در حال بارگذاری ...
نگاهی به ساخت فضای نمایشی در استان‌ها

سال رونق زیرساخت‌های نمایشی در شهرستان‌ها

ایران تئاتر، کمبود فضای تمرین و اجرای نمایش در شهرستان‌ها همواره دغدغه هنرمندان بوده و هست. نیازی که بی‌ترید بر شکل‌گیری و روند پیشرفت تئاتر تاثیرگذار است و نیاز به پیگیری و اقدامات گسترده دارد. سال ۱۴۰۰ اقدامات موثری در این راستا انجام شد و بازارساخت سالن و پلاتو در استان‌ها داغ بود.

نیاز ساخت سالن در شهرستان‌ها بسیار زیاد است و مستلزم صرف هزینه و همت بالا است. شاید ساخت چند سالن و پلاتو در شهرستان‌ها در مقابل میزان بالای نیازمندی، کم به نظر بیاید، اما این جریان سازی آغاز شده و نوید روزهای بهتر می‌دهد، در ادامه نگاهی اجمالی داریم به ساخت و سازهای تئاتری استان‌ها در سالی که گذشت با امید به بهره برداری و سرانجام رسیدن سالن های در حال ساخت در سال 1401.

 

 کلنگ زنی «تماشاخانه مهر» مرودشت

هم‌زمان با ایام دهه پرفروغ و مبارک فجر پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور مهندس جلال رشیدی نماینده شهرستان های مرودشت ، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی، مهدی آقایی امام جمعه، دکتر علیرضا بیات پور معاون استاندار و فرماندار، حمید رضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، امین امرائی مدیر عامل پتروشیمی مرودشت، سرهنگ محمد رضا زارع جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج، ارسلان میرزایی معاون سیاسی امنیتی فرماندار، مهدی رنجبر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالصمد سلیمانی مسئول امور شهرستان های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اعضای شورای اسلامی، مسئولین انجمن های فرهنگی هنری، پیشکسوتان و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، آئین کلنگ زنی تماشاخانه مهر مرودشت برگزار شد.

مهدی رنجبر با تکریم از مهندس رشیدی نماینده شهرستان و دکتر امرائی مدیر عامل پتروشیمی به خاطر مشارکت در ساخت «تماشاخانه مهر مرودشت»، هنر نمایش را هنر جریان ساز و مقدس دانست و گفت: با احداث این مکان بخش عمده ای از مشکلات هنرمندان انجمن نمایش کم شده و امیدواریم تا اهالی هنرهای نمایشی برای گام نهادن در راستای کاهش آسیب های اجتماعی، ایجاد شور و نشاط در جامعه و تقویت ادبیات انقلاب و مقاومت با تولید آثار نمایشی فاخر خود تاریخ نگار موثری در این مسیر باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز بیان داشت: کلنگ زنی و ساخت تماشاخانه مرودشت در راستای تقویت زیر ساخت های فرهنگی هنری شهرستان گران مایه و گران سنگ این منطقه هنر خیز است که ان‌شاالله موجب خیر و برکت برای اهالی فرهنگ و هنر شهرستان خواهد شد.

همچنین، دکتر امین امرائی مدیر عامل پتروشیمی مرودشت به جمله مقام معظم رهبری که «من در راه فرهنگ جان خود را می دهم» اشاره کرد و گفت: ما در هر مسؤلیتی وظیفه داریم بخشی از خدمت خود را به فرهنگ جامعه اختصاص دهیم، زیرا توجه به فرهنگ یعنی توجه به توسعه و پیشرفت جامعه، لذا ما نیز در مجموعه پتروشیمی علاوه بر مباحث اقتصادی به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه داشته و داریم و در این راه از هیچ حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

 

کلنگ ساخت «تماشاخانه بزرگ یزد» به زمین زده شد

در مراسمی با حضور مسئولین و هنرمندان نمایشی استان یزد، کلنگ ساخت تماشاخانه بزرگ یزد به زمین زده شد. معاون سیاسی امنیتی استاندار در این آیین گفت: احداث تماشاخانه بزرگ یزد کمک بسزایی به رشد و توسعه فعالیت های هنر نمایش در استان خواهد کرد و امیدواریم این پروژه با حمایت مسئولین زودتر به بهره برداری برسد. احمد ترحمی در ادامه از زحمات و حمایت های شورای اسلامی و شهرداری یزد از فعالیت های هنری تقدیر کرد و این شورا را یکی از موفق ترین شوراها در انجام اقدامات فرهنگی دانست.

