یاد حمیدسمندریان و هما روستا پیدا کرد. حمید لبخنده با ساخت سریال «در پناه تو» در دهه هفتاد در میان عموم مخاطبان به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد و بعد از آن با سریال‌  «در قلب من» این محبوبیت را تداوم بخشید . او در سینما فیلم «آبی» را ساخت اما در سال‌های گذشته بیشتر مشغول مدیریت آکادمی سمندریان بود و سال‌ها مدیریت آموزشگاه زنده یاد حمید سمندریان را بر عهده داشت. نمایش «سوءتفاهم» و سریال‌های رازهای یک خانه (۱۳۹۰) ،کارآگاهان (۱۳۸۶)،تله‌ فیلم ساعت بدون عقربه (۱۳۸۵)،تله‌ فیلم دارگل (۱۳۸۴)،پیدا و پنهان (۱۳۸۳)،با من بمان (۱۳۸۰)،حکایت میرزا یحیی (۱۳۷۴)،مهر و ماه (۱۳۶۹)فماجرای خالو (۱۳۶۹)،حکایت‌نامه (لطائف المتون) (۱۳۶۸)،این شرح بی نهایت (۱۳۶۶)، راویان اخبار (۱۳۶۷–۱۳۶۵) از دیگر آثار حمید لبخنده هستند. وی در روز شنبه ۱۸ دی دار فانی را وداع گفت..

 

شهریار تیمورپور

 شهریار تیمورپور متولد 1335 بیرجند بود و دوران کودکی خود را در این شهر و نیز مشهد گذرانده بود و در جوانی برای فعالیت در فضای حرفه‌ای به تهران آمده بود. این هنرمند پس از طی دوران مقدماتی تحصیلی وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شده و مدرک کارشناسی نقاشی خود را دریافت کرد. او که در کالج جورجیای آتلانتا هم به آموختن نقاشی پرداخته بود، همچنین در زمینه‌های مختلف هنرهای نمایشی از جمله نویسندگی، کارگردانی و بازیگری هم استعداد خود را آزموده بود و در این عرصه‌ها حضور فعالی داشت. زنده‌یاد تیمورپور از اعضای قدیمی انجمن چهره‌پردازان خانه تئاتر هم بود و طی این سال‌ها علاوه بر حضور در مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج به‌عنوان گریمور در بسیاری از حوزه‌های مختلف تلویزیون و سینما و تئاتر حضور فعالی داشت. او در گفت‌وگویی که پیشتر با ایران تئاتر انجام داد، گفته است بعد از نزدیک سه دهه فعالیت در این عرصه حالا به بازنشستگی و پرداختن به علاقه‌مندی‌های شخصی‌تر خود می‌اندیشد. یکی از اولین تجربه‌های کاری مرحوم تیمورپور در تئاتر شهر مربوط به گریم نمایش «بلیت تئاتر» است که زنده‌یاد خسرو شکیبایی در آن بازی داشت. او طراحی پوستر نمایش‌های «مضحکه توراندخت» زنده‌یاد رضا کرم‌رضایی و «سوگ سیاوش» سیاوش طهمورث را هم در کارنامه کاری خود دارد. وی به دلیل عوارض ناشی از کرونا روز چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰دارفانی را وداع گفت.

 

