در حال بارگذاری ...
شهریار نیریز نقدهی کارگردان شرکت کننده در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی

متاسفانه حمایت ها در شهرستان در حد صفر است
فقط عشق به تئاتر گروه را دور هم جمع می کند

شهریار نیریز نقدهی متولد ۱۳۴۱ لیسانس علوم تربیتی است و از سال ۶۴ وارد عرصه تئاتر شده. بیش از ۶۰متن نمایشی در گونه مختلف نوشته و اجراکرده است . در جشنواره فجر ، تئاتر ماه ، عاشوراییان کشوری ، رضوی ، منطقه ای و استانی حضور داشته و جوایزی در زمینه نویسندگی ، کارگردانی و بازیگری کسب کرده است.

شهریار نیریز نقدهی با نمایشنامه دل لرزه  نوشته سید علی موسویان از شهر ارومیه در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی حضور دارد. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در قم با او گفت و گو کرده که در ادامه می‌خوانید:

 

دلیل انتخاب این نمایشنامه توسط شما چه بود؟

علت انتخاب به خاطر ساختار مناسب متن به لحاظ خوانش ، دیالوگ نویسی عالی و خصوصا شخصیت پردازی قابل توجه و قصه جذاب آن بوده است.

 

این جشنواره ها چقدرمی تواند به رشد و توسعه تئاتر در کشور کمک کند؟

جشنواره نمایشنامه خوانی  فرصتی را برای یک بازیگر مهیا می‌کند که ممکن است در روی صحنه فراهم نشود .خصوصا برای هنرمندانی که به دلایلی از ایفای نقش صحنه ای دور هستند .اما نمیشنامه خوانی می تواند قابلیت های بازیگر را در زمینه بیان حسی ، قدرت کلامی ، هارمونی صدا و... بروز داده و باعث رشد و انگیزه در وی شود .

 

در این جشنواره انتخاب نمایشنامه در محدوده ی هشت نمایشنامه ی معرفی شده از سوی دبیرخانه میسر بود. آیا این شیوه را می پسندید ؟

بزرگتر‌ین حسن جشنواره ، رقابت هنرمندان در یک فضای یکسان و تعریف شده و بدون دغدغه از معضلات و مشکلات متن و در یک محیط امن روانی است و شاید ایراد آن تعداد کم متن هاست که آن هم با درایت مسئولین در آینده قابل حل است.

 

به نظر شما برای برگزاری با کیفیت جشنواره های نمایشنامه خوانی توجه به چه نکاتی توسط برگزار کنندگان و گروه های نمایشی ضروری است ؟

کیفیت یک جشنواره به حضور هنرمندان و رقابت از نزدیک و نفس به نفس آن‌هاست . آن‌هم در حضور مخاطب که خود یک انگیزه برای گروه هاست. و در کنار آن‌ها وجود ورکشاپ ها و جلسات آموزشی با حضور اساتید فن ، برای رشد دانش هنری گروه‌ها  که علاوه بر حضور و رقابت در یک تورنمنت توشه ای هم با خود ببرند خصوصا نسل جوان ، می تواند حائز اهمیت باشد.

 

 روند برگزاری این جشنواره‌ها را در سالیان اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیش تر در جشنواره صحنه ای خراسان شمالی هم شرکت کرده ام. اما متاسفانه با گذشت سال‌ها رشد چشمگیری نداشته و از نظر استقبال هم دچار افت شده چون دچار نوعی تکرار مکررات شده و سطح کارها پایین آمده است. امید است با سیاست گذاری درست ، شاهد رشد و تعالی آن باشیم.

 

به نظر شما در اجرای یک نمایشنامه خوانی از چه امکاناتی می توان برای اجرای بهتر و تاثیر گذارتر بهره برد؟ 

تفاوت نمایشنامه خوانی با صحنه ای در همین است . آنچه در نمایشنامه خوانی اهمیت دارد نه میدان است نه حرکت و دکور و ... بلکه اهمیت در نمایشنامه خوانی تمرکز روی قدرت خوانش بازیگر و ارتباط خوب و قوی آن با متن و بازیگر مقابل است . اینجاست که نحوه خوانش ، قدرت بیان ، بیان حسی مناسب ، هارمونی صدا و ... معجزه می کند و ارتباط بازیگران لحظات نابی را خلق می کند که مخاطب را مسحور می کند.

 

تا کنون در مسیر تمرین‌های نمایش خود با مشکل مهمی مواجه بوده اید؟ و چه حمایتهایی در شهر و استان از شما صورت پذیرفته است؟

متاسفانه حمایت هادر شهرستان بسیار کم و بهتر بگوئیم در حد صفر است و آنچه یک گروه رادور هم جمع می کند ، فقط عشق و علاقه به تئاتر است .درست است که این عشق بسیاری از مشکلات را از بین می برد ولی مشکلاتی است که عین واقعیت تلخ است هزینه هایی که در طول تمرینها ، محل تمرین و هزینه فیلمبرداری و .... همه از جیب مبارک کارگردان است که در صورت عدم انتخاب هم همه رفته و آنچه که می ماند حسرت است و فقط همان علاقه است . متاسفانه همین عوامل گاهی ما را دچار یاس فلسفی و هنری می کند.

 

ترکیب تیم اجرایی شما به چه صورت است؟

ترکیب تیم ما مرکب است از پیشکسوتان و جوانان و خوشبختانه حضور هنرمندان باسابقه هم برای جوانان آنگیزه است و هم الگو و در کنار آن نوعی آموزش عملی و اخلاقی با استفاده از تجربیات آنان است و ترکیب این دو یک هماهنگی مناسب به لحاظ تجربه و نیروی جوانی را به دنبال دارد . موفقیت گروه ما هم در گرو همین ترکیب مناسب است.

 

در پایان گروه اجرایی را معرفی بفرمایید...

 امیدواریم جشنواره حتما به صورت حضوری باشد تا ضمن تبادل تجربه با گروه هایی از سایر نقاط کشور و استفاده از فضای خوب جشنواره و کلاس ها برای آموزش لازم ، کسب تجربه ای جدید و مفید داشته باشیم . اسامی گروه اجرایی به شرح زیر است:

پدرام رحمانی : خوانشگر

یوسف سلیمانی : خوانشگر

حدیثه راد : خوانشگر و صحنه خوان

محمد رضا نصرتی : خوانشگر

امیر حسین پورحیدری : موسیقی

شهریار نیریز نقدهی : کارگردان

 




مطالب مرتبط

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت علاوه بر افزایش تعداد طرح‌های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری نیز هستیم و استقبال و شور و حال ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

|

گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است
گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است

مهدی سیم‌ریز، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، با اشاره به محتوامحور شدن این رویداد، نمایشنامه را مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در هنرهای نمایشی دانست که باد مورد توجه قرار بگیرد.

|

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت 1403 منتشر شد.

|

نظرات کاربران