در حال بارگذاری ...
حسین زارعی کارگردان شرکت کننده در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی

جشنواره نمایشنامه خوانی نوعی سرمایه گذاری است

حسین زارعی کارشناس ارشد حقوق از سال ۱۳۷۱ فعالیت نمایشی را با انجمن نمایش شروع کرد و تاکنون درجشنواره های استانی، منطقه ای و بین المللی فجر و سوره استانی و سراسری و تک و...با کارهای مختلف شرکت داشته است.

حسین زارعی از بندر گناوه با نمایشنامه «سردار » به نویسندگی نادر برهانی مرند در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی حضور دارد، به همین بهانه خبرنگار ایران تئار در قم با اوگفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

دلیل انتخاب این نمایشنامه توسط شما چه بود؟

این نمایش نامه را انتخاب کردم هم به جهت ساختار خوب متن و هم رعایت نکات فنی به خصوص شناور بودن زمان در این نمایش.

 

این جشنواره ها چقدرمی تواند به رشد و توسعه ی تئاتر در کشور کمک کند؟

جشنواره نمایشنامه خوانی نوعی سرمایه گذاری پایه است که به تقویت و رشد نمایشنامه بشدت کمک می کند و گروه های نمایشی را در تمرین و تجربه با هزینه کمتر رو به جلو می برد

 

در این جشنواره انتخاب نمایشنامه در محدوده ی هشت نمایشنامه ی معرفی شده از سوی دبیرخانه میسر بود. آیا این شیوه را می پسندید ؟

در این جشنواره با توجه به سیاست جشنواره و فکر برگزارکنندگان که بر روی نمایشنامه هایی سرمایه گذاری کرده و سپس منتشر نموده و اکنون جشنواره نمایشنامه خوانی را برگزار می کنند ، می تواند موثر باشد اما راه را بر کشف آثار خلاقانه جدید می بندد.

 به نظر می رسد همچنان حمایت مالی و استفاده از رسانه(تلویزیون) و فضای مجازی می تواند ضروری باشد

 

روند برگزاری این جشنواره هارا در سالیان اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

 تاکنون در سایر جشنواره های رضوی نبوده ام اما اخبار یا اثار منتشرشده را گاهی دیده ام . به نظر می رسد گاهی جشنواره به شکل محدود یا حتی سفارش به برخی افراد یا گروها بوده که خوبی و ضعف هایی را در خود دارد.

 

به نظر شما در اجرای یک نمایشنامه خوانی از چه امکاناتی می توان برای اجرای بهتر و تاثیر گذارتر بهره برد؟ 

در مورد حرکت در نمایشنامه خوانی چندان موافق نیستم اما استفاده از افکت و صدا و لباس و گریم می تواند به ارتباط بهتر کار با تماشاگر و استفاده از ظرفیت گروه کمک کند

 

تا کنون در مسیر تمرین‌های نمایش خود با مشکل مهمی مواجه بوده اید؟ و چه حمایت هایی در شهر و استان از شما صورت پذیرفته است؟

برای تمرینات در گروه ما مشکلی نداشتیم اما واگذاری اماکن هنری به بخش خصوصی معضلی شده و اگر بخش خصوصی دوست یا همکار نباشد مشکل مکان تمرین مانع از کار می شود. مدت هاست که ما دندان کمک از متولیان را کشیده ایم و هیچ حمایتی نیست.

 

ترکیبگروه اجرایی شما به چه صورت است؟ 

گروه آمین متشکل از همکارانی است که از دهه هفتاد و هشتاد تاکنون با هم بوده تجربه های مختلفی با هم داشته ایم اما در کنار بدنه اصلی گروه سیاست اعضا جدید و عضو گیری و آموزش افراد جوان در این کار نیز دنبال شده و ترکیبی از با تجربه ها و آماتورها این کار را ارایه می کنند.

تیم اجرایی ما گروه رسمی و ثبت شده آمین است که در جشنواره های مختلف رسمی حدود ۲۰سال با نام فعلی شرکت داشته و طی چندسال اخیر تجربه های مختلف نمایشنامه خوانی داشته ایم از جمله اخرین کار اجرای نمایشنامه خوانی در لنج روی دریا بوده که مورد توجه قرار گرفته است. ما نمایشنامه خوانی را جهت گرم نگه داشتن و آمادگی و تجربه مداوم گروه بخصوص در زمانی که حمایت بودجه ای نمی شود و بیماری کرونا مانع از اجرای صحنه ایست، دنبال کرده‌ایم.




مطالب مرتبط

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت علاوه بر افزایش تعداد طرح‌های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری نیز هستیم و استقبال و شور و حال ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

|

گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است
گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است

مهدی سیم‌ریز، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، با اشاره به محتوامحور شدن این رویداد، نمایشنامه را مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در هنرهای نمایشی دانست که باد مورد توجه قرار بگیرد.

|

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت 1403 منتشر شد.

|

نظرات کاربران