علی‌اشرف نوبتی

علی‌اشرف نوبتی،ششم مهرماه ۱۳۱۰ در کرمانشاه متولد شد و  پنجم بهمن‌ماه 1400 در سن ۹۰ سالگی درگذشت.او که به «پرتو کرمانشاهی» ملقب بود،به دو زبان فارسی و کردی شعر سروده است و مجموعه اشعار او در کتابی به نام «کوچه‌باغی‌ها» به چاپ رسیده است. همچنین در کنگره مشاهیر کرد در سنندج از او به‌عنوان یکی از مفاخر زنده کرد تقدیر شد.وی علاوه بر سرایش شعر به زبان معیار فارسی به گویشهای فارسی کرمانشاهی و کردی کرمانشاهی شعر می‌سرود.برخی ازاشعار وی در تصنیف‌ها و آلبوم هایی از علیرضا قربانی و حسام الدین سراج خوانده شده است. مجموعه اشعار پرتو کرمانشاهی با نام «کوچه‌باغی‌ها» در سال ۱۳۷۷ به همت محمدعلی سلطانی به چاپ رسیده است. بیشتر اشعار این دیوان به صورت شعر کلاسیک و به زبان فارسی است،اما چندین غزل کردی نیز در انتهای کتاب به چاپ رسیده که در زمان انتشار به عنوان نمونه‌های برجسته‌ای از شعر کردی کرمانشاهی مورد توجه قرار گرفت. در چاپ سوم کتاب در سال ۱۳۸۹ تعدادی شعر به لهجه فارسی کرمانشاهی نیز به انتهای کتاب افزوده شد. پرتو در زمینه اشعار کردی موفق شد تا ضمن سرایش شعر کردی بر وزن عروضی،به لحاظ زبانی نیز خلوص زبانی را حفظ کند و برای انطباق شعر خود با عروض،واژگان فارسی را به شعر خود وارد نکند. زبان اشعار وی کردی کرمانشاهی است؛ با این حال بسیاری از ویژگی‌های کردی کلهری نیز در اشعار پرتو به چشم می‌خورد. پرتو اشعاری نیز در وصف افغانستان برای مردم آن سروده است. معروف‌ترین شعر کردی پرتو،غزل ارمنی است.به پاس تکریم از این شاعر کرمانشاهی،یکی از کوچه‌های این شهر با نام پرتو کرمانشاهی نام‌گذاری شده است.

 

ایرج قوشچی باشی

ایرج قوشچی‌باشی متولد سال ۱۳۳۳ و از هنرمندان پیشکسوت‌ تئاتر گرگان بود که در سال ۱۳۴۸ وارد عرصه هنر شد.او در مرکز آموزشی تئاتر در گرگان زیر نظر استاد سعید نیکپور و در ادامه استاد فقید مسعود فقیه به آموختن تئاتر پرداخت و تا هنگام درگذشتش همچنان در صحنه‌های تئاتر،سینما و تلویزیون در کسوت بازیگر به فعالیت مشغول بود. با افتتاح تالار فخرالدین اسعد گرگانی در گرگان به‌عنوان بازیگر رسمی تئاتر جذب اداره فرهنگ ‌و هنر شد و تا پایان دوران بازنشستگی در پروژه‌های نمایشی همچنان فعال بود و در بسیاری از آثار بزرگ تولیدشده در طول این سال‌ها حضور چشمگیر داشت. زنده‌یاد قوشچی‌باشی بازیگری بود خلاق، باانگیزه، توانا و خوش‌اندیش که در طول سالیان فعالیت هنری خود موفق به اخذ جوایز مختلف از جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای، کشوری شده بود. گفتنی است در دوران همهگیری کرونا این هنرمند فقید به این بیماری مبتلا شد که با مراقبت‌های پزشکی و همراهی خانواده توانست بهبودی خود را به دست آورد و همچنان سرزنده و فعال به فعالیت ادامه دهد؛ اما متأسفانه در روزها و هفته‌های اخیر به دلیل هجوم سرطان به بخش‌هایی از جسم او داستان زندگی‌اش در پنجم بهمن پایان یافت و مرگ او را در آغوش گرفت. وی در اثر عوارض ناشی از بیماری سرطان در روز سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰درگذشت.

