در حال بارگذاری ...
علی زیستی کارگردان حاضر در جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی

توجه به نمایشنامه‌خوانی اقدامی موثر در پیشرفت تئاتر کشور

علی زیستی متولد کرمانشاه، دانشجوی دکترای شیمی آلی و دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه صدا و سیما، در بیش از صد نمایش در جشنواره های ماه، مهر، کورد، سواران عشق، سردار آسمانی،قلم سبز، مرصاد، صاحبدلان، پایداران، مقاومت، فتح خرمشهر، استانی، حبیب حرم، خیابانی مریوان، مبارک، آیینی سنتی و... به عنوان نویسنده، کارگردان و یا بازیگر حضور داشته‌ و عناوین متعددی را کسب کرده‌است

 علی زیستی از کرمانشاه با نمایشنامه چراغ گمشدگان اثر سید مرتضی هاشم پور در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی شرکت کرده است. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در قم با او گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

دلیل انتخاب این نمایشنامه توسط شما چه بود؟

با متن ارتباط برقرار کردم و با توجه به گروه بازیگرانی که در اختیارم بودند ، احساس کردم توانایی اجرایی مناسب از این متن را دارم.

 

 این جشنواره ها چقدر می‌تواند به رشد و توسعه ی تئاتر در کشور کمک کند؟

اگر این حرکت به صورت مداوم برگزار شود و  همانند بسیاری از جشنواره ها اولین دوره، آخرین دوره نشود، قطعا یک حرکت مثبت  و موثر جهت پیشرفت تئاتر در کشور خواهد بود.

 

در این جشنواره انتخاب نمایشنامه در محدوده ی هشت نمایشنامه ی معرفی شده از سوی دبیرخانه میسر بود. آیا این شیوه را می پسندید یا بهتر می دانید انتخاب نمایشنامه از سوی گروه های نمایشی آزاد باشد؟ 

  به نظرم این شیوه جشنواره درست بود چون با اهداف جشنواره سازگار تر بود و امکان ارسال فیلم های قبلی و کارهایی که قبلا کار شده بود را به حداقل می رساند و اکثر گروه ها مجبور به تولید اثر تازه شدند و به عدالت در داوری کمک می کند ، تنها مشکل بزرگ این شیوه در این بود که احساس می شد بسیاری از متون شتابزده نوشته شده بودند ، به گونه ایی که من در هنگام انتخاب با سه نفر از نویسندگان تماس گرفتم و از آنها خواستم مجوز اجرای صحنه ایی اثر را بعد از جشنواره نمایشنامه خوانی بدهند که این بزرگواران همگی مخالفت کردند و یکی از دلایل آنها این بود که نمایشنامه نیاز به بازنویسی مجدد دارد و فقط در جشنواره نمایشنامه خوانی می توان آن را به اجرا برد و فعلا برای صحنه مناسب نیستند ... اشکال دیگر عدم تناسب تعداد بازیگران در هشت متن معرفی شده بود به گونه ایی که نمایشنامه ای به دلیل تعداد کاراکتر کمتر و زمان کوتاهتر بیشتر مورد اقبال قرار می گرفت و متن دیگر چون به تعداد بیشتری بازیگر نیاز دارد و طولانی تر است، هزینه بیشتری برای کارگردان به دنبال خواهد داشت که این موضوع با حضوری شدن جشنواره مسلما دردسر بیشتری برای گروه های اجرایی پرجمعیت خواهد داشت. از سوی دیگر در فراخوان آمده بود که کارگردان حق حذف  بخش هایی از متون معرفی شده را ندارد و حتما باید اثر در حداکثر یک ساعت خوانش شود و این در حالی است که تقریبا تمام آثار معرفی شده به زمانی بسیار بیشتر از یک ساعت جهت خوانش نیاز دارند.

 

به نظر شما برای برگزاری با کیفیت جشنواره های نمایشنامه خوانی توجه به چه نکاتی توسط برگزار کنندگان و گروه های نمایشی ضروری است؟

برنامه ریزی اصولی ، عدالت و شفافیت در داوری چه در مرحله بازبینی و چه در مرحله نهایی جشنواره و نهایتا کمک مالی به گروه ها جهت کاهش هزینه های ایاب و ذهاب و... که البته به نظرم دبیرخانه جشنواره زیارت تا این مرحله موفق و سربلند عمل کرده است که انشالله تا پایان هم اینگونه باشد.

 

آیا تاکنون در دیگر جشنواره های هنری رضوی نیز شرکت داشته اید؟ روند برگزاری این جشنواره هارا در سالیان اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 بله ، در بخش ادبی و نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی شرکت کرده ام ، به نظرم محدودیت پذیرش آثار یکی از مشکلات جشنواره است که سبب شده تعداد کمی از هنرمندان در این دایره قرار بگیرند.

 

به نظر شما در اجرای یک نمایشنامه خوانی از چه امکاناتی می توان برای اجرای بهتر و تاثیر گذارتر بهره برد؟ حرکت و جابجایی ، استفاده از لباس و گریم ، نورپردازی خاص و... رادر اجرای نمایشنامه خوانی تا چه حد مفید یا مضر می دانید؟

 به نظر من مقوله نمایشنامه خوانی را باید از اجرا جدا کرد و حتی المکان بایستی از اجراخوانی پرهیز کرد، البته این نظر شخصی من است و ممکن است کارگردان های دیگر نظرات متفاوتی داشته باشند، اما در کل در این مقوله بین علما نمایشنامه خوانی اختلاف نظر وجود دارد!

 

تا کنون در مسیر تمرین های نمایش خود با مشکل مهمی مواجه بوده اید؟ 

بزرگترین مشکل عدم وجود مکان تمرین و مکان فیلمبرداری با توجه به شرایط کرونایی بود، متاسفانه هیچگونه حمایتی از نهادهای فرهنگی هنری استان از گروه اجرایی اینجانب صورت نگرفته است.

 

ترکیب گروه اجرایی شما به چه صورت است؟ 

 با سپاس از دبیر و سایر زحمتکشان جشنواره ارزشمند زیارت ، آرزو دارم که  انشالله این جشنواره مانا باشد.

بازیگران و عوامل اجرایی عبارتند از: منصور میخ بر، سعید ذبیحی، فرانک وکیلی فر، لیلا مهدی آبادی، سهیلا بشیری، نرگس مردی، گودرز حسینی، احسان زین الدینی، محمد بیگ محمدی، زهره مصطفایی، محمد معین کلانتری، محمد رضا مرادی و اثر کاری است از گروه نمایش دیبای کرمانشاه.




مطالب مرتبط

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت علاوه بر افزایش تعداد طرح‌های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری نیز هستیم و استقبال و شور و حال ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

|

گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است
گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است

مهدی سیم‌ریز، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، با اشاره به محتوامحور شدن این رویداد، نمایشنامه را مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در هنرهای نمایشی دانست که باد مورد توجه قرار بگیرد.

|

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت 1403 منتشر شد.

|

نظرات کاربران