در ادامه این مراسم، شهردار یزد گفت: احداث تماشاخانه برزگ یزد امسال آغاز و دو سال دیگر به بهره برداری می رسد. برای این پروژه امسال ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظرگرفته شده و برای اتمام آن نیز در سال آینده بودجه مورد نیاز تامین می‌شود که به صورت ویژه برای برنامه‌های تئاتر و هنر‌های نمایشی طراحی شده است، مساحت این تماشاخانه ۹ هزار و ۱۰۰ متر مربع خواهد بود.

این تماشاخانه دارای سه سالن نیمه باز و یک سالن بسته برای تمرین تئاتر و یک سالن ۴۰۰ متری در طبقه بالا برای نمایش خواهد بود. طراحی این مجموعه کاملا با بافت تاریخی یزد همخوانی دارد و در شهرک مهرآوران ساخته می شود. استان یزد از لحاظ زیرساخت های تئاتر مشکلات بسیار زیادی دارد که ایجاد تماشاخانه  استاندارد کمک شایانی به رشد هنرهای نمایشی در یزد خواهد کرد.

احمد ندافی گفت: استان یزد در تئاتر خیابانی حرف های زیادی برای گفتن دارد و پیشرفت های قابل توجهی در سال های گذشته داشته اما در بخش نمایش صحنه ای به دلیل عدم زیرساخت های لازم از پیشرفت بازمانده است. در چهارسال اخیر شورای اسلامی شهر و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری عملکرد بسیار خوبی در بحث فعالیت های فرهنگی داشت که امیدواریم این جریان تا زمان راه اندازی تماشاخانه بزرگ یزد نیز ادامه داشته باشد.

 

بهره برداری از پلاتو نهبندان طی یک سال آینده

نبی زاده با اشاره به انتخاب نهبندان به عنوان برگزیده در نخستین دوره از شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور، یکی از موانع تولید فرهنگ را کمبود زیرساخت های فرهنگی دانست و عنوان کرد: سال گذشته پلاتوی نهبندان کلنگ زنی شد و امیدواریم با عنایت مسئولان شهرستان طی یک سال آینده این پروژه به مرحله نهایی رسیده و در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

ناصر نبی زاده در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نهبندان، عنوان کرد: مطابق آیین نامه ها و ساختارها، این شورا مرکز هماهنگی و تصمیم سازی در حوزه فرهنگ عمومی جامعه و آنچه که قرار است تجلی عمومی اندیشه ها و رفتارها، نگاه ها و سنت های ما در جامعه باشد، تعریف شده است.

وی به دستور کار این جلسه از شورای فرهنگ عمومی شهرستان در خصوص شعار سال 1400 اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری چند سالی است با توجه به شرایط فراروی کشور، شعار را با محوریت تولید مطرح می کنند، معتقدیم در این شعار  نگاه به تولید فرهنگی نیز مد نظر است. زیرا که ایشان در طول سال به فرهنگ در کلام خود به عنوان یکی از محورهای اصلی جامعه نگاه می کنند.

نبی زاده یکی از موانع تولید فرهنگ را کمبود زیرساخت های فرهنگی دانست و افزود : سال گذشته پلاتوی نهبندان کلنگ زنی شد و امیدواریم با عنایت مسئولان طی یک سال آینده این پروژه به مرحله نهایی رسیده و در اختیار هنرمندان قرار گیرد. وی همچنین خطاب به شهردار نهبندان عنوان کرد: اگر خانه های محله تبدیل به خانه های فرهنگ شوند و از ظرفیت موسسات فرهنگی و هنری نیز در این مکان ها استفاده شود، ما نیز می توانیم به رشد و توسعه این مجموعه ها کمک کنیم.

 

خانه تئاتر قزوین به بهره برداری می‌رسد

قاسم الهیاری رئیس، علی فرمانی و‌ مهدی مهدی‌خانی اعضای کمیسیون فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قزوین به همراه علمی معاون عمرانی، بهرامی مدیر منطقه دو و درافشانی مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین به منظور بررسی روند پیشرفت فیزیکی، از پروژه خانه تئاتر در حال احداث بازدید کردند. در این بازدید کیوان حبیبی رئیس و اعضای انجمن نمایش استان نیز حضور داشته و در رابطه با اجرای تخصصی خانه تئاتر بحث و تبادل نظر شد. خانه تئاتر قزوین در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.