 

علی حاج علی عسگری

علی حاج علی عسگری متولد سال ۱۳۲۲ پژوهشگر تئاتر به‌ویژه در زمینه تعزیه بود و مقاله‌های پژوهشی در این حوزه ارائه کرده بود. او پژوهشگر و هنرپیشه گیلانی و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه گیلان بود. نویسندگی نمایشنامه‌های «گیله‌مرد»، «عاشورا»، «خورشید کاروان» و کارگردانی نمایش‌نامه‌های متعددی همچون: «خورشید کاروان»، «خاک»، «چهره به چهره» و …. از جمله آثار آن مرحوم بود. او سال‌ها مسئولیت هنرهای نمایشی اداره کل ارشاد گیلان را بر عهده داشت که در روز یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰درگذشت.

 

سعید تشکری

سعیدتشکری متولد ۱۳۴۲ در قوچان و فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر، عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر، مدرس ادبیات نمایشی و داستان‌نویسی بود. رمان‌نویسی، مقاله‌نویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و هنر، ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی، نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره‌کل نمایش رادیو و انتشار بیش از ۴۰ عنوان کتاب در کارنامه سعید تشکری وجود دارد.

زنده‌یاد سعید تشکری از سال ۱۳۶۰ فعالیت‌هایش را با عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما و نوشتن مقالات در مطبوعات در حوزه ادبیات و هنر آغاز کرد. نوشتن نقد و داوری در ادوار مختلف جشنواره تئاتر فجر، شرکت در جشنواره‌های ملی و کشوری، نوشتن و انتشار آثاری چند در حوزه رمان و ادبیات نمایشی از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌رود. او فعالیت‌های هنری و ادبی خود را با ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی و نیز نمایشنامه‌های رادیویی در اداره کل نمایش رادیو تهران ادامه داد. همچنین به‌عنوان استاد شاگردان زیادی را در حوزه هنر و ادبیات تربیت کرد و امروز نیز به‌عنوان یکی از رمان‌نویسان طراز اول کشور در حوزه ادبیات دینی و انقلاب مطرح است. گواه آن ، دریافت جایزه سه دوره کتاب سال رضوی و کتاب سال شهید غنی‌پور، در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ برای نگارش رمان «بارِ باران» است که توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده. همچنین از آخرین کارهای او در تلویزیون می‌توان به نگارش بخش اول سریال «زمانه» که از سریال‌های موفق و پربیننده شبکه سوم سیما در سال ۱۳۹۱ بود، اشاره کرد. زنده‌یاد تشکری در زمینه ادبیات داستانی انتشار رمان‌های موفق «پاریس پاریس»، «ولادت»، «رژیسور» و «بارِ باران» را در کارنامه خود دارد. در زمینه ادبیات نمایشی، آثار او بارها توسط ناشران مختلف منتشر و تجدید چاپ شده ‌است. همچنین مجموعه نمایش‌های زنده‌یاد سعید تشکری در دو جلد توسط انتشارات نیستان به نام‌های «وصل هزار مجنون» و «وقتی زمین دروغ می‌گوید» منتشر شده است. گفتنی است مجموعه «وقتی زمین دروغ می‌گوید» در زمستان ۱۳۹۱ عنوان کتاب برتر سال را به خود اختصاص داد . این نویسنده سرشناس خراسانی در اثر ابتلا به کرونا در چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰در بیمارستان رضوی مشهد درگذشت.

 

بهروز صانعی

بهروز صانعی متولد 31 شهریورماه 1349 شهرستان آبادان و دارای مدرک فوق دیپلم بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، فعالیت نمایشی را از سال 1361 با نمایش «طلوع دهکده» در شهرستان شهرکرد آغاز نمود و در ادامه با حضور در شهرستان امیدیه در تولیدات نمایشی شهرستان های امیدیه، آغاجاری و بهبهان حضور داشت و در جشنواره های تئاتر استان خوزستان، منطقه ای و ملی صاحب عناوین مختلف بازیگری در طی سال های فعالیت شده بود.

