در حال بارگذاری ...
گفت و گو با کارگردان حاضر در جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی

ایده‌ای بکر خوانش نمایشنامه های محدود

حمیدرضا رکنی کارشناسی بازیگری و ارشد ادبیات نمایشی ، طراح، کارگردان و بازیگر تئاتر با «روز برمی‌آید» در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی شرکت کرده است.

 حمیدرضا رکنی با نمایشنامه «روز برمی‌آید» نوشته ایوب آقاخانی از تهران در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی حضور دارد به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در قم با او گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خواندید:

 

دلیل انتخاب این نمایشنامه توسط شما چه بود؟

به دلیل اینکه خروجی کار باید ۶۰ دقیقه می شد،گزینه انتخابی بنده بود اما پس خواندن نمایشنامه روز بر می‌آید به دلیل بار دراماتیک فوق‌العاده چه برای بازیگران و چه تاثیری که برای مخاطبان بجا می‌گذارد و همچنین متن روان و دلنشینی که باعث تصویرسازی‌های بسیار ژرفی که در ذهن پدید می‌آورد متوجه قوی بودن این نمایشنامه شدم به صورتی که در حین کارگردانی کار داشتم میزانسن حرکتی بازیگران را نیز در ذهنم می‌دیدم و چه اجرای صحنه‌ای زیبایی می‌شود از روز بر می‌آید جناب ایوب آقاخانی بروی صحنه برد.

 

این جشنواره ها چقدرمی تواند به رشد و توسعه ی تئاتر در کشور کمک کند؟

برگزاری جشنواره هم خوبی‌هایی دارد و هم بدی‌هایی. خوبی به این دلیل که هم باعث پیشرفت گروه‌های هنری می‌شود و هم پیدا کردن گروه‌های فعال بجهت همکاری در کارهای بزرگتر،اما بدی این ماجرا مشاهدات لابی بازی در برخی از جشنواره‌ها که باعث از بین رفتن کل انگیزه‌های گروه‌های هنری می‌گردد که گاها لطمات بسیار جبران ناپذیر در روحیه‌ی افراد بجا خواهد گذاشت و با توجه به تبلیغات دهانی از رتبه و اعتبار اینگونه جشنواره‌ها قطعا کاسته می‌شود اما قطعا برگزاری جشنواره‌هایی از جنس رضوی که همه‌چیز بر پایه عدالت و مدیریت قوی است و کوچکترین لابی بازی در آن نقش ندارد،نه تنها باعث پیشرفت هنر می‌شود بلکه باعث می‌شود هنرمندان،کمتر هنرزده‌ شوند.

 

در این جشنواره انتخاب نمایشنامه در محدوده ی هشت نمایشنامه ی معرفی شده از سوی دبیرخانه میسر بود. آیا این شیوه را می پسندید ؟

اتفاق ارائه تعدادی نمایشنامه و اجرای گروه‌های هنری ایده‌ای بکر بود که با توجه به انتخاب نمایشنامه‌ها توسط جشنواره رضوی اتفاقی خوب به عقیده‌ی بنده رقم زد و زیبایی رضوی به مشخص کردن نمایشنامه‌ها بود و به هیچ عنوان موافق آزاد بودن نمایشنامه به انتخاب گروه‌ها نیستم زیرا از کیفیت رقابت‌ها به شدت می‌کاهد و این مغایر با هدف جشنواره‌ها است.

 

به نظر شما برای برگزاری با کیفیت جشنواره های نمایشنامه خوانی توجه به چه نکاتی توسط برگزار کنندگان و گروه های نمایشی ضروری است؟

بر طبق دستورالعمل رضوی هر بازیگر می‌تواند در ۲ نقش بازی کند اما... بسیار مهم است که بازیگر یا نوازنده در کار دوم،شخصیت یکسان با شخصیت کار اول و یا از آلات موسیقی یکسان در کار دوم استفاده نکند؛ به طور مثال اگر بنده در روز بر می‌آید نقش یحیا را دارم در کار دیگری که نمایشنامه روز بر می‌آید نقش یحیا را بازی نکنم و یا اگر در کاری کمانچه میزنم در کار بعدی همان کمانچه را با همان نتی که در کار اولم زده‌ام را نزنم و اگر چنین شود جشنواره موظف به نادیده گرفتن این اشخاص است.

 

به نظر شما در اجرای یک نمایشنامه خوانی از چه امکاناتی می توان برای اجرای بهتر و تاثیر گذارتر بهره برد؟ 

در نمایشنامه‌خوانی با جابجایی بازیگران هرچند کم و نور تخصصی اعم از نورهای رنگی و... کاملا مخالفم اما با گریم و لباس که موجب حس گرفتن بازیگران و انتقال احساس به مخاطب است کاملا موافق هستم

 

تا کنون در مسیر تمرین‌های نمایش خود با مشکل مهمی مواجه بوده اید؟ 

خب همیشه مسیرهای نمایشی با مشکلات تکراری همسانی برخوردار هستند و این اتفاق دیگر برای گروه‌های هنری گویا امری عادی شده و هر چه این گروه‌ها تازه‌کارتر باشند،مشکلات بیشتری را پیش‌رو خواهند داشت همانند کرونا،هزینه‌های پلاتو،هزینه‌های رفت و آمدو... به هرحال هنرمندان چوب دلشان را می‌خورند نه نان دلشان را با آنکه نانی هم برای خوردن نداریم. بگذریم... امید است که پیشکسوتان این عرصه فکری پیشکسوتانه در این امر کنند.

 

ترکیب گروه اجرایی شما به چه صورت است؟

  یکی از دغدغه‌های بازیگران جدید نداشتن رزومه کاری ست همانطور که برای بنده نیز در اوایل کار بود و به همین خاطر خواستیم از تازه‌کارها و استعدادهای نهفته‌ی هنری استفاده کنیم و جهت بالانس کردن کار نیز از تعدادی بازیگران شناخته شده نیزاستفاده کردیم و این کار نتیجه‌ی بسیار خوبی داشت هم به جهت خروجی کار و هم به جهت تجربه دار شدن دوستان تازه کار.

 دستیار کارگردان:آرش نایبی،بازیگران:گلاره فرشچیان،حمیدرضا رکنی،نیما قاسمی،امیرحسین صفاپور،محسن شعبانی،صحنه‌خوان:الهه کیانی،نوازندگانمحمدرضا یوسفیان(کمانچ)حسن شفیعی(ساز کوبه‌ای)




مطالب مرتبط

فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم
فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم

فرهاد قائمیان در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای‌ کردر زندگی و امکنات‌شان را در اختیار هنرمندان و ...

|

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت علاوه بر افزایش تعداد طرح‌های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری نیز هستیم و استقبال و شور و حال ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

|

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

نظرات کاربران