 

تئاتر شهر کرمان آماده بهره برداری است

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در دیدار با اعضای هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان کرمان گفت: از اقدامات موثری که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در توسعه هرچه بیشتر این هنر ارزشمند در استان کرمان اشاره کرد، تجهیز و بازسازی ساختمان تئاتر شهر بود که به طور کامل به انجمن هنرهای نمایشی استان واگذار شد. این سالن با حجم سرمایه گذاری قابل توجهی در اختیار هنرمندان قرار گرفت که با اضافه شدن این سالن مجموعه سالن‌های اختصاصی نمایش استان به هشت رسید. امیدوارم با همگرایی و تشریک مساعی بین همه هنرمندان تئاتر استان شاهد اتفاقات خوبی از جمله اجرا‌های پیوسته حضور علاقه‌مندان در سالن‌های تئاتر استان باشیم. در پایان این نشست مهدی بذرافشان با اکثریت آرا اعضا هیات مدیره به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان کرمان معرفی شد.

 

ساخت پلاتو در قزوین برای رفع نیاز هنرمندان عرصه نمایش

در حال حاضر یک پلاتو با ظرفیت حدود 65 نفر در حال ساخت است که از چهار ماه پیش آغاز شده و با سرعت درحال پیشرفت بوده و پیش بینی می‌شود طی یک ماه آینده به بهره برداری برسد. وجود فضای مناسب برای فعالان هنری بویژه برای هنرهای نمایشی از اهمیت بالایی برخوردار است که تاسیس پلاتو بخشی از این نیازها را برطرف می‌کند.

خانه تئاتر که توسط شهرداری درحال ساخت و اجرا است نیز گزینه مثبتی برای هنرمندان به شمار می‌آید که با تعامل با این مجموعه می‌توان از مزایای آن بهره برد، همچنین همکاری امور کتابخانه‌ها به دلیل دراختیار قراردادن سالن علامه رفیعی که در دوره‌های مختلف صورت گرفته قابل تقدیر است. مدیرکل ارشاد استان بدون چشم داشت فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد؛ چرا که خود از خانواده هنرمندان بوده و نسبت به فضای موجود و نیاز هنرمندان آشنایی دارد و بدون شک درصورت نبود وضعیت کرونا و اقتصاد اتفاقات بهتری رخ می‌داد، البته نتیجه اقدامات کنونی نیز در آینده بیشتر تاثیر گذار خواهد  بود.

 

ساختمان «سرای انجمن های هنری گلستان» افتتاح شد

شنبه 10 مهرماه طی مراسمی سرانجام «سرای انجمن های هنری استان گلستان» با حضور هادی حق شناس استاندار گلستان، منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، سعیدی سرپرست شهرداری گرگان، بصیرنیا رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر و نماینده شورای عالی استان ها، روسای انجمن های هنری و جمعی از پیشکسوتان و مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان افتتاح شد. این ساختمان با حمایت استاندار گلستان در اختیار انجمن ها قرار گرفت و با کمک شهرداری گرگان و توسط سازمان زیباسازی شهرداری بازسازی و آماده بهره برداری شد..

هادی حق شناس استاندار گلستان در این مراسم گفت: هنر غذای روح و جان انسان است و اینکه صاحبان هنر و هنرمندان محل دائمی برای تولید ونشر اثر خود داشته باشند حقی است که به گردن ما مسئولان بوده و ما در تلاش برای تحقق این مهم هستیم.

مهدی صمدی رئیس انجمن هنرهای نمایشی گلستان هم در این باره گفت: قطعا وجود این ساختمان و در کل تصمیمات و طرح های این چنینی به هویت انجمن ها کمک شایانی می‌کند. چرا که سال ها شاهد بودیم، دفتر انجمن هنرهای نمایشی با آن پیشینه و سبقه طویلش بارها در محل های مختلف و بعضا نامتناسب با شان و شرایط هنرمندان دائر میشد و اکنون این تثبیت مکان انجمن به جایگاه آن کمک خواهد کرد. از طرفی در کنار هم قرار گرفتن انجمن ها می‌تواند فرصتی ویژه باشد برای تولید آثار هنری با همراهی هنرهای مختلف و هنرمندان عرصه های گوناگون استان.