برخی از نمایش هایی که زنده یاد بهروز صانعی در آنها به عنوان بازیگر ایفای نقش کرد عبارتند از: صبح طلوع می کند، صبح روز چهلم، زخم بر زخم، قصه گرگ گرسنه، روز داخلی 12 شب، اسب، کاکاسیاه، روزی از زندگی یک آدم عشق پیت، ورود کودکان ممنوع، آلونک تلخ، شوومان، ماهک، بهمنشیر، قبله ی دعا، باد که می نویسد و....

 با تشکیل گروه تئاتر ماتریوشکا،بهروز صانعی به عضویت این گروه تئاتر پروانه دار در شهرستان امیدیه درآمد و در این روزها مشغول تمرین نمایش «باد که می‌نوسید» به کارگردانی غزل بویری برای حضور در جشنواره نمایشنامه خوانی «گام اول» و اجرای عمومی اثر نمایشی فوق بود که روز شنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ خبر فوت این بازیگر پیشکسوت و با اخلاق تئاتر استان خوزستان و امیدیه،جامعه هنرمندان تئاتر خوزستان را در بهت و اندوه فرو برد.

در آئین اختتامیه رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان که خردادماه 1400 به دبیری ساسان شکوریان در هتل گیت بوستان اهواز برگزار شد از بهروز صانعی بازیگر فعال و پیشکسوت تئاتر استان خوزستان و شهرستان امیدیه به پاس سال ها تلاش و فعالیت نمایشی مستمر با اهداء لوح یادبود و تندیس تقدیر و تجلیل شد. که در روزیکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰درگشت.

 

غلامرضا بایزان‌منش

غلامرضا بایزان‌منش متولد سال ۱۳۳۲ در شهر مشهد بود. او در دهه 50 شمسی با نمایش «سرنوشت» وارد حیطه بازیگری شد و در نمایش‌هایی چون «چوب به دست ها»، «سیاه زنگی مرد فرنگی، د ایره زنگی»، «شب بیست و یکم» «شقایق دره»، «هفت کچل»، «از طواف تا تفت»، «پشت پرچین»، «کمند خاطرات» و «آوارگان عشق» به ایفای نقش پرداخت.

زنده‌یاد بایزان‌منش همچنین یکی از بازیگران اصلی نمایش «خورشید کاروان» بود که حدود ۱۵  سال در ایام محرم و صفر در مشهد روی صحنه رفته است. بایزان منش در کنار تئاتر در پروژه‌های تصویری متعددی، چون «اسیر» به کارگردانی فاضل راد، «گمشده» ساخته مهدی صباغ زاده، سریال «توفان شن» به کارگرد انی جواد شمقدری، «فضل بن شاذان» ساخته علی غفاری، «روز باران» اثر اسماعیل براری و سریال «روایت عشق» به کارگرد انی علاءالد ین رحیمی و انوشیروان ارجمند نیز حضور داشته  است.

غلامرضا بایزان‌منش» بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون پس از تحمل یک دوره بیماری و مبارزه با سرطان چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۶۸ سالگی چشم از جهان فروبست.

 

زهره فکورصبور

زهره فکورصبور که فعالیت خود را با تئاتر کودک آغاز کرده بود با بازی در سریال «روزگار جوانی» نزد مخاطبان شناخته شد ، هنوز علت فوت  او مشخص نیست اما منابع آگاه اعلام کرده‌اند این بازیگر ساعت هشت شب سه‌شنبه به بیمارستان منتقل شده اما پزشکان موفق به نجات وی نشده‌اند. زهره فکور صبور بازیگر ۴۳ ساله سینما و تلویزیون در سریال‌ها و فیلم‌هایی چون روزگار جوانی، دردسرهای عظیم، دنگ‌وفنگ و... ایفای نقش کرده است. او این روزها مشغول ایفای نقش در سریال تلویزیونی «بی‌همگان» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی مهران مهام بود .

 

سید محسن مصطفی ‌زاده

سید محسن مصطفی ‌زاده  نویسنده، شاعر، فعال عرصه انقلاب اسلامی و منتقد و نمایشنامه نویس تئاتر مشهدی عصر ۱۱ اسفند ۱۴۰۰به دلیل عارضه قلبی درگذشت.

او را می‌توان یکی از چهره‌های برتر شعر و نویسندگی خراسان دانست. مصطفی زاده کمتر در محافل عمومی حضور می‌یافت و بیشتر سعی داشت در خلوت خود به تفکر و اندیشه‌ورزی بپردازد. او توانست آثاری، چون «الفبای حسن»، «حدیث ولایت مالک»،مجموعه اشعار و نمایشنامه‌های «محاکات» و «ابدال» را منتشر کند.

یکی از ابعاد شخصیتی این هنرمند فقید که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت،بعد عرفانی شخصیت او بود. مصطفی‌زاده از شاگردان مرحوم آیت الله حق شناس بود و همچنین درس فلسفه را نیز نزد مرحوم سیدجلال آشتیانی فراگرفت.

 

علیرضا غفاری

علیرضا غفاری روز پنجشنبه ۱۹ اسفندماه 1400 بر اثر سکته درگذشت. مرحوم غفاری سال‌ها برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کرد و مدیر روابط عمومی نهادهای مختلفی بوده است. او نویسنده ، منتقد ،نمایشنامه نویس ،شاعر و مدیر رسانه های فرهنگی بود . سال‌ها برنامه‌های مختلفی را در رادیو و تلویزیون اجرا کرد. غفاری مجری خاطره انگیز دهه 60 تلویوزیون این روزها گوینده شیفت پنجشنبه‌های رادیو پیام بود ، امروز پیش از رسیدن به  رادیو بیاید  در اثر سکته قلبی درگذشت. مرحوم غفاری شاعر، مدرس تئاتر، نویسنده، کارگردان، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران  ،کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران بود . «من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است!» مجموعه چهار نمایشنامه از علیرضا غفاری است.

نمایش «عصر طویلگی» تازه ترین نمایشنامه  علیرضا غفاری بود که به  کارگردانی عماد ‌سالکی مهر و آبان امسال روی صحنه رفت. گزیده فعالیت های او : مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران ، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری ، مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل سازمان توسعه سینمایی سوره ، مدیر عامل شرکت تبلیغاتی سوره پیام ، مدیر گروه گزارش صدای جمهوری اسلامی ایران ، مدیر سایت سینمایی سوره ، قائم مقام مرکز سرود و آهنگ های انقلابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بنیانگذار و مدیر مسئول "همشهری" نشریه داخلی شهرداری تهران ، دبیر و عضو شورای نظارت بر نمایش مرکز هنرهای نمایشی ، دبیر اولین جشنواره عکس کودک و نیاز 89 ، سردبیر ماهنامه هنرنامه /معاونت امور هنری وزارت ارشاد ، انتشار 3 مجموعه شعر با عناوین با توأم آزادی + چهل پاره عشق + در آستان بلوغ ، انتشار بیش از ده ها مقاله تخصصی علوم ارتباطات و نقد هنرهای نمایشی ، انتشار کتاب ؛، دفتر خاطرات حیوانات /طنز مینیمال / 91 ، مدرس تئاتر در دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسه آموزش عالی سوره ، گوینده و تهیه کننده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، کارگردان تئاتر و تلویزیون ، قائم مقام دبیر اولین جشنواره عکس ورزشی ایران ، قائم مقام دبیر جشنواره سینمای مستند کیش (دوره هفتم) ، داور بخش مسابقات تلویزیونی / جشنواره جام جم /91 ، عضو هیأت داوران جشنواره تئاتر نیروی زمینی و تئاتر سنگر (دفاع مقدس) ، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران ، عضو انجمن بین المللی تبلیغات ، عضو انجمن روابط عمومی ایران ، عضو هیأت داوران جشنواره عکس عاشورائیان کیش ، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی ایران.

 




نظرات کاربران