 

پلاتو مریوان در حال ساخت

در آخرین روز از شهریور 1400 ، نماینده مجلس شورای اسلامی مریوان، دکتر شیوا قاسمی پور به همراه عبید رستمی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی ، آرتیکاس اقبال فرماندار مریوان ، مهندس قاسمی پور شهردار مریوان ، رشید محمودی سرپرست اداره ارشاد مریوان ، فاتح بادپروا مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان و تنی چند از هنرمندان تئاتر ؛ از ساخت پلاتوی مریوان دیدن نمودند و جهت رفع مشکلات ساخت این پلاتو و تسریع در انجام آن تصمیماتی اتخاذ نمودند .

ساخت پلاتوی مریوان که نیاز هنرمندان تئاتر این شهرستان است قطعا می تواند سهم بزرگی در اعتلا و رشد تئاتر این شهر داشته باشد .

 

آغاز ساخت مجتمع فرهنگی میناب از پاییز1400

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: با همکاری دستگاه قضایی به ویژه دادستان بندرعباس، تفسیر درستی از قانون صورت گرفت و توانستیم حکم رفع تخریب تالار شهر بندرعباس را دریافت کنیم.

کمالی زرکانی با اشاره به اینکه در سال گذشته سالن حاجی آباد را به سینما تبدیل کردیم، اضافه کرد: تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا در سال جاری نیز سالن شهر بستک را هم به سینما تبدیل کنیم تا به ظرفیت صندلی های سینما هرمزگان ۳۰۰ صندلی دیگر اضافه شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت تالار شهر بندرعباس، افزود: خوشبختانه با همکاری دستگاه قضایی به ویژه دادستان بندرعباس، تفسیر درستی از قانون در خصوص این موضوع صورت گرفت که توانستیم حکم رفع تخریب تالار شهر بندرعباس را دریافت کنیم و پیگیر مراحل انجام پروانه ساخت آن هستیم و منابع مالی این پروژه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین می شود.

کمالی زرکانی در خصوص وعده ساخت مجتمع فرهنگی شهرستان میناب، عنوان کرد: در این پروژه ۵ میلیارد تومان بودجه ملی و یک میلیارد تومان توسط استاندار هرمزگان از محل سفرهای رئیس جمهوری نیز اختصاص یافته است که با توجه به توافقات صورت گرفته و مبادله موافقت نامه ها از پاییز امسال عملیات ساخت آن آغاز می شود.

 

طرح ساخت دو پلاتوی حرفه‌ای و سالن تئاتر شهر کرج

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، از تصویب بیست میلیار تومان برای شروع ساخت پروژۀ تئاتر شهر کرج خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این نکته که ساخت تئاتر شهر با نرخ روز در حدود ششصد میلیارد تومان هزینه دارد افزود امید می رود با جذب سرمایه و مشارکت در ساخت تئاتر شهر کرج، این پروژۀ حساس و حیاتی شهر در دو یا سه سال آینده به بهره برداری برسد. ساختمان تئاتر شهر کرج در سال نود و هشت توسط دکتر سعید حقیر، عضو هیئت علمی دانشکدۀ معماری دانشگاه تهران طراحی شده است.

علی ذبیحی، عضو شورای شهر کرج و مدیرعامل انجمن نمایش استان با اعلام این خبر گفت : در جلسۀ کمیسیون تلفیق بودجۀ سال 1401 شهرداری کرج، پس از بحث و گفتگو و بررسی زوایای مختلف بودجۀ فرهنگی، اعضای شورای شهر به تصویب و پیشبینی پنج میلیارد تومان جهت ساخت دو پلاتوی اجرا در دو بوستان شهر کرج رأی مثبت دادند. وی افزود : قرار است ساخت این دو پلاتو در سال 1401 کلید خورده و به بهره برداری برسند. البته هنوز جانمایی بوستانهایی که قرار است پلاتو ها در آنها ساخته شود انجام نشده است که پس از جانمایی به اطلاع شهروندان و هنرمندان عزیز خواهد رسید.

 

 

 




مطالب مرتبط

با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد
با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد

بر اساس آمار منتشر شده، 480 گروه نمایشی و 5719 هنرمند، در 32 جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای که از 6 آبان تا 3 آذر 1402 برگزار شد، حضور داشتند. این عددها، نشانگر شکسته شدن رکورد مشارکت در این رویداد بزرگ هنرهای نمایشی کشور است.

|

دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است
دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است

رضا یاوری، هنرمند تئاتر زنجان و دبیر اجرایی سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر این استان، با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است، می‌گوید برگزاری کارگاه آموزشی با حضور استادان مجرب باعث رشد و جهش قابل‌توجهی در تئاتر استان خواهد شد.

|

نظرات